A javítás tárgya egy prémiumkategóriás Doxa zsebóra, amely kronométer minősítésű szerkezete ritka időmérővé emeli a zsebórát.
Az órát szállítás közben eltörték, az üveg elrepedt, de a szerkezet sem tökéletes. Az óra meg-megáll,járása bizonytalan, mindenképpen javításra szorul.
Az óra ásványüvege eltörött, pótlása korabeli alkatrészkészletből származó darabbal pótolható.
Az óra számlapja tűzzománc és teljesen hibátlan. Feszegetésnek, barbarizmusnak szerencsére nyoma sincs.
A Doxa-legenda csúcspontját Magyarországon érte el, szinte regionális márkaként emlegetik. Ennek egyik oka, hogy nagyapáink idejében a vasutasok Doxa órával ellenőrizték a menetrendet. Ismertsége később, a szocialista érában is töretlen volt, hisz belépő svájci óraként széles körökhöz eljutott.
A nagy pontosságú órák a csillagászat berkeiből, az obszervatóriumok műszervilágából szivárgott át a polgári életbe. A Chronometer cím hagyományosan csak a rendkívüli pontosságú időmérőket illeti meg. A pontosság bizonyítványa napjainkban de a múltban is a hivatalos kronométer minősítés, mely nagy feladat elé állította a zsebórák készítőit. Ezt a tanúsítványt csak a svájci Kronométer Minősítő Intézet (C.O.S.C.) állíthatja ki. Ez az igazolás az óra szerkezetére vonatkozik és egy kronométeróra sajátja. A minősítésre szánt óra járását tizenöt napon keresztül ellenőrzik különböző helyzetekben és hőmérsékleteken. A legnagyobb járáseltérés maximum napi 10 másodperc lehet karórák esetében. Amennyiben az a pontosan és szigorúan előírt tűréseken belül van, úgy megkaphatja az óra a megtisztelő kronométer elnevezést.
Az óra mutatói autentikusak és egy párt alkotnak.
Az óra szerkezete egy 16 köves jó minőségű werk, gyönyörű hattyúnyakas finom szabályozással. Az öt ponton szabályzott szerkezet teszi lehetővé a kivételes pontosságot.
A kilincskerék levétele után látható, hogy az óra szakszerűtlen olajzás miatt nem működik, a beszáradt kenőanyag maradványai bizonytalanná teszik az óra működését.
Az óra díszített kilincskereke a cég logójával.
Az órát szétbontva látható, hogy a szerkezetbe szinte öntötték a varrógépolajat, ami idővel beszáradt. Sokan úgy próbálják megúszni a javítást, hogy otthon nekiállnak javítgatni, amivel inkább csak rontanak a helyzeten. Itt is ez történt, a túl sok és nem megfelelő minőségű olaj megfogta a szerkezetet.
Az óra számlapja. A márkanév alatt olvasható a chronometer felirat, ami a nagy pontosságú órák sajátossága.
A számlap lábai sértetlenek. A hátlapon megfigyelhető az ellen zománc amit égetéskor visznek fel az ellen oldalra, mert lehűléskor elvetemedne.
A lecsupaszított csapágylemez még elszennyezve. Mehet a szerkezettisztító gépbe.
A szerkezet hajtórugója viszont csontszáraz. Olaj került mindenhova, de ahol funkciója lenne, oda nem.A szakszerűtlen sufni-tunningnak ez a hátulütője.
A szerkezet igényes billegője.
A szerkezettisztító készülék mosókosara. A szétbontott óra alkatrészei a kosár rekeszeiben egymástól elkülönítve elférnek.
Az alkatrészek tisztításához egy Elma Elite-Star típusú professzionális mosógépet használok, mely három fázisban tisztítja az óraszerkezeteket. Az első üvegben speciális Elma koncentrátum van, mely 10 perc alatt felold minden szennyeződést, beszáradt kenőanyag-maradványokat, amelyek akadályozzák a szerkezet működését. A másik két üvegben mosóbenzin van, mely leöblíti a maradék szennyeződést is. Utolsó fázisként a szárítás következik. Így 30 perc eltelte után a szerkezet alkatrészei szennyeződésmentesek és összeszerelhető állapotban kerülnek.
Az alkatrészek kitisztítás után.
Az óra szerkezete lepedék és szennyeződésmentesen. Ez az állapot nagymértékben meghatározza az óra pontos működését, a szakszerű olajzás pedig meggátolja a kopást.
A motorrugót nehézolajjal kenem meg. A minimális és a maximális olajmennyiség közt egy óránál csak egy vékony határ húzódik, elég sok tapasztalat kell ennek alkalmazásához.
A rugómag köré tekeredik fel a hajtórugó, ennek nyomatéka működteti a szerkezetet, egészen a lejárásig. Ezután fel kell húzni és a jelenség folytatódik.
A kitisztított és beépítésre kész rugóház a már visszapattintott fedéllel.
A szerkezet nagy terhelésű középkerekét még beépítés előtt átkenem nehézolajjal, mert utána már nem férek hozzá.
Az óra csapágylemeze is magán hordozza a szuper pontosság egyik összetevőjét – a minden pozícióban pontos gátszerkezetet.
A szerkezet billegője precíziós kialakítású alkatrész. Az izokron, minden helyzetben pontosan működő billegőkoszorú és a Breguet hajszálrugó meghatározza az óra minőségét.
A szerkezet olajzásához négyféle, szintetikus kenőolajat használok és mindig csak optimális mennyiséget. Olajzótű végét belemártom az olajtartóban elhelyezett kenőanyagba. Egy kevés megtapad az olajzó végén és a csapágycsésze közepére érintve átkerül a tengely csapjára. Csak keveset használok, de mindig eleget.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A zárt csapágyak fedőköveit levéve friss olajat viszek fel a kő felületére.
Az olaj felvitele is nagyon fontos. A túl sok olaj ugyanúgy káros mint a kevés, ezért zárt csapágyakhoz automata olajzót használok. Tartályába töltött olajat optimálisan adagolja, így mindig annyi kerül a kőcsapágyra, amennyi kell.
A nagy igénybevételnek kitett alkatrészeket, mint például a felhúzószerkezet, kiemelt figyelemmel kell olajozni. A súrlódó alkatrészek még a legkeményebb acélt is kikezdik, ezért kenése nagyon fontos.
A felhúzótengelyt viszont kenőzsírral kenem meg, mégpedig zsírzópárna segítségével. A szivacs jó minőségű kenőzsírral van átkenve és csipesz segítségével beletunkolom a tengelyt, így egyenletesen bevonódik kenőanyaggal.
A kész, összeépített órát Horometer márkájú digitális műszer segítségével szabályzom pontosra.
A műszer kijelzőjén megjelenik a mechanikus óra digitális járásképe. Látható,hogy az óra siet 47 másodpercet. Némi szabályozás után ez az eltérés korrigálható.
A hajszálrugókulcs mozdításával az óra pontossága is változik. Itt kiemelten finom módját választották a szabályozásnak, mert egy csigavonal formájú alkatrész forgatásával szabályozható az óra pontossága. A kivágott részbe beilleszthető csavarhúzó segítségével finoman elforgatom az excentert, ami nagyon lassan mozdít a hajszálrugókulcson. A műszert figyelve pár perc alatt pontosra szabályzom a szerkezetet.
Az óra szabályozás után már ezt a járásképet mutatja. Pontossága nulla és hat másodperc közt változik, járásképe stabil, ez a maximum, amit egy ilyen korú óra nyújthat.
Az óra tokja nikkel ötvözet. Ez az anyagot az 1800-as évek eleje óta használják, dísztárgyak evőeszközök és óratokok gyártására. Alpakka ötvözetként ismerve az ezüsthöz meglepően hasonlító kinézete miatt újezüstnek is nevezték. Ma már száműzték mindenhonnan, ugyanis nem eurokonform, a mai modern népesség nagy százaléka erre az anyagra allergiás. Ma már nikkelmentes világot élünk.
Az anyag lágy, könnyen megmunkálható, polírkorong és polírpaszta segítségével eltüntetem a karcokat és kifényesítem az óratokot.
Az óra tokja polírozás után, már karcmentesen.
Az erősen szennyezett, polírpaszta maradványokat tartalmazó óratokot ultrahangos mosóban tisztíthatunk a legkönnyebben.
A törött üveget korabeli ásványüveggel pótoltam.
A zsebóra hátlapja polírozás után.
Az óra számlapján olvasható a Chronometer felirat, ami csak a nagy pontosságú órákat illeti meg.
A kronométer minősítés miatt a mondás ebben az esetben bölcs igazságnak hangzik. Pontos mint a Doxa óra!
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a kronométer minősítéssel ellátott Doxa zsebóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.