Certina DS Podium karóra komplett felújítása

 

Certind DS Podium karóra

A javítás tárgya egy Certina DS Pódium karóra, mely rendkívül dekoratív jelenség. Mind mérete, mind viselete nagyon kellemes, szinte vonzza a tekintetet.

Karbantartási ciklus kitolódása

Az óra működik, de mint mindennél egyszer itt is eljön az idő, amikor érdemes nagyjavítását megejteni. A szerkezet ilyenkor elkezd késni vagy sietni, néha meg megáll, ami jelzi – megérett az idő karbantartására. A művelet jó alkalom arra, hogy a javítás részleteit megoszthassam másokkal is. Akkor lássunk neki.

Certina legenda

A “Certina” órák legendája a XIX. Század végéig nyúlik vissza. A festői szépségű Jura hegység lábánál elterülő kisvárosból Grenchen-ből indul történetünk. Adolf Kurth testvérével Alfred-al 1888-ban nyitották meg első alkatrész gyártó manufaktúrájukat családi házukhoz csatolt kis melléképületben, ahol az alapítók három társukkal saját kezűleg készítették el szerkezeteiket. Néhány év leforgása alatt a fantasztikus üzleti érzékkel megáldott Kurth fivérek hatalmas sikereket mondhattak magukénak.

Kurt Freres legenda

1906-ra elérték, hogy az általuk komponált órában a saját szerkezetük ketyegett. Az alapítók órájuknak védjegyként a “Grana” nevet adták, mely szülővárosuk latin nevének (Granacus) rövidített formája. Az első Grana márkanéven készült modelleket elsődlegesen a hölgyeknek szánták, mivel az idő tájt a férfiak kategorikusan elutasították a karóra viselésének ideáját. A két alapító mindezekre fittyet hányva tovább folytatta a karórák gyártását és az idő őket igazolta. Különleges művészi gonddal kreált óráikat az 1906-os Milánói vásáron is elismerték és aranyéremmel jutalmazták őket.

Később 1910-ben Brüsszelben és négy évvel később Bernben a “Kurt Freres” gyár két további díjat nyert el.A vezetőség elgondolkodott egy új márkanév bevezetésén, s 1938-tól órájuk már “Certina” néven folytatta szárnyalását. A névváltoztatásra azért volt szükség, mert termékük nem maradt az országhatárok között, átlépte azokat, s így egy minden nyelven könnyen kiejthető márkanevet kreáltak.

Kurt Freres KF171 óramű

Egy klasszikus   óramű, amely még a Certina márkanév előtt saját gyártmányként került bele a korai modellekbe. Női és férfi órákban is találkozhatunk ilyen egyszerű 15 köves szerkezettel.

Üveghátlap

Az óra üveghátlapján keresztül megtekinthető a óramű, amely ebben az esetben egy ETA 2824/2 werk, mely a szerkezetek Volkswagenjeként sok modellben előfordul, teszi dolgát, amíg el nem jön a karbantartás ideje.

Certina DS története

1959-ben bemutatták DS (Dupla Biztonság) rendszerüket. Az alap koncepció az volt, hogy időmérőik extrém körülmények között is megőrizzék megbízhatóságukat. Az ötletet egy egyszerű tény szolgáltatta, miszerint a kor automata órái ellenálltak ugyan az ütésnek, de nagyon csekély mértékben. A teszteléseknél általában 1,8 – 2,2 m magasságból ejtették le őket, míg a Certina órái akár 6m magasságból leejtve sem szűntek meg működni, illetve a 20 atmoszféra túlnyomást is elviselték. A DS órák elkísérték a Svájci csapatot a Himalájába, és bizonyítottak, kiállták a megpróbáltatásokat. A Certinát ennek köszönhetően a világ legmegbízhatóbb órái közt emlegették.

Szögletes formavilág a múltból

Az óra tokjának formája rendkívül elegáns, mind mérete, mind viselete nagyon kellemes. Modern kori Art’Deco stílusát csaknem valamennyi huszadik század elején készült berendezési tárgyon megtalálni. A modernista törekvésekkel párhuzamosan bontakozott ki, számos technikai vívmányt átvett, többek között az acélvázas építkezés elvét. Ezzel a technológiával épültek a korszak reprezentatív épületei, a felhőkarcolók, melyek kifejezték a haladás eszményét. Art’deco hatás mindenekelőtt a díszítésekben mutatkozik meg. Jellegzetesen ilyen stílusú a Los Angeles City Hall és a New York-i Chrysler Building, geometrikus elemek pedig az akkori világ legmagasabb épületén, az Empire State Buildingen is előfordulnak. Ez a szögletes formavilág köszön vissza a javításra váró karóra tokján is.

Óraszíj nélkül

Az opcionális konvex zafírüveg tükrözésmentesített, amely ragasztással van a helyére rögzítve. Így az óra vízmentessége ezen a ponton biztosítva van.

Koronavédelem

A Jelzett korona a DS emblémát hordozza magán, amit egy masszív acél pajzs véd, mely a tok anyagából van kialakítva.

A hátlap levétele

A hátlap opcionális, azaz kiegészíti a tok formáját. Illesztése szoros, levenni nem egyszerű, de egy profilra alakított nyitókés segítségével megoldható. Ezen modern órák már sok esetben nem a hagyományos toknyitókésre készültek, hanem speciális nyitószupport használatát igénylik, de nélküle is könnyedén kivitelezhető a művelet.

Nyitás után

A hátlap levétele után feltárul a szerkezet illetve a DS órák specialitása, a nagyméretű tokkarika, mely megvédi a dinamikus igénybevételektől.

Tömítőkarika

Modern órák és egyben az ETA konstrukciók jellemzője a szilikon tömítő karika. A pontosan illeszkedő piros gyűrű szorosan rögzíti a hátlapot, mely által akár száz méteres vízmentességet is biztosíthat az órának. Hibája, hogy idővel porózussá válva megkeményedik, elvesztve vízzáró képességét.

Ázásnyomok

A tokkarikán némi oxidáció látható, mely azt jelenti, hogy valamikor beázhatott az óra, remélhetőleg a szerkezetben nem tett kárt.

Vaskos hátlap

A hátlap igen vaskos igényes darab, mely magában foglalja az üveget.

Felhúzótengely kivétele

A váltókar megnyomása után kihúzható a felhúzó tengely. A felhúzó koronában található dupla tömítés biztosítja a 100 méteres vízmentességet.

Acél tokkarika

A szerkezetet egy masszív tokkarika rögzíti a tokban, mely kissé rugalmas felfüggesztést biztosít a werknek. Bár nem lötyög, de el tud mozdulni, mely a kemény ütésektől is megvédi az órát.

Certina logó a rotoron

A szerkezet klasszikus ETA gyártmány, mely utólag lett Certinásítva. Erre alkalmas a rotor felülete mely a különböző márkák logójának elhelyezésével változtatható. Az alapszerkezet nem sokban változik, az eltérés szinte csak a feliratra korlátozódik.

A számlap

Az óra számlapja matt fekete, szerelt krómszínű indexei megtörik a szín világot. Mivel nincs dolgom vele és nagyon sérülékeny, a művelet végéig elzárva tárolom.

A számlap lábai

A számlap lábai épek és egészek. Így megfordítva láthatóak az indexek szerelési furatai, amelyek a krómszínű számok lábait rögzíti.

A naptárszerkezet

A számlap levétele után láthatóvá válik a naptárszerkezet modulja.

Számlapgyűrű levétele

Mivel a számlapgyűrű szintén matt fekete, ezért eltávolítom azt is, utána fordítom csak meg a szerkezetet, így nem karcolódhat össze.

Rotor eltávolítása

Az automatika rotorját egy központi magcsavar rögzíti, annak kihajtása után levehető. Innentől már semmi nem utal a Certina márkára, de igazán nem is számít, mert bejáratott kiváló szerkezetről van szó. Autógyáraknál is bevett szokás, hogy különböző márkákban azonos motor duruzsol, csak a szelepfedél felirata árulkodik a brandról.

Automatika modulja

A szerkezet modul rendszerű felépítése jó áttekinthetőséget ad az órának. A felső modul ebben az esetben az automatika kerékrendszere, két csavar kihajtása után kissé aláfeszítve leemelhető. Az óra így is működik, csak kézi felhúzással.

Az automatika

Az óraszerkezet automatikája, mely mindkét irányba reteszelve az oda-visszamozgást is hasznosítja. Kéz mozgása közben a folyamatosan lengő rotor mindig utánahúz a szerkezetnek, így szinte sose jár le, amíg hordják.

Az automatika kerékrendszere

A rotor két kör megtétele alatt egy fognyit húz a kilincskeréken, ezért szinte akadálymentesen foroghat, hisz a lassítóáttétel ereje könnyen legyőzi a rugó ellenállását.

A billegő

Az óra igényes kialakítású billegőrendszere. A viszonylag nagy, 28800 A/H lengésszám biztosítja a nagyfokú pontosságot, hisz minél nagyobb a lengésszám, annál jobban ellenáll a külső hatásoknak. A modernnek számító Glycodur hajszálrugó antimagnetikus, hőtágulásra érzéketlen ötvözetként biztosítja az izokronitást. A tetején látható Etachron szabályzóexcenter segítségével a pontosság szinte másodperc léptékben állítható.

A horgony hídja

A billegő eltávolítása után kiszerelhető a horgony, amit ez a híd tart a helyén. Igényes kialakítását sajtolással állították elő.

Lebontás közben

A horgony kivétele után eltávolítható a kerékrendszer csapágylemeze. Levétele után elém tárul az áttételi fogaskerékrendszer.

Rugóház csapágylemeze

A rugóház csapágylemeze, mely középfurata kőcsapággyal lett bélelve. A szerkezet 25 köves kialakítása itt köszön vissza, hisz még a napi kb: 6-8 fordulatot végző motorrugó is szintetikus kőcsapágyat kapott.

Üres csapágylemez

Szerkezettisztításhoz teljes egészében lecsupaszítottam a csapágylemezt. A felhúzótengelyt minden esetben visszateszem, nehogy szétessen mosás közben.

Kaliberszámok

Az alsó csapágylemezen felfedezhető a típusinformáció, az ETA embléma és a 2824/2 kaliberjelölés.

A motorrugó

A rugó magját határozottan odanyomom asztalom munkalapjához, ennek hatására annak fedele lepattan és láthatóvá válik a hajtórugó.

Előkészítés szerkezettisztításhoz

Szekcionált tárolóedényből a mosókosár elkülönített rekeszeibe helyezem át az óra alkatrészeit.

Mosókosár

A sűrű fonatú kosár magába zár minden alkatrészt, de a mosófolyadékokat átengedi.Változó fordulatszámon elvégezhető a művelet, mely alig igényel beavatkozást. ezen idő alatt elvégezhető más tevékenység, mint például a tok teljes felújítása.

Elma mosógép

Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.

Időzíthető kivitel

A mosás ideje beállítható, illetve egy fűthető szárító dokk segítségével por szárazra varázsolható a tisztított alkatrész. Így kristálytisztán kerül ki az óraszerkezet a gépből.

Száradás után

A kitisztított szerkezet időfolyamszerű elhelyezése után indulhat az összeszerelés. Mivel minden kenőanyag-maradvány eltűnt róla, gondoskodni kell a szerkezet újraolajozásáról. Magam négyféle csúcsminőségű szintetikus kenőolajat használok, hisz ezekkel könnyedén elérhető az optimális csapágyfutás. Akár olcsó olajat is használhatnák, de akkor a pontosságnak búcsút mondhatnék és a szerkezet egy év alatt beszáradna.

Rugóház fedele

A rugóház fedeléről is eltűnt a beszáradt kenőanyag, mehet vissza a helyére.

A rugóház fedelének visszahelyezése

A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével visszapattintom. Mivel az alsó és felső csapágylemez közt alig van hely, egy síkba kell hogy legyen a rugóház peremével, mert beszerelés után megszorulhat.

Másodperctengely csapágyának kenése

A másodperckerék tengelyének középvonalán található olajozási pontot beszerelés előtt kenem át, mert utána már nem férek hozzá.

A gátkerék

Az szerkezet speciális húszfogú gátkereke. Kialakítása illik a 28800 A/H lengésszámhoz.

Összeépítés közben

A komplett kerékrendszer elfér egy közös csapágyhíd alatt. Visszahelyezés után leellenőrizhetem, mennyire szabad a kerekek mozgása. Mivel még nincs beszerelve a horgony és a másik oldalról a motorrugó, semmi nem gátolja a szabad mozgásban. Ezért ha óvatosan meglököm, őrült forgásba kell hogy kezdjen és ezt is teszi.

Csapágyhelyek olajzása

A rugóház naponta kb: nyolcszor fordul körbe, de terhelése igen nagy, hisz innen indul az erőátvitel. Korrekt kenése elkerülhetetlen, Mivel alapesetben a kilincskerék takarja még felszerelése előtt érdemes elvégezni a folyamatot, mert utána már nem férek hozzá.

Automata olajzó használata

Automata olajzó használatával beállítható az optimális kenőanyag-mennyiség adagolása. Sok esetben a túladagolt kenőanyag okozza a szerkezet idő előtti beszáradását. Mivel itt a mennyiség adagolható, ez kizárt. A készülék oldalán elhelyezett gomb megnyomásával optimális mennyiség kerül a csapágyakra.

Kenés művelete a másik oldalon

A fogaskerékrendszer másik oldalán is el kell végezni a kenést, mivel a komplett naptárszerkezet eltakarja ezeket a kenési pontokat. Így még felszerelésük előtt érdemes elvégezni a műveletet, mert utána már nem férek hozzájuk.

Naptárszerkezet

A naptárszerkezet kerékrendszere beépítés előtt. Naponta egyszer vált és mivel gyorsváltó rendszerű, a folyamat a másodperc tört része alatt lezajlik.

Gyors váltás a koronán keresztül

A naptárszerkezet kerékrendszere alkalmas gyors váltásra, ami a korona egyszeri kihúzásával elvégezhető. Ez nagy segítség, hisz pillanatok alatt beállítható az adott dátum.

Csőrugós kapcsolat

Az ETA szerkezetek egybeépített kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást. Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással, lehetetlen lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest. Ebben az esetben a két acél küllő közrefogja a csőtengelyt, mely mutatóigazítás közben egyszerűen elmozdul. Ha szoros a mutatóigazítás érzete, érdemes a küllők közé szorított kerék csonkjára kis kenőolajat tenni, mely hatására a kapcsolat könnyebbé válik. Ez a mutató állításánál is érezhető.

Felhúzószerkezet kenése

A felhúzószerkezetet sűrű szintetikus kenőolajjal kenem át, hisz szinte a legnagyobb terhelésű alkatrész. Mivel a naptár gyűrű eltakarja, még előtte érdemes elvégezni a műveletet, hisz utána már nem férek hozzá.

Összeépítés előtt

A naptárszerkezet komplett kerékrendszere, beépítés után. A naptár gyors váltását elősegítő legutolsó kerék tulajdonképpen egy összeépített rugós elem, mely megfeszül és éjfélkor, ha jól van beállítva a váltás, elvégzi a naptárgyürü továbbítását, mégpedig egy szempillantás alatt. Régóta alkalmazott, bevált megoldás.

Naptárgyürü felhelyezése

A naptár gyűrűje egy kialakított felfekvési ponton könnyedén elforog,. Ahhoz, hogy stabilan felfeküdjön le kell rögzíteni, mégpedig a két szélén.

Rögzítőlemez

Peremes kialakítású rögzítőlemez íves széle rögzíti a naptár gyűrűt a helyén. Egy csavar segítségével végrehajtható a művelet.

Távtartó gyűrű

Mivel a naptár gyűrű a szerkezet legmagasabb pontja, ezért a számlap ezen feküdne fel, gátolva annak szabad mozgását. Egy peremes gyűrű megoldja a gondot, teherviselő elemként ezen fekszik fel a számlap, két-három tized távolságra elemelve a naptár gyűrűtől.

Ütésbiztosított billegőcsapágy kibontása

Mivel a billegőtengely nyomatékterhelése a legnagyobb, így az 1940-es évek végén megalkották az ütésbiztosított billegőcsapágyat. Lényege abban nyilvánul meg, hogy külső erő hatására egy rugós elem engedi kismértékben elmozdulni azt. A rugalmas elmozdulás hatására az óra tengelye másfél két méter magasról leejtve sem törik el, köszönhetően ennek a megoldásnak.Viszont így zárt csapágyat alkotva megül alatta minden kosz, kenőanyag-maradvány, mely csak annak kibontásával tisztítható ki. A rugólemez könnyen elugrik, így ráteszek egy védőfóliát, mert ha szökni is van kedve, a fólia felfogja.

A KIF csapágy működése

A fedőköves zárt csapágy működése a képen megtekinthető. Látható, hogy a tengely legvékonyabb, 0,15 milliméter vastag vége soha nincs kitéve dinamikus igénybevételnek, mert mindig a vastagabb, majd 1 milliméteres tengelyvállon fekszik fel. Axiális elmozdulás esetén a tengely vége elmozdítja a szorítórugót, mely legvégső pontján szintén felfekszik a vastagabb tengelyvállon.

Szabadalmaztatott megoldások

Elsőként az “Incabloc” szabadalmaztatta ezt a megoldást, de ezzel párhuzamosan számos gyártó állt elő hasonló megoldásokkal.( KIF, Trilastic, Supershock, stb..) Ebből mára kettő uralja a piacot, ismertebb megoldás az “Incabloc”, szerelhetősége is jobb, mert kiakasztás után csak fel kell hajtani és a helyén marad. Ebben az órában KIF ütésbiztosítást alkalmaztak, mely különleges rugóeleme hajlamos az elugrásra és az esetek nagy részében szinte megtalálhatatlan. A takarófólia alkalmazása ezért szükséges.

Fedőkő szétbontása

A rugólemez eltávolítása után egészben kivehető a fedőköves csapágy. Kibontani azért szükséges, mert alatta mindig beszáradt olajmaradvány található. A fedőkő leválasztására bevett módszer, hogy úgynevezett rodikó gyurmába nyomom a csapágyat A ragadós, gyurmaszerű anyaghoz odatapad a fedőkő és bennmarad, ha leemelem a többi részét.

Fedőkő leválasztása után

A leválasztott fedőkő alsó palettáját áthúzom egy papírlapon, amely minden olajszennyeződést eltüntet róla. Friss olaj felvitele után a csapágy összeszerelhető, fordított sorrendben.

Másik oldal kenése

A műveletet a másik oldalon is elvégzem. Mivel kicsik a méretek, a folyamat nehezen fotózható, de egy videó segítségével megérthető : http://www.youtube.com/embed/KpII8WDZnYQ

Szervizutasítás

A KIF csapágyak szereléséhez még szakirodalom is rendelkezésre áll, mely támpontot ad a leszorítórugó eltávolításához. Egy méretre munkált tisztítófát kell helyezni a csapágyfészekbe és egy határozott mozdulattal el kell fordítani, utána csipesszel kivehető. Magam inkább a takarófólia alatt egy hegyes olajzó tűvel elfordítom a leszorítólemezt. Erre azért van szükség, mert nem rendelkezem tartalékrugóval, így nem szeretném elveszteni, vagy órákon át keresgetni.

Végszerelés közben

A szerkezet tulajdonképpen elkészült, szabályzását még a tokba szerelés előtt, számlap nélkül végzem el.

Digitális beszabályozás

Az óra szabályozását egy rendkívül praktikus magyar fejlesztésű szabályzóműszerrel végzem el, mely rendkívül jó szolgálatot tesz egy órás műhelyében. A teljesen automata készülék a szerkezet ketyegését elektromos jellé alakítva oszcillátorként működik és feltár minden pontatlanságot.

A mért eredmény

Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat. A képen látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver,amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési asszimmetriát milliszekundumba.

Valós idejű mérés

Mivel a Horometer típusú műszer valós időben mulattja az óra járását, így állítás után már a módosított pontosságot látom. Nagyon nagy segítség, hisz enélkül belekerülne egy hétbe is, amíg az ember pontosra szabályoz egy órát. A korrekt tisztítás meghozta a várt eredményt, az óra pontos, tulajdonképpen nincs napi eltérése.

Számlap felszerelése

Az igényes számlap újra előkerült és mehet vissza a helyére.

Naptárszerkezet beállítása

Ahhoz, hogy a naptár pont éjfélkor váltson, össze kell hangolni a mutatókkal. Még mutató nélkül lassan elkezdem állítani a szerkezetet és amikor a naptár átvált, felhelyezem a mutatókat, hogy éjfélt mutasson. Ezzel a módszerrel szerelve biztosítható, hogy a váltás mindig éjfélkor történjen meg. Aranyszabály, hogy mutatószereléshez sosem használunk éles, hegyes tárgyat. Jó szolgálatot tesz két fogpiszkáló, mert ha meg is csúszik, nem okoz kárt a számlapban, illetve a fényesre polírozott mutatókon se marad nyom.

Beszerelés előtt

Már helyére tehetem a robusztus tokkarikát, amit két masszív csavar rögzít.

A tok felújítása

Amíg a szerkezettisztító készülék dolgozik, van időm felújítani a tokot. A felső lünetta csak dísz, óvja az 1,5 milliméter vastag ívelt zafírüveget. Kialakítása peremes, toknyitókéssel aláfeszítve lepattintható.

Négyrészes tok

A tok négy részre bontható, így felújítása is hatékonyabb. Mivel matt és fényes felületek váltják egymást, különválasztásuk elkerülhetetlen.

Pillangózár felújítása

Mivel a pillangózár karcos, leválasztom a helyéről, így egyben felújítható a többi résszel együtt.

Igényes kialakítás

A pillangózár kialakítása kiváló, nem epilálja az ember csuklóját, íves formája roppant ergonomikus.

Márkabejegyzés

A csatzár lemezére véséssel vitték fel a márkajelzést.

Egyetemes csiszoló-polírozógép

Ékszerészasztalba épített csiszológép, mely alkalmas polírozás előtti előkészítésre. Szabványos felfogatási rendszere végett a köszörűkorongtól a vágókorongon át a gyémántbevonatú csiszolókorongig bármit felfogathatunk rá. Beépített világítással és dupla-karbonfilteres elszívórendszerrel rendelkezik, mely cserélhető. Porzsákba gyűjti a munka közben keletkező port, így az órásasztal és környezete tiszta marad. Professzionális órásműhely nélkülözhetetlen kiegészítője.

Csatzár polírozása

Mivel a pillangózáron nincsenek mély karcok, elég átpolírozni, a művelethez finom polírkorongot használok.

Szálra húzott felület

A tokközép megmunkálása szálra húzott technikával készült, mely rendkívül dekoratív. Az intenzív használat során karcok éktelenítik, de úgynevezett mattírózókorong segítségével ismét felújítható a szálra húzott felület. A szivacsszerű műgyanta korong anyagába csiszolószemcséket ágyaztak, amelyek egyenletes eloszlásuknak köszönhetően tökéletesen szálra húzzák a felületet, és mivel négyféle finomsággal rendelkezem, így könnyedén kiválasztható a megfelelő szemcseméret. 2800-as fordulatszámon szépen rendbe hozható bármilyen karcos, de szálra húzott felület.

Polírozás

A mattírózó-korongot polír-korongra cserélem és kifejezetten acélhoz készült luxor paszta segítségével minden karcos felület tükörsimává varázsolható.

Hátlap polírozása

A hátlapot is kipolírozom, ugyan ezzel a technikával.

Polírozás után

Tokmegmunkálás után a felületet tisztítani kell, mert a polírpaszta erősen elszennyez mindent. Alapesetben ultraszonikus mosó segítségével szoktam a műveletet elvégezni, mely 60 fokon 42 000 Hertz frekvenciával minden szennyeződést eltüntet a felületről. Ebben az esetben nem merem beletenni a mosóba, mert a ragasztott fél konvex zafírüveg a tok gyenge pontja, ha kiesik, oda a vízmentesség. Így hát hagyományos módszerekkel, kefe és benzin segítségével tisztítom át a felületet.

Portalanítás

A matt fekete számlap és a tükrözésmentesített zafírüveg tulajdonsága abban rejlik, hogy minden porszem meglátszik, ami belül van, amely szinte pokollá teszi az órás életét. Nincs is kiábrándítóbb látvány, mint a mutatókon utazó porszemek. Ezért beépítés előtt tisztított levegőspray segítségével minden szennyeződést eltávolítok a felületről.

Beépítés után

A kitisztított szerkezet már a tokjában, beépítés közben.

Felhúzótengely kenése

A felhúzótengelyt kenni kell, erre alkalmas eszköz a zsírzópárna, mely sárga felülete át van itatva jó minőségű kenőzsírral. Beletunkolva egyenletesen bevonja kenőanyaggal, utána mehet a helyére.

Tömítés kenése

A szilikon hátlaptömítés nem igényel kenést, de a felhúzókorona dupla tömítése igen. Beszerelés előtt jó minőségű tömítőanyaggal kenem át és ezután helyezem vissza. Párszor megforgatva egyenletesen elkenődik a szilikonzsír.

Tokrögzítés

A tipikus ETA tokcsavar és a hozzá tartozó rögzítőnyelv.

Tokba helyezés után

A nagyméretű tokkarikát két rögzítőcsavar tartja a helyén, mégpedig rugalmasan. A felhúzótengelyt óvatosan forgatva visszaillesztem a helyére úgy, hogy közben benyomom a váltókar stiftjét. ETA szerkezetek hajlamosak az úgynevezett aláfutásra, mely azt jelenti, hogy a mutatószerkezet szétesik. Ilyen esetben bár a tengely a helyére megy, de folyamatosan mutatóállításon marad, kihúzni nem lehet. Orvosolni csak a számlap és a dátumszerkezet levételével lehet, mely bosszantó, mert szét kell szedni ez miatt a fél órát.

Rotor visszahelyezése

Az automatika rotorját csak a végén helyezem vissza, mert öt golyóból álló csapágyát kenni kell, hisz hordás közben folyamatosan forogva nagy igénybevételnek van kitéve.

Kenőolaj felvitele

Könnyű szintetikus olajat viszek fel a csapágyak belső oldalára, amely forgás közben egyenletesen elkenődik.

Kenőanyag elterítése

A kenőanyagot felvitel után eloszlatom, mégpedig úgy, hogy párszor körbeforgatom a csapágyat.

Szilikon tömítés

A szilikon gyűrű nem igényel kenést, anyagában tömít, hisz kialakítása méretpontos.

Végső ellenőrzés bezárás előtt

Az ujjlenyomatok eltüntetése után mindent leellenőrzők és véglegesen bezárom a hátlapot. Nem igényel segédeszközt, erőteljes nyomás hatására beugrik a helyére.

Az óra elkészült

Az óra elkészült és így felújítva folytattatja életét a mindennapokban.

Javítás után

Az óra ezzel elkészült. Örömömre szolgált, hogy a Certina DS Podium felújítása közben szerzett élményeimet és tapasztalataimat megoszthattam mindenkivel!

Maradok Tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

10 − 1 =