Anonim zsebóraszerkezet beépítése

 

Zsebóraszerkezet

A javítás és beépítés tárgya egy 1880-as évek végén készült zsebóraszerkezet, mely arany tokját az 1920-as évek világválsága idején zálogosították. Az elmúlt évtizedeket egy lágyacél védőtokban vészelte át, Csipkerózsika álmából felébresztve új életre kel. Modern időmérővé válva akár mindennapi használatra is alkalmas lesz, de már karóraként.

Jó minőségű szerkezet

A szerkezeten látszik, hogy nem akármilyen minőségű zsebóra volt annak idején. Vélhetőleg 14 karátos aranytokba kezdte életét.

Lágyacél védőtok

A lágyacél védőtok egyszerű lemeztermék, mely befogadja a legtöbb méretű zsebórát, mégpedig úgy, hogy a felhúzókorona kilóg belőle, így annak nyitása nélkül húzható fel az óra. Praktikus kiegészítője a védelemnek.

Zsebóra beépítés a múltban

Bár manapság reneszánszát éli a zsebóra át és beépítés, amit főleg divatirányzatok vezérelnek, hisz már nem trendi zsebórát hordani, igaz a mai öltözékek nem is alkalmasak erre. Viszont a zsebóra beépítések története az 1910-as évek közepéig nyúlnak vissza, amikor is a frontra induló katonák saját zsebórájukat voltak kénytelenek magukkal vinni. Mivel a szélsőséges viszonyok miatt ezek könnyen megsérültek, az akkori hadiipar kereskedői ötletes megoldással rukkoltak elő, egy olyan lágyacél tokkal, mely bársony bélése megóvta a kényes zsebórát a külső hatásoktól. Az 1915-ös Pesti Hírlap hirdetési oldalán komplett beépítésekkel igyekeznek piacot teremteni,aminek az üvege előtt védőrács gondoskodik a törésmentességről és óraszíjjal kiegészítve akár karon is hordható. Ezzel a gondolattal megteremtették a karóra-beépítés elődjét.

Hadiipari beszállítók

A frontra induló katonák hatalmas piacot jelentettek az akkori iparosok számára, hisz mindent el lehetett adni a háború égisze alatt. Mindenre gondoltak, törésmentes óráktól, a viharálló főzőberendezésen át akár a tábori gramofonig. Az ily módon meggazdagodott hadiipari beszállítók az akkori sajtó célpontjává válva hadi milliomosként szerepeltek az újság hasábjain. A frontszolgálatra induló katonák szinte minden megspórolt pénzüket kiegészítőkre költötték.

Háttérország szereplői

Az otthonmaradó családtagok részére is egy komplett iparág épült fel, akik a hadifoglyok megkeresésén át, a maradványok felkutatásáig mindennel foglalatoskodtak. Sőt a békeidőben felhalmozott, eladhatatlan készletek kis mérvű militarizálásával hirtelen eladhatóvá váltak az addig nem túl keresett árucikkek is. A kereskedők eleinte nem tudták, mi a háború, mert összecsukható ágyakon át a tábori táncparkettig mindennel üzleteltek. Amikor viszont megérkeztek az első tudósítások a frontkörülményekről, ők is profilt váltottak, a kényelmes művégtagoktól kezdve a golyóálló mellvértig minden felkerült az új készletek közé. A háború sok embernek a pusztulást, de egy bizonyos rétegnek a gazdagságot hozta el. Az frontról visszatért katonák tovább hordták a szíjra szerelt időmérőt karjaikon a hétköznapokban is, mert a karórásított zsebóra nagyon praktikus viseletet biztosított tulajdonosának. Az első világháború után általános igénnyé válva honosodott meg a karóra fogalma a polgári életben is.

Minőségi zsebóraszerkezet

A szerkezet bár márkátlan, de kialakításán látható, hogy elsőosztályú óramű. A középkerék természetes rubinkőcsapágyban fut, dekoráció ott is látható, ahová szem nem lát el. Sajnos a szerkezet nem működik, de javítható.

Tűzzománc számlap

A számlap tűzzománc, az arab számok jól elütnek a fehér háttértől. Néhány hajszálrepedésen kívül más hiba nem fedezhető fel rajta.

A számlap hátulja

A számlap hátulja sértetten, a lábak is épek, egészek.

Dekorált csapágylemez

A szerkezet számlap alatti csapágylemezét is dekorálták. Minimalizált világunkban ez már szinte elképzelhetetlen.

Sorszámozott kivitel

A csapágylemezen se márkajelzést se mást bejegyzést nem találtam, csak sorszámot. A – Private Label- szerkezetet vélhetőleg sok márka használhatta saját emblémájával, kivitele alapján akár neves logó alatt is.

Kilincskerék levétele

A kilincskereket egy menetes tárcsa rögzíti, mely egy erős csipesz segítségével levehető.

Üres csapágylemez

Az üres csapágylemez szerkezettisztítás előtt. A felületet sok helyen ott is gyöngyözéses dekorációval látták el, ahol nem látszik.

Rugóház csapágylemeze

A rugóház csapágylemeze. Kopás nem fedezhető fel rajta.

Foglalt kőcsapágy

A szerkezet foglalt, természetes rubin csapágyköve. A satonba illesztett követ csavarok rögzítik a furatban.

Szerkezettisztítás előtt

Az óra alkatrészei szerkezettisztítás előtt. Minden alkatrész belefér a mosókosárba.

Nyomaték csökkenése

A szerkezet nyomatékigényét akkor tudom a legjobban megnövelni, ha a letapadt, erejét vesztett rugót kifűzöm és ellentétes irányba kissé megspannolom. A több mint 100 éve feltekert állapotban lévő rugó ereje így életre kell és nagyobb nyomatékot biztosít a kerékrendszer számára.

Kiegyenesítve

Kissé olajos kézzel a rugót kiegyenesítem, ezáltal az elfáradt anyag nagyobb erőt ad le, ha visszafűzöm.

Speciális horgony

A szerkezet speciálisan kiegyenlített horgonya. Súlykiegyenlítés céljából kialakított karok egyben a határolópeckek funkcióját is betöltik. Maga a gátkerék tengelyén ütközve behatárolja annak mozgását.

Tengelyvég megmunkálása

Több mint százéves használat után a billegőcsap vége elveszti formáját, lengésszöge csökken, sokszor meg-megáll. A megmunkáláshoz órás esztergagépet használok, de előtte a hajszálrugót leválasztom a csapvállról. Ha ezt a műveletet nem végzem el és az órát számlappal felfelé teszem le az asztalra járása bizonytalan lesz és idővel meg is áll. Ennek alapvető oka a billegőtengely csapvégén keresendő, ugyanis intenzív ütés hatására a tengely vége kissé ellaposodik és alkalmanként meg is szorul. A probléma javítása esztergagép és egy a csapfényesítő készlethez (zsakóhoz) tartozó nagyon finom fényesítőreszelő segítségével orvosolható. Leveszem a hajszálrugót és a vezetőtárcsa pereménél befogom a billegőt. Magas fordulatszámon forgatva a csapfényesítő segítségével óvatosan kijavítom az egyenetlenséget, ami bár néhány század milliméter csupán, de épp elég ahhoz, hogy az óra megálljon

A másik oldal megmunkálása

A műveletet a másik oldalon is elvégzem.

Mosókosár

A szerkezettisztító készülék mosókosarába minden alkatrész belefér. A sérülékeny darabokat külön kis kosárba helyezem el.

Elma mosógép

Elma Star-Elite típusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet, cirka 30 perc alatt.

Visszafűzve

A kiegyenesített rugót újrafűztem. Kitisztítva és friss kenőolajjal átkenve összeszerelhető, mehet a helyére.

A szerkezet kenése

A kitisztított szerkezetet összeépítés közben szintetikus kenőolajjal látom el. Négyféle olajat használok, minden alkatrészhez a megfelelő viszkozitású kenőanyagot.

Összeépítés közben

A szerkezet összeépítés közben.

Másodperckerék kenése

A másodperckerék csapvállát összeépítés előtt kenem át, mert utána már nem férek hozzá.

Horgonykövek kenése

A horgony köveit speciális olajjal kenem át. Az olajzót letámasztom egy stabil pontra és a horgonyt csipeszbe fogva pontossal elvégzem a műveletet.

Fedőkövek kenése

A tisztítás előtt leválasztott fedőkő csapágyait szintén szintetikus olajjal látom el.

Másik oldal kenése

Az olajzás műveletét a másik oldalon is elvégzem.

Összeállítás közben

A csapágycsészék olajtartó felületére kis mennyiségű kenőolajat helyezek, mely később tartósan ellátja a kenés műveletét.

Mutatóállító-szerkezet kenése

Az emelőkaros mutatóállító-szerkezet kopó elemeit szintén szintetikus kenőolajjal látom el.

Körmös kerék és koronakerék kenése

A legjobban igénybe vett alkatrészek egyike a korona és felhúzókerék párosa, hisz a minden nap felhúzott óra itt kopik legjobban. Kenése elengedhetetlen.

Beszabályozás

Az összeépített és kitisztított óra életre kelt, működését Horometer típusú digitális szabályzóműszerrel ellenőrzöm le.

Szabályozás előtt

Az óra járásképe szabályozás előtt. A paraméterek kielégítőek ,bár kissé késik, de ezek az értékek némi pontosítással javíthatóak.

Pontosítás után

Az óra járása pontosítás után. Az szerkezet némi beavatkozás után már pontosan jár, akár mindennapi használatra is alkalmas.

Mutató kiigazítása

A XIV.Lajos-stíl percmutató vége kissé lekonyult, vélhetőleg az elmúlt több évtizedes hányódás közben sérülhetett meg. Kiegyengetését két csipesz segítségével végzem el.

Acél karóratok

A szerkezet új ruhája egy mai modern 316L acélból készült háromrészes óratok. A minőségi kialakítású tok nagyon sok szerkezethez használható, de méretre szabása minden esetben a szakember feladata. Sok zsebóra járt hasonlóan, tok nélkül tengette mindennapjait. A nemesfém eladása szép haszonnal kecsegtetett, van olyan legenda ami arról szól, mikor minden fizetőeszköz csődöt mondott, az arany maradt egyedüli fedezetnek. Az arany zsebóra tokját beolvasztották és vékony lemezzé hengerelve, feltekerve vitték magukkal bevásárláshoz. Akár a hentes is elfogadva ollóval levágott magának egy darab aranyat és a vásárlás fizetve lett. A biztos befektetésnek ezen módja mind a mai napig megmaradt. Lehetnek háborúk, gazdasági válságok, bankcsődök az arany fizetőeszközként mindörökké fennmarad.

Háromrészes karóratok

A háromrészes acél óratok esztétikus kivitelt kölcsönöz a beépített szerkezetnek. Üveghátlapján keresztül megcsodálható lesz a korabeli szerkezet.

Alapméret

A szerkezet méretéhez képest a tok kicsi, a differencia tetemes. Kimunkálása órás-esztergagép segítségével lehetséges.

Kimunkálás

Az óra tokja kemény, szívós anyag, megmunkálás közben az esztergakést kenni kell. Pár fogással kialakítom a megfelelő méretet.

Munka közben

A perem mérete még sekély. Mivel a szerkezet vastagabb az átlagos méretnél, a tok épp hogy alkalmas annak befogadására. Egészen a perem aljáig le kell mennem ahhoz, hogy a felső üvegráma is rácsukódjon. Az óratokon szándékosan nincs furat, ennek kialakítása a szakember dolga. A gondos szerkesztés elengedhetetlen, mert csak egy lehetőség van, ha nem sikerül,a tok selejtes lesz.

Beillesztés után

A beillesztett szerkezet már a helyén. A számlap még elfoglal egy millimétert, ezt is figyelembe kell venni a munkálatoknál.

Számlappal beillesztve

A számlap vastagságát figyelembe véve egészen a peremig süllyesztettem a szerkezetet. Ha most rápattintom a felső üvegrámát, akkor a szerkezet lötyögés mentessen illeszkedik a helyén. Ez az állapot alapos méretezést és kivitelezést igényel.

Peremfekvés

A perem vékony, de stabil felfekvést biztosít a szerkezetnek, a tok épp hogy befogadja a óraművet.

Felhúzótengely furatának kialakítása

A furat kialakítására órás-marógépet használok. A géphez tartozó osztófej segít a precíziós fúrásban. Keresztasztal segítségével 0,1 mm pontossággal pozicionálom a fúrás pontos helyét.

Furat sorjázása

Megmunkálás után a furat kimenő oldala sorjás lett. Gömbmaró segítségével lemunkálom a felesleges forgácsot.

Régi felhúzótengely a koronával

A felhúzótengely tipikus dupla fedeles zsebórákhoz készült kialakítás, melynek nyomására felpattant a zsebóratok fedele. Az arany tokot sajnos a múltban eladták, így funkciója már nincs, viszont átalakítva használható lesz a most kialakított karóratokhoz.

A pontos mérés eredménye

A felhúzókoronát lecsíptem a tengely végéről, de még így is hosszú. Méretre munkálása külön feladat lesz. A fúrás sikerült, a tengely ott jön ki a szerkezetből, ahova esnie kell.

Hozzátartozó korona

Az óratokhoz tartozik egy modern, trendi felhúzókorona, de a korabeli XIV.Lajos stílusú mutatókkal nem harmonizálna. Ezért egy korabeli aranyozott felhúzókoronát használok fel a beépítéshez.

Felhúzókorona illesztése

A felhúzókorona békebeli darab, anyaga üveg kemény, ezért megmunkálás előtt ki kell lágyítani. Forrasztópisztoly segítségével 450 fokon a tengelyt kilágyítom, mely utána óvatosan lehűlve kezelhetővé válik, így megmunkálása könnyebbé lesz.

Korona felékelése

Bár a menetvágáshoz minden eszközöm rendelkezésre áll, de ez a korona fel volt ékelve a helyére. Az 1800-as évek végén készült óráknál sokszor köszön vissza ez az eljárás. Akkoriban még bevett szokásnak számított a négyzetre ékelés, ezért a korabeli mesterek példáját követve én is ezt az eljárást választom.

Illesztés után

Korabeli koronába a négyzet gyárilag van kimunkálva, ennek méretére készítettem a tengely végét. Az enyhe zárószöggel ellátott négyzet kismértékű kalapálás hatására elválaszthatatlanul a tengely végére ékelődik. Az eljárás kissé barbárnak látszik, de még ma is működik, ékes bizonyítékaként a korabeli mesterek szaktudásának.

Kész tengely

Bár a karóratokhoz tartozik egy trendi korona, de igyekszem minden korabeli alkatrészt felhasználni, minél autentikusabb legyen. Ez a korona egy vastagon aranyozott alkatrész, mely a szerkezettel egyidős. Azt az eljárást követem, mint az amerikai Hot Rod építők – minél több eredeti alkatrészt próbálok átemelni a modernizált termékbe, ami egyedivé válva mindenki figyelmét felhívja.

Méretre fúrás

A korona nyakcsapméretéhez alakítom az óratok furatát.

Beillesztve

A pontos illesztés eredményeképpen minden alkatrész oda került, ahol funkcióját maradéktalanul betölti.

Emelőkar helyének kialakítása

A szerkezet még emelőkaros kivitelű, ezért,hogy a mutatókat állítani lehessen, ezt ki kell vezetni az óratokon kívülre. A felső üvegráma peremügyűrjének kimunkálásával a feladat megoldható.

Kimunkálás után

Az emelőkar helyének kimunkálása után, már a helyén. Körömmel kifordítva mutatóigazításra állítható, mely megnyomva visszaugrik a helyére.

Felső üvegráma kimunkálása

Az felső üvegráma oldalát is kimunkálom a megfelelő helyen. A reszelés durva nyomait csiszolókorong segítségével finomítom.

Óratok finomítása

Megmunkálás közben az óratok óhatatlanul karcos lett, végső beépítés előtt eltüntetek minden hibát.

Kéttónusú felület

Megmunkálás közben az óratok óhatatlanul karcos lett, végső beépítés előtt eltüntetek minden hibát.

Polírozás

A két üvegrámát viszont fényesre polírozom.

Polír paszta

A polírozáshoz kimondottan acélhoz készült pasztát használok.

Ultrahangos tisztítás

Polírozás után az óratok végletekig elszennyeződik, a polírpaszta maradványai betelítenek mindent. Ultrahangos mosó segítségével 42 000 hertz segítségével 60 fokon minden szennyeződést eltüntetek a felületről.

Üveghátlap

Az üveghátlapon keresztül megtekinthető a korabeli, csodás szerkezet.

Az óra elkészült

Az elkészült óra kéttónusú felülettel nagyon dekoratív megjelenést biztosít a karórának

Korabeli felhúzókorona

A felhúzókorona harmonizál a korabeli XIV.Lajos-styl mutatókkal, mely a szerkezettel egyidős.

Az antik világ modern időmérője

Az 1880-as évek elején készült antik óra modern időmérővé avanzsálva még elketyeghet pár évszázadot.

Karóra beépítés

Az emelőkart kivezettem az óratokon kívülre, így körömmel kihajtva állíthatóak a mutatók. Visszatolva eltűnik a kimunkálás süllyesztőékébe, így nem akadhat bele semmibe. Minőségi bőrszíjjal szerelve az óra egyedi megjelenést biztosít tulajdonosának.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

One Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

14 + 5 =