Seiko Speed Timer (6139B) kronográf teljes felújítása

Seiko Speed Timer (Cal:6139B) kronográf

A felújítás tárgya egy klasszikus Seiko  /5/ Speed Timer (Cal:6139B) kronográf, amely megmutatta a világnak, hogy igenis lehet elérhető árú, minőségi komplikációt beépíteni távol keleti órába. A mérnöki bravúrnak is beillő szerkezet minimalizált megoldásai rámutatnak arra a tényre, hogy nem ördögtől való dolog kronográf szerkezetet gyártani, a minőségi igények figyelembevételével.

Seiko Speed Timer a mindennapokban

Az űrkorszak küszöbén nagy fordulópont elé került az óraipar, hisz megalkotás előtt állt az egyik legdominánsabb műszaki kérdés. Melyik gyártó fog előlépni olyan automata korongráf szerkezettel, amely piacképes, és sorozatban gyártható. Vajon európai vagy távol keleti kontinens tűzheti ki zászlaját a fejlesztés panteonjában.

Svájci óragyártók legnagyobbikjai, többek közt a “Zenith” és a “Breitling” már komplett tervekkel és béta modellekkel tűzdelték tele a korabeli szaksajtó hasábjait, amikor is 1969 márciusában a Seiko szenzációs hírt jelentett be. Elkészültek a világ első oszlopkerekes, vertikális kuplunggal szerelt kronográf szerkezetével, amely sorozatgyártásra alkalmas. Megszületett a Seiko Speed Timer, amely eldöntötte a verseny végeredményét.

A Seiko Speed Timer menetes hátlapja

Az óra tokja sem utolsó, anyagszerkezete minőségi acél, amely cseppmentes kivitelben készült, ráadásul menetes hátlappal. Az óra kissé viharvert, járásképtelen, de javítható, így komplett szervize alkalmat ad a művelet átfogó, műszaki bemutatására.

Akkor szedjük szét és lássunk neki.

Seiko Speed Timer az aszfalton

A siker nem maradt el, hisz a kiforrt, elérhető árú órát úgy vitték, mint a manapság a “Dacia Duster”-t. Maximális kapacitásban gyártva is alig bírták az iramot, hisz minden sportág lehetőséget látott benne, ahol igényt tartottak részidő mérésére. Ráadásul a Seiko Speed Timer lassan elemelkedett a versenypálya aszfaltjáról és nemsokára a végtelen világűrt is meghódította egy asztronauta karján. Ezzel elmondható, hogy távol keleti óramárka képviseletében ezen modell hagyta el először a föld légkörét.

A híres óratorony

A Seiko óráit sokan a tömeg gyártott, akár számológépes kvarcórák hadával azonosítják, amely modern korunk vívmánya. Pedig a nívós japán márka szinte egyidős a svájci tradicionális óragyártással, magát a márkát “Seikosha” néven 1895-ben alapították, a Grand Seiko prémium modelljei még mindig itt készülnek. Az eredetileg Vallé de Joux-ba települt Helvét óraipar mai napig meg tudta őrizni tradícióját, némely márka ugyan abban az épületben működik, amit az 1800-as évek végén építettek. A japán szigetország tektonikus elhelyezkedése ezt sajnos nem tette lehetővé, hisz minden évtized végén, szinte menetrend szerint érkező földrengés elpusztított mindent, amely múltjával azonosította a felkelő nap óragyártását.

Elég csak a 2011-es Fukusimai szökőár okozta atomerőmű-katasztrófára gondolni, amely mai napig sokkolja a föld lakosságát. Számos ikonikus építészeti remekművet leszámítva ritkán látni régi épületeket a felkelő nap országában, hisz minden metropolisz jellegű, elég csak Tokió belvárosát megszemlélni. Pusztán az 1920-as évek elején épült Wako áruház óratornyának látványvilága emlékezeti az embereket múltjuk örökségére. A többször áthelyezett műemlék talán a szigetország legrégebbi időmérője, amely még az 1945. március kilencedikei  amerikai, “Fekete hó éjszakája” néven ismert napalm-támadást is túlélte, így elmondható, hogy főnixmadárként feltámadva hirdeti a japán óraipar hagyományát, amely így szól.

“Az 1895-ben alapított Seiko örök és elpusztíthatatlan”.

Seiko Speed Timer a világűrben

Az 1969-es Apolló11 program legalább olyan hatással volt a társadalomra, mint annak idején Trója és Herkuláneum feltárása, amely újraélesztette a klasszicista  törekvéseket. A kor meghatározó technikai vívmányaként megismert űrutazás fogalma még csak szárnyait próbálgatta, amikor vele egy időben megszületett az igény egy minden körülmények között működő karórára. A NASA és néhány svájci gyártó gigászi harca akkorra már eldőlt, hisz Buzz Aldrin asztronauta szkafanderén egy kézi felhúzású Helvét kronográf  villant vissza a hold napos oldalán, amit Omega Speedmaster Moonwatch-ként ismert meg a világ. Bár szigorú követelmények és minőségbiztosítási elvek határozták meg az űrben használható karóra fogalmát, amikor pár évvel később William R. Pogue űrhajós mindezeknek hátat fordítva, karjára csatolva saját Seiko Speed Timer kronográfját elhagyta a föld légkörét, hogy elsőként élvezhesse távol keleti órában a naplementét.

Seiko (Cal: 6139B) kronográf-szerkezet

A menetes hátlap karmos nyitó segítségével könnyedén eltávolítható, mögötte felbukkan maga az óramű. A Seiko (Cal: 6139B) kronográf-szerkezet a cég saját fejlesztése, szinte házon belül készült, saját mérnöki kútfőből ihletve.

Egy óra az űrből

Az Seiko Speed Timer-ben megejtett űrutazás hivatalos jellege sosem emelkedett jogerőre, hisz William R. Pogue magánemberként viselte az órát utazása alkalmával. Engedélyt sem kapott űrsétára, sőt hivatalból butították az esemény hírértékét, de nem azért, mert az óra műszaki paraméterei nem engedték volna meg. Ennek hátterében inkább üzleti érdek állt, hisz a “hivatalos űrutazásra kifejlesztett karóra” kifejezés mögött akkor már több milliárd dollárnyi marketing-lehetőség állt, amely illetősége annak adott felhatalmazást, aki fizet érte. A Seiko távol keleti gyártóként nem kívánt részt venni a tenderben, nekik elég volt az elsőbbség intimitása, amivel borsot törtek a svájci óraipar orra alá. William R. Pogue, Seiko Speed Timer-ben megejtett  űrkalandja is csak pár évtizeddel az esemény után került napvilágra, főleg lelkes fanoknak köszönhetően. Talán a tervezett kínai holdra szállás alkalmára előrukkolnak egy eddig ismeretlen Seiko Spring Drive modellel, ez persze a jövő zenéje.

A felhúzótengely kivétele

A váltókat megnyomása után a tengely szinte kiugrik a helyéről, hisz a belső, forgatható tárcsát is ez forgatja. Mivel egy rugó tartja a helyén, kihúzás után szinte nyomatékkal távozik helyéről. A tengelyre rögzített fogaskerék segítségével forgatható a belső percskála, szinte leheletfinoman.

A jelen és múlt azonos hullámhosszon

A felkelő nap országa rendelkezik talán a világ legellentmondásosabb társadalmi felépítésével, hisz a “High-tech” innovációk békében együtt élnek a hagyományos japán kultúrával. Népszerű grafikákon, vagy digitális plakátokon felbukkanó, pimasz tekintetű, 4K felbontásban vetített Manga-lányok néha rákacsintanak a gésák több száz éves kultúráját megtestesítő, komor,viaszarcú panoptikumára.

Ezen hibrid kettősség, amely a múlt és jelen társadalmi fúzióját jeleníti meg generálja azt a végtelen tudást, amit a Seiko mérnökei és fejlesztői szinte gyermekként elsajátítanak országukban. Ez lehet az oka annak, hogy egy fiatal fejlesztőkből álló csapat kenterbe tudja verni a több száz éves hagyományokkal rendelkező svájci óraipart.

A Seiko hibátlan számlapja

A szerkezetet egy acél karika tartja a tokban, amit maga a hátlap szorít a helyére. A felhúzótengely kivétele után elég megfordítani, és kipottyan a helyéről. Tokcsavarnak nyoma sincs, mégis méretpontosan ül a helyén.

Rotor nélkül

A rotor hagyományosan”Seiko”-s megoldás, amely egyetlen csavar kioldása után levehető a helyéről. Mivel ezen alkatrész szinte kitakarja a komplett óraművet, csak levétele után tekinthető csak meg a teljes szerkezet.

A minimalizált rotor

A minimalizált, két darabból előállított rotort egyetlen magcsavar tartja a helyén, kioldva leemelhető a csapágyról. A svájci modellek ezen alkatrészt központi marketing-elemként is használják, hisz felületére helyezik el a szerkezet összes paraméterét. A Seiko esetén a felület nem tartalmaz semmilyen feliratot, teljesen üres.

A szétszedett Seiko Magic lever automatikája

Az automatika is roppant egyszerű, amely a Seiko által kifejlesztett és alkalmazott “Magic Lever” névre hallgat. Az 1950-es évek közepén kifejlesztett megoldás roppant innovatív, szinte páratlan a maga nemében. A néhány alkatrészből álló mechanika hatásfoka példaértékű, olyannyira, hogy még a kézi felhúzás lehetőségét sem tartották fontosnak. Minden bevitt energiát az automatikára bíztak, amely a rugóház teljes felhúzása esetén 45 óra járástartalékkal látja el az órát.

A pillangóhidas billegő, kiszerelés előtt

Az automatikától megfosztott kronográf-szerkezet ezt a képet mutatja, minden beterít a beszáradt kenőanyag és olajsár. Első lépésben a pillangóhidas billegőt távolítom el a helyéről, hogy hozzáférések a horgonyhoz.

A Seiko billegő nélkül

A billegő kivétele után szabaddá válik a horgony, amely eltávolítása után teljes egészében leereszthető a rugóerő. Mivel ennél az óránál igen nehéz hozzáférni a kilincs-szerkezethez, a horgony eltávolítása után végzem el a nyomatékmentesítést. Sok óra esik a vétlen szétszedés áldozatává, hisz a benne maradt rugóerő lebontás közben szétveti a szerkezetet. Ilyen összetett óramű esetén a legjobb járható út, ha a kerékrendszert óvatosan lefogva kiveszem a horgonyt. Ilyenkor szinte biztos, hogy nyomatékmentes állapotba kerül az óra, és bátran szétszedhető.

Pillangóhidas billegő

A billegő is teljesen puritán, klasszikus távol keleti megoldás. Szerencsére senki sem nyomorgatta, megkímélte a behatoló korrózió is. Korrekt tisztítással talán elérhető vele a gyári pontosság. A billegő óránkénti féllengésszáma 21600A/H, amely megfelelő pontosságit biztosít a szerkezet számára.

Pillangóhíd a billegővel

Ez a pillangóhidas billegőmegoldás a korai “Ricoh”, “Orient”, és “Citizen” órákra volt jellemző, amit idővel elhagytak. A Seiko talán ezen modelljében használta utoljára ezt a megoldást, így látványvilága sem utolsó ráadásul a maga nevébe kuriózumnak számít.

A kronográf felső csapágylemeze

A kronográf kerékrendszer felső csapágylemeze, eltávolítása után. A minimalizált, szinte sajtolással előállított alkatrész méretpontos, amely magán hordozza a percgyűjtő rögzítőrugóját is.

A Seiko kronográf szétszedés közben

A felső csapágylemez eltávolítása után már kiszerelhető a kronográf kerékrendszere. A bonyolultnak látszó mechanika magában hordozza a nullázó és fékkart is. A karok visszahúzásáról pedig két formarugó gondoskodik, amely szinte átíveli az egész szerkezetet.

A kronográf, szétbontás közben

A kronográf kerékrendszerének eltávolítása nem olyan egyszerű, mert minden ragad az olaj sártól. Feszegetni nem szabad, mert könnyen eltörik, így óvatos mozdulatokkal forgatva kihúzható a helyéről.

A Seiko huzalrugói

A kronográf szerkezet két visszahúzórugója, amely szinte minden ellenfeszítési és nullázási funkciót ellát.

A Seiko vertikális kuplungja

A szerkezet lelke ez a multifunkcionális, vertikális kuplungkerék, amely felel a nullázásért. Ráadásul finoman megcsúszva alaphelyzetben járni hagyja a szerkezetet, amikor is a stopper nem működik.

A Seiko multifunkcionális kuplungja

A mikromechanikai remekműnek is beillő kerékkomplexum azt az időszakot jellemzi, amikor a svájci óraipar dominanciáját próbálta bizonyítani a távol keleti óraiparnak. Ebben a korban született az a vicc is, amely mára talán szakállat növesztet, de napjainkba is aktuális. Arról szól, hogy a svájciak elküldtek egy olyan, általuk készített tengelyt Tokióba, melynek vastagsága vetekszik egy hajszál átmérőjével. Ezt a vékonynak tetsző alkatrészt a japánok kifúrva küldték vissza Genfbe, a Helvétek legnagyobb megrökönyödésre.

A Seiko dupla naptárszerkezete

A dupla naptáras szerkezet a számlap levétele után elérhetővé válik, klasszikus szokás szerint egy “zéger” gyűrű rögzíti a helyén. Eltávolítása után mindkét tárcsa eltávolítható, a naptárcsa nyelvezete szokás szerint kétnyelvű, német és angol. Természetesen a nyelvezet kultúrkör szerint változhat, még tibeti nyelvkiosztás is fellelhető a palettán.

A Seiko lecsupaszított felső csapágylemeze

A szokásos távol keleti naptárszerkezet-kiosztás még így lebontva is visszaköszön. A teflonból készült továbbítókerekek megakadályozzák, hogy továbbítás közben kárt lehessen okozni a kerékrendszerben. Tipikus Seiko alaplemez nagyon megbízhatóan teszi dolgát, ritkán szokott gond lenni vele.

A felhúzószerkezet elemei

Az óramű elemei nagyon el vannak koszolódva, ez jellemző a sokat használt felhúzószerkezetre is. Ilyenkor mindent elemeire szedek és vegyszeres tisztítással eltávolítom a lepedéket.

A lebontott naptárszerkezet elemei, tisztítás előtt

A dupla naptárszerkezet elemei nem sok alkatrészből állnak össze. Praktikus, egyben roppant órásbarát megoldás, szinte adja magát minden alkatrész, ha már dolgozott az ember Seiko, Orient, vagy Citizen modellekkel.

A Seiko kronográf nyomógombjai

A kronográf nyomógombjai. Mivel pusztán a tokkarika pereme tartja a helyén, szétszedés közben szinte kirepül mind a kettő. Ezekre érdemes vigyázni, mert pótlásuk elég nehéz. Anyaguk acél, így nehezen kopnak. Mindkét gomb pereme alatt egy egy méretes nyomórugó található, amely segít az alaphelyzet elérésében.

Elma szerkezettisztító készülék

A Elma Star Elite szerkezettisztító készülék vegyszerek segítségével szinte minden lepedéket és beszáradt kenőolaj-maradványt eltüntet a szerkezet felületéről. Fordulatszáma szabályozható, közbentes centrifuga-üzemmód is tartozik a működéshez, elég csak a folyadék felszíne felé emelni a forgó kosarat.

Elma mosófolyadék

Az első üvegben kifejezetten szerkezettisztításra alkalmas folyadék található, amely 1:9 arányban használható. A desztillált vízzel hígítható koncentrátum ammónia-mentes, roppant hatékony, ráadásul környezetbarát. Használat után nyugodtan kiönthető a lefolyóba. Persze előtte érdemes átszűrni, nem maradt-e benne kipottyant alkatrész.

A két utolsó üvegben tiszta benzin található.

A két utolsó üvegben tiszta benzin található.

A gépen elhelyezett szárítóblokk.

A gépen elhelyezett szárítóblokk segítségével kiszárítható a kitisztított óraszerkezet. Fűthető tartályként pár perc alatt por szárazzá tehető vele a mosókosárba elhelyezett óraalkatrész.

Az Elma mosógép tisztítókosara

Az Elma szekcionált mosókosara amelybe elfér minden alkatrész, elválasztva azt egymástól. Bár a kronográf sok elemből áll össze, mégis egybe belefér minden szerkezeti elem. Szárítás után kipakolom a tartalmát, és kezdődhet az összeszerelés.

Az üres csapágylemez

A lecsupaszított csapágylemez, vegyszeres tisztítás után. Minden lepedék, rozsda eltűnt a felületről, így száradás után indulhat az összeépítés.

Összeépítés közben

Az alap kerékrendszer alig tér el a hagyományos “Seiko” szerkezetek stílusvilágától. Középre kerül majd a vertikális kuplung percgyűjtő tengelye az összeszerelt nullázó és váltókerékkel együtt.

A vertikális kuplung tengelyének kenése

A stoppermechanika fő eleme beépítés előtt némi kenésen esik át, hogy könnyen mozogjon és egy szempillantás alatt nullázzon. Mivel magam fél szintetikus “Moebius 9010” olajat használok, szinte sosem fog beszáradni.

A kerékrendszer összeállítása

A helyére épített gyűjtőkerék, kenés után. Mivel szinte minden szerkezeti elem a helyén van, felszerelhető rá a felső csapágylemez. A kilincsrugó ebben az állapotában helyezhető csak vissza, amennyiben kifelejti az ember, bonthatja vissza az egészet A rugóházban is volt egy marék olajsár, korrekt tisztítását külön mutatom be, újabb publikáció keretein belül.

A szerkezet kenése

A számlap nélküli szerkezet mindkét oldala szabadon hozzáférhető, így ebben az állapotban végzem el a kenés műveletét. Háromféle kenőolajat és kétféle olajzó-tűt használok a folyamathoz.

A kerékrendszer áttekintése

Az kitisztított, összeszerelt mechanizmus kenés után. Ilyenkor jól látható, hogy a gomb megnyomására szinte ollószerűen összezáró karok végzik el a nullázás egyidejű műveletét. A roppant letisztult és ötletes megoldás gond nélkül végzi a dolgát, ráadásul szinte lehetetlenség eltörni. A becsukódó karok visszahúzását két rugó végzi, amelyeket így tisztítás után fel is lehet helyezni a helyére. Az oszlopkerék mozgása is optimális, nem szorul váltás közben.

A visszahúzórugók felhelyezése

A két rugó visszahelyezése szinte adja magát, pusztán arra kell vigyázni, hogy el ne repüljenek. Vékony csipesz segítségével visszahajtogatom a helyére, utolsó műveletként beakasztom a csapágylemez erre kialakított peremes csapjába.

Automatika nélkül

Szinte minden a helyére került, már csak az automatika és a billegő maradt ki a sorból. Ilyenkor még érdemes átnézni a mechanikát, mert utána már nem lehet hozzáférni.

A Seiko automatikája

A golyóscsapágyazott rotor nincs kikopva, ráadásul könnyen forog. ez jó hír, mert nem kell mást tenni vele, csak alaposan átkenni. Az óramű összes alapvető paramétere erre a szerkezeti elemre került, maga a rotor nem hordoz magán semmilyen információt.

A “Magic Lever” automatika összeépítés közben

A komplett mechanika bámulatosan egyszerű, pusztán pár alkatrészből áll össze. Korrekt tisztításuk és kenésük után visszaszerelhető a felső csapágylemezre.

A Seiko automatika működése

A “Magic Lever” (Varázs kar) fantázianevű automata felhúzószerkezet előnye egyszerűségében keresendő. A néhány alkatrészből álló egység már pár fokos elmozdulást is hasznosítani képes. A sajtolással, vagy fém-injektációs eljárással készült alkatrészek nem igényelnek forgácsolást, tömegesen gyárthatóak. Amennyiben nem működik, annak oka van, hisz érzékeny a szennyeződésre, korrekt tisztítása után újra ellátja feladatát. Bár egyszerűnek látszik a megoldás, mégis sok óragyártó alkalmazza saját konstrukcióiban. Az IWC által kifejlesztett “Pellaton” automata felhúzószerkezet rendkívül igényes megoldás, elvi elrendezése nagyban hasonlít a Seiko szabadalmához. A kőcsapágyban forgó rubingörgőkkel kiegészített rendszer is nagyon hatékony, mégis elvi elrendezése szinte azonos a”Magic Lever” konstrukcióval.

Rotor nélkül

A visszaszerelt mechanika halk zizegéssel jelzi, hogy működik. Rotor nélkül is fel lehet húzni a szerkezetet, mégpedig úgy, hogy méretes csavarhúzó segítségével benyúlok a kilincskerék magcsavarjáig.Néhány húzás után a billegő el is indul, de aztán hamar meg is áll. Ennek az oka abban nyilvánul meg, hogy kiszedtem a zárt csapágy leszorítórugóját a felső fészkéből, hogy korrekt módon ki tudjam tisztítani.

A zárt csapágy “Duofix” leszorítórugója

A hagyományos “Incablock” csapágy rugólemezét könnyedén fel lehet hajtani, ezek a peremes leszorítórugók viszont egészben kivehetőek. A “Duofix” néven szabadalmaztatott leszorítórugó ebben az esetben még nagyban hasonlít a konkurens “KIF” megoldásra. Ennél a konstrukciónál fennáll az elugrás veszélye, de némi gyakorlattal könnyedén megoldható a rutinművelet.

A zárt csapágy szétszerelése

A “KIF” csapágyak szereléséhez még szakirodalom is rendelkezésre áll, mely támpontot ad a “Duofix”leszorítórugó eltávolításához is. Egy méretre munkált tisztítófát kell helyezni a csapágyfészekbe és határozott mozdulattal el kell fordítani, utána csipesszel kivehető. Magam inkább a takarófólia alatt egy hegyes olajzó tűvel elfordítom a leszorítólemezt. Erre azért van szükség, mert nem rendelkezem tartalékrugóval, így nem szeretném elveszteni, vagy órákon át keresgetni.

A Seiko rotorja, visszaszerelés előtt

A kitisztított rotor alulnézetből, visszahelyezés előtt. Mivel az összes forgó, mozgó alkatrész mágnesként vonzza magához a szennyeződést, mindig belehelyezem a mosógép kosarába. Tisztítás és száradás után visszaszerelhető a helyére. Az óra ezen alkatrész felszerelésével tulajdonképpen elkészült. Tokba szerelés után már csak a szerkezet beszabályzása és a perifériák felhelyezése maradt hátra.

A Seiko kronográf nyomógombjainak kenése

A gombok sokszor beszorulnak, amennyiben nincsenek kellőképpen kezelve. Megfelelő kenő illetve tömítőanyag használatával mindkét problémát egyszerre tudom megoldani. Minőségi szikikonzsír alkalmazásával a gombok könnyedén járnak fészkükben, illetve megfelelő tömítést is biztosítanak számukra.

Seiko Speed Timer (6139B) kronográf felújítás után

Az óra némi ráncfelvarrás után újból működik, mindennapi használata alkalmas. Legyen az víz, levegő, vagy maga a világűr.

A felújított Seiko kronográf

A Seiko modelljei jól tejesítettek az óceán végtelen mélységében, de meghódították már a hideg, légüres teret is, amit mi világűrnek ismerve minden nap megcsodálunk. Továbbhaladva a végtelenbe és azon túl ezen modelleknek nincsenek korlátai.

A Seiko Speed Timer (6139B) kronográf elkészült

Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a felújítás részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel:

Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Kérem tekintse meg a hozzá kapcsolódó témát is.

Seiko automatikus felhúzószerkezetének működése

2 Comments

  1. Tisztelt Kőnig Levente!
    Én szintén órás vagyok.
    A következő a kérdésem,
    ha a stopper nullázásakor az óra is megáll akkor van valami lehetőség a kuplung kerék javítására vagy csak a kerék cseréjével oldható meg?
    Válaszát előre is köszönöm!
    Üdvözlettel: Toller Tivadarné

    Toller Tivadarné
    1. Tisztelt Toller Tivadarné,

      Esetemben nem volt szükség rá, de a kuplungot szét lehet szedni, és mint ahogy a horgonyköveknél szokás, kritikus részeit kevés könnyűbenzinnel hígított “Moebius 9010/2” olajjal érdemes átkenni. Magam a mutatócsövet is ezzel a módszerrel kenem át, mert itt könnyen megül a beszáradt olaj, amely idővel megfogja a tengelyt.

      Remélem segítségére voltam, maradok tisztelettel:

      Kőnig Levente http://www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kettő × 2 =