A javítás tárgya egy 1960-as évek közepén készült Bulova Automatic (Cal:11 ACACE) karóra, mely megérett a felújításra. Tokja acél, az óra minőségi kialakítású darab, de sajnos nem működik. Az óra végletekig le van lakva, járásképtelen olajzása beszáradt. Viszont, mivel precíz időmérő, megéri javíttatni.
Az 1880-as évek közepén alapított Bulova óramárka a leginnovatívabb gyártók közé tartozott, aki megjárta Amerikát is. Számos szabadalom, óragyártásban alkalmazott technikai újítás mellett marketingötletekben is bővelkedtek. 1930-as évektől a Bulova nevéhez fűződik a rádióban közvetített ötödik sípszó fogalma, amihez több millió amerikai polgár igazította naponta óráját.
A márka legnagyobb elismertségét a hangvillás órák terén érte el. A hangvilla stabil rezgésén alapuló technikát Max Hetzel szabadalmaztatta, az ő találmányát karolta fel a Bulova. Az órák világában ez a technológia változtatta meg a felfogást az elektromos órákról, hisz a hihetetlenül precíz mikroelektronikai remekmű még az amerikai űrprogramot is megjárta, telekommunikációs műholdak elektronikáját vezérelte. Fejlődéstörténeti szempontból maradandót alkottak, de sajnos a quartz órák tömeggyártása elsöpörte a piacról. Ma gyűjtemények megbecsült darabja.
A munkavégzés a budafoki órásbolttól távol eső, saját 28 nm-es klimatizált órásműhelyemben történik, ahol ionizátor szűri a levegőt és a port.
Az óra szerkezete a Bulova által gyártott 11 ACACE kaliberű óreamű, amit az 1960-as évek közepén gyártottak. A bronz alapfémből készült szerkezet igényes és dekoratív.
Az automatika rotorját egy leszorítólemez tartja a helyén, amit egy csavar rögzít, kihajtásával levehető az alkatrész.
A számlap eltávolítása után láthatóvá válik a naptárszerkezet.
A horgony és annak hídja kiszerelve.
A felső csapágylemez eltávolításával kivehető a komplett rugóház.
A kerékrendszer felső csapágyhídja levétel után.
A felhúzóautomatika kerékrendszere szétszedés után. Igényes kialakítású alkatrészek jellemzik az órát. Itt látszik, hogy az órát ritkán szervizelték, beszáradt kenőanyag maradványai mindenhol jelen vannak.
A naptárcsát egy rögzítőkilincs tartja a helyén, annak benyomása után leemelhető.
A dátumtárcsát egy félkörív formájú leszorítólemez tartja a helyén. Ennek eltávolítása után az alkatrész levehető.
A naptárszerkezet eltávolítása után az alaplemez mehet a szerkezetmosóba.
A rugóház fedelének lepattintása után láthatóvá válik a motorrugó. Az olajozás beszáradt, tisztítása elengedhetetlen.
A szerkezetet alkatrészekre szedtem és külön szekcionálva a mosógép kosarába helyezem őket. A kényes alkatrészeket, mint pld.a horgony és billegő, külön kis kosárba helyezem. A festett részek (naptárgyürü számlap) nem tisztítható ilyen módszerrel, de nem is igényli. A javítás idejére száraz, védett helyen tartom őket, nehogy megsérüljenek.
Az óraszerkezet alaplemeze szerkezettisztítás után. A mosógép vegyszerek segítségével minden szennyeződést eltávolít az alkatrészekről, ami gátolná a működésben.
A szerkezet kerékrendszere,már tisztán, lepedékmentesen.
A szerkezet tisztítása és száradása után az olajzás művelete veszi kezdetét. A másodperctengelyt beépítés előtt kenem meg, mert utána már nem férek hozzá.
A kerékrendszer összeépítés közben.
A rugóház fedelére írt információ szerint a főrugó után olajzása nem javasolt. Ennek valódi oka abban nyilvánul meg, hogy gyári bevonattal van ellátva a rugó felülete, amely teljes élettartamon keresztül kenéssel látja el a rugólapokat. Utánolajzás esetén a maradék bevonat is leválik és a rugó járás képtelenné válhat. Egy dolgot lehet vele tenni, kifűzni és benzinnel óvatosan áttörölni.
Az automatika kerékrendszere sok alkatrészből áll össze, szakszerű kenése elengedhetetlen.
Az automatika lelke egy, a felhúzókerék-rendszerhez hasonló megoldáson alapszik. A mozgást mindkét irányba hasznosítják jobbra forogva az egyik, balra a másik reteszel, így a húzza fel a rugót.
Az automatika alkatrészei nagy igénybevételnek vannak kitéve, így olajzása létfontosságú.
Az automatika kerékrendszere összeépítés közben..
A szerkezet másik, nagy idénybevételnek kitett alkatrésze az automatika rotorjának középtengelye. Mivel hordás közben folyamatosan forog a rotor, magas a kopás veszélye. Sűrűbb szintetikus olajjal kenem át.
A kitisztított frissen olajzott és összeszerelt óraszerkezetet horometer típusú digitális mérőműszer segítségével pontosra szabályozom.
A frissen kitisztított óraszerkezet életre kelt és némi szabályozás után beállítottam rajta a gyári értékeket. Az óra órát még félig sem húztam fel, bár lengésszöge csak 171 fok, de pontosan és szépen jár.
Az óra négyrészes tokja a végletekig le van lakva de mivel acél, így szépen felújítható.
A hátlap érdekessége, hogy nem menetes, hanem bajonettzáras kialakítású. A Bulova által alkalmazott megoldás alapján a tok peremébe mart résbe illeszkedik a hátlap zárófüle. Negyed mozdulattal elfordítva a hátlap már a helyére is került. Ez a megoldás köszön vissza a Bulova Accutron hangvillás óra elemtartó fedelén, de a mai Swatch óráknál is megfigyelhető ez a megoldás.
Az óra tokját polírgépre szerelt gumikorong segítségével, 2800-as fordulatszámon karcmentesítem.
A 800-as finomságú gumikorong minden karcot eltávolít, egészen a polírozás előszobájáig jutok vele.
Az óra fémszíját hasonló módszerrel karcmentesítem.
Az óra tokja már karcmentesen. Indulhat a polírozás.
Az óra számlapja kissé érett, de alapvetően jó állapotban van. Szerelt indexek, klasszikus megoldások jellemzik az alkatrészt.
Az óra plexije karcos, leharcolt, de mivel poli-akrilát, ezért könnyen karc mentesíthető.
Az óra plexije karcmentesítés után, szinte víztisztán.
A hátlap nagyon karcos, sikertelen toknyitás nyomai éktelenkednek rajta. Órás eszterga segítségével újítom fel.
A síkok és az éles átmenetek megtartása itt is nagyon fontos, ezért óráseszterga tokmányába fogva, mikromotor segítségével karcmentesítem a felületet. A tokmány lassan forog, a mikromotor tokmányába fogott 600-as csiszolókorong pedig gyorsan. A kézben tartott csiszológép szigorúan megtartja a perem síkját és karcmentesítés után polírozással tükörfényesre munkálható.
Az óra hátlapja karcmentesen. Ez a művelet nagyon hatékony, de a felület még matt. Indulhat a polírozás.
A karcmentes, de még matt óratokot fényesre polírozom. Ehhez polír korongra váltok és nagy fordulatszámon kifényesítek minden alkatrészt.
A polírozás koszos művelet, a polír paszta odaragad mindenhez. A tisztításhoz ultrahangos mosógépet használok, ami 60 fokon 15 perc alatt 42000 Hertz segítségével minden szennyeződést eltávolít a felületről. Száradás után az alkatrészek makulátlanul tiszták lesznek.
Az óra tokja felújítás után, már tisztán.
A tokra dekorációs mattírozással kéttónusú felületet hoztam létre.
Az óra gyári fémszíjával autentikus látványt nyújt tulajdonosának és mindennapi használatra alkalmas.Örömömre szolgált, hogy a Bulova Automatic (Cal:11 ACACE) teljes felújítását bemutathattam mindenkinek.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.