Alapanyag kiválasztása óraalkatrész készítéséhez

Félkész felhúzótengely
Félkész felhúzótengely

Sokszor felteszik a kérdést, honnan szerzek be gyári felhúzótengelyt egy 1800-as évek végén készült zsebórához. A válasz roppant egyszerű, sehonnan, viszont gondos anyagválasztás mellett némi kézügyességgel elkészíthető szinte bármilyen alkatrész, legyen az felhúzó, vagy billegőtengely. Akkor lássuk az alkalmazott alapanyagokat.

Alapanyagtároló doboz
Tárolódoboz az alapanyagoknak

A képen látható fadoboz szinte minden fajta alapanyagot magában foglal, amely óraalkatrész készítéshez szükséges, méret és típus szerint válogatva.

Az alkatrészpótláshoz felhasználható anyagok szinte köztünk élnek, része mindennapjainknak. Ez régebben sem volt másként, egyik mentorom, Tiszeker Ottó például esernyő vászonfeszítő merevítőacéljait használta fel billegőtengely készítéséhez.

Alapanyagnak szánt rúdanyagok
Alapanyagok óraalkatrész készítéshez

Magam inkább a keményforrasztást és hegesztést részesítem előnyben, hisz a mai esernyők nagy része már szinte eldobható darab, minőségi acélt alig használnak gyártásukhoz. A doboz üresnek látszik, mert sokat fogyasztok belőle, de mindig gondoskodom a pótlásról.

Nemrég szert tettem egy Harley-Davidson bontott felnijére, amit az 1950-es évek közepén gyártottak. Anyaga a legjobb minőségű Detroiti acél, hamarosan szeletekre vágom és egy darabig nem kell alapanyag után koslatnom.

Minap kaptam egy méternyi Berillium-bronz pálcát, amely kiváló hajszálrugótőkének, vagy csapágypersely pótlásnak. Más egy szál gyulai kolbásznak szokott örülni, órás berkekben inkább az ilyen ritkaságok okoznak örömforrást, főleg a magamfajta műkedvelőnek.

Jaguár E-Type küllője
Felhúzótengely készítésre alkalmas küllő

Található benne hengerelt szerkezeti acél is, amely virágkorában egy Jaguár E-Type sportkocsi küllős kerekén koptatta az aszfaltot. Nagyon szívós anyag, ráadásul 3,5 milliméteres átmérője kiadja a legnagyobb falióra motorrugójának a méretét is, így szinte bármire használható.

Hátránya, amely egyben előny is, hogy szinte gyilkolja a gyorsacél esztergakéseket, ezért főleg Wolfram-Carbid, azaz vídia késekkel munkálom meg.

Minősített acél billegőtengely készítéséhez
Hegesztőpálca óraalkatrész készítéshez

Korrózióálló acélból készült hegesztőpálcával főleg saválló tartályokat hegesztenek, így maga a pálca is ugyan ebből az anyagból készül. Amennyiben ebből munkálom ki az alkatrészt, garantáltan rozsdamentes lesz, legyen az tengely vagy csap. Sajnos kíméletlenül kemény anyag, amely nem adja meg magát egykönnyen, így ennek megmunkálásához is keményfém, azaz vídia esztergakést használok.

Lágyacél pálca mint alapanyag
Lágyacél pálca egyszerűbb forgácsolási műveletekhez

Természetesen léteznek egyszerű lágyacélból készült minősített anyagok is, amelyeket nagyon könnyű megmunkálni, szinte öröm vele dolgozni. Hátrányuk, hogy rozsdásodásra hajlamosak, illetve szilárdságuk igen alacsony.

Mindegyik végén egy lajtromszám olvasható, ez fedi fel a pálca anyagminőségét. Érdekességként megjegyzem, hogy csak acélból 14-féle anyagminőség létezik, ezen felül kapható sárgaréz pálca is, amit légkondicionáló szerelők használnak, forrasztáshoz. Ezekből főleg csapágyperselyeket, illetve távtartókat készítek.

1 milliméter vastag korrózióálló alapanyag
1 milliméter vastag korrózióálló alapanyag

Amennyiben kis átmérőjű alkatrészt szeretnék készíteni de nem akarok nagyolással vesződni, beszerezhető 1 milliméter átmérőjű alapanyag is, amelyből szinte alig kell lemunkálni ahhoz, hogy elérjem a végleges átmérőt. Az egyméteres kiszerelésben kapható pálca ostorként viselkedik, csapkod ide oda, de így levágva már szinte alig hajlítható, mert nagyon szívós anyag. Tengelycsap pótlásnál szinte verhetetlen, rendkívül jól megmunkálható, illetve fényesíthető.

Berillium-bronz pogácsa
Berillium-bronz alapanyag, rugóház készítéséhez

Nagyobb átmérő esetén sincs gond az anyagválasztással, hisz ilyen berillium-bronz pogácsák elérhetőek a kereskedelemben. Ezeket darabáruként lehet megvásárolni, kilós áron, főleg forgácsolástechnikai boltok kínálatában. Ezekből kijön akár egy zsebóra rugóháza is, de fogaskerék készítéshez is kiválóan alkalmas. Viszonylag könnyen megmunkálható, mégis szívós fém, ráadásul gyári alapanyagként ilyet használnak a CNC forgácsológépek is. Régebben a legendás Omega, Lemánia, Enicar, stb..sárga alapszerkezetei is ilyen fémből készültek.

Keményfém esztergakés készítése a gyakorlatban
Keményfém esztergakés készítése a gyakorlatban

Alapanyag-választás egyik hátulütője a kések kopása. Egy mai klasszikus órás főleg a jól bevált gyorsacél esztergakéseket használja forgácsoláshoz, amely erősen kopik. Érdemes keményfém késekre váltani, de sajnos a gyári kivitelű, négyzetszelvényű Wolfram-Carbid esztergakések igen drágák, ráadásul kis hazánkban nem is igazán kaphatóak. Ennek ellenére magam szinte csak ilyeneket használok, de nem megvásárlom, hanem inkább elkészítem őket. Akit érdekel a vídiakés készítésének folyamata, a képre, vagy a linkre kattintva megtekintheti azt.

Órás esztergakés készítése keményfém marószárból

Lorch.Shmitdt & Co órás esztergagép
Lorch.Shmitdt & Co órás esztergagép

Már csak egy bivalyerős órás esztergagép kell a művelethez és máris nekiállhatunk a tengelykészítésnek. Akit érdekel, hogy készül méretre egy felhúzótengely, a képre, vagy a linkre kattintva megtekintheti annak készítését. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.

Chopard zsebóraszerkezet felhúzótengelyének készítése

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kilenc + öt =