Olajzó készlet. Óraszerkezet javítása után a mozgó alkatrészeket olajozni kell, hogy az idő előtti kopást elkerüljük. Olajzótű olajba mártásával, annak végén finom csepp keletkezik, amivel a csapok, csapágyak, tengelyek végét finoman olajozhatjuk. Az olajzás nagy szakértelmet igénylő művelet, de az olajok, zsírok minőségére is nagy figyelmet kell fordítani. Egy gyakorló órás legalább 5-féle olajat és minimum háromféle zsírt használ.
Egy karóraszerkezet legalább háromféle kenőolajat igényel, amely egymástól elszeparált olajzó tégelyben tárolva bármikor elérhető az órás számára. Kenőzsírt igényel pl.a felhúzószerkezet és szilikonzsírt igényel az óra tokjának gumitömítése. Minőségi szintetikus kenőanyagok megnövelik az óra élettartamát.
Az öt darabos, különböző méretű olajzótű készlet lefedi az összes méretet, amely egy óraszerkezetben előfordulhat.
Különböző méretű olajzótűk. Segítségükkel felvihető a kenőolaj a csapágyak olajcsészéjébe.
Az olajzótű lapított végén -miután belemártottuk az olajba- megmarad egy olajcsepp, amely az olaj viszkozitása miatt körte alakúra formálódik. A kőcsapágy megfelelő részéhez érintve a csepp átkerül a kenés helyére és behúzódik a kőcsapágy olajcsészéjébe.
Vékony olajzótűnek vékony a vége is. Minél kisebb az olajzó felülete, annál kevesebb olaj formálódik ki a végén. Ezért érdemes többféle olajzótűt használni, mert befolyásolhatjuk vele a felvitt kenőanyag mennyiségét.
Zárt, fedőköves, incabloc kőcsapágyak kenésére alkalmas eszköz. Olyan helyre is eljuttathatjuk a kenőolajat, ahová alapesetben normál olajzótűvel nem férnénk be.
Az automata adagoló finom vége felfekszik a zárt kőcsapágy nyitott részére és szinte beinjektálja az olajat olyan helyre is, ahová normál tűvel nem férnénk be.
Az olajzó tartályát tetszőleges típusú olajjal feltölthetve kezdődhet is a munka.
Kenéshez szükséges kiegészítők, eszközök. Rekeszes tartók, olajzótűk és automata olajadagoló.
Az olaj tiszta, praktikus tárolására alkalmas a képen látható üvegbetétes olajtartó. Négyféle olaj tárolására alkalmas, lehajtható tetővel. Csak kis mennyiségű olaj tárolására alkalmas, de így is tervezték, ugyan is a kis mennyiség lehetővé teszi, hogy csak egy csepp olaj kerüljön bele.Elszennyeződés esetén benzinnel kimossuk az olajcsészét és cseppenthetünk bele friss olajat. Üvegből sohasem olajozunk, mert ha belekerül szennyeződés, önthetjük ki az egészet.
Javítás közben elérhető az órás munkaasztalán az olajzó garnitúra.
Szintetikus kenőolajok óraszerkezetekhez. A négy típus szinte az összes óraszerkezetben előforduló csapágytípushoz használható. Úgy az alacsony terhelésű, gyors mozgású csapágyakhoz mint, a lassú forgású, nagyobb igénybevételű csapágyak kenéséig. Minőségi svájci olajok.
Quartz-szekezetek olajzására alkalmas Moebius márkájú szintetikus kenőolaj
Emelő és horgonykövek beragasztására alkalmas anyag a sellak. A kilazult horgonyköre tett kis mennyiség öngyújtóval megmelegítve azonnal megolvad és rögzíti a kilazult követ. Hosszú idő után sem enged el, tartós ragasztóanyag.
Lemezes, borostyánszerű anyag több száz éve megtalálható az órásműhelyben és nem helyettesíthető mással, ami ilyen olcsó és elérhető.
A zsírzópárna segít az alkatrészek gyors egyenletes kenésében, kenőzsírral vonja be a belenyomott alkatrészeket.
A szivacsszerű anyag át van itatva jó minőségű órás-kenőzsírral. Az alkatrészeket csipesszel belenyomjuk a szivacsba, így egyenletesen bevonódik kenőanyaggal. Felhúzószerkezetek, mutatóállító szerkezetek kenésénél például rendkívül praktikus.
Általános kenőzsír, mely felhúzószerkezetek, és egyéb kenőzsírt igénylő alkatrészek kenésére alkalmas.
Általános szilikonzsír. Gumitömítések kenésére alkalmas.
Egy antik zsebóra motorrugójának kenéséhez sűrű, nehézolajat használok, amit a legvastagabb olajzóval viszek fel.
Az alkatrészt finoman a szivacsba nyomkodva egyenletes, filmszerű kenőanyag felület alakul ki rajta.
Horgonykő olajozását finom olajjal és olajzótű segítségével oldom meg. Csipesszel megfogva a horgonyszárat a paletta felületére egy-egy csepp olajat juttatok.
Fedőkő csapágyának kenése könnyű olajjal történik, amit olajzótűvel viszek fel.
A gumitömítések kenésére szilikonzsírt alkalmazunk. A felhúzókorona gumitömítését is kenni kell, természetesen a tömítettség hatékonysága nagymértékben függ az óratok tisztaságától, tehát az alapos ultrahangos tisztítás elengedhetetlen. A zsír minősége meghatározó, mert ha egy méregdrága vízmentes sportóra javítás után beázik és tönkreteszi a szerkezetet, az ügyfelet nehéz és költséges kármentesíteni, nem beszélve az órás szakmai presztízs vesztésről.
Örömömre szolgált, hogy a kenőanyagok használatát megmutathattam mindenkinek.