Chronometer Doxa zsebóra felújítása

Chronometer Doxa zsebóra felújítása

Chronometer Doxa zsebóra felújítása

 

Doxa Chronometer

A javítás tárgya egy prémiumkategóriás Doxa zsebóra, amely kronométer minősítésű szerkezete ritka időmérővé emeli a zsebórát.

Logisztika áldozata

Az órát szállítás közben eltörték, az üveg elrepedt, de a szerkezet sem tökéletes. Az óra meg-megáll,járása bizonytalan, mindenképpen javításra szorul.

Üvegpótlás

Az óra ásványüvege eltörött, pótlása korabeli alkatrészkészletből származó darabbal pótolható.

Tűzzománc számlap

Az óra számlapja tűzzománc és teljesen hibátlan. Feszegetésnek, barbarizmusnak szerencsére nyoma sincs.

A Doxa legenda

A Doxa-legenda csúcspontját Magyarországon érte el, szinte regionális márkaként emlegetik. Ennek egyik oka, hogy nagyapáink idejében a vasutasok Doxa órával ellenőrizték a menetrendet. Ismertsége később, a szocialista érában is töretlen volt, hisz belépő svájci óraként széles körökhöz eljutott.

Chronometer

A nagy pontosságú órák a csillagászat berkeiből, az obszervatóriumok műszervilágából szivárgott át a polgári életbe. A Chronometer cím hagyományosan csak a rendkívüli pontosságú időmérőket illeti meg. A pontosság bizonyítványa napjainkban de a múltban is a hivatalos kronométer minősítés, mely nagy feladat elé állította a zsebórák készítőit. Ezt a tanúsítványt csak a svájci Kronométer Minősítő Intézet (C.O.S.C.) állíthatja ki. Ez az igazolás az óra szerkezetére vonatkozik és egy kronométeróra sajátja. A minősítésre szánt óra járását tizenöt napon keresztül ellenőrzik különböző helyzetekben és hőmérsékleteken. A legnagyobb járáseltérés maximum napi 10 másodperc lehet karórák esetében. Amennyiben az a pontosan és szigorúan előírt tűréseken belül van, úgy megkaphatja az óra a megtisztelő kronométer elnevezést.

Mutatók

Az óra mutatói autentikusak és egy párt alkotnak.

A szerkezet

Az óra szerkezete egy 16 köves jó minőségű werk, gyönyörű hattyúnyakas finom szabályozással. Az öt ponton szabályzott szerkezet teszi lehetővé a kivételes pontosságot.

Beszáradt olajzás

A kilincskerék levétele után látható, hogy az óra szakszerűtlen olajzás miatt nem működik, a beszáradt kenőanyag maradványai bizonytalanná teszik az óra működését.

Díszített kilincskerék

Az óra díszített kilincskereke a cég logójával.

Szakszerűtlen olajzás

Az órát szétbontva látható, hogy a szerkezetbe szinte öntötték a varrógépolajat, ami idővel beszáradt. Sokan úgy próbálják megúszni a javítást, hogy otthon nekiállnak javítgatni, amivel inkább csak rontanak a helyzeten. Itt is ez történt, a túl sok és nem megfelelő minőségű olaj megfogta a szerkezetet.

A számlap

Az óra számlapja. A márkanév alatt olvasható a chronometer felirat, ami a nagy pontosságú órák sajátossága.

Számlaplábak

A számlap lábai sértetlenek. A hátlapon megfigyelhető az ellen zománc amit égetéskor visznek fel az ellen oldalra, mert lehűléskor elvetemedne.

Üres csapágylemez

A lecsupaszított csapágylemez még elszennyezve. Mehet a szerkezettisztító gépbe.

A motorrugó

A szerkezet hajtórugója viszont csontszáraz. Olaj került mindenhova, de ahol funkciója lenne, oda nem.A szakszerűtlen sufni-tunningnak ez a hátulütője.

A billegő

A szerkezet igényes billegője.

Mosókosár

A szerkezettisztító készülék mosókosara. A szétbontott óra alkatrészei a kosár rekeszeiben egymástól elkülönítve elférnek.

Az órás-alkatrészmosógép

Az alkatrészek tisztításához egy Elma Elite-Star típusú professzionális mosógépet használok, mely három fázisban tisztítja az óraszerkezeteket. Az első üvegben speciális Elma koncentrátum van, mely 10 perc alatt felold minden szennyeződést, beszáradt kenőanyag-maradványokat, amelyek akadályozzák a szerkezet működését. A másik két üvegben mosóbenzin van, mely leöblíti a maradék szennyeződést is. Utolsó fázisként a szárítás következik. Így 30 perc eltelte után a szerkezet alkatrészei szennyeződésmentesek és összeszerelhető állapotban kerülnek.

Szerkezettisztítás után

Az alkatrészek kitisztítás után.

Összeszerelés közben

Az óra szerkezete lepedék és szennyeződésmentesen. Ez az állapot nagymértékben meghatározza az óra pontos működését, a szakszerű olajzás pedig meggátolja a kopást.

Motorrugó kenése

A motorrugót nehézolajjal kenem meg. A minimális és a maximális olajmennyiség közt egy óránál csak egy vékony határ húzódik, elég sok tapasztalat kell ennek alkalmazásához.

A szerkezet rugómagja

A rugómag köré tekeredik fel a hajtórugó, ennek nyomatéka működteti a szerkezetet, egészen a lejárásig. Ezután fel kell húzni és a jelenség folytatódik.

Kitisztított rugóház

A kitisztított és beépítésre kész rugóház a már visszapattintott fedéllel.

Középkerék kenése

A szerkezet nagy terhelésű középkerekét még beépítés előtt átkenem nehézolajjal, mert utána már nem férek hozzá.

Jelzett csapágylemez

Az óra csapágylemeze is magán hordozza a szuper pontosság egyik összetevőjét – a minden pozícióban pontos gátszerkezetet.

A billegő

A szerkezet billegője precíziós kialakítású alkatrész. Az izokron, minden helyzetben pontosan működő billegőkoszorú és a Breguet hajszálrugó meghatározza az óra minőségét.

A szerkezet olajzása

A szerkezet olajzásához négyféle, szintetikus kenőolajat használok és mindig csak optimális mennyiséget. Olajzótű végét belemártom az olajtartóban elhelyezett kenőanyagba. Egy kevés megtapad az olajzó végén és a csapágycsésze közepére érintve átkerül a tengely csapjára. Csak keveset használok, de mindig eleget.

A horgony kenése

A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.

Fedőkövek kenése

A zárt csapágyak fedőköveit levéve friss olajat viszek fel a kő felületére.

Automata olajzó

Az olaj felvitele is nagyon fontos. A túl sok olaj ugyanúgy káros mint a kevés, ezért zárt csapágyakhoz automata olajzót használok. Tartályába töltött olajat optimálisan adagolja, így mindig annyi kerül a kőcsapágyra, amennyi kell.

Felhúzószerkezet kenése

A nagy igénybevételnek kitett alkatrészeket, mint például a felhúzószerkezet, kiemelt figyelemmel kell olajozni. A súrlódó alkatrészek még a legkeményebb acélt is kikezdik, ezért kenése nagyon fontos.

Felhúzótengely kenése

A felhúzótengelyt viszont kenőzsírral kenem meg, mégpedig zsírzópárna segítségével. A szivacs jó minőségű kenőzsírral van átkenve és csipesz segítségével beletunkolom a tengelyt, így egyenletesen bevonódik kenőanyaggal.

Műszeres szabályozás

A kész, összeépített órát Horometer márkájú digitális műszer segítségével szabályzom pontosra.

Mérési diagramm

A műszer kijelzőjén megjelenik a mechanikus óra digitális járásképe. Látható,hogy az óra siet 47 másodpercet. Némi szabályozás után ez az eltérés korrigálható.

Excenteres finom szabályzó

A hajszálrugókulcs mozdításával az óra pontossága is változik. Itt kiemelten finom módját választották a szabályozásnak, mert egy csigavonal formájú alkatrész forgatásával szabályozható az óra pontossága. A kivágott részbe beilleszthető csavarhúzó segítségével finoman elforgatom az excentert, ami nagyon lassan mozdít a hajszálrugókulcson. A műszert figyelve pár perc alatt pontosra szabályzom a szerkezetet.

Szabályozás után

Az óra szabályozás után már ezt a járásképet mutatja. Pontossága nulla és hat másodperc közt változik, járásképe stabil, ez a maximum, amit egy ilyen korú óra nyújthat.

Az óra tokja

Az óra tokja nikkel ötvözet. Ez az anyagot az 1800-as évek eleje óta használják, dísztárgyak evőeszközök és óratokok gyártására. Alpakka ötvözetként ismerve az ezüsthöz meglepően hasonlító kinézete miatt újezüstnek is nevezték. Ma már száműzték mindenhonnan, ugyanis nem eurokonform, a mai modern népesség nagy százaléka erre az anyagra allergiás. Ma már nikkelmentes világot élünk.

Az óratok felújítása

Az anyag lágy, könnyen megmunkálható, polírkorong és polírpaszta segítségével eltüntetem a karcokat és kifényesítem az óratokot.

Kifényesítve

Az óra tokja polírozás után, már karcmentesen.

Polírozás utáni ultrahangos tisztítás

Az erősen szennyezett, polírpaszta maradványokat tartalmazó óratokot ultrahangos mosóban tisztíthatunk a legkönnyebben.

Üveg pótlása

A törött üveget korabeli ásványüveggel pótoltam.

Az elkészült óra hátulról

A zsebóra hátlapja polírozás után.

Chromometer felirat

Az óra számlapján olvasható a Chronometer felirat, ami csak a nagy pontosságú órákat illeti meg.

Tradíció és pontosság

A kronométer minősítés miatt a mondás ebben az esetben bölcs igazságnak hangzik. Pontos mint a Doxa óra!

Az óra elkészült

Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a kronométer minősítéssel ellátott Doxa zsebóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük