Javítás tárgya egy Doxa Cabrio karóra, mely rendkívül elegáns kivitele a kései Art’Deco minden stíluselemét magán hordozza. Az 1940-es közepén gyártott óra igen megviselt állapotú, ráfér a nagyjavítás.
Az 1889-ben alapított márka ismertsége máig töretlen, széles társadalmi réteget szólít meg, de belépő svájci óraként Magyarországon is páratlan sikert ért el, szinte regionális márkaként említhető. Alapítása óta számtalan stílusirányzat, divat és hóbort váltotta egymást és a Doxa rugalmasan alkalmazkodott mindegyikhez, ez sikerének egyik kulcsa. Az eleganciát hirdető korabeli plakát is erről tanúskodik.
Az óra hátlapja elegánsan ívelt, a szíjkengyel kialakítása fixfüles, így csak speciális szíjjal hordható! Viselete kényelmes, hisz az óratok íve követi a csukló görbületét, nem beszélve arról, hogy az 1940-es évek meghatározó, Art’Deco stílusjegyeit viseli magán. A szecesszióból kiágazó stílus előbb csak az elit divathóbortja volt, amolyan úri huncutság. Később viszont belopózott a hétköznapokba és leváltott minden divatot, szinte nem volt olyan szegmense a világnak, ahol ne köszönt volna vissza, mint stílus. Aki lemarad, kimarad elven páratlan karriert futott irányzatot még a világháború sem állította meg, hisz ez a darab is 1940-ben készült, amikor a fasiszta Németország Európát fenyegette.
Az Art’Deco stílusát csaknem valamennyi ekkoriban készült berendezési tárgyon megtalálni. A modernista törekvésekkel párhuzamosan bontakozott ki, számos technikai vívmányt átvett, többek között az acélvázas építkezés elvét. Ezzel a technológiával épültek a korszak reprezentatív épületei, a felhőkarcolók, melyek kifejezték a haladás eszményét. A hatás mindenekelőtt a díszítésekben mutatkozik meg. Superman karaktere ezzel egy időben, 1932-ben született meg és 1938-ban jelent meg a DC Comics képregényeiben. A igazságot és emberiességet megtestesítő szuperhős a kor tipikus Art’Deco ábrázolásmódját jeleníti meg. Legendája mai napig meghatározza az akciófilmek témavilágát.
A tok zsanéros kialakítású, így hátlapja lenyitható, nevét is innen kapta. A számlap íve és a szerkezet mérete pontosan illeszkedik a tok kialakításába, így lecsukva hézagmentesen rögzíti.
A formavilág töretlen, modern világunk is szívesen alkalmazza az Art’ Deco stílusjegyeket. Az 1930-as években oly népszerű képregényhősök megelevenednek a 3D mozivásznon ( Superman, America kapitány, stb..). Még a manapság hódító Android operációs rendszernek is létezik hasonló formaeleme, tipikus, semmihez sem hasonlítható ábrázolásmódja messziről felismerhető.
Az óra szerkezetét lágyvas tok védi, amit aranyoztak így a hátlapot felnyitva ezt láthatjuk először. A felhúzókorona kivétele után vehető le ez a betét és csak ezután tárul elénk a szerkezet.
Az Art’Deco stílusvilág keleten sem ismeretlen, az európai kultúrától elhatárolt felkelő nap országában is széles rajongótábora van. Japánban rendkívül népszerű Manga képregényekben is felfedezhető a stílus hatása. Sok forradalmi szervezet és kormányzat használja plakátjain, hisz a haladás és erő szimbóluma ebben a formavilágban jeleníthető meg a legjobban. Kínai forradalmi tacepaokon is sok esetben visszaköszön az összetéveszthetetlen motívum. A járványként terjedő irányzat a nyugati divat világában is meghatározó szerepet töltött be, ezért a korabeli Szovjetunóban imperialista mételynek bélyegzett vonulatot tiltották. Mivel a divattal és a trenddel nem lehet szembemenni még egy diktatórikus hatalomnak se, azonosulnia kellett vele. Ez az oka annak hogy számos, sokszor a kapitalista hatalmat bíráló Szovjet plakáton is nyomon követhető a stílus összetéveszthetetlen vonalvezetése.
Az óra számlapjának festése szekcionált, négy részre osztott felületekből áll össze. Sajnos beázott, szélét karcok tarkítják, illetve kiszívta a nap. Retusálásra elküldöm egy erre szakosodott műhelybe, ahol helyreállítják az eredeti színvilágot.
A számlap lábai sértetlenek.
A mutatók páratlanok, az eredeti elveszhetett. Stílusba egyező darabok beszerzésével orvosolható a probléma.
Az óra üvege sem eredeti, vélhetőleg letörhetett.
Az óra tokja kissé viharvert, karcos, de szépen felújítható.
Az óra tokjában eredetileg fél konvex ásványüveg lehetett, amely a múltban eltört. Pótlása nem lehetetten, de mivel a méret egyedi, ezért kizárólag üvegműves műhelyében végezhető el.
Az óratok egy darabból készült, a hátlap egy forgáspont mentén kinyílik.
Az óratok anyaga króm-nikkel, a korrózióálló acél elődjeként széles körben használták egészen az 1950-es évekig. Ma már szinte minden nikkelmentes, ezért száműzték világunkból,mivel nem eurokonform.
Az óra tokja egy egészt alkot. A hátlapon feltüntettet sorozatszám alapján kikalkulálható a gyártás időpontja, amely ebben az esetben az 1940-es évek közepére tehető.
A szerkezet egy egy ilyen sárgaréz védőtokban helyezkedik el a tokon belül. Segítségével a szerkezet biztosan ül a helyén, illetve megvédi a környezeti hatásoktól.
Az óramű egy alap 15 köves werk, mely csapágylemezén megtalálható a Doxa embléma.
A számlap eltávolítása után láthatóvá válik a felső csapágylemez. Némi korrózió csúfítja a látványt, de az összkép nem olyan rossz.
A szerkezet billegő nélkül.
A szerkezet horgonya annak hídjával.
A szerkezet szétbontás közben. A gátkerék a kor szokása szerint külön híd alá került.
A gátkereket rögzítő egylábas híd, a hozzátartozó csavarral.
A kerékrendszer elrendezése tipikusnak mondható. A másodperckerék, nevében is benne van, 60 másodperc alatt tesz meg egy kört. A kis másodperces kivitelű szerkezetekhez mérten a tengely egyik végét meghosszabbították. Ez a tengely a számlap kivágásán keresztül nyúlik ki, mely végére másodpercmutatót szerelnek.
A kerékrendszer csapágylemeze magán hordozza a cég emblémáját.
A lecsupaszított csapágylemez mehet a mosóba.
Az elkoszolódott rugó beszáradt kenőanyag-maradványokkal van szennyezve. A régi elkocsonyásodott kenőolaj gátolja a nyomatékátadást, így eltávolítása létfontosságú.
A darabokra bontott óra.
A felhúzószerkezet alkarészei, Beszáradt kenőanyag-maradványok tarkítják, ezért alapos tisztításra van szükség.
Szerkezettisztításra előkészített alkatrészek a mosókosárban.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
Az üres csapágylemez szerkezettisztítás után. Teljesen lepedékmentes, megszabadult a beszáradt kenőanyag-maradványoktól, ami gátolta a működést.
A kitisztított rugóházat szintetikus nehézolajjal kenem át. Az olajat felkenem a menetekre, ahonnan első felhúzás után egyenletesen szétterül.
A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével helyére illesztem.
Összeépítés közben, valamennyi munkafolyamat befejeztekor friss kenóolajjal látom el a súrlódó felületeket. Minden mozgó alkatrészen elvégzem a kenés folyamatát, így az óraszerkezet hosszú időn át működhet kifogástalanul.
A kilincskerék az egyik legnagyobb terhelésű alkatrésze az órának. Összeépítés közben átkenem.
A rugómag fordulatszáma kevés, 8-9 fordulatot tesz meg naponta. Viszont terhelése nagy, hisz itt adódik át a nyomaték. Ráadásul a középkerék a kor szokásának híven nem kapott kőcsapágyat, sima fémcsapágyban fut, így a kopás lehetősége nagyobb, ezért gondos kenése elkerülhetetlen.
A kerékrendszer kőcsapágyait is gondosan átkenem, itt szintetikus könnyű olajat használok.
A műveletet a másik oldalon is elvégzem. Sok konstrukció érdekessége, hogy a számlap felőli kőcsapágy fészke a felhúzószerkezet alatt van, ezért csak akkor férek hozzá, ha ezek alkatrészeit lebontom.
Felhúzókerekek párosa. Ezek segítségével lehet a szerkezetet felhúzni.
A kilincsfogazat segítségével a az óra egyik irányban húz, a másik irányba szabadon fut, ezáltal az óra folyamatosan, ide-oda húzható. Mivel nagyon nagy terhelésű alkatrész, kenése létfontosságú.
Rögzítőrugó. Ezen alkatrész rögzíti a felhúzási és mutatóigazítási helyzetet. Kihúzásnál stabilan tartja a felhúzótengelyt.
A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom, amely minőségi kenőanyaggal van átitatta. A felületet bevonva egyenletesen keni a tengelyt.
A váltókar súrlódó felületét is átkenem szintetikus nehézolajjal.
A horgony emelőköveit speciális olajjal kenem át.
A fedőköveket visszahelyezés előtt friss olajjal látom el, mert utána már nem férek hozzá.
Az óra járása bizonytalan, ennek az a oka, hogy vagy a billegőtengely, vagy a fedőkő nem eredeti. A szerkezet billegőhídja laza, ha a rögzítőcsavarját meghúzom, az óra megáll. Így nem maradhat, ezért mindenképp beavatkozást igényel. A probléma elhárításához szét kell bontani a rendszert. A hajszálrugótőke rögzítőcsavarjához úgy férek hozzá a legkönnyebben, ha célszerszerszámot használok. Egy acél talapzatba erősített csapra ráakasztom a billegő hídját, így könnyen odaférek a rögzítőcsavarhoz, egyből szemrevételezni is tudom a hajszálrugó esetleges hibáit. Ötletes antik szerszám 1930-ból.
Egy éles csavarhúzó pengéjével a hajszálrugógyűrű alá feszítve könnyen leugrik a helyéről.
A billegő minden elemét eltávolítottam. Egyrészt jobban hozzáférek a zárt kőcsapágyhoz. Másrészt pedig a billegő csaptengelyének megmunkálásához eltávolítottam a hajszálrugót, mert útban van, könnyen megsérülhet.
Az óraszerkezet működése kissé bizonytalan, ennek egyik oka, hogy a beütött billegőtengely mérete nem megfelelő, kissé hosszabb. Az eltérés nem nagy, de ahhoz elég, hogy a billegőhidat meghúzva az óra megálljon.
A méret korrigálását órás esztergagépben végzem el. Az eltérés nem sok, talán egy tized milliméter, bár a mérésnek nem sok értelme van, igazán a bepróbálás mondja meg számomra, mikor jó a méret. Billegő futásának vizsgálatát úgy végzem el, hogy a horgony és annak hídja nélkül a billegőt beszerelem a helyére. Mozgatás hatására a billegőnek vad lengésbe kell kezdenie, akár fél percen keresztül. Mivel nyomatékot nem kap, ezért megáll, de a szabad és egyenletesen lassuló mozgás jelzi számomra, hogy a csapok fényesítése eredménnyel járt. Sok használat után a tengely vége elveszti alakját, a karcos felület súrlódása megnő, a járás lengésszöge csökken és az óra lassan megáll. Órás-esztergagép segítségével kifényesítem a csap végét. Magas fordulatszámon, fényesítőreszelő segítségével egyenletesre munkálom a felületet.
A művelet hatására a tengely mérete 0,1 milliméterrel lett rövidebb, de így meg lehet húzni a billegőhíd csavarját, az óra akkor sem áll meg.
Mivel valaki billegőtengelyt cserélt a múltban, ennek hatására a koszorú elvetemedett. viszonylag kevés a hely a billegőhíd és az alaplemez között, a koszorú egyenletes futása létfontosságú. Ez többek közt okozhatja az óra megállását, illetve nagymérvű pontatlanságát. Kerékfuttató körző segítségével ki tudom mérni az ebcentritást, amit szemrevételezés alapján, némi egyengetéssel központosra szabályozható. Erre jó szolgálatot tesz ez a antik órásszerszám.
A billegőmérleg pofáját kinyitom olyan távolságra, hogy pont a két csapvégen feküdjön fel. Ezután kissé meglököm a billegőt és figyelem, hol áll meg, illetve ha megáll, van-e olyan pont ahova mindig visszatér. Ha mindig egy pontra tér vissza, azon a helyen vélhetőleg súlyfelesleg van, amit finom reszelő segítségével eltávolítok. Mindig a súlyzócsavar perembevágását reszelem meg súlycsökkentés céljából és egyszerre csak keveset. Ha elérem azt, hogy a billegőt meglökve bárhol megáll és nem lendül vissza, akkor a kiegyensúlyozás sikerült
A komplett billegő összeszerelés közben.
Beszerelés előtt egy végső demagnetizáláson esik át a komplettre szerelt billegő. Ennek hatására a káros mágneses terek semlegesítik egymást, így a hajszálrugó nem tapadhat össze működés közben.
A beavatkozás hatására a szerkezet elindult és szépen jár.
Az óraszerkezetet összeépítés után Horometer típusú digitális szabályzóműszer segítségével diagnosztizálom. Járása egyenletes, az óramű kis mérvű sietése tovább pontosítható.
Az óra szabályozás után. Pontossága a mindennapi igényeknek megfelelő.
Az óratok felújítás után. A nikkel jól megmunkálható anyag, polírozással szépen felújítható.
A polírozás nyomait ultrahangos mosóban tüntetem el. A készülék 20 perc alatt 60 fokon minden szennyeződést eltávolít a felületről.
A számlap komplex felújításon esik át, ezért elküldöm egy erre szakosodott műhelybe, ahol 1953 óta foglalkoznak számlap retusálással. Családi vállalkozás kereteiben működő műhely segítségével a számlap eredeti színvilága visszaállítható.
Az óra speciális fél konvex üvege a múltban eltörhetett, pótlására cellulózlapot használtak. A megoldás nem túl autentikus, idővel besárgul és repedezetté válik. Speciális üveg készíttetése nem lehetetlen, az eredeti mintájára el is készült a gyárival azonos kivitelű darab.
Az elkészített üveget ragasztással rögzítették a helyére, formavilága rendkívül elegáns külsőt kölcsönöz az óratoknak.
A számlap hosszú várakozás után megérkezett műhelyembe. A maratoni távollét egyik oka az volt, hogy nem létezett ilyen klisé, amely ezt a viszonylag ritka számlapkiosztást követi. Az Art’Decos formavilág hangsúlyozása a számok kiemelésén látható, amelyek nem szerelt indexek, hanem a számlap anyagából emelkedik ki.
A számlap kissé ívelt, mely követi a tok formavilágát.
A világos színvilág jól kiemeli a számokat és megjeleníti az eredeti árnyalatot.
A mutatók nem képeznek egységet, felemásak, ezért stílusban és eleganciájában azonos párt keresek helyettük. Antik alkatrészkészletek tipikus kiegészítője a mutató-garnitúra, mely minden műhely elengedhetetlen tartozéka. Az antik feling se marad el, hisz egy 1949-ben gyártott szivardobozban várják, hogy újra mutattassák a pontos időt.
A dobozban több száz, már földi életüket befejezett órák mutatói találhatóak, minden méretben. Számos stílus megtalálható benne és bármely párosítható is. Az aranyozott mutatók méretben eltérnek egymástól, de ha találok megfelelő párt, utánamunkálás már nem okoz gondot.
Némi keresgélés után rátaláltam a megfelelőre, mely letisztult egyszerűsége jól mutat majd a felújított számlapon. Középfuratuk persze nem illeszkedik a helyükre, de órás-dörzsár segítségével méretre munkálható.
A mutatók középfurata kissé eltér a mérettől, de ez természetes. Minden pár más és más, nincs két egyforma darab, még azonos márkák esetén is találkozhatunk olyan problémával, hogy nem illeszkedik a helyére. Az eltérés sok esetben csak pár tized milliméter, de épp elég ahhoz, hogy ne lehessen felszerelni a helyére.
Órás-dörzsár kemény és kúpos felépítése alkalmassá teszi, hogy átmenet nélküli méretet hozzunk létre vele. A mutató középfuratába illesztett dörzsárt lassan, kézzel forgatom, mely vágóélei leforgácsolnak némi anyagot, folyamatosan tágítva a furatot. Így a kúpos dörzsár segítségével átmenet nélküli méretre illeszthetem a mutató középfuratát. Órás-dörzsárból minden méret rendelkezésemre áll, de egy tíz darabos készlet lefedi az összes szükséges átmérőt.
A szerkezetet centrálisan fogja körül az óra tokja. Így számlap nélkül látható igazán.
A számlap már a a helyén. Jól mutat majd a felújított óratokban.
A letisztult bot-stílusú mutatókat méretre munkálás után még megfelelő hosszúságúra is kellett vágnom, mert túlnyúltak a számlap szélein. Egyszerű körömollóval levágtam a felesleget, a sarkos széleket pedig legömbölyítettem csiszolókő segítségével.
A védőtok segít stabilan rögzíteni a szerkezetet az óratokban. Anyaga acél és hogy nehogy megtévesztés tárgya legyen arany színe, rányomtatták a METAL feliratot.
A tok felhelyezése a felhúzótengely kivétele után lehetséges, majd annak visszaszerelése után stabilan ül a helyén.
A komplett óramű már a helyén. A szerkezetnek nincs tokrögzítő csavarja, hanem maga a ráma lecsukása után a keret rögzíti a helyén.
Az óratok fedelének lecsukása után a szerkezet stabilan ül a helyén, a választott mutatók mérete is megfelelő, formaviláguk letisztult, mint maga az Art’Deco.
Az utolsó probléma egy stílusban egyező óraszíj választása, mely nem is olyan egyszerű, mert az óra még fixfüles kivitelben készült. Bár átalakítása nem lenne akadály, de kissé odaveszne az óra eredetisége, így más megoldás után nézek. Szokás ilyenkor egy varrt bőrszíjat felbontani és felszerelés után visszaragasztani, de az is megoldás lehet, hogy elcsípem a fixfülek végét és úgynevezett negatív stifttel rakom fel a szíjat. De létezik egyszerűbb, praktikusabb megoldás is, mely kimondottan antik karórákhoz készült.
Mivel az óra tokját még az 1940-es évek előtt gyártották, szinte természetes, hogy fix fülekkel szerelték. Ebben az időben nem létezett még a mai modern rugós füles megoldás, ezért bármilyen óraszíj nem is szerelhető fel rá, hisz a befűzési pont nem bontható.
Bár több megoldás is létezik, de ha nem akarunk ragasztgatni, érdemes eleve fixfüles óratokhoz készült szíjat választani. A felszereléshez nem kell felbontani, mert egy rugós elem, amely a bőr alá van ragasztva, rugalmasan kinyitható. Óvatosan kihajtva ráhelyezem az óratok fixfülére, majd egy enyhe nyomással ráhúzom. Mivel a vége rugózik, ezért helyére illesztés után becsukódik, így meggátolja, hogy használat közben leakadjon.
Az óra elkészült, szép és pontos, akár mindennapi használatra is alkalmas.
A számlap kiosztása is rendkívül praktikus, hisz azon felül, hogy nagyon elegáns, az idő leolvasása sem okoz gondot.
A decens és érdekes formájú óra elkészült, valószínűleg sok tekintet megakad majd rajta használat közben. Örömömre szolgált, hogy az Art’Deco Doxa karóra felújítását bemutathattam mindenkivel
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.