Az 1910-ben épített H.M.S LION hadihajó emlékére
Az 1910-ben épített H.M.S LION hadihajó emlékére
Kissé semmitmondó, mégis roppant érdekes cilinderjáratú karóra futott be hozzánk egy örökség gyanánt, amit tulajdonosa eladásra kínált fel. Az 1890-es években készült, mai szemmel női modellnek számító időmérő megelőzte korát, hisz ebben az időszakban még szinte ismeretlen fogalomnak minősült a karóra létezése. Pusztán az első világháború idején vált fontossá, hogy az órát ne zsebben, hanem karon viselje tulajdonosa.
Megfordítva láthatóvá válik hátlapján egy felirat, amely felhívja magára a figyelmet, de a szíj eltakarja. Fűzzük ki és olvassuk el együtt, mit is takar a gravírozás.
A bőrszíjat lefűzve láthatóvá válik a hátlapra gravírozott homályos felirat, amely az óra eredetét hirdeti. „S.Jarratt H.M.S LION May 31 1916” A H.M.S LION hadihajó 1916 Május 31.én részese volt a jütlandi csatának, vélhetőleg ekkor viselte használója, akiről tulajdonképpen semmit sem tudunk. Talán kincstári darabként a hajó felszerelésének részét képezte, de az is előfordulhat, hogy saját óráját vértezte fel viselője a csata emlékére. Ezt már sosem tudjuk meg, azt pedig végképp homály fedi miként került a budafoki antik óra és ékszerbolt kínálatába. Bármire is vezethető vissza származása, mindenképpen gondolatébresztő időmérő, amely túlélte a múlt viszontagságait.
Az 1910-ben épült H.M.S LION hadihajó messze megelőzte korát, hisz elsőként alkalmaztak benne gőzturbinát meghajtásként. Ezáltal az ólomnehéz csatahajó korának szinte leggyorsabb cirkálójaként maga mögé utasította a német naszádokat.
A négy hajócsavart két egymástól függetlenül működő gőzturbina hajtotta meg, akár 28 csomós, azaz majd 52 kilométeres sebességgel. A gőzturbina üzemeltetéséhez lényegesen több tüzelőanyagra volt szükség, ezért kiegészítő hombárokat építettek a fedélzet alá, amelyeket jó minőségű szénnel töltöttek fel. A jütlandi ütközet mérföldkőnek számított a tengeri csatákban, hisz minden haditechnikai újítás ekkor került kipróbálásra, ráadásul élesben. A megnövelt szénhozammal összefüggő újítás ekkor életmentőnek bizonyult, hisz ezek a monstrumok a csata hevében három és fél tonna szenet égettek el – óránként.
A többlet tüzelőanyag újszerű, horizontális elhelyezése okán hatótávolsága megsokszorozódott, amit korszerű Yarrow kazánjaival tudott fokozni. A többször megsérült hajó számos felújításon eset át, de harci sebei, és háborús múltja sem mentette meg a pusztulástól. Az 1920-as washingtoni haditengerészeti szerződés leszerelési dekrétumának eleget téve áldozatul esett a bürokráciának és eladták ócskavasnak.
Az első világháború meghatározó jütlandi csatájáról a linkre kattintva olvashat.
Index.hu „Valami baj van ma a rohadt hajóinkkal”
Sajnos a hajó maga már nem létezik, de makettként mai napig a gyűjtők megbecsült szereplője. Bárcsak mesélni tudna az óra ezekről a tengeri csatákról, ehelyett halkan ketyegve várja újdonsült tulajdonosát. Örömömre szolgált, hogy ezt a kultúridegen antik karórát bemutathattam mindenkinek.
Maradok tisztelettel. Kőnig Levente www.watchmaker.hu