A javítás tárgya egy 1970-es években gyártott arany Doxa karóra, mely kissé lerobbant állapotba került műhelyembe. A végtelenségig lelakott óra a jövő nemzedékének örökségeként folytatja életét.
A Doxa története hazánkban még a vasútépítés idején kezdődött, amikor is a menetrend betartásához megbízható időmérőt keresve kiírtak egy tendert, amit a svájci gyártó nyert meg. Nagy vasutas Doxa néven szereplő zsebóra alkotta meg a híres közmondást: pontos mint a Doxa óra. Brauswetter János szegedi órásmester mintájára, aki az 1900-as évek elején Omega alapokból épített megbízható zsebórát, Neubart Sándor Székesfehérvári órás Doxa alapokból épített saját márkájú kollekciót. Szocialista időszak legismertebb márkájaként sok ember választotta ezt a márkát és vitte tovább a tradíciót unokáinak.
Az óra szíja elszakadt és egy kissé méltatlan darab került rá, mely nem tükrözi az óra mivoltát. Valószínűleg házi megoldásként került az órára.
Szocialista országban szocialista gyártmányú órából volt túlkínálat. Ha valaki kicsit puccsosabb úri huncutságra vágyott, de nem keresett úgy mint a vezérigazgató, be kellett érnie belépőkategóriájú svájci órával. A Helvét gyártók is tisztába voltak a KGST országok bérkategóriájával, ezért megalkották az elérhető árú márkás óra fogalmát. Bár így is dupla annyiba került, mint a Szovjet, vagy NDK gyártmányú óra, de némi spórolással meg lehetett vásárolni. A hazánkban több mint száz éves múlttal rendelkező Doxa éllovasa volt ennek a folyamatnak. Célzott marketinggel, hazánkban még addig ismeretlen reklámpiaci szerepkörrel nagy szeletet hasított ki magának a szűkös hazai keresletből. Így járt el a szintén svájci Cornavin, Cortebert, Marvin és Roamer óramárka is. A Certina márka kissé borsosabb ára már a nagyobb pénzű ügyfeleket szólította meg!
Az órában valószínűleg dolgoztak, azaz fizikai munkát végeztek és egy balul sikerült művelet közben a felhúzótengely a koronával együtt elveszett. Ezek után kerülhetett az óra fiókba, pár évtizedre.
Az óra arra van hogy viseljék, ez így van rendjén. Szerencsére minden elemében javítható és mivel ez egy klasszikus aranyóra, visszakerülhet saját kategóriájába.
Az óra plexije eltörött, nem javítható, de cserével könnyen orvosolható. A számlap szerencsére nem sérült, csak a szokásos foltok éktelenkednek rajta.
Az óra hátlapján kiolvasható az óra sorozatszáma, mely ebben az esetben a gyártás idejét is tükrözi, azaz 1974. A Doxa esetén a sorozatszám első két betűje a gyártás évszámát tükrözi. Sajnos ez a segédlet ebben a korszakban kezd átalakulni, a későbbi órákon már nem fedezhető fel. Ennek az lehet az oka, hogy a quartz-válság idején minden svájci gyártó megszenvedte a távol keleti olcsó órák rohamát és többlettermeléssel válaszoltak a kihívásra. Az addig drága és megfizethetetlen quartz szerkezet kilépett a svájci órák piacára, így tett a Doxa is. A termelés súlypontja átbillent a modern időmérők irányába, mely lehetetlenné tette a gyártási szám feltüntetését a hátlapon. Az 1980-as években ez a megbízható numerikus rend végleg felborult és megszűnt.
A quartz szerkezetek elterjedésével a gyártott órák darabszáma is megnövekedett, ezzel egy időben, köztünk hazánkban is a piacgazdaság égisze alatt gomba módra szaporodtak a bevásárlóközpontok. A hirtelen megnövekedett választék bűvöletében sokak az olcsóbb és igénytelenebb quartz típusokat választották, ami mögé a Doxa is felsorakozott. Akkoriban elég sok, a márkához méltatlan szerkezettípus került fel a modellpalettára, ami még a Magyar Órások Ipartestületének haragját is kivívta, mert javíthatósága, illetve felépítése nem volt méltó a márkához. A Magyar órásszakma nyomására a hazai forgalmazó közbenjárásával elérték a nagy múltú Doxánál, hogy a kérdéses quartz modellt vegyék le a palettáról. Engedve a nyomásnak a svájci cég megértette a probléma súlyát és változtattak a szerkezetstruktúrán. Ezen is látszik, hogy egy nívós cég mennyire komolyan veszi a vásárlók és a szakma véleményét, nem beszélve arról, hogy hazánk majd száz éve jelentős piaca a Doxa márkának.
Az óra tokja 14 karátos arany és kivitele, formavilága miatt fazéktoknak is nevezik. Nem rendelkezik nyitható hátlappal, hanem az üvegráma lepattintása után, elölről vehető ki a szerkezet.
A tokjából kiszerelt szerkezet, már mutatók nélkül.
A karóra szerkezete. A szép kialakítású Doxa Cal:160 egy ETA 27.. werk saját márkásított kivitele. A változtatás mértékét a kilincskerékre helyezett kaliberjelölés testesíti meg. Szép, decens szerkezet, sok márkába jól teljesít, így alkatrész is van hozzá bőven. A billegő Etachron finom szabályozása üdítő látványt nyújt, mert pontossága ezáltal optimálisra állítható. A szerkezet jelenleg nem működik, de javítható.
A mutatók levétele után hozzáférek a számlap rögzítését szolgáló zárszerkezethez, mely az ETA órák sajátossága. A ki és behajtható kar egy tengelyen elforogva stabilan rögzíti a számlap lábait.
Az alaplemez peremén megfigyelhető a rögzítőkar, mely kihajtásával szabaddá válik a számlap, így sérülésmentesen levehető. Ez a megoldás tipikusan az ETA konstrukciók sajátja.
A forgalomból kivont, évekig fiókba helyezett órák sajátossága, hogy alkatrészei a végletekig összetapadnak. Ezt az alkalmazott kenőanyag beszáradása okozza, mely besűrűsödve minden tengelyt, mozgó és forgó alkatrészt összeragaszt. Alapos tisztítása elengedhetetlen, sok esetben előáztatásra is szükség van, hisz az alkatrészeket erőltetni nem szabad, ilyenkor fokozott a törés veszélye.
Az óra üres csapágylemeze, szerkezettisztítás előtt. A vegyszeres tisztítás minden lepedéket eltávolít.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
A mosókosárba összekészített alkatrészek tisztítás előtt.
Az óraszerkezet üres csapágylemeze vegyszeres tisztítás után. Minden szennyeződés és lepedék eltűnt a felületről, összeépítés után a beszáradt kenőanyag már nem akadályozza a működést.
A rugó menetei közül is eltűnt a szennyeződés, friss olajzás után egyenletes nyomatékot biztosít majd a szerkezetnek.
A szerkezet kerékrendszere összeépítés közben. Két csapágyhíd alatt elfér a teljes futószerkezet. A nagyméretű rugóház nyomatéka a kerékrendszeren keresztül eljut egészen a gátszerkezetig.
A mutató igazításának egyik feltétele, hogy a kerékrendszer valamely eleme elmozdulhasson mutatóigazítás közben, mert ellenkező esetben a kényszerkapcsolatba álló kerekek nem engednék ezt. Hagyományos megoldásként a negyedes kerék látja el ezt a feladatot, viszont ebben az esetben az áttételi kerékrendszer tengelycsonkja csúszik meg. Sok esetben az akadó, darabos mozgású mutatóigazítás ennek a keréknek az elszennyeződését jelzi, mely korrekt tisztítással és kenéssel könnyen orvosolható.
A körmös kerék és a koronakerék ricnis kapcsolata biztosítja a szerkezet felhúzását, így terhelése fokozott, hisz minden nap használatban van. Szakszerű kenése elengedhetetlen. Szintetikus nehézolaj hosszú időn keresztül biztosítja annak kenését.
Az összeépített szerkezetet szintetikus olajjal kenem át. Minden igénybe vett mozgó alkatrészen elvégzem a műveletet.
Bár minden eszközöm megvan a tengely készítéséhez, de ebben az esetben már földi életüket befejezett órák alkatrészei között keresgélve kiválasztható a megfelelő példány. Modern órák esetén célszerűbb alapméreteivel megegyező darabot keresni, mely némi átalakítással felhasználható más szerkezetben is. Itt sincs másképp, márkafüggetlen felhúzótengelyek közt keresgélve hamar leszűkül a kör két darabra, amelyikből hamar kiválasztható a donor.
Az egyik tengely kialakítása teljesen megegyezik a gyári mérettel. A felhúzókerék könnyen elforog a csapvállon, a koronakerék pedig illik a felhúzótengely négyzetprofiljára. A tengely ezen alapméreteinek egyezése alkalmassá teszi a pótlásra, némi átalakítás után hibátlanul betölti funkcióját.
A tengely végcsapjának méretét csökkenteni kellet, hogy könnyen bemenjen a helyére. A tengely minden más paramétere egyezik a gyárival, a módosítás foka igen csekély.
A tengely funkcionalitásáról úgy tudok meggyőződni, hogy helyére szerelek mindent. A váltókar és a tolókar is simán a helyére megy, illetve a reteszelést biztosító „szotoár” is precízen ellátja feladatát.
A telhessen összeszerelt felhúzószerkezetet a gyakorlatban is kipróbálom, kihúzott és betolt állapotban. A tengely méret azonos, funkcióját minden tekintetben betölti.
Az óra kétrészes tokját polírozás céljából szétszedem. A törött plexit eltávolítom és polírgép segítségével fényesre munkálom. Az arany könnyen megmunkálható anyag, így pár perc alatt tükörfényesre polírozható.
Az óra hátlapja igen vékony, struktúrája szinte hártyaszerű, de a könnyű aranytok nem drágítja nagymértékben az óra értékét, így szélesebb köröknek is elérhető.
Az arany, már fizikai tulajdonságai miatt is nagyon lágy anyag, képlékenysége okozza azt a páratlan lehetőséget, amit az aranyékszerek sokfélesége is bizonyít. Ezzel viszont egy aranyból készült óratok elveszti tartását, mely elvetemedését okozhatná, ezért merevítőkarika alkalmazásával fokozzák a stabilitást. A szorosan illeszkedő tokkarika magát a szerkezetet is védi a külső fizikai sérülésektől.
A tokkarika mindig acél, vagy más strapabíró fém, de szinte sosem arany. Ezt a gyártó fel is tünteti egy sokatmondó – METAL – felirattal.
Az óra tokja 14 karátos arany, ezért könnyen megmunkálható, polírozható. Némi tokmunka után tükörfényesen kerül ki a csiszológép alól.
Az óra számlapja szinte hibátlan, korához képest jó állapotban van. Beázásnyomok se éktelenkednek rajta, ami jó hír, hisz így nem kell retusáltatni.
A számlap hátoldalán láthatóak a rögzítőlábak, amelyek segítségével az a szerkezethez erősíthető.
Az óra 14 karátos arany tokjának nettó súlya 6,63 gramm.
Az óra felhúzótengelye pótlás után. A megfelelő méret eléréséhez le kell csípni a tengelyt a tok síkja előtt pár milliméterrel. Némi finomítás után a felhúzótengelyről nem lehet elmondani, hogy pótlás eredménye.
A régi szíj kissé viharvert, nem túl eredeti megoldás, sok esetben akkor kerül rá ilyen darab, amikor az tulajdonosának nincs választási lehetősége. A mai kiterjedt választék nem volt jellemző a múltban, sőt ahol nem volt órásbolt, sokszor a piacról szerezték be a méretes darabot. A szükség formát bont, itt is ez történhetett.
Az új óraszíj egy minőségi darab, mely nagyban feldobja az óra megjelenését. Egy Doxa csatzárvég felhelyezésével teljessé tehető az összkép.
A Doxa névvel ellátott zárvég vastagon aranyozott acél, így tartósságára nem lehet panasz. Bár sok esetben nem alkalmaztak gyári logót a zár végén, de mindenképpen erősíti az óra presztízsét.
A bőrszíj végén található zárvég egy célszerszámmal levehető úgy, hogy a rugós stift csapját benyomom. Leszerelés után a méret azonos darab felszerelhető a végére.
Az óraszíj márkásítása után felszerelhető a helyére.
Az óra törött plexije cserére szorul, mely nem okoz gondot. Ezek a poli-akrilát óraüvegek méret szerint beszerezhetőek, gyakorló órás műhelyében mindig elérhető a megfelelő példány.
A törött, csorba plexit hibátlan példányra cserélem. A plexi helyére illesztéséhez szakszerszámot használok.
Domború óraüveg (plexi)szereléséhez szükséges szerszám. Szorítókarmai a perem előtti 1 milliméterrel összenyomja a plexit, így behelyezhető az üvegráma foglalatába. Elengedve a szerszámot a plexi beleszorul a helyére.
Az összenyomott plexit beillesztem a helyére és miután stabilan felfekszik a peremen, meglazítom a befogószerszám karmait. A kitáguló plexi beszorul a helyére és szorosan felfekszik azon. Az átfedés nem sok, pár tized milliméter, de éppen elég ahhoz, hogy a helyén maradjon.
A méretre vágott tengely végére egy hozzá illő felhúzókoronát választottam.
Az óra monoblokk tokja tartalmazza a sorozatszámot és a gyártási adatokat. Kifényesítve megkezdheti új életét.
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas.
Az arany Doxa élete legnagyobb fellépésére készül, hisz tulajdonosa karján ketyegve egy házassági szertartás szereplője lesz, így törvényszerű, hogy kitűnő formában legyen és jól nézzen ki! 🙂 Örömömre szolgált, hogy az arany Doxa karóra felújítását megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.