Candino chronometer javítása

Candino chronometer javítása

Candino chronometer

A javítás tárgya egy mai modern kronométer-minősítésű karóra, amely járástartalék kijelzővel kiegészítve igen impozáns látványt mutat.

ETA 2892/A2 szerkezet

Az óra szerkezete az ETA zászlóshajójának számító werk, mely még ma is csúcsmodellnek számít. Számos prémiumkategóriás karóra alapkalibere, szép és pontos.

Modell kombinációk

Az ETA ezzel a modellel szerette volna leváltani a régebbi szerkezetcsaládját, de első nekifutásra csúfos vereséget szenvedett. Az automatika gyenge hatásfoka miatt nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, intenzív viselés után letéve hamarosan megállt az óra, így módosítani kellett az automatika áttételét és A2 jelöléssel kiegészítve megszületett a 2892/A2. Ettől számítható karrierje, még a IWC is használja saját óráiba kisebb módosításokkal spékelve, ami inkább optikai jellegű.

Alapkaliber

George Daniels Angol órásmester által a századfordulón kifejlesztett koaxiális gátszerkezetet az Omega szabadalmaztatta az 1990-es évek elején. A óra alapkalibere itt is ETA 2892/A2, ehhez méretezték a koaxiális gátszerkezetet. A werk sikere azóta is töretlen, még nem készült olyan szerkezet ami leváltaná.

A munkaterület

Az óra javítása nagy tisztaságot igényel, ezért javítás előtt gondosan kitakarítom az órásasztalom platformját.

Csavarhúzóélezés

Az óra kötőelemei kékített acélcsavarok, ezért a csavarhúzó élezése elkerülhetetlen. A kiugró szerszám könnyen összekarcolhatja a dekorált csavarfejeket.

Karcsatt eltávolítása

A tok nyitásához leszerelem a fémszíjat.

Recézet hátlap

Az óra nyitása sem egyszerű, az erősen rászorított hátlap hagyományos eszközökkel nem nyitható. A recézet mintázata azonos a Rolex órák hátlaprecézetével, ezért előveszem az állványos Rolex nyitót és gond nélkül leszerelem vele a hátlapot.

Recézet

Bár a recézet gyengének látszik, de nagy erővel nyitható-zárható, ezért használja a Rolex a búváróráihoz.

A szerkezet

Az óra szerkezete szépen dekorált. A genfi csíkozás ródiumozva nagyon szépen mutat.

A számlap

Az órát Breguet mutatókkal szerelték. Számlapja gilosált felületű.

Mutatók nélkül

A mutatókat nagy gondossággal eltávolítottam.

Számlap nélkül

Az óra számlapja alatt a platni is gyöngyözött felületű.

A rotor eltávolítása

Az automatika hídját három csavar tartja, ezért könnyen eltávolítható.

Az óra billegője

A kronométer lelke, a billegő. Lézerrel trimmelt, öt ponton adjusztált alkatrész, mely hajszálrugója is jobb anyagból készült az átlagnál, ettől különbözik a hagyományos billegőktől.

A futószerkezet

Az óra csapágyhídjai. Az ETA által is használt fém-injektációs eljárással készült csapágyhíd nagy pontossággal gyártható. A precíziós öntéshez hasonló eljárással készült alkatrészen látható a technológia nyoma, hisz alig látszik rajta forgácsolás.

A nagyméretü rugó

Az óra nagyméretű rugóháza.

A naptárszerkezet

Az óra felső csapágylemeze a naptárszerkezettel.

Rugóház

Az óra rugóháza dekorált, napsugár-mintázatú csiszolással ellátva.

Rugóház és fedele

A rugómag enyhe nyomására lepattan a rugóház fedele.

Szennyezett rugó

A fedelet eltávolítva látható válik a motorrugó. Látszik rajta, hogy rég volt tisztítva, mert a kenőanyag beleszáradt.

Eltávolított naptárszerkezet

Az órán felfedezhetőek a tipikus ETA jellemvonások.

Az üres csapágylemez

Az üres csapágylemez tisztítás előtt. A felhúzótengelyt visszarakom a helyére, így mosás közben nem esik szét a felhúzószerkezet.

Az automatika

Az automatika rotor nélkül. A rajta végzett módosítás miatt hatásfoka megnőtt és a nagyméretű golyóscsapágy nem kopik ki olyan hamar, mint elődjei. Ráadásul a nagyméretű rotor reklámtáblaként szépen dekorálható, enteriőrként az óra központi látványeleme.

Tisztítás elött

A szétszedett óra alkatrészeit mosókosárba helyezem, a kényes alkatrészeket (horgony,billegő) külön minikosárba, így védve vannak mosás közben. A gép 30 perc alatt vegyszerek segítségével makulátlanul tisztára varázsol minden alkatrészt.

Száradás után

Az óra alkatrészei mosás után, már szárazon.

A járástartalékkijelző alkatrészei

Az óra kiegészítéseként szereplő járástartalék-kijelző bolygóműves áttételkerekei. A finoman fogazott alkatrészek precíz kivitelről tanúskodnak.

Az óra kenése

Mivel nagy pontosságú óráról van szó, a csúcsminőségű kenőanyag alkalmazása nélkülözhetetlen. A szintetikus olajok segítik az optimális kenést és nem utolsó sorban svájci gyártmányúak, ezzel minőségük garantált.

Automata olajzó

Az olaj felvitele is nagyon fontos. A túl sok olaj ugyanúgy káros mint a kevés, ezért automata olajzót használok. Tartályába töltött olajat optimálisan adagolja, így mindig annyi kerül a kőcsapágyra, amennyi kell.

Összeépítés közben

Az óra kitisztítva, összerakás közben.

Másodperctengely kenése

A másodperckerék tengelycsapját beépítés előtt kenem meg, mert később már nem férek hozzá.

A kerékrendszer

A kerékrendszer összeépítés közben.

A beszerelt horgony

Az összeépített kerékrendszer és a horgony, már a helyén.

Kenés

Automata olajzó segítségével az összes kőcsapágyat átkenem.

Kenés a másik oldal felöl

A műveletet a másik oldalon is elvégzem.

Horgonykő kenése

A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.

A zárt csapágy olajzása

A billegő zárt csapágyát úgy kenem át, hogy szétszedem. Az incablock rugót kipattintva kiemelem a zárt csapágyat és szétszedve friss olajjal kenem át.

Fedőkő nélkül

Az Incablock zárt kőcsapágy szétszedve. Az óra billegőjének lengésszáma 28800 A/H, ezért nagy terhelésnek van kitéve, szakszerű kenése nélkülözhetetlen.

Járástartalékkijelző

A járástartalék-kijelző bolygóműves áttételrendszere. A hajtórugó magtengelyének számlap felőli végére szerelt fogaskerék a lejárattól a teljes felhúzásig kb:8 fordulatot tesz meg. Ehhez a 8 fordulathoz van méretezve a fogaskerékrendszer, mely végén a járástartalék-kijelző mutatóval. Majdnem félkör alakú osztáson mozogva mutatja a szerkezet felhúzottsági állapotát.

Járástartalék-modul

Az ETA szerkezetek sikerének egyik titka a modulrendszerű felépítés és annak variálhatósága. A szerkezet felső csapágylemezének illesztési pontjai szabványosak, így maga az ETA mint gyártó is készít különféle kiegészítőket werkjeire. Holdfáziskijelzők, retrográd naptárszerkezetek, illetve más modulok szerelhetők, meglepő változatossággal. Ezen a kiegészítőn is látszik, hogy más számlapkiosztású és naptárszerkezetű órához is használható. Látható például, hogy ezen a modulon a hármas osztásnál is kivágták a naptár helyét, illetve a dupla-naptárszerkezet gyorsváltója is rá van szerelve, pedig ez az óra nem rendelkezik ilyennel.

Naptár-kiegészító

Az ETA gyártmányokon túl sok speciális modult készít a neves svájci cég, a Dubois-Deprez is. Az ETA fejlesztőgárdával szorosan együttműködve rengeteg kiegészítőt készítenek. Tipikus példája az 2892/A2 alapkaliberre épített kronográf-modul, mely 2894/2 számmal ellátva sok óramárka szívesen használ. A szakmában patkolt kronográfnak nevezett szerkezet tulajdonképpen, a felső csapágylemezen kialakított illesztőcsapra ültetett kronográf-modul. Ez is a két cég együttműködésének látványos eredménye.

Naptár tárcsa

Az óra naptártárcsája.

Naptárszerkezet

Járástartalékkijelző-modul nélkül. Itt látható, hogy az óra egy standard 2892/A2 szerkezet.

Kékített csavarok

Egy tipikus ETA csavar, kékített fejjel. Jól mutat a ródiumozott csapágyhidakon.

A modulegység már a helyén.

A modulegység már a helyén. Tipikus jellemvonása ezeknek a moduloknak, hogy a naptárszerkezet mélyen ül, itt is ezt lehet tapasztani.

Kékített mutatók

Az óra mutatói.Breguet stílusú kékített acélmutatók.

Óratok-felújítás

Az óra karcos,rizsszemes csatját gumikorong segítségével,2800-as fordulatszámon karcmentesítem.Az óra anyaga 316L acél,ami antiallergén,és korrózióálló,nem utolsósorban könnyen csiszolható,és polírozható.

Polírozás

Az óra tokja már karcmentes, de még matt. Polírgép segítségével a felületet fényesre polírozom.

A hátlap

Az óra üveghátlapját is kifényesítem.

Felpolírozva

Az óra hátlapja kifényesítve.

Az óratok polírozása

Az óra tokját is felpolírozom.

A kész tok

Az óra tokja polírozás után.

Ultrahangos tisztítás

A polírozás maradványait az ultrahangos mosó 80 fokon, 20 perc alatt eltünteti és makulátlanul tisztára varázsolja.

Száradás után

Az óra csatja, száradás után.

Összeépítés elött

A felújított óratok elemei összerakás előtt.

Tokbahelyezés

Az órát tokba helyezés előtt gondosan portalanítom. Nincs idegesítőbb, amikor egy szépen felújított óra üvege és a számlap között porszemek rontják el a látványt. Nem bízok semmit a véletlenre, porpisztollyal kifújok mindent az üveg mögül.

Tokbahelyezés

A karórák pontossága pozíciótól függően változik. Az óraforgatóra feltett karóra lassan forogva szimulálja a kar mozgását, miközben a műszer rögzíti a mért adatokat. A kapott eredmény valós körülményeket utánoz és beszabályozásnál figyelembe vehető, így beállítható az optimális pontosság. Mivel ez egy nagy pontosságú óra, ezért járásának tökéletesnek kell lennie. Ez egy előszabályozás, a komputerdiagnosztikai vizsgálat előszobája.

Szabályozás

Az óra szabályozása csavarhúzó segítségével könnyen kivitelezhető. Az úgynevezett etachron szabályzórendszer lényege, hogy a hajszálrugókulcs villában végződik és közte található egy excentrikus csavar, mely forgatásával finoman szabályozható az óra. A rácsatlakoztatott műszer képernyőjén azonnal látható a járás változása, így pár perc alatt beszabályozható az optimális pontosság.

Optimális pontosság

A beállított pontosság egy pozícióba. Az óra számlappal felfelé ezt a járásképet mutatja. Mivel ez egy nagy pontosságú, kronométer minősítéssel rendelkező óra, további többpozíciós szabályozást igényel.

Teljes,computerdiagnosztikai vizsgálat

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljeskörü komputerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailban küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is, pld: az óra tulajdonosával.

A vizsgálat eredménye

Az óra komputerdiagnosztikai eredménye. A képet nagyítva látható, hogy az átlagpontosság -4/+4 másodperc közt változik, pozíciótól függően. Az óra felhúzott állapotában mutatja ezt az eredményt, csökkenő rugónyomaték esetén az eredmény változhat. Intenzív hordás esetén, amikor a pozíciók folyamatosan változnak, az óra jó eséllyel megtarthatja a pontosságot.

Az óra lezárása

Az óra hátlapjának lezárása előtt minden tömítést jó minőségű szilikonzsírral kenek át.

Összesítés

A Chronometer cím hagyományosan csak a rendkívüli pontosságú időmérőket illeti meg. A pontosság bizonyítványa napjainkban a hivatalos kronométer minősítés, mely nagy feladat elé állítja a karórák készítőit, hiszen mostoha körülmények között, tengerek mélyén, sivatagokban, a jeges sarkvidékeken éppúgy megkövetelt a pontosság mint akár a világűr súlytalanságában. Ezt a tanúsítványt csak a svájci Kronométer Minősítő Intézet (C.O.S.C.) állíthatja ki. Ez az igazolás az óra szerkezetére vonatkozik és egy kronométeróra sajátja. A minősítésre szánt óra járását tizenöt napon keresztül ellenőrzik különböző helyzetekben és hőmérsékleteken. A legnagyobb járáseltérés maximum napi 10 másodperc lehet karórák esetében. Amennyiben az a pontosan és szigorúan előírt tűréseken belül van, úgy megkaphatja az óra a megtisztelő kronométer elnevezést. Mivel Svájc a világ közismerten legdrágább országai közé tartozik, egy ilyen minősítés 600-800 svájci frank többletkiadást jelent a vásárló számára.Az óra ezeknek a feltételeknek megfelel, mindennapi viseletre alkalmas.

Az óra elkészült

Örömömre szolgált, hogy a javítás közben szerzett élményeimet megoszthattam másokkal is.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük