Certina DS Pilot Chrono javítása

Certina DS Pilot Chrono javítása

Certina DS Chrono

A javítás tárgya egy Certina DS Chrono Pilot karóra, mely megbízható ETA 7750-es szerkezete nagyfokú járáseltérést produkálva került műhelyembe. Egy félresikerült ejtőernyős landolás után az óra súlyosan megsérült, a probléma ijesztő, a szerkezet sietése több óra naponta, de orvoslása nem okoz gondot.

A szerkezet adatlapja

A Certina 1959-ben mutatta be DS (Dupla Biztonság) rendszerét. Az alap koncepció az volt, hogy időmérőik extrém körülmények között is megőrizzék megbízhatóságukat. Az ötletet egy egyszerű tény szolgáltatta, miszerint a kor automata órái ellenálltak ugyan az ütésnek, de nagyon csekély mértékben. A teszteléseknél általában 1,8 – 2,2 m magasságból ejtették le őket, míg a Certina órái akár 6m magasságból leejtve sem szűntek meg működni, illetve a 20 atmoszféra túlnyomást is elviselték. A DS órák elkísérték a Svájci csapatot a Himalájába és bizonyítottak, kiállták a megpróbáltatásokat. A Certinát ennek köszönhetően a világ legmegbízhatóbb órái közt emlegették. Sajnos mindent ezek a konstrukciók sem bírnak ki, de javítása nem okoz gondot.

A hátlap eltávolítása

A hátlap eltávolítása után láthatóvá válik a szerkezet, illetve a szerkezetet rögzítő erőteljes tokkarika.

A sietés mértéke

Az óra járása rendkívül instabil, a műszeren látható, hogy a napi járáseltérés 3922 másodperc, azaz 65 perc naponta. Az óra ilyen állapotban használhatatlan.

A billegőrendszer kivétele a szerkezetből

A billegőt kiszereltem a helyéről és egyből szembetűnik a probléma. A hajszálrugó menetei egymáson felfekszenek és a lengésszámot megnövelve okozzák ezt a kellemetlen jelenséget. Az extrém ütés hatására a menetek valószínűleg egymáshoz tapadtak, leválasztásuk hajszálrugócsipesz segítségével, nagy körültekintés mellett lehetséges.

Billegő nélkül

A billegőt kivéve látható a horgony, annak hídja és a kaliberszám.

A hajszálrugó tisztítása

A hajszálrugó összetapadásának két oka lehet. Egyik ok, amikor a kenőanyag, vagy más szennyeződés eljut a hajszálrugóig és ezáltal a menetek összeragadnak. A szennyeződés eltávolítására laboratóriumi tisztaságú alkoholsprayt használok, amit modellezőecsetre fújva viszek fel a hajszálrugóra. Az ecsettel óvatosan áttakarítok mindent és lemosom a szennyeződést.

Demagnetizálás

A hajszálrugó összetapadásának másik oka mágneses jelenségen alapszik. Bár a hajszálrugó anti-magnetikus, úgynevezett Nivarox anyagból készült, mely teljesen anti-magnetikus, nincs hőtágulási hibája és rozsdamentes. Ennek ellenére a mágneses erőtér okozta behatásra összetapadhat. Mai világunk tele van nagy teljesítményű induktív mágnesekkel, mint pld: a bevásároló központok lopásvédelmi rendszere. A képen látható készülék egy demagnetízer, megy ezeket a mágneses erővonalakat szünteti meg. A felmágneseződött csipeszeket és csavarhúzókat is ezzel a készülékkel demagnetizálom.

A billegőcsapágy kenése

Ha már kiszereltem a billegőt a hídjával együtt, kihasználom az alkalmat és átkenem a tengelyek végét csúcstechnológiás Moebius szintetikus óraolajjal, mely kifejezetten nagy fordulatszámú tengelyek kenésére terveztek. A billegő féllengésszáma igen magas, 28800 A/H,tehát ez a legnagyobb terhelésnek kitett alkatrésze a szerkezetnek.

Automata olajzó

Az olajat automata olajzóba töltöm, mely mindig csak a megfelelő mennyiséget adagolja, így elkerülhető a csapágycsésze túlolajozása, ami később ugyan azt a jelenséget produkálja, mint most, elvándorol a helyéről és eljut olyan alkatrészekre is, mint például a hajszálrugó.

Szabályozás elött

Az óraszerkezet a művelet hatására megszelídült, járáseltérése már értékelhető és persze tovább finomítható.

Előszabályozás

A finomítás után a szerkezet járáseltérése tulajdonképpen nulla és ezzel kezdődhet is a komputerdiagnosztikai vizsgálat.

Előkészületek

A komputerdiagnosztikai vizsgálathoz egy próbaszíjat teszek az órára, hogy szerkezettel felfelé felcsatolhassam a próbapadra.

A vizsgálat

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű komputerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, mindig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után hat mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is ,pld: az óra tulajdonosával.

Mérés közbeni szabályozás

A vizsgálandó órát hátlapja nélkül rögzítem a forgatóra, hogy szükség esetén tovább szabályozhassak az órán, egészen addig, míg hajszálpontos nem lesz.

A vizsgálat eredménye

A képen látható, hogy az óra elérte saját pontosságának korlátait, tulajdonképpen pozicionális járáseltérése nincs, az adódó eltérések hordás közben kioltják egymást.

Az óra lezárása

Az órát javítás után hermetikusan lezárom, mely abból áll, hogy a tömítéseket jó minőségű szilikonzsírral kenem át.

A hátlap lezárása

Állványos toknyitó segítségével az órát nagy erővel lezárom, ehhez befogom az órát a szerszám puha pofás satujába.

Állványos toknyitó

A befogott órát a kar segítségével hermetikusan lezárom.

Vizmentességi vizsgálat

A javított karóra átadás előtt vízmentességi vizsgálaton esik át.

A vizsgálat menete

A teszter rudazatának végére felakasztom a vizsgálandó órát, ezután gondosan lezárom a tartályt és lassan felpumpálom a belső légnyomást az óra vízmentességi értékére. Ez a készülék 30 méteres víznyomásig tud tesztelni, ami egy könnyű vizisport tömítettségének felel meg.

A légnyomás megnövelése

A légnyomást 3 bárra állítom és ezután várok 5 percet. Ha az óratokon tömítetlenség mutatkozik, akkor a levegő behatol oda és az óra belsejében megnövekedik a nyomás.

A vizsgálat a vízfelszin alatt

Öt perc eltelte után a nyomókar segítségével az óratokot vízfelszín alá nyomom és lassan a kiegyenlítőszelep segítségével elengedem a nyomást. Ahol az órába behatolt a levegő ott most ki is jön és mivel az óratok a vízfelszín alatt van, ez buborék formájában láthatóvá válik. Ahol a levegő kijön, ott az óra nem tömít, tehát egyből a hiba helyét is feltárja a vizsgálat. Ebben az esetben az óra tömítetlenséget nem produkált, úszásra, könnyebb vizisportokra alkalmas. Ezzel az óra elkészült!

Az óra elkészült

Az óra elkészült, pontos és vízálló. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük