Atlantic Worldmaster karóra felújítása
Atlantic Worldmaster karóra felújítása
A felújítás tárgya egy Atlantic márkájú karóra, mely kategória szerint a középmezőny legalján helyezkedik el, mégis felhívja magára a figyelmet, mert jó minőségű acél tokja egy AS kaliberű 21 köves szerkezetet rejt magában.
Az 1800-as évek közepén alapított cég először kizárólag zsebóraalkatrészek gyártásával foglalkozott, 1925-től kezdett minőségi és elérhető órákat gyártani, a márkanév is ekkor lett ismert. A közlekedés fejlődésével egy ütemben kifejlesztették a Worldmaster modelljüket, ami az akkori világutazók minden igényét kielégítette. Viszonylagos olcsósága és széles modellpalettája közismert márkává tette az Atlantic termékeit. A korabeli plakát szintén erről tanúskodik.
Az óra tokja megviselt, karcos, de mivel acél, ezért galvanizálás nélkül javítható.
A mutatók festése kipattogzott, javítani kell.
A hátlapja, tokja vaskos acél, plexiüvege ragasztott, mely arra utal, hogy újkorába cseppmentes kivitelben került ki a kereskedésből. Az AS 1608 kaliberű werket 1965 magasságában gyártották, mely 21 köves,és 3 ponton beszabályozott, minőségi darab.
A werket, mint mindig, tisztítás céljából most is szétszedem.
A billegő kivétele után láthatóvá válik a kaliberjelölés.
A szerkezet 25 köves, mely a gyakorlatban annyit jelent, hogy minden csapágy kőben fut.
Még a középtengely furata is kőcsapágyat kapott. Más, egyszerűbb szerkezeteknél a középcsapágy-mivel egy nap csak két fordulatot tesz-ritkán kap kőcsapágyat. Itt gondoskodtak róla.
A számlap, korához mérten foltos, beázásnyomok tarkítják.
A felső csapágylemezen három fedőkő is található, mely gondosan megtámasztja a kerékrendszer tengelycsapjait.
Mivel a fedőkövek alatt beszárad az olaj, ezért tisztítás előtt leválasztom őket a helyükről, hogy a tisztítófolyadék átjárhassa.
A szerkezet szétszedés után mehet a mosóba.
A rugó nem szennyezett, így fedél nélkül mehet a mosókosárba.
A fedőkövek a szerkezettel együtt kerültek be a mosógépbe, így már lepedékmentesek. Könnyű olajat cseppentek a felületükre.
A másik oldal fedőköveinél ugyan ezt az eljárást követem.
A középcsapágyat, mint mindig most is nehézolajjal kenem meg.
A másodperctengelyt behelyezés előtt kenem meg, mert utána már nem férek hozzá.
A felhúzószerkezet súrlódó elemeit viszont kifejezetten óraszerkezetek kenésére alkalmas zsírral kenem át.
A felhúzótengelyt zsírzópárnába forgatva kenem meg.
A kész, összerakott óraszerkezet diagnosztikai vizsgálaton esik át, mely a beszabályozást is magában foglalja.
Az óra diagnosztikai eredménye kiváló, de el is várható tőle, mert a szerkezet 3 ponton szabályozott és 21 köves.
Amíg a szerkezet a mosóba volt, a mutató beszáradt, töredezett festését eltávolítottam.
A zsírtalanított mutatókat rodikó-pasztába ágyazom és elkezdem azok újrafestését.
Festék gyanánt magasfényű akrilfestéket használok.
A mutató hátuljára kent festék kitölti a teret és a felesleg letörlése után egyenletes rétegben megmarad.
Az óratokot felújítás céljából szétszedem.
A nagyobb karcokat csiszolókorong segítségével távolítom el.
Az üvegráma karcait esztergagépbe fogva távolítom el csiszológép segítségével. A tokmány lassan forog és a nagy sebességgel pörgő csiszolókorong egyenletesen távolítja el a karcokat a felületről.
A karcmentesítés után a polírozás következik. Ehhez kétféle korongot használok.
Csiszolás után a felület karcmentes, de matt. Rongykorong segítségével felfényesítem a felületet.
A pamutkorong megadja a végső fényt a felületnek.
A felújított óratok és annak hátlapja. Ultrahangos tisztítás után a felület tiszta, száradás után a szerkezet beépíthető a tokjába.
A felújított óratok és a kismértékben áttörléssel javított számlap.
Az óra felújítása elkészült. Egy csodaszép minőségi bőrszíj felszerelése után a karóra elkezdheti ujdonsűlt életít, immáron rogani vilásgunkban. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteitmegoszthattam mindenkivel. Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu