Bulova Automatic Cal:11 ACACE karóra felújítása

Bulova Automatic Cal:11 ACACE

karóra felújítása

 

Bulova Automatic

A javítás tárgya egy 1960-as évek közepén készült Bulova Automatic (Cal:11 ACACE) karóra, mely megérett a felújításra. Tokja acél, az óra minőségi kialakítású darab, de sajnos nem működik. Az óra végletekig le van lakva, járásképtelen olajzása beszáradt. Viszont, mivel precíz időmérő, megéri javíttatni.

Bulova legenda

Az 1880-as évek közepén alapított Bulova óramárka a leginnovatívabb gyártók közé tartozott, aki megjárta Amerikát is. Számos szabadalom, óragyártásban alkalmazott technikai újítás mellett marketingötletekben is bővelkedtek. 1930-as évektől a Bulova nevéhez fűződik a rádióban közvetített ötödik sípszó fogalma, amihez több millió amerikai polgár igazította naponta óráját.

Bulova Accutron

A márka legnagyobb elismertségét a hangvillás órák terén érte el. A hangvilla stabil rezgésén alapuló technikát Max Hetzel szabadalmaztatta, az ő találmányát karolta fel a Bulova. Az órák világában ez a technológia változtatta meg a felfogást az elektromos órákról, hisz a hihetetlenül precíz mikroelektronikai remekmű még az amerikai űrprogramot is megjárta, telekommunikációs műholdak elektronikáját vezérelte. Fejlődéstörténeti szempontból maradandót alkottak, de sajnos a quartz órák tömeggyártása elsöpörte a piacról. Ma gyűjtemények megbecsült darabja.

A munkavégzés területe

A munkavégzés a budafoki órásbolttól távol eső, saját 28 nm-es klimatizált órásműhelyemben történik, ahol ionizátor szűri a levegőt és a port.

A szerkezet

Az óra szerkezete a Bulova által gyártott 11 ACACE kaliberű óreamű, amit az 1960-as évek közepén gyártottak. A bronz alapfémből készült szerkezet igényes és dekoratív.

A rotor eltávolítása

Az automatika rotorját egy leszorítólemez tartja a helyén, amit egy csavar rögzít, kihajtásával levehető az alkatrész.

Számlap eltávolítása

A számlap eltávolítása után láthatóvá válik a naptárszerkezet.

A horgony és annak hídja

A horgony és annak hídja kiszerelve.

Rugóház eltávolítása

A felső csapágylemez eltávolításával kivehető a komplett rugóház.

A kerékrendszer hídjának eltávolítása

A kerékrendszer felső csapágyhídja levétel után.

Az automatika

A felhúzóautomatika kerékrendszere szétszedés után. Igényes kialakítású alkatrészek jellemzik az órát. Itt látszik, hogy az órát ritkán szervizelték, beszáradt kenőanyag maradványai mindenhol jelen vannak.

Naptárcsa levétele

A naptárcsát egy rögzítőkilincs tartja a helyén, annak benyomása után leemelhető.

Dátumtárcsa leszerelése

A dátumtárcsát egy félkörív formájú leszorítólemez tartja a helyén. Ennek eltávolítása után az alkatrész levehető.

Naptárszerkezet nélkül

A naptárszerkezet eltávolítása után az alaplemez mehet a szerkezetmosóba.

A rugóház

A rugóház fedelének lepattintása után láthatóvá válik a motorrugó. Az olajozás beszáradt, tisztítása elengedhetetlen.

Szerkezettisztítás előtt

A szerkezetet alkatrészekre szedtem és külön szekcionálva a mosógép kosarába helyezem őket. A kényes alkatrészeket, mint pld.a horgony és billegő, külön kis kosárba helyezem. A festett részek (naptárgyürü számlap) nem tisztítható ilyen módszerrel, de nem is igényli. A javítás idejére száraz, védett helyen tartom őket, nehogy megsérüljenek.

Tisztítás után

Az óraszerkezet alaplemeze szerkezettisztítás után. A mosógép vegyszerek segítségével minden szennyeződést eltávolít az alkatrészekről, ami gátolná a működésben.

A szerkezet kerékrendszere

A szerkezet kerékrendszere,már tisztán, lepedékmentesen.

Másodperckerék

A szerkezet tisztítása és száradása után az olajzás művelete veszi kezdetét. A másodperctengelyt beépítés előtt kenem meg, mert utána már nem férek hozzá.

Összeépítés közben

A kerékrendszer összeépítés közben.

A rugóház fedele

A rugóház fedelére írt információ szerint a főrugó után olajzása nem javasolt. Ennek valódi oka abban nyilvánul meg, hogy gyári bevonattal van ellátva a rugó felülete, amely teljes élettartamon keresztül kenéssel látja el a rugólapokat. Utánolajzás esetén a maradék bevonat is leválik és a rugó járás képtelenné válhat. Egy dolgot lehet vele tenni, kifűzni és benzinnel óvatosan áttörölni.

Az automatika

Az automatika kerékrendszere sok alkatrészből áll össze, szakszerű kenése elengedhetetlen.

Kontrakerekek

Az automatika lelke egy, a felhúzókerék-rendszerhez hasonló megoldáson alapszik. A mozgást mindkét irányba hasznosítják jobbra forogva az egyik, balra a másik reteszel, így a húzza fel a rugót.

Kerékrendszer kenése

Az automatika alkatrészei nagy igénybevételnek vannak kitéve, így olajzása létfontosságú.

Összeépítés közben

Az automatika kerékrendszere összeépítés közben..

A rotor csapjának kenése

A szerkezet másik, nagy idénybevételnek kitett alkatrésze az automatika rotorjának középtengelye. Mivel hordás közben folyamatosan forog a rotor, magas a kopás veszélye. Sűrűbb szintetikus olajjal kenem át.

Az életrekelt szerkezet műszeres beszabályozása

A kitisztított frissen olajzott és összeszerelt óraszerkezetet horometer típusú digitális mérőműszer segítségével pontosra szabályozom.

Beszabályozás után

A frissen kitisztított óraszerkezet életre kelt és némi szabályozás után beállítottam rajta a gyári értékeket. Az óra órát még félig sem húztam fel, bár lengésszöge csak 171 fok, de pontosan és szépen jár.

Tokfelújítás

Az óra négyrészes tokja a végletekig le van lakva de mivel acél, így szépen felújítható.

Szokatlan kialakítású hátlap

A hátlap érdekessége, hogy nem menetes, hanem bajonettzáras kialakítású. A Bulova által alkalmazott megoldás alapján a tok peremébe mart résbe illeszkedik a hátlap zárófüle. Negyed mozdulattal elfordítva a hátlap már a helyére is került. Ez a megoldás köszön vissza a Bulova Accutron hangvillás óra elemtartó fedelén, de a mai Swatch óráknál is megfigyelhető ez a megoldás.

Az óra tokja és hátlapja

Az óra tokját polírgépre szerelt gumikorong segítségével, 2800-as fordulatszámon karcmentesítem.

Gumikorong

A 800-as finomságú gumikorong minden karcot eltávolít, egészen a polírozás előszobájáig jutok vele.

A fémszíj csiszolása

Az óra fémszíját hasonló módszerrel karcmentesítem.

A tok karcmentesítés után

Az óra tokja már karcmentesen. Indulhat a polírozás.

Az óra számlapja

Az óra számlapja kissé érett, de alapvetően jó állapotban van. Szerelt indexek, klasszikus megoldások jellemzik az alkatrészt.

A plexi

Az óra plexije karcos, leharcolt, de mivel poli-akrilát, ezért könnyen karc mentesíthető.

Polírozás után

Az óra plexije karcmentesítés után, szinte víztisztán.

Karcos hátlap

A hátlap nagyon karcos, sikertelen toknyitás nyomai éktelenkednek rajta. Órás eszterga segítségével újítom fel.

Karcmentesítés

A síkok és az éles átmenetek megtartása itt is nagyon fontos, ezért óráseszterga tokmányába fogva, mikromotor segítségével karcmentesítem a felületet. A tokmány lassan forog, a mikromotor tokmányába fogott 600-as csiszolókorong pedig gyorsan. A kézben tartott csiszológép szigorúan megtartja a perem síkját és karcmentesítés után polírozással tükörfényesre munkálható.

Karcmentes hátlap

Az óra hátlapja karcmentesen. Ez a művelet nagyon hatékony, de a felület még matt. Indulhat a polírozás.

Polírozás

A karcmentes, de még matt óratokot fényesre polírozom. Ehhez polír korongra váltok és nagy fordulatszámon kifényesítek minden alkatrészt.

Ultrahangos tisztítás

A polírozás koszos művelet, a polír paszta odaragad mindenhez. A tisztításhoz ultrahangos mosógépet használok, ami 60 fokon 15 perc alatt 42000 Hertz segítségével minden szennyeződést eltávolít a felületről. Száradás után az alkatrészek makulátlanul tiszták lesznek.

Az óra tokja elkészült

Az óra tokja felújítás után, már tisztán.

Az összeépített óra

A tokra dekorációs mattírozással kéttónusú felületet hoztam létre.

Gyári fémszíj

Az óra gyári fémszíjával autentikus látványt nyújt tulajdonosának és mindennapi használatra alkalmas.Örömömre szolgált, hogy a Bulova Automatic (Cal:11 ACACE) teljes felújítását bemutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük