A javítás tárgya egy Certina DS Pódium karóra, mely rendkívül dekoratív jelenség. Mind mérete, mind viselete nagyon kellemes, szinte vonzza a tekintetet.
Az óra működik, de mint mindennél egyszer itt is eljön az idő, amikor érdemes nagyjavítását megejteni. A szerkezet ilyenkor elkezd késni vagy sietni, néha meg megáll, ami jelzi – megérett az idő karbantartására. A művelet jó alkalom arra, hogy a javítás részleteit megoszthassam másokkal is. Akkor lássunk neki.
A „Certina” órák legendája a XIX. Század végéig nyúlik vissza. A festői szépségű Jura hegység lábánál elterülő kisvárosból Grenchen-ből indul történetünk. Adolf Kurth testvérével Alfred-al 1888-ban nyitották meg első alkatrész gyártó manufaktúrájukat családi házukhoz csatolt kis melléképületben, ahol az alapítók három társukkal saját kezűleg készítették el szerkezeteiket. Néhány év leforgása alatt a fantasztikus üzleti érzékkel megáldott Kurth fivérek hatalmas sikereket mondhattak magukénak.
1906-ra elérték, hogy az általuk komponált órában a saját szerkezetük ketyegett. Az alapítók órájuknak védjegyként a „Grana” nevet adták, mely szülővárosuk latin nevének (Granacus) rövidített formája. Az első Grana márkanéven készült modelleket elsődlegesen a hölgyeknek szánták, mivel az idő tájt a férfiak kategorikusan elutasították a karóra viselésének ideáját. A két alapító mindezekre fittyet hányva tovább folytatta a karórák gyártását és az idő őket igazolta. Különleges művészi gonddal kreált óráikat az 1906-os Milánói vásáron is elismerték és aranyéremmel jutalmazták őket.
Később 1910-ben Brüsszelben és négy évvel később Bernben a „Kurt Freres” gyár két további díjat nyert el.A vezetőség elgondolkodott egy új márkanév bevezetésén, s 1938-tól órájuk már „Certina” néven folytatta szárnyalását. A névváltoztatásra azért volt szükség, mert termékük nem maradt az országhatárok között, átlépte azokat, s így egy minden nyelven könnyen kiejthető márkanevet kreáltak.
Egy klasszikus óramű, amely még a Certina márkanév előtt saját gyártmányként került bele a korai modellekbe. Női és férfi órákban is találkozhatunk ilyen egyszerű 15 köves szerkezettel.
Az óra üveghátlapján keresztül megtekinthető a óramű, amely ebben az esetben egy ETA 2824/2 werk, mely a szerkezetek Volkswagenjeként sok modellben előfordul, teszi dolgát, amíg el nem jön a karbantartás ideje.
1959-ben bemutatták DS (Dupla Biztonság) rendszerüket. Az alap koncepció az volt, hogy időmérőik extrém körülmények között is megőrizzék megbízhatóságukat. Az ötletet egy egyszerű tény szolgáltatta, miszerint a kor automata órái ellenálltak ugyan az ütésnek, de nagyon csekély mértékben. A teszteléseknél általában 1,8 – 2,2 m magasságból ejtették le őket, míg a Certina órái akár 6m magasságból leejtve sem szűntek meg működni, illetve a 20 atmoszféra túlnyomást is elviselték. A DS órák elkísérték a Svájci csapatot a Himalájába, és bizonyítottak, kiállták a megpróbáltatásokat. A Certinát ennek köszönhetően a világ legmegbízhatóbb órái közt emlegették.
Az óra tokjának formája rendkívül elegáns, mind mérete, mind viselete nagyon kellemes. Modern kori Art’Deco stílusát csaknem valamennyi huszadik század elején készült berendezési tárgyon megtalálni. A modernista törekvésekkel párhuzamosan bontakozott ki, számos technikai vívmányt átvett, többek között az acélvázas építkezés elvét. Ezzel a technológiával épültek a korszak reprezentatív épületei, a felhőkarcolók, melyek kifejezték a haladás eszményét. Art’deco hatás mindenekelőtt a díszítésekben mutatkozik meg. Jellegzetesen ilyen stílusú a Los Angeles City Hall és a New York-i Chrysler Building, geometrikus elemek pedig az akkori világ legmagasabb épületén, az Empire State Buildingen is előfordulnak. Ez a szögletes formavilág köszön vissza a javításra váró karóra tokján is.
Az opcionális konvex zafírüveg tükrözésmentesített, amely ragasztással van a helyére rögzítve. Így az óra vízmentessége ezen a ponton biztosítva van.
A Jelzett korona a DS emblémát hordozza magán, amit egy masszív acél pajzs véd, mely a tok anyagából van kialakítva.
A hátlap opcionális, azaz kiegészíti a tok formáját. Illesztése szoros, levenni nem egyszerű, de egy profilra alakított nyitókés segítségével megoldható. Ezen modern órák már sok esetben nem a hagyományos toknyitókésre készültek, hanem speciális nyitószupport használatát igénylik, de nélküle is könnyedén kivitelezhető a művelet.
A hátlap levétele után feltárul a szerkezet illetve a DS órák specialitása, a nagyméretű tokkarika, mely megvédi a dinamikus igénybevételektől.
Modern órák és egyben az ETA konstrukciók jellemzője a szilikon tömítő karika. A pontosan illeszkedő piros gyűrű szorosan rögzíti a hátlapot, mely által akár száz méteres vízmentességet is biztosíthat az órának. Hibája, hogy idővel porózussá válva megkeményedik, elvesztve vízzáró képességét.
A tokkarikán némi oxidáció látható, mely azt jelenti, hogy valamikor beázhatott az óra, remélhetőleg a szerkezetben nem tett kárt.
A hátlap igen vaskos igényes darab, mely magában foglalja az üveget.
A váltókar megnyomása után kihúzható a felhúzó tengely. A felhúzó koronában található dupla tömítés biztosítja a 100 méteres vízmentességet.
A szerkezetet egy masszív tokkarika rögzíti a tokban, mely kissé rugalmas felfüggesztést biztosít a werknek. Bár nem lötyög, de el tud mozdulni, mely a kemény ütésektől is megvédi az órát.
A szerkezet klasszikus ETA gyártmány, mely utólag lett Certinásítva. Erre alkalmas a rotor felülete mely a különböző márkák logójának elhelyezésével változtatható. Az alapszerkezet nem sokban változik, az eltérés szinte csak a feliratra korlátozódik.
Az óra számlapja matt fekete, szerelt krómszínű indexei megtörik a szín világot. Mivel nincs dolgom vele és nagyon sérülékeny, a művelet végéig elzárva tárolom.
A számlap lábai épek és egészek. Így megfordítva láthatóak az indexek szerelési furatai, amelyek a krómszínű számok lábait rögzíti.
A számlap levétele után láthatóvá válik a naptárszerkezet modulja.
Mivel a számlapgyűrű szintén matt fekete, ezért eltávolítom azt is, utána fordítom csak meg a szerkezetet, így nem karcolódhat össze.
Az automatika rotorját egy központi magcsavar rögzíti, annak kihajtása után levehető. Innentől már semmi nem utal a Certina márkára, de igazán nem is számít, mert bejáratott kiváló szerkezetről van szó. Autógyáraknál is bevett szokás, hogy különböző márkákban azonos motor duruzsol, csak a szelepfedél felirata árulkodik a brandról.
A szerkezet modul rendszerű felépítése jó áttekinthetőséget ad az órának. A felső modul ebben az esetben az automatika kerékrendszere, két csavar kihajtása után kissé aláfeszítve leemelhető. Az óra így is működik, csak kézi felhúzással.
Az óraszerkezet automatikája, mely mindkét irányba reteszelve az oda-visszamozgást is hasznosítja. Kéz mozgása közben a folyamatosan lengő rotor mindig utánahúz a szerkezetnek, így szinte sose jár le, amíg hordják.
A rotor két kör megtétele alatt egy fognyit húz a kilincskeréken, ezért szinte akadálymentesen foroghat, hisz a lassítóáttétel ereje könnyen legyőzi a rugó ellenállását.
Az óra igényes kialakítású billegőrendszere. A viszonylag nagy, 28800 A/H lengésszám biztosítja a nagyfokú pontosságot, hisz minél nagyobb a lengésszám, annál jobban ellenáll a külső hatásoknak. A modernnek számító Glycodur hajszálrugó antimagnetikus, hőtágulásra érzéketlen ötvözetként biztosítja az izokronitást. A tetején látható Etachron szabályzóexcenter segítségével a pontosság szinte másodperc léptékben állítható.
A billegő eltávolítása után kiszerelhető a horgony, amit ez a híd tart a helyén. Igényes kialakítását sajtolással állították elő.
A horgony kivétele után eltávolítható a kerékrendszer csapágylemeze. Levétele után elém tárul az áttételi fogaskerékrendszer.
A rugóház csapágylemeze, mely középfurata kőcsapággyal lett bélelve. A szerkezet 25 köves kialakítása itt köszön vissza, hisz még a napi kb: 6-8 fordulatot végző motorrugó is szintetikus kőcsapágyat kapott.
Szerkezettisztításhoz teljes egészében lecsupaszítottam a csapágylemezt. A felhúzótengelyt minden esetben visszateszem, nehogy szétessen mosás közben.
Az alsó csapágylemezen felfedezhető a típusinformáció, az ETA embléma és a 2824/2 kaliberjelölés.
A rugó magját határozottan odanyomom asztalom munkalapjához, ennek hatására annak fedele lepattan és láthatóvá válik a hajtórugó.
Szekcionált tárolóedényből a mosókosár elkülönített rekeszeibe helyezem át az óra alkatrészeit.
A sűrű fonatú kosár magába zár minden alkatrészt, de a mosófolyadékokat átengedi.Változó fordulatszámon elvégezhető a művelet, mely alig igényel beavatkozást. ezen idő alatt elvégezhető más tevékenység, mint például a tok teljes felújítása.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
A mosás ideje beállítható, illetve egy fűthető szárító dokk segítségével por szárazra varázsolható a tisztított alkatrész. Így kristálytisztán kerül ki az óraszerkezet a gépből.
A kitisztított szerkezet időfolyamszerű elhelyezése után indulhat az összeszerelés. Mivel minden kenőanyag-maradvány eltűnt róla, gondoskodni kell a szerkezet újraolajozásáról. Magam négyféle csúcsminőségű szintetikus kenőolajat használok, hisz ezekkel könnyedén elérhető az optimális csapágyfutás. Akár olcsó olajat is használhatnák, de akkor a pontosságnak búcsút mondhatnék és a szerkezet egy év alatt beszáradna.
A rugóház fedeléről is eltűnt a beszáradt kenőanyag, mehet vissza a helyére.
A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével visszapattintom. Mivel az alsó és felső csapágylemez közt alig van hely, egy síkba kell hogy legyen a rugóház peremével, mert beszerelés után megszorulhat.
A másodperckerék tengelyének középvonalán található olajozási pontot beszerelés előtt kenem át, mert utána már nem férek hozzá.
Az szerkezet speciális húszfogú gátkereke. Kialakítása illik a 28800 A/H lengésszámhoz.
A komplett kerékrendszer elfér egy közös csapágyhíd alatt. Visszahelyezés után leellenőrizhetem, mennyire szabad a kerekek mozgása. Mivel még nincs beszerelve a horgony és a másik oldalról a motorrugó, semmi nem gátolja a szabad mozgásban. Ezért ha óvatosan meglököm, őrült forgásba kell hogy kezdjen és ezt is teszi.
A rugóház naponta kb: nyolcszor fordul körbe, de terhelése igen nagy, hisz innen indul az erőátvitel. Korrekt kenése elkerülhetetlen, Mivel alapesetben a kilincskerék takarja még felszerelése előtt érdemes elvégezni a folyamatot, mert utána már nem férek hozzá.
Automata olajzó használatával beállítható az optimális kenőanyag-mennyiség adagolása. Sok esetben a túladagolt kenőanyag okozza a szerkezet idő előtti beszáradását. Mivel itt a mennyiség adagolható, ez kizárt. A készülék oldalán elhelyezett gomb megnyomásával optimális mennyiség kerül a csapágyakra.
A fogaskerékrendszer másik oldalán is el kell végezni a kenést, mivel a komplett naptárszerkezet eltakarja ezeket a kenési pontokat. Így még felszerelésük előtt érdemes elvégezni a műveletet, mert utána már nem férek hozzájuk.
A naptárszerkezet kerékrendszere beépítés előtt. Naponta egyszer vált és mivel gyorsváltó rendszerű, a folyamat a másodperc tört része alatt lezajlik.
A naptárszerkezet kerékrendszere alkalmas gyors váltásra, ami a korona egyszeri kihúzásával elvégezhető. Ez nagy segítség, hisz pillanatok alatt beállítható az adott dátum.
Az ETA szerkezetek egybeépített kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást. Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással, lehetetlen lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest. Ebben az esetben a két acél küllő közrefogja a csőtengelyt, mely mutatóigazítás közben egyszerűen elmozdul. Ha szoros a mutatóigazítás érzete, érdemes a küllők közé szorított kerék csonkjára kis kenőolajat tenni, mely hatására a kapcsolat könnyebbé válik. Ez a mutató állításánál is érezhető.
A felhúzószerkezetet sűrű szintetikus kenőolajjal kenem át, hisz szinte a legnagyobb terhelésű alkatrész. Mivel a naptár gyűrű eltakarja, még előtte érdemes elvégezni a műveletet, hisz utána már nem férek hozzá.
A naptárszerkezet komplett kerékrendszere, beépítés után. A naptár gyors váltását elősegítő legutolsó kerék tulajdonképpen egy összeépített rugós elem, mely megfeszül és éjfélkor, ha jól van beállítva a váltás, elvégzi a naptárgyürü továbbítását, mégpedig egy szempillantás alatt. Régóta alkalmazott, bevált megoldás.
A naptár gyűrűje egy kialakított felfekvési ponton könnyedén elforog,. Ahhoz, hogy stabilan felfeküdjön le kell rögzíteni, mégpedig a két szélén.
Peremes kialakítású rögzítőlemez íves széle rögzíti a naptár gyűrűt a helyén. Egy csavar segítségével végrehajtható a művelet.
Mivel a naptár gyűrű a szerkezet legmagasabb pontja, ezért a számlap ezen feküdne fel, gátolva annak szabad mozgását. Egy peremes gyűrű megoldja a gondot, teherviselő elemként ezen fekszik fel a számlap, két-három tized távolságra elemelve a naptár gyűrűtől.
Mivel a billegőtengely nyomatékterhelése a legnagyobb, így az 1940-es évek végén megalkották az ütésbiztosított billegőcsapágyat. Lényege abban nyilvánul meg, hogy külső erő hatására egy rugós elem engedi kismértékben elmozdulni azt. A rugalmas elmozdulás hatására az óra tengelye másfél két méter magasról leejtve sem törik el, köszönhetően ennek a megoldásnak.Viszont így zárt csapágyat alkotva megül alatta minden kosz, kenőanyag-maradvány, mely csak annak kibontásával tisztítható ki. A rugólemez könnyen elugrik, így ráteszek egy védőfóliát, mert ha szökni is van kedve, a fólia felfogja.
A fedőköves zárt csapágy működése a képen megtekinthető. Látható, hogy a tengely legvékonyabb, 0,15 milliméter vastag vége soha nincs kitéve dinamikus igénybevételnek, mert mindig a vastagabb, majd 1 milliméteres tengelyvállon fekszik fel. Axiális elmozdulás esetén a tengely vége elmozdítja a szorítórugót, mely legvégső pontján szintén felfekszik a vastagabb tengelyvállon.
Elsőként az „Incabloc” szabadalmaztatta ezt a megoldást, de ezzel párhuzamosan számos gyártó állt elő hasonló megoldásokkal.( KIF, Trilastic, Supershock, stb..) Ebből mára kettő uralja a piacot, ismertebb megoldás az „Incabloc”, szerelhetősége is jobb, mert kiakasztás után csak fel kell hajtani és a helyén marad. Ebben az órában KIF ütésbiztosítást alkalmaztak, mely különleges rugóeleme hajlamos az elugrásra és az esetek nagy részében szinte megtalálhatatlan. A takarófólia alkalmazása ezért szükséges.
A rugólemez eltávolítása után egészben kivehető a fedőköves csapágy. Kibontani azért szükséges, mert alatta mindig beszáradt olajmaradvány található. A fedőkő leválasztására bevett módszer, hogy úgynevezett rodikó gyurmába nyomom a csapágyat A ragadós, gyurmaszerű anyaghoz odatapad a fedőkő és bennmarad, ha leemelem a többi részét.
A leválasztott fedőkő alsó palettáját áthúzom egy papírlapon, amely minden olajszennyeződést eltüntet róla. Friss olaj felvitele után a csapágy összeszerelhető, fordított sorrendben.
A műveletet a másik oldalon is elvégzem. Mivel kicsik a méretek, a folyamat nehezen fotózható, de egy videó segítségével megérthető : http://www.youtube.com/embed/KpII8WDZnYQ
A KIF csapágyak szereléséhez még szakirodalom is rendelkezésre áll, mely támpontot ad a leszorítórugó eltávolításához. Egy méretre munkált tisztítófát kell helyezni a csapágyfészekbe és egy határozott mozdulattal el kell fordítani, utána csipesszel kivehető. Magam inkább a takarófólia alatt egy hegyes olajzó tűvel elfordítom a leszorítólemezt. Erre azért van szükség, mert nem rendelkezem tartalékrugóval, így nem szeretném elveszteni, vagy órákon át keresgetni.
A szerkezet tulajdonképpen elkészült, szabályzását még a tokba szerelés előtt, számlap nélkül végzem el.
Az óra szabályozását egy rendkívül praktikus magyar fejlesztésű szabályzóműszerrel végzem el, mely rendkívül jó szolgálatot tesz egy órás műhelyében. A teljesen automata készülék a szerkezet ketyegését elektromos jellé alakítva oszcillátorként működik és feltár minden pontatlanságot.
Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat. A képen látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver,amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési asszimmetriát milliszekundumba.
Mivel a Horometer típusú műszer valós időben mulattja az óra járását, így állítás után már a módosított pontosságot látom. Nagyon nagy segítség, hisz enélkül belekerülne egy hétbe is, amíg az ember pontosra szabályoz egy órát. A korrekt tisztítás meghozta a várt eredményt, az óra pontos, tulajdonképpen nincs napi eltérése.
Az igényes számlap újra előkerült és mehet vissza a helyére.
Ahhoz, hogy a naptár pont éjfélkor váltson, össze kell hangolni a mutatókkal. Még mutató nélkül lassan elkezdem állítani a szerkezetet és amikor a naptár átvált, felhelyezem a mutatókat, hogy éjfélt mutasson. Ezzel a módszerrel szerelve biztosítható, hogy a váltás mindig éjfélkor történjen meg. Aranyszabály, hogy mutatószereléshez sosem használunk éles, hegyes tárgyat. Jó szolgálatot tesz két fogpiszkáló, mert ha meg is csúszik, nem okoz kárt a számlapban, illetve a fényesre polírozott mutatókon se marad nyom.
Már helyére tehetem a robusztus tokkarikát, amit két masszív csavar rögzít.
Amíg a szerkezettisztító készülék dolgozik, van időm felújítani a tokot. A felső lünetta csak dísz, óvja az 1,5 milliméter vastag ívelt zafírüveget. Kialakítása peremes, toknyitókéssel aláfeszítve lepattintható.
A tok négy részre bontható, így felújítása is hatékonyabb. Mivel matt és fényes felületek váltják egymást, különválasztásuk elkerülhetetlen.
Mivel a pillangózár karcos, leválasztom a helyéről, így egyben felújítható a többi résszel együtt.
A pillangózár kialakítása kiváló, nem epilálja az ember csuklóját, íves formája roppant ergonomikus.
A csatzár lemezére véséssel vitték fel a márkajelzést.
Ékszerészasztalba épített csiszológép, mely alkalmas polírozás előtti előkészítésre. Szabványos felfogatási rendszere végett a köszörűkorongtól a vágókorongon át a gyémántbevonatú csiszolókorongig bármit felfogathatunk rá. Beépített világítással és dupla-karbonfilteres elszívórendszerrel rendelkezik, mely cserélhető. Porzsákba gyűjti a munka közben keletkező port, így az órásasztal és környezete tiszta marad. Professzionális órásműhely nélkülözhetetlen kiegészítője.
Mivel a pillangózáron nincsenek mély karcok, elég átpolírozni, a művelethez finom polírkorongot használok.
A tokközép megmunkálása szálra húzott technikával készült, mely rendkívül dekoratív. Az intenzív használat során karcok éktelenítik, de úgynevezett mattírózókorong segítségével ismét felújítható a szálra húzott felület. A szivacsszerű műgyanta korong anyagába csiszolószemcséket ágyaztak, amelyek egyenletes eloszlásuknak köszönhetően tökéletesen szálra húzzák a felületet, és mivel négyféle finomsággal rendelkezem, így könnyedén kiválasztható a megfelelő szemcseméret. 2800-as fordulatszámon szépen rendbe hozható bármilyen karcos, de szálra húzott felület.
A mattírózó-korongot polír-korongra cserélem és kifejezetten acélhoz készült luxor paszta segítségével minden karcos felület tükörsimává varázsolható.
A hátlapot is kipolírozom, ugyan ezzel a technikával.
Tokmegmunkálás után a felületet tisztítani kell, mert a polírpaszta erősen elszennyez mindent. Alapesetben ultraszonikus mosó segítségével szoktam a műveletet elvégezni, mely 60 fokon 42 000 Hertz frekvenciával minden szennyeződést eltüntet a felületről. Ebben az esetben nem merem beletenni a mosóba, mert a ragasztott fél konvex zafírüveg a tok gyenge pontja, ha kiesik, oda a vízmentesség. Így hát hagyományos módszerekkel, kefe és benzin segítségével tisztítom át a felületet.
A matt fekete számlap és a tükrözésmentesített zafírüveg tulajdonsága abban rejlik, hogy minden porszem meglátszik, ami belül van, amely szinte pokollá teszi az órás életét. Nincs is kiábrándítóbb látvány, mint a mutatókon utazó porszemek. Ezért beépítés előtt tisztított levegőspray segítségével minden szennyeződést eltávolítok a felületről.
A kitisztított szerkezet már a tokjában, beépítés közben.
A felhúzótengelyt kenni kell, erre alkalmas eszköz a zsírzópárna, mely sárga felülete át van itatva jó minőségű kenőzsírral. Beletunkolva egyenletesen bevonja kenőanyaggal, utána mehet a helyére.
A szilikon hátlaptömítés nem igényel kenést, de a felhúzókorona dupla tömítése igen. Beszerelés előtt jó minőségű tömítőanyaggal kenem át és ezután helyezem vissza. Párszor megforgatva egyenletesen elkenődik a szilikonzsír.
A tipikus ETA tokcsavar és a hozzá tartozó rögzítőnyelv.
A nagyméretű tokkarikát két rögzítőcsavar tartja a helyén, mégpedig rugalmasan. A felhúzótengelyt óvatosan forgatva visszaillesztem a helyére úgy, hogy közben benyomom a váltókar stiftjét. ETA szerkezetek hajlamosak az úgynevezett aláfutásra, mely azt jelenti, hogy a mutatószerkezet szétesik. Ilyen esetben bár a tengely a helyére megy, de folyamatosan mutatóállításon marad, kihúzni nem lehet. Orvosolni csak a számlap és a dátumszerkezet levételével lehet, mely bosszantó, mert szét kell szedni ez miatt a fél órát.
Az automatika rotorját csak a végén helyezem vissza, mert öt golyóból álló csapágyát kenni kell, hisz hordás közben folyamatosan forogva nagy igénybevételnek van kitéve.
Könnyű szintetikus olajat viszek fel a csapágyak belső oldalára, amely forgás közben egyenletesen elkenődik.
A kenőanyagot felvitel után eloszlatom, mégpedig úgy, hogy párszor körbeforgatom a csapágyat.
A szilikon gyűrű nem igényel kenést, anyagában tömít, hisz kialakítása méretpontos.
Az ujjlenyomatok eltüntetése után mindent leellenőrzők és véglegesen bezárom a hátlapot. Nem igényel segédeszközt, erőteljes nyomás hatására beugrik a helyére.
Az óra elkészült és így felújítva folytattatja életét a mindennapokban.
Az óra ezzel elkészült. Örömömre szolgált, hogy a Certina DS Podium felújítása közben szerzett élményeimet és tapasztalataimat megoszthattam mindenkivel!
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.