Az 1910-ben épített H.M.S LION hadihajó emlékére

Hibátlan számlappal rendelkező cilinderjáratú karóra, 1890-ből

Kissé semmitmondó, mégis roppant érdekes cilinderjáratú karóra futott be hozzánk egy örökség gyanánt, amit tulajdonosa eladásra kínált fel. Az 1890-es években készült, mai szemmel női modellnek számító időmérő megelőzte korát, hisz ebben az időszakban még szinte ismeretlen fogalomnak minősült a karóra létezése. Pusztán az első világháború idején vált fontossá, hogy az órát ne zsebben, hanem karon viselje tulajdonosa.

Gravírozott felirat az óraszíj alatt

Megfordítva láthatóvá válik hátlapján egy felirat, amely felhívja magára a figyelmet, de a szíj eltakarja. Fűzzük ki és olvassuk el együtt, mit is takar a gravírozás.

S.Jarrat H.M.S LION 1916 May31

A bőrszíjat lefűzve láthatóvá válik a hátlapra gravírozott homályos felirat, amely az óra eredetét hirdeti.  “S.Jarratt H.M.S LION May 31 1916” A H.M.S LION hadihajó 1916 Május 31.én részese volt a jütlandi csatának, vélhetőleg ekkor viselte használója, akiről tulajdonképpen semmit sem tudunk. Talán kincstári darabként a hajó felszerelésének részét képezte, de az is előfordulhat, hogy saját óráját vértezte fel viselője a csata emlékére. Ezt már sosem tudjuk meg, azt pedig végképp homály fedi miként került a budafoki antik óra és ékszerbolt kínálatába. Bármire is vezethető vissza származása, mindenképpen gondolatébresztő időmérő, amely túlélte a múlt viszontagságait.

H.M.S LION hadihajó egy korabeli fotón

Az 1910-ben épült H.M.S LION hadihajó messze megelőzte korát, hisz elsőként alkalmaztak benne gőzturbinát meghajtásként. Ezáltal az ólomnehéz csatahajó korának szinte leggyorsabb cirkálójaként maga mögé utasította a német naszádokat.

H.M.S. LION hadihajó a jütlandi csatában, 1916 májusában

A négy hajócsavart két egymástól függetlenül működő gőzturbina hajtotta meg, akár 28 csomós, azaz majd 52 kilométeres sebességgel. A gőzturbina üzemeltetéséhez lényegesen több tüzelőanyagra volt szükség, ezért kiegészítő hombárokat építettek a fedélzet alá, amelyeket jó minőségű szénnel töltöttek fel. A jütlandi ütközet mérföldkőnek számított a tengeri csatákban, hisz minden haditechnikai újítás ekkor került kipróbálásra, ráadásul élesben. A megnövelt szénhozammal összefüggő újítás ekkor életmentőnek bizonyult, hisz ezek a monstrumok a csata hevében három és fél tonna szenet égettek el – óránként.

A csatában megsérült hajó többször felújításra szorult

A többlet tüzelőanyag újszerű, horizontális elhelyezése okán hatótávolsága megsokszorozódott, amit korszerű Yarrow kazánjaival tudott fokozni. A többször megsérült hajó számos felújításon eset át, de harci sebei, és háborús múltja sem mentette meg a pusztulástól. Az 1920-as washingtoni haditengerészeti szerződés leszerelési dekrétumának eleget téve áldozatul esett a bürokráciának és eladták ócskavasnak.

Az első világháború meghatározó jütlandi csatájáról a linkre kattintva olvashat.

Index.hu “Valami baj van ma a rohadt hajóinkkal”

 

H.M.S LION modellje

Sajnos a hajó maga már nem létezik, de makettként mai napig a gyűjtők megbecsült szereplője. Bárcsak mesélni tudna az óra ezekről a tengeri csatákról, ehelyett halkan ketyegve várja újdonsült tulajdonosát. Örömömre szolgált, hogy ezt a kultúridegen antik karórát bemutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel. Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkettő + 14 =