Breitling Superocean tokjának szakszerű nyitása
A Breitling Superocean 1000M / 3300FT klasszikus modellje akcióra csábítja az embert, hisz mindent tud, ami egy aktív életvitelhez szükséges. Tükrözésmentesített zafírüvegje mögött a legsötétebb éjszaka közepén is jól láthatóak mutatói, vízmentessége pedig megengedi, hogy szinte korlátlan mélységig lehessen használni, akár gyakorlati búvárkodás közepette.
Számlapja műszerfali hatást kelt, leolvashatósága bámulatos. 24 órás számlapja segíti a tájékozódásban, forgatható búvár lünettája segítségével egy órán belüli időtartamok is könnyedén beállíthatóak.
A márkanév kötelez, a Breitling neve összefonódott a repüléssel és a merüléssel. Számos légitársaság választotta hivatalos márkájának, sok ország légi ereje állított hadrendbe az időmérés területén.
Vízmentessége 1000 méter azaz 3300 láb, amely bámulatos. Szinte korlátlan vízmélységig használható, így valóban az aktív életet testesíti meg. Klasszikus mélytengeri óra, amely szinte mindent kibír, strapabírósága bámulatos.
Az ezer méteres vízmentesség elérésében fontos szerepe van a menetesen záródó koronának, amely kialakított csonkjára beállítás után egyszerűen feltekerhető. Ezzel a korona oldali tömítettség minden nedvességet távol tart a szerkezettől.
A gyakorlati búvárkodásra is alkalmas óra koronája könnyen kezelhető, még szkafanderkesztyűben is állítható. Fémszíja szintén állítható, gyors-hosszabbítója segítségével akár ruházaton kívül is viselhető, bár most nincs rajta.
A héliumszelep fontos kiegészítője a gyakorló búvár életének. Sok esetben, amikor a műszaki vagy kutatóbúvár napokat, de akár heteket is eltölt egy búvárhajó fedélzetén, megnövelt légnyomás veszi körül, amibe héliumot kevernek. A hélium olyan ritka molekulaszerkezetű gáz, amely áthatol a masszív óratok acél anyagszerkezetén és kiegyenlíti a nyomást. Az óra belsejében is a megnövekedett nyomás uralkodik, mely napokon át, folyamatosan beszivárog. Ez nem is lenne gond, de amikor a búvárhajó cirka másfél óra alatt a felszínre emelkedik, a nyomásnak nincs ideje távozni, mely napokig gyűlt az órában ami akár az üveget is kinyomhatja a szárazföldön, mint egy pezsgős dugót. Ezt a belső túlnyomást engedi el a szelep, mely a felszínre emelkedés közben elengedi a beszorult héliumot.
Az óra hátlapja vízmélységének megfelelően nagy nyomatékkal zár, amelyre szükség is van a vízmentesség megtartásában. A szerkezet legfőbb védelmi bástyája maga a hátlap, hisz mögötte már közvetlenül a méregdrága óramű található. A hátlap tömítésére és lezárására nagy hangsúlyt kell fektetni.
A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy saját erőből és célszerszám nélkül szinte nyithatatlan. A tömítés záródása megköveteli a nagy nyomatékkal történő lezárást.
A hátlap peremén hagyományos nyitási felület nem található, Sokszögletű felületére kizárólag erre használatos célszerszám illik rá, amely nem sok műhelynek áll rendelkezésére.
Ez a modell sem egy otthonülős óra, amelyben bevásárolni járnak. Szinte mindig aktív életet élnek benne, hisz erre készült. A lezárás mértékét fokozza, hogy ezen modelleket sok esetben sós vízben, tengeri körülmények között is használják, amely nagymértékben megnehezíti a hátlap nyitását.
Szokásos állványos toknyitóval nem sokra megyünk, hisz a hátlapon semmiféle nyitási pont nem létezik, majdnem teljesen sík.
Bár léteznek a nyitóhoz cserélhető karmok, sajnos egyik sem megfelelő, szinte biztos, hogy csak roncsolással végződne a próbálkozás.
Számos praktika, ötlet és szellemes eszköz áll rendelkezésére egy gyakorló műhelynek, hisz nem minden órás engedheti meg magának hogy egy méregdrága célszerszámot birtokolhasson. A ritkán használatos célszerszám ár-érték aránya nem túl kedvező, amennyiben csak esetenként fut be hasonló hátlapkiosztású óra.
Az óra karbantartása nagy javítási értéket képvisel, amitől nem szívesen esik el egy órás, olyan kispolgári okok miatt, mint a hátlap nyitása. Ilyenkor jönnek az ötletparádék, ásványvizes kupakokra ragasztott csiszolópapírok, sellakkal hátlapra ragasztott, satuba fogható fakockák és miegymás. Viszont egy hat-hét éven keresztül, sós vízben is használt óra hátlapja nem adja meg magát semmilyen praktikának, nincs mit tenni, a nyitás célszerszámért kiált.
A négy darabos, kifejezetten Breitling hátlapokhoz rendszeresített nyitókészlet lefedi az összes méretet. Segítségével könnyedén nyitható, és ami nem kevésbé fontos, nagy erővel zárható a Breitling modellek hátlapja.
A BRE No’2016-os készlet a Rolex órákhoz hasonlóan gyakorlati és szakszerű megoldást nyújt a speciális hátlapok nyitásához. Számos Longines, Roamer modell is rendelkezik hasonló hátlapkiosztással, így ezek nyitására is alkalmas.
Papírdoboza kissé megviselt, látszik, hogy sok bevetésen esett már át.
A hátlap sokszögletű pereme sarkainál illeszkedik a nyitó recézetébe.
A négy méretben elérhető nyitóadapter valamelyike felhasználható a nyitási műveletre. Anyaga repülőgépipari alumínium, mely rendkívül szívós anyag. Papírdobozba helyezve praktikusan tárolható, a következő nyitásig.
A 35-ös méretű nyitó lesz a befutó, rápróbálva pontosan beleillik a Breitling sokszögletű hátlapjába.
Kialakított munkafelülete a hátlapon kialakított sokszög sarkaira illeszkedik. A nyomatékot 15 felületi pontra elosztva nagy erő átvitelére alkalmas.
Közelről fotózva látható, hogy a nyitási sarkokat befogadó bemetszések bírják a strapát, számos bevetés után sincsenek lenyalva sarkai.
A nyitóbetét marokanya típusú kialakítása lehetővé teszi, hogy erős kézzel meg lehessen ragadni. Segítségével a legmakacsabb hátlap is feladja a harcot.
Akkor lássuk, hogy működik a gyakorlatban. A megfelelő méret kiválasztás után gondosan letisztítjuk a hátlapot. Erre főleg azért van szükség, hogy a kilazult menet szélén felhalmozott lepedék nem kerülhessen bele a szerkezetbe.
Minden nyitás nagy erőkifejtést igényel, amelynek egyik vektora a szerszám hátlapra történő rányomására összpontosul. Erre azért van szükség, hogy le ne ugorjon a nyitószerszám a sokszögről.
Ebben az esetben védeni kell az üveget, nehogy nyitás közben megsérüljön a szerszám rányomása közben. Ezért egy darab bőrkarikát helyezek az állványos nyitó satuja és az üveg közé. Rögzítés után ráhelyezem a nyitóadaptert és kezdődhet a művelet.
Felülről így néz az adaptáció, a marokra fogató adaptert már csak használni kell.
Mivel a nyitó gumitalpakon állva szinte odatapad az asztal lapjához nem kell félni attól, hogy művelet közben elfordul. Felveszek egy gumírozott kesztyűt, ami jól tapad az adapterhez, felfújom az arcom és viszonylag nagy erőkifejtés után lassan megmozdítom, majd kinyitom a hátlapot.
Természetesen nem elég kinyitni, vissza is kell majd zárni a végén, amely ugyan ezzel a szerszámmal szintén kivitelezhető.
A hátlap megmutatja a másik felét is, olvashatóvá válik a „Breitling Swiss Made” felirat.
A hátlap könnyedén kinyílt, nem kellet hozzá praktikákat használni, és maga a szerszám se volt méregdrága, 55 dollárért elérhető a külföldi webshopok kínálatában.
A nyithatatlannak megbélyegzett óra hátlapja megadta magát, a legenda feltárta titkát, nem kellet hozzá majd ezer eurós célszerszám.
Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás képi részleteit megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu