Azt 1930-as évek közepén készült, Art’Deco stílusjegyeket magánhordozó zsebórát teljesen tönkretették. Ilyen állapotú órát már csak kizárólag alkatrésznek szokás felhasználni, mégis kapott egy lehetőséget, hogy újra trendi zsebóra legyen belőle.
Az óra tokját szögletes, Art’Deco motívumok határozzák meg, anyaga nikkelezett sárgaréz.
Az Art Déco az art décoratif francia kifejezés rövidítése, az 1920-as,1930-as évek építészeti és iparművészeti irányzata, melynek hatásai ugyanakkor a festészetben, a szobrászatban és a filmművészetben is megmutatkoznak. Franciaországból indult el világhódító útjára, legnagyobb hatása az Amerikai Egyesült Államokban volt, de egész Európában, a Dél-afrikai Köztársaságban és Kínában is szerephez jutott. Az Art Deco csúcspontja az 1925-ös párizsi világkiállítás volt, ettől kezdve rohamosan elterjedt a világ minden táján. (Magyarország a külpolitikai kapcsolatok miatt nem képviseltette magát, de a stílus ide is eljutott. Az Art’Deco stílusát csaknem valamennyi ekkoriban készült berendezési tárgyon megtalálni. Rádióktól, az első televíziókészülékeken át az autókig és a legegyszerűbb berendezési tárgyakig (tükrök, székek, asztalok, faliórák stb.) Az ekkoriban készült filmek hátterei jellegzetesen Art’Deco berendezésűek. És természetesen a korabeli órákon is feltűnik, mint motívum.
A New York-i felhőkarcolók mintáját formáló motívumok a végletekig megsérültek. A lakáskulccsal illetve aprópénzzel egy zsebbe hordott óra a végletekig le van lakva.
Az óra számlapja is karcos, vélhetőleg egy darabig üveg nélkül használták.
Az óra szerkezete el van szennyeződve, járásképtelen, a tokhoz hasonlóan teljesen le van lakva.
Az órát szétszedve látható, hogy a kenőanyag mindenhol odaszáradt. Szakszerűtlenül szerelt óraszerkezetre úgy önthették a varrógépolajat, ami idővel besűrűsödött.
Az szerkezetet darabokra szedem és némi előáztatás után óramosó gépben kitisztítom.
A billegőt és a fedőkövet leválasztom hídjáról. A billegő nem leng szabadon, vélhetőleg törött a csapja.
A billegő mindkét csapja törött, így a tengely cseréje elkerülhetetlen.
Az óra valószínűleg beázott, a víz nyomait rozsda formájában megtalálom mindenhol.
Tisztítás után, összerakás közben.
Az óraszerkezet kitisztítva várja a billegő új tengelyét.
A törött billegőtengely kiütése előtt leveszem a hajszálrugót. Egy éles csavarhúzó segítségével aláfeszítek a rugógyűrűnek, ami ennek hatására leugrik.
A hajszálrugó levétele után megfordítom a billegőt és leveszem a vezetőtárcsát egy speciális, kimondottan erre a célra készült szerszámmal. Az eszköz ollószerűen közrefogja a vezetőtárcsát és gyenge nyomás hatására leugrasztja a helyéről.
A szegecselt tengely peremét órás esztergába fogva leesztergálom. Utána szegecselőpad segítségével kiütöm a törött tengelyt a billegőkoszorúból.
A tengelyt kicserélem egy hibátlan darabra. Ha nem esztergálnám le kiütés előtt a tengely peremét, az átszakítaná a furat közepét, hátrahagyva egy nagyobb átmérőjű furatot, amibe a cseretengely szimplán beleesne.
Szerencsére a hibátlan tengely gond nélkül, szorosan felfekszik a furatba és a vezetőtárcsa is jól ül a helyén.
Bár a tengelycsere gond nélkül végbement, de így is maradt egy kis excentricitás a koszorúba. A komplett billegőt futtatókörzőbe fogom és megforgatva látom merre kell egyengetni. Pár perc után a küllő már egyenesen fut.
A hajszálrugó visszaszerelése előtt kiegyensúlyozom a billegőt. A billegőmérleg pofáját kinyitom olyan távolságra, hogy az pont a két csapvégen feküdjön fel. Ezután kissé meglököm a billegőt és figyelem, hol áll meg, illetve ha megáll, van-e olyan pont ahova mindig visszatér. Ha mindig egy pontra tér vissza, azon a helyen vélhetőleg súlyfelesleg van, amit finom reszelő segítségével eltávolítok. Mindig a súlyzócsavar perembevágását reszelem meg súlycsökkentés céljából és egyszerre csak keveset. Ha elérem azt, hogy a billegőt meglökve, bárhol megáll és nem lendül vissza, akkor a kiegyensúlyozás sikerült. A művelet az óra pozícionális pontosságát javítja, ami annyit jelent, hogy az órát bármilyen helyzetbe is teszem le, pontos marad.
A kész billegőtengely hajszálrugó nélkül bepróbálva kissé szorosan jár a helyén, valószínűleg a tengely csapja túlméretés. Órás eszterga patronjába fogva, nagy fordulatszámon finom „Arkanzas” csiszolókő segítségével korrigálom a méreteket.
A másik oldalon is elvégzem a műveletet.
Az óratok felújítása a régi bevonat lesavazásával kezdődik. Tömény sósavban a krómréteg lepezseg a felületről, 10 perc áztatás után a nikkel alaprétegig lejön a régi bevonat. Krómra nem lehet újrakrómozni, mert nem válik ki a felületen az elektrolit, ha nem végezzük el a savazást, az új krómréteg szinte hártyaszerűen leválik róla.
A nikkel alaprétegig lesavazott óratok, felújítás előtt.
Az óratok karcos. Csiszolókorong segítségével minden mély berágódást, sérülést eltüntetek a felületről.
A felület tagolt, szögletes, a nagy koronggal nem férek be mindenhova, így a munkát flexibilis csiszológép segítségével, kis koronggal fejezem be.
A tok üvegrámáját karcmentesítés után mattírozom.
A szivacsszerű anyagból álló korong finom csiszolóanyagot hordoz magában, ami 2800-as fordulatszámon egyenletesen matt felületet hoz létre az üvegrámán.
A motívumok közti karcok mélyebbek, mint maga a minta, ha elszeretném távolítani nem járnák eredménnyel, mert leszedném a díszítés felét.
Óráseszterga tokmányába fogva, lassú fordulatszámon csiszológép segítségével dekoratív napsugár csiszolású mintát hozok létre a felületen.
Az óratok karcmentesen, fényesre polírozva. Jól mutat rajta a matt és fényes felületek váltakozása.
A polírozás maradványait ultrahangos mosóban, 60 fokon, 15 perc alatt eltüntetem. A régi krómréteg lesavazása után a felületet most nem védi semmi, ha így maradna, pár nap alatt bemattulna. Ezért új krómréteget kell rajta létrehozni, amit egy professzionális galván üzem végez el.
Az óra visszaérkezett a galván üzemből. A dekorációt krómozás után készítem el a felületen, mert így élesebb kontúrokat kapok, mintha előtte végezném. A homogén hatás megtörése érdekében némi dekorációs formavilágot készítek a hátlap fedelére. Hőálló maszkolószalag segítségével leárnyékolom a felületet, hogy éles átmenetet kapjak.
A leárnyékolt felületet a polírgépre szerelt mattírozó korong segítségével szálra húzom, mely 2800-as fordulatszámon éles kontúrokat karcol a felületre.
A szalag eltávolítása után a képen látható eredményt értem el.
A régi mutatók nem korhűek, ezért cseréjük szükséges. A készletből kiválasztott mutatópár nem méretes, de egy speciális fogó és dörzsár-készlet segítségével méretre munkálom.
Az elkészült óraszerkezetet tokba építés előtt szabályozóműszer segítségével beszabályozom.
Az óra elkészült. Tokja visszért a galván-üzemből és pontossága is kielégítő. Elkezdheti új életét.
A sérült dekorációt eltávolítottam és egy ék alakú motívumot készítettem a hátlapra. Letisztult egyszerű, mint maga az Art Deco. Örömömre szolgált, hogy a Doxa zsebóra felújításának részleteit megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.