Candino chronometer javítása
Candino chronometer javítása
A javítás tárgya egy mai modern kronométer-minősítésű karóra, amely járástartalék kijelzővel kiegészítve igen impozáns látványt mutat.
Az óra szerkezete az ETA zászlóshajójának számító werk, mely még ma is csúcsmodellnek számít. Számos prémiumkategóriás karóra alapkalibere, szép és pontos.
Az ETA ezzel a modellel szerette volna leváltani a régebbi szerkezetcsaládját, de első nekifutásra csúfos vereséget szenvedett. Az automatika gyenge hatásfoka miatt nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, intenzív viselés után letéve hamarosan megállt az óra, így módosítani kellett az automatika áttételét és A2 jelöléssel kiegészítve megszületett a 2892/A2. Ettől számítható karrierje, még a IWC is használja saját óráiba kisebb módosításokkal spékelve, ami inkább optikai jellegű.
George Daniels Angol órásmester által a századfordulón kifejlesztett koaxiális gátszerkezetet az Omega szabadalmaztatta az 1990-es évek elején. A óra alapkalibere itt is ETA 2892/A2, ehhez méretezték a koaxiális gátszerkezetet. A werk sikere azóta is töretlen, még nem készült olyan szerkezet ami leváltaná.
Az óra javítása nagy tisztaságot igényel, ezért javítás előtt gondosan kitakarítom az órásasztalom platformját.
Az óra kötőelemei kékített acélcsavarok, ezért a csavarhúzó élezése elkerülhetetlen. A kiugró szerszám könnyen összekarcolhatja a dekorált csavarfejeket.
A tok nyitásához leszerelem a fémszíjat.
Az óra nyitása sem egyszerű, az erősen rászorított hátlap hagyományos eszközökkel nem nyitható. A recézet mintázata azonos a Rolex órák hátlaprecézetével, ezért előveszem az állványos Rolex nyitót és gond nélkül leszerelem vele a hátlapot.
Bár a recézet gyengének látszik, de nagy erővel nyitható-zárható, ezért használja a Rolex a búváróráihoz.
Az óra szerkezete szépen dekorált. A genfi csíkozás ródiumozva nagyon szépen mutat.
Az órát Breguet mutatókkal szerelték. Számlapja gilosált felületű.
A mutatókat nagy gondossággal eltávolítottam.
Az óra számlapja alatt a platni is gyöngyözött felületű.
Az automatika hídját három csavar tartja, ezért könnyen eltávolítható.
A kronométer lelke, a billegő. Lézerrel trimmelt, öt ponton adjusztált alkatrész, mely hajszálrugója is jobb anyagból készült az átlagnál, ettől különbözik a hagyományos billegőktől.
Az óra csapágyhídjai. Az ETA által is használt fém-injektációs eljárással készült csapágyhíd nagy pontossággal gyártható. A precíziós öntéshez hasonló eljárással készült alkatrészen látható a technológia nyoma, hisz alig látszik rajta forgácsolás.
Az óra nagyméretű rugóháza.
Az óra felső csapágylemeze a naptárszerkezettel.
Az óra rugóháza dekorált, napsugár-mintázatú csiszolással ellátva.
A rugómag enyhe nyomására lepattan a rugóház fedele.
A fedelet eltávolítva látható válik a motorrugó. Látszik rajta, hogy rég volt tisztítva, mert a kenőanyag beleszáradt.
Az órán felfedezhetőek a tipikus ETA jellemvonások.
Az üres csapágylemez tisztítás előtt. A felhúzótengelyt visszarakom a helyére, így mosás közben nem esik szét a felhúzószerkezet.
Az automatika rotor nélkül. A rajta végzett módosítás miatt hatásfoka megnőtt és a nagyméretű golyóscsapágy nem kopik ki olyan hamar, mint elődjei. Ráadásul a nagyméretű rotor reklámtáblaként szépen dekorálható, enteriőrként az óra központi látványeleme.
A szétszedett óra alkatrészeit mosókosárba helyezem, a kényes alkatrészeket (horgony,billegő) külön minikosárba, így védve vannak mosás közben. A gép 30 perc alatt vegyszerek segítségével makulátlanul tisztára varázsol minden alkatrészt.
Az óra alkatrészei mosás után, már szárazon.
Az óra kiegészítéseként szereplő járástartalék-kijelző bolygóműves áttételkerekei. A finoman fogazott alkatrészek precíz kivitelről tanúskodnak.
Mivel nagy pontosságú óráról van szó, a csúcsminőségű kenőanyag alkalmazása nélkülözhetetlen. A szintetikus olajok segítik az optimális kenést és nem utolsó sorban svájci gyártmányúak, ezzel minőségük garantált.
Az olaj felvitele is nagyon fontos. A túl sok olaj ugyanúgy káros mint a kevés, ezért automata olajzót használok. Tartályába töltött olajat optimálisan adagolja, így mindig annyi kerül a kőcsapágyra, amennyi kell.
Az óra kitisztítva, összerakás közben.
A másodperckerék tengelycsapját beépítés előtt kenem meg, mert később már nem férek hozzá.
A kerékrendszer összeépítés közben.
Az összeépített kerékrendszer és a horgony, már a helyén.
Automata olajzó segítségével az összes kőcsapágyat átkenem.
A műveletet a másik oldalon is elvégzem.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A billegő zárt csapágyát úgy kenem át, hogy szétszedem. Az incablock rugót kipattintva kiemelem a zárt csapágyat és szétszedve friss olajjal kenem át.
Az Incablock zárt kőcsapágy szétszedve. Az óra billegőjének lengésszáma 28800 A/H, ezért nagy terhelésnek van kitéve, szakszerű kenése nélkülözhetetlen.
A járástartalék-kijelző bolygóműves áttételrendszere. A hajtórugó magtengelyének számlap felőli végére szerelt fogaskerék a lejárattól a teljes felhúzásig kb:8 fordulatot tesz meg. Ehhez a 8 fordulathoz van méretezve a fogaskerékrendszer, mely végén a járástartalék-kijelző mutatóval. Majdnem félkör alakú osztáson mozogva mutatja a szerkezet felhúzottsági állapotát.
Az ETA szerkezetek sikerének egyik titka a modulrendszerű felépítés és annak variálhatósága. A szerkezet felső csapágylemezének illesztési pontjai szabványosak, így maga az ETA mint gyártó is készít különféle kiegészítőket werkjeire. Holdfáziskijelzők, retrográd naptárszerkezetek, illetve más modulok szerelhetők, meglepő változatossággal. Ezen a kiegészítőn is látszik, hogy más számlapkiosztású és naptárszerkezetű órához is használható. Látható például, hogy ezen a modulon a hármas osztásnál is kivágták a naptár helyét, illetve a dupla-naptárszerkezet gyorsváltója is rá van szerelve, pedig ez az óra nem rendelkezik ilyennel.
Az ETA gyártmányokon túl sok speciális modult készít a neves svájci cég, a Dubois-Deprez is. Az ETA fejlesztőgárdával szorosan együttműködve rengeteg kiegészítőt készítenek. Tipikus példája az 2892/A2 alapkaliberre épített kronográf-modul, mely 2894/2 számmal ellátva sok óramárka szívesen használ. A szakmában patkolt kronográfnak nevezett szerkezet tulajdonképpen, a felső csapágylemezen kialakított illesztőcsapra ültetett kronográf-modul. Ez is a két cég együttműködésének látványos eredménye.
Az óra naptártárcsája.
Járástartalékkijelző-modul nélkül. Itt látható, hogy az óra egy standard 2892/A2 szerkezet.
Egy tipikus ETA csavar, kékített fejjel. Jól mutat a ródiumozott csapágyhidakon.
A modulegység már a helyén. Tipikus jellemvonása ezeknek a moduloknak, hogy a naptárszerkezet mélyen ül, itt is ezt lehet tapasztani.
Az óra mutatói.Breguet stílusú kékített acélmutatók.
Az óra karcos,rizsszemes csatját gumikorong segítségével,2800-as fordulatszámon karcmentesítem.Az óra anyaga 316L acél,ami antiallergén,és korrózióálló,nem utolsósorban könnyen csiszolható,és polírozható.
Az óra tokja már karcmentes, de még matt. Polírgép segítségével a felületet fényesre polírozom.
Az óra üveghátlapját is kifényesítem.
Az óra hátlapja kifényesítve.
Az óra tokját is felpolírozom.
Az óra tokja polírozás után.
A polírozás maradványait az ultrahangos mosó 80 fokon, 20 perc alatt eltünteti és makulátlanul tisztára varázsolja.
Az óra csatja, száradás után.
A felújított óratok elemei összerakás előtt.
Az órát tokba helyezés előtt gondosan portalanítom. Nincs idegesítőbb, amikor egy szépen felújított óra üvege és a számlap között porszemek rontják el a látványt. Nem bízok semmit a véletlenre, porpisztollyal kifújok mindent az üveg mögül.
A karórák pontossága pozíciótól függően változik. Az óraforgatóra feltett karóra lassan forogva szimulálja a kar mozgását, miközben a műszer rögzíti a mért adatokat. A kapott eredmény valós körülményeket utánoz és beszabályozásnál figyelembe vehető, így beállítható az optimális pontosság. Mivel ez egy nagy pontosságú óra, ezért járásának tökéletesnek kell lennie. Ez egy előszabályozás, a komputerdiagnosztikai vizsgálat előszobája.
Az óra szabályozása csavarhúzó segítségével könnyen kivitelezhető. Az úgynevezett etachron szabályzórendszer lényege, hogy a hajszálrugókulcs villában végződik és közte található egy excentrikus csavar, mely forgatásával finoman szabályozható az óra. A rácsatlakoztatott műszer képernyőjén azonnal látható a járás változása, így pár perc alatt beszabályozható az optimális pontosság.
A beállított pontosság egy pozícióba. Az óra számlappal felfelé ezt a járásképet mutatja. Mivel ez egy nagy pontosságú, kronométer minősítéssel rendelkező óra, további többpozíciós szabályozást igényel.
Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljeskörü komputerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailban küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is, pld: az óra tulajdonosával.
Az óra komputerdiagnosztikai eredménye. A képet nagyítva látható, hogy az átlagpontosság -4/+4 másodperc közt változik, pozíciótól függően. Az óra felhúzott állapotában mutatja ezt az eredményt, csökkenő rugónyomaték esetén az eredmény változhat. Intenzív hordás esetén, amikor a pozíciók folyamatosan változnak, az óra jó eséllyel megtarthatja a pontosságot.
Az óra hátlapjának lezárása előtt minden tömítést jó minőségű szilikonzsírral kenek át.
A Chronometer cím hagyományosan csak a rendkívüli pontosságú időmérőket illeti meg. A pontosság bizonyítványa napjainkban a hivatalos kronométer minősítés, mely nagy feladat elé állítja a karórák készítőit, hiszen mostoha körülmények között, tengerek mélyén, sivatagokban, a jeges sarkvidékeken éppúgy megkövetelt a pontosság mint akár a világűr súlytalanságában. Ezt a tanúsítványt csak a svájci Kronométer Minősítő Intézet (C.O.S.C.) állíthatja ki. Ez az igazolás az óra szerkezetére vonatkozik és egy kronométeróra sajátja. A minősítésre szánt óra járását tizenöt napon keresztül ellenőrzik különböző helyzetekben és hőmérsékleteken. A legnagyobb járáseltérés maximum napi 10 másodperc lehet karórák esetében. Amennyiben az a pontosan és szigorúan előírt tűréseken belül van, úgy megkaphatja az óra a megtisztelő kronométer elnevezést. Mivel Svájc a világ közismerten legdrágább országai közé tartozik, egy ilyen minősítés 600-800 svájci frank többletkiadást jelent a vásárló számára.Az óra ezeknek a feltételeknek megfelel, mindennapi viseletre alkalmas.
Örömömre szolgált, hogy a javítás közben szerzett élményeimet megoszthattam másokkal is.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu