Daniel Jean Richard karóra felújítása

Daniel Jean Richard karóra felújítása

Daniel Jean Richard karóra felújítása

 

Jean Richard Automatic karóra

A javítás tárgya egy 1960-as években gyártott jó minőségű Jean Richard Automatic karóra, mely érdekes metamorfózison ment át az évek során. Számlapjáról valaki eltüntette a cég logóját, illetve gyermeki fantáziával, filctoll segítségével megpróbálta újrafesteni az indexeket. Gondot nem okoz, mert a számlap Fausto Perelli Olaszországi retusálóüzemében kap új külsőt. Mivel a beavatkozás felemészt pár hetet, van időm a szerkezet illetve a tok felújítására és az óra bemutatására. Akkor lássunk neki.

A legenda

Daniel Jean Richard a svájci óraipar egyik meghatározó alakja volt. A 17. század végén egyike volt azoknak az órásmestereknek, akik nem a szakma fellegvárában, Genfben nyitottak manufaktúrát. Az általa alapított márka egészen az 1960-as évekig működött, majd a 80-as évek végén újjászületett. A patkolóműhelyben segédként dolgozó 15 éves fiúnak kezébe került egy elromlott óra, amit – minden előzetes szakismeret nélkül – alaposan megvizsgált, majd megjavított, egy évvel később pedig elkészítette első saját óráját. Bárhogy is történt, tény, hogy a nagy genfi manufaktúrák tartottak a vidéki konkurenciától és nem voltak hajlandók egyetlen órásszerszámot sem eladni a fiatal órásnak. Daniel Jean Richard ezért elkészítette a sajátjait és beindította gyárát. Sikerei a környék más vállalkozóit is arra ösztönözték, hogy az óraiparban próbáljanak szerencsét: az 1750-es években a Neuchâtel régióban már közel félezren dolgoztak a szakmában. Fiatalkori szobra La Chaux-Le Locle történelmi belvárosában a svájci óraipar egyik szimbolikus emlékműve.

Az óra hátlapja

Az óra hátlapja jó minőségű acél. Kissé kopottas, de szépen felújítható.

Típusinformációk

A legfőbb adatok a hátlap belsejében találhatóak. Az óra cseppmentesen vízmentes, amit a gumitömítés megléte is jelez.

Pattintós hátlap

Az óra hátlapja peremes kivitelű, ami rápattintással rögzül az óratokhoz.

A szerkezet

A szerkezet rotorja magán hordozza a cég emblémáját, ami a számlapon is visszaköszönt valamikor, de eltüntették.

Az óratok

Az óra tokja mára kihalt technológiát hordoz magán. Úgynevezett plaké tok, ami annyit jelent hogy a zsírtalanított jó minőségű acél tokra 600 fokon egy 80 mikron vastagságú aranylemezt hengerelnek rá. A meleg hatására az arany és az acél kohéziós kötéssel szinte elválaszthatatlanul egybeforr. Az eredmény egy vastagon aranyozott tartós felület, ami az óra élettartam garanciájával együtt szinte alig kopik, örök darab. A kopásállóság növelésére a rávasalt aranyötvözet 333% finomságú,azaz 8 karátos.

Aranyozás vastagsága

A tokfülek belső felületére nem vasaltak aranyréteget. Az arany maszk vastagsága itt köszön igazán vissza. A korabeli óratokok 20 mikronos galván vastagságához képest itt látható, mitől ilyen tartós ez a technológia. Mára ez az eljárás már kihalt, felváltotta az aranyszerű PVD bevonat.

A munkavégzés területe

A munkavégzés területe megköveteli a tisztaságot. Jó megvilágítással és sok sok szerszámmal nem okoz gondot az óra javítása.

A kaliberjelölés

A szerkezet billegő nélkül. Az óra egy Felsa 1560-as kaliberű óramű, mely rotorján hordozza a Daniel Jean Richard cég logóját. Ez a szerkezet visszaköszön sok decens óramárka palettáján, használta a Breitling, de a Girard Peregaux illetve a Dubey&Schaldenbrand is. Ezen felül üdítő látvány, hogy nem ETA hegemónia köszön vissza a szerkezetpalettán.

Az automatika rotorja

Az automatika rotorja magán hordozza a cég logóját. A nagyméretű rubincsapágy pontos illesztéssel csatlakozik a keményre edzett acél középtengelyre. A rotor levétele is érdekes, egy lemezrugó bajonettszerű eltolásával az alkatrész szinte lecsúszik a helyéről.

A werk automatikája

A szerkezet két irányba húzó automatikája. A lengőtengely végére szerelt fogaskerék mindig az aktuális felhúzás irányába mozdul el, így nincs szabad lengés, a rotor mindkét irányba felhúzza a szerkezetet. Ez a Bydnator nevű elrendezés sok hasonló szerkezetbe köszön vissza.

Szétszedés közben

Az óra kerékrendszere szétszedés közben.

A lecsupaszított csapágylemez

A lecsupaszított csapágylemez mehet a szerkezetmosó gépbe.

Szabadalom

Az óra elég ritka Európában, melynek az egyik oka abban nyilvánul meg, hogy az óra amerikai piacra készült. A csapágylemez alsó részén egy USA szabadalombejegyzés olvasható.

A motorrugó

Az óra motorrugója. Ahhoz, hogy a mosás eredményes legyen, eltávolítom a fedelet.

Integrált rugómag

Az automata órákban található, csúszófékkel rendelkező rugó végtelenül felhúzható, nem akadhat meg. Teljes felhúzás után a csúszófék elmozdul és kuplungszerűen megcsúszva elvezeti a nyomatékot. A rugó magja a rugóház fedelével építették egybe. A megoldás nem ismeretlen, sok német órában köszön vissza ez a technika.

Az óra billegője

A szerkezet billegője.

Horgony és annak hídja

A horgony és annak hídja. Egyszerű letisztult, de precíz alkatrészek.

Tripla fogaskerék-koszorú

A másodperctengely a futómű utolsó alkatrésze. Mivel utána már nincs nyomaték sokszor megfigyelhető, hogy a mutató ugrál össze-vissza. Ennek az a oka, hogy a másodperctengely fogaskereke és a fogaskerék fogai közt némi holtjáték mutatkozik és ha nincs leterhelve szabadon ugrál össze vissza. Bár működési problémát nem okoz, de optikailag kissé kiábrándító. Sok márka egyszerű leszorítólemezt használ, de nevesebb werkeknél ennél komolyabb megoldást alkalmaznak. Itt is ez látható, a tripla koszorú megakadályozza a másodpercmutató ugrálását. A megoldás precíz és láthatóan bonyolult, de funkcióját minden tekintettben betölti. A másodpercmutató lépdelése behatárolt és kiegyensúlyozott.

Az órakerék

A szerkezet órakereke kiszerelve. Igényes, precíz alkatrész.

A mosógép

Óraszerkezetek tisztítására a képen látható Elma Star-Elite típusú professzionális készüléket használom. Az első üvegben Elma koncentrátum 9 : 1 arányú vizes oldata található, a többi kettőben mosóbenzin.

Mosókosár

A mosókosár szekcionált, így elkülöníthetően helyezhető el benne minden alkatrész, anélkül,hogy megsérülne.

A felhúzószerkezet

A felhúzószerkezet nagy terhelésű elemeit tisztítás után nehézolajjal kenem át.

Kitisztított rugóház

A szerkezet rugóháza már beszáradt olaj és lepedékmentesen. Olajzás után a fedél visszahelyezhető és mehet a helyére.

Szerkezettisztítás

A csupasz csapágylemez tisztítás után.

Órakerék

A később nem hozzáférhető tengelyeket beszerelés előtt átkenem szintetikus olajjal.

Összerakás közben

A kerékrendszer összeépítés közben.

Felső csapágylemez

A kitisztított felső csapágylemez. Ez alatt helyezkednek el a futószerkezet kerekei és ennek tetejére kerülnek az automatika alkatrészei.

A szerkezet kenése

Az összeépített kerékrendszer kőcsapágyait szintetikus olajjal kenem át.

Az automatika alkatrészei

Az automatika kilincskerekei és annak váltóhídja beépítés előtt.

Automatika olajzása

Az összeépített automatika csapágyait szintén szintetikus olajjal látom el.

A horgonykövek kenése

A horgony emelőköveit speciális olajjal kenem át.

Beszabályozás

A kitisztított szerkezetet Horometer márkájú digitális szabályzóműszer segítségével pontosra szabályzom.

A szerkezet járásképe

A szerkezet járásképe szabályozás előtt. Minden paraméter megfelelő, csak némi pontosításra van szükség.

Szabályozás után

Némi pontosítás után az óra járásképe majdnem tökéletes lett.

Befogó eszköz

Az óratok kissé karcos, némi felújításra szorul. A művelet elvégzése előtt a tokcsövet kiütöm a helyéről, mert útban van és meg is sérülhet. A polírozáshoz speciális befogóeszközt használok, ami stabilan rögzíti, így könnyedén polírozható anélkül, hogy a kezem megsérülne.

Szuper fényesítés

A polírozás befejezése után pamutkoronggal tükörfényesre munkálom a felületet, immáron szabad kézzel.

A tok polírozás után

A tok polírozás után, már tükörfényesen, de még koszosan.

Csiszolás

Tokcső csiszolása. A művelet úgy végezhető el a legkönnyebben, hogy egy tisztítófa végére felhúzom a tokcsövet és egyenletesen, 2800-as fordulatszámon simára munkálom.

Karcos hátlap

A hátlap karcait órás eszterga tokmányába fogva csiszolom egyenletesre.

Dekorációs csiszolás

A lassú forgású óráseszterga tokmányába fogott hátlapot magas fordulatszámú mikromotor segítségével körkörösre csiszolom. A napsugárszerű csiszolás jól mutat a hátlapon.

A félkész hátlap

A hátlap csiszolása elkészült. A felület karcmentes, de még matt. A tagolt peremrészeket fényesre csiszolom, így szép felület képződik a hátlapon.

A kész hátlap

A hátlap kéttónusú felülettel nagyon dekoratív.

A tok és hátlap

A felújított tok és a kéttónusú dekoratív hátlap.

Mutatók festése

A mutatókat világítófestékkel újrafestem. A szintetikus akril lakkhoz trícium porfestéket keverek, így egy intenzíven világító, tartós festéket kapok.

A festés művelete

A mutatókból kiáztattam a régi, elporladt festékmaradványt és „rodíkó” gyurmába szúrva megkezdem annak újrafestését.

Újrafestés után

A műveletet hátulról végzem el, mert a festék felületi feszültségének köszönhetően behúzódik a kitöltendő rés minden zugába, betöltve azt egyenletesen világítófestékkel.

A számlap megérkezett

A számlap megérkezett a retusálóüzemből. Pótolták a feliratokat és az egész színvilág megújult.

Számlaplábak

A számlap lábai épek és egészek.

Méret azonos márkajelölés

A márkanév méret azonos, jól mutat a megújult számlapon.

Számlap nélkül

A számlap, felszerelés előtt.

Mutatók felszerelés után

Az óra felújított számlapja, beépítés előtt.

Portalanítás

Tokba illesztés előtt porpisztoly segítségével eltüntetem az üveg mögé került esetleges szennyeződéseket.

Felhúzótengely kenése

A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolva egyenletesen átkenem. Mehet a helyére.

Összeépítés előtt

Az óra összeépítése előtt jó minőségű szilikonzsírral kenem át a tömítéseket.

Az óra elkészült

Az elkészült óra szemből.

Felújított számlappal

Az óra számlapja felújítás után nagyon kiemeli az óra karakterét.

A márkanév

A márkanév nem túl gyakori Magyarországon, viszonylagos ritkasága megemeli értékét.

Felújított hátlap

A hátlap felújított hátlapja napsugárcsiszolással díszítve.

Az óra elkészült

Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgélt, hogy a Jean Richard Automatic karóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük