Atlantic Worldmaster karóra felújítása

Atlantic Worldmaster karóra felújítása

Atlantic Woldmaster karóra

A felújítás tárgya egy Atlantic márkájú karóra, mely kategória szerint a középmezőny legalján helyezkedik el, mégis felhívja magára a figyelmet, mert jó minőségű acél tokja egy AS kaliberű 21 köves szerkezetet rejt magában.

Atlantic története

Az 1800-as évek közepén alapított cég először kizárólag zsebóraalkatrészek gyártásával foglalkozott, 1925-től kezdett minőségi és elérhető órákat gyártani, a márkanév is ekkor lett ismert. A közlekedés fejlődésével egy ütemben kifejlesztették a Worldmaster modelljüket, ami az akkori világutazók minden igényét kielégítette. Viszonylagos olcsósága és széles modellpalettája közismert márkává tette az Atlantic termékeit. A korabeli plakát szintén erről tanúskodik.

Megviselt tok

Az óra tokja megviselt, karcos, de mivel acél, ezért galvanizálás nélkül javítható.

Kipattogzott mutatófesték

A mutatók festése kipattogzott, javítani kell.

Jelzett acél hátlap

A hátlapja, tokja vaskos acél, plexiüvege ragasztott, mely arra utal, hogy újkorába cseppmentes kivitelben került ki a kereskedésből. Az AS 1608 kaliberű werket 1965 magasságában gyártották, mely 21 köves,és 3 ponton beszabályozott, minőségi darab.

Tisztítás elött

A werket, mint mindig, tisztítás céljából most is szétszedem.

Billegő nélkül

A billegő kivétele után láthatóvá válik a kaliberjelölés.

A kerékrendszer

A szerkezet 25 köves, mely a gyakorlatban annyit jelent, hogy minden csapágy kőben fut.

Középcsapágy

Még a középtengely furata is kőcsapágyat kapott. Más, egyszerűbb szerkezeteknél a középcsapágy-mivel egy nap csak két fordulatot tesz-ritkán kap kőcsapágyat. Itt gondoskodtak róla.

A számlap

A számlap, korához mérten foltos, beázásnyomok tarkítják.

A szerkezet számlap nélkül

A felső csapágylemezen három fedőkő is található, mely gondosan megtámasztja a kerékrendszer tengelycsapjait.

Fedőkövek eltávolítása

Mivel a fedőkövek alatt beszárad az olaj, ezért tisztítás előtt leválasztom őket a helyükről, hogy a tisztítófolyadék átjárhassa.

A szétbontott szerkezet

A szerkezet szétszedés után mehet a mosóba.

A rugóház

A rugó nem szennyezett, így fedél nélkül mehet a mosókosárba.

Tisztítás utáni olajozás

A fedőkövek a szerkezettel együtt kerültek be a mosógépbe, így már lepedékmentesek. Könnyű olajat cseppentek a felületükre.

A másik oldal fedőkövei

A másik oldal fedőköveinél ugyan ezt az eljárást követem.

Középcsapágy kenése

A középcsapágyat, mint mindig most is nehézolajjal kenem meg.

Másodperctengely kenése

A másodperctengelyt behelyezés előtt kenem meg, mert utána már nem férek hozzá.

Felhúzószerkezet kenése

A felhúzószerkezet súrlódó elemeit viszont kifejezetten óraszerkezetek kenésére alkalmas zsírral kenem át.

A felhózótengely kenése

A felhúzótengelyt zsírzópárnába forgatva kenem meg.

A kész szerkezet

A kész, összerakott óraszerkezet diagnosztikai vizsgálaton esik át, mely a beszabályozást is magában foglalja.

Beszabályozás után

Az óra diagnosztikai eredménye kiváló, de el is várható tőle, mert a szerkezet 3 ponton szabályozott és 21 köves.

A mutatók

Amíg a szerkezet a mosóba volt, a mutató beszáradt, töredezett festését eltávolítottam.

Előkészület a festésre

A zsírtalanított mutatókat rodikó-pasztába ágyazom és elkezdem azok újrafestését.

A festék

Festék gyanánt magasfényű akrilfestéket használok.

Száradás közben

A mutató hátuljára kent festék kitölti a teret és a felesleg letörlése után egyenletes rétegben megmarad.

Az óratok felújítása

Az óratokot felújítás céljából szétszedem.

Karcmentesítés

A nagyobb karcokat csiszolókorong segítségével távolítom el.

Az üvegráma csiszolása

Az üvegráma karcait esztergagépbe fogva távolítom el csiszológép segítségével. A tokmány lassan forog és a nagy sebességgel pörgő csiszolókorong egyenletesen távolítja el a karcokat a felületről.

Polírozás

A karcmentesítés után a polírozás következik. Ehhez kétféle korongot használok.

Rongykorong

Csiszolás után a felület karcmentes, de matt. Rongykorong segítségével felfényesítem a felületet.

Pamutkorong

A pamutkorong megadja a végső fényt a felületnek.

Felújított tok és hátlap

A felújított óratok és annak hátlapja. Ultrahangos tisztítás után a felület tiszta, száradás után a szerkezet beépíthető a tokjába.

A felújított óratok

A felújított óratok és a kismértékben áttörléssel javított számlap.

Az óra elkészült

Az óra felújítása elkészült. Egy csodaszép minőségi bőrszíj felszerelése után a karóra elkezdheti ujdonsűlt életít, immáron rogani vilásgunkban. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteitmegoszthattam mindenkivel. Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük