Doxa Cabrio karóra felújítása

Doxa Cabrio karóra felújítása

Doxa Cabrio karóra felújítása

 

Doxa Cabrio karóra felújítása

Javítás tárgya egy Doxa Cabrio karóra, mely rendkívül elegáns kivitele a kései Art’Deco minden stíluselemét magán hordozza. Az 1940-es közepén gyártott óra igen megviselt állapotú, ráfér a nagyjavítás.

Doxa legenda

Az 1889-ben alapított márka ismertsége máig töretlen, széles társadalmi réteget szólít meg, de belépő svájci óraként Magyarországon is páratlan sikert ért el, szinte regionális márkaként említhető. Alapítása óta számtalan stílusirányzat, divat és hóbort váltotta egymást és a Doxa rugalmasan alkalmazkodott mindegyikhez, ez sikerének egyik kulcsa. Az eleganciát hirdető korabeli plakát is erről tanúskodik.

A hátlap

Az óra hátlapja elegánsan ívelt, a szíjkengyel kialakítása fixfüles, így csak speciális szíjjal hordható! Viselete kényelmes, hisz az óratok íve követi a csukló görbületét, nem beszélve arról, hogy az 1940-es évek meghatározó, Art’Deco stílusjegyeit viseli magán. A szecesszióból kiágazó stílus előbb csak az elit divathóbortja volt, amolyan úri huncutság. Később viszont belopózott a hétköznapokba és leváltott minden divatot, szinte nem volt olyan szegmense a világnak, ahol ne köszönt volna vissza, mint stílus. Aki lemarad, kimarad elven páratlan karriert futott irányzatot még a világháború sem állította meg, hisz ez a darab is 1940-ben készült, amikor a fasiszta Németország Európát fenyegette.

Superman

Az Art’Deco stílusát csaknem valamennyi ekkoriban készült berendezési tárgyon megtalálni. A modernista törekvésekkel párhuzamosan bontakozott ki, számos technikai vívmányt átvett, többek között az acélvázas építkezés elvét. Ezzel a technológiával épültek a korszak reprezentatív épületei, a felhőkarcolók, melyek kifejezték a haladás eszményét. A hatás mindenekelőtt a díszítésekben mutatkozik meg. Superman karaktere ezzel egy időben, 1932-ben született meg és 1938-ban jelent meg a DC Comics képregényeiben. A igazságot és emberiességet megtestesítő szuperhős a kor tipikus Art’Deco ábrázolásmódját jeleníti meg. Legendája mai napig meghatározza az akciófilmek témavilágát.

Felnyitható tok

A tok zsanéros kialakítású, így hátlapja lenyitható, nevét is innen kapta. A számlap íve és a szerkezet mérete pontosan illeszkedik a tok kialakításába, így lecsukva hézagmentesen rögzíti.

Art’Deco By Android

A formavilág töretlen, modern világunk is szívesen alkalmazza az Art’ Deco stílusjegyeket. Az 1930-as években oly népszerű képregényhősök megelevenednek a 3D mozivásznon ( Superman, America kapitány, stb..). Még a manapság hódító Android operációs rendszernek is létezik hasonló formaeleme, tipikus, semmihez sem hasonlítható ábrázolásmódja messziről felismerhető.

Szétszedve

Az óra szerkezetét lágyvas tok védi, amit aranyoztak így a hátlapot felnyitva ezt láthatjuk először. A felhúzókorona kivétele után vehető le ez a betét és csak ezután tárul elénk a szerkezet.

Art’Deco keleten

Az Art’Deco stílusvilág keleten sem ismeretlen, az európai kultúrától elhatárolt felkelő nap országában is széles rajongótábora van. Japánban rendkívül népszerű Manga képregényekben is felfedezhető a stílus hatása. Sok forradalmi szervezet és kormányzat használja plakátjain, hisz a haladás és erő szimbóluma ebben a formavilágban jeleníthető meg a legjobban. Kínai forradalmi tacepaokon is sok esetben visszaköszön az összetéveszthetetlen motívum. A járványként terjedő irányzat a nyugati divat világában is meghatározó szerepet töltött be, ezért a korabeli Szovjetunóban imperialista mételynek bélyegzett vonulatot tiltották. Mivel a divattal és a trenddel nem lehet szembemenni még egy diktatórikus hatalomnak se, azonosulnia kellett vele. Ez az oka annak hogy számos, sokszor a kapitalista hatalmat bíráló Szovjet plakáton is nyomon követhető a stílus összetéveszthetetlen vonalvezetése.

Az óra számlapja

Az óra számlapjának festése szekcionált, négy részre osztott felületekből áll össze. Sajnos beázott, szélét karcok tarkítják, illetve kiszívta a nap. Retusálásra elküldöm egy erre szakosodott műhelybe, ahol helyreállítják az eredeti színvilágot.

Számlaplábak

A számlap lábai sértetlenek.

Páratlan mutatók

A mutatók páratlanok, az eredeti elveszhetett. Stílusba egyező darabok beszerzésével orvosolható a probléma.

Cellulózlap

Az óra üvege sem eredeti, vélhetőleg letörhetett.

Óratok

Az óra tokja kissé viharvert, karcos, de szépen felújítható.

Ívelt üveg

Az óra tokjában eredetileg fél konvex ásványüveg lehetett, amely a múltban eltört. Pótlása nem lehetetten, de mivel a méret egyedi, ezért kizárólag üvegműves műhelyében végezhető el.

Nyitható óratok

Az óratok egy darabból készült, a hátlap egy forgáspont mentén kinyílik.

A tok anyaga

Az óratok anyaga króm-nikkel, a korrózióálló acél elődjeként széles körben használták egészen az 1950-es évekig. Ma már szinte minden nikkelmentes, ezért száműzték világunkból,mivel nem eurokonform.

Csuklópántos kialakítás

Az óra tokja egy egészt alkot. A hátlapon feltüntettet sorozatszám alapján kikalkulálható a gyártás időpontja, amely ebben az esetben az 1940-es évek közepére tehető.

Védőtok

A szerkezet egy egy ilyen sárgaréz védőtokban helyezkedik el a tokon belül. Segítségével a szerkezet biztosan ül a helyén, illetve megvédi a környezeti hatásoktól.

A szerkezet

Az óramű egy alap 15 köves werk, mely csapágylemezén megtalálható a Doxa embléma.

Felső csapágylemez

A számlap eltávolítása után láthatóvá válik a felső csapágylemez. Némi korrózió csúfítja a látványt, de az összkép nem olyan rossz.

Billegő nélkül

A szerkezet billegő nélkül.

Horgony és hídja

A szerkezet horgonya annak hídjával.

Szétbontás közben

A szerkezet szétbontás közben. A gátkerék a kor szokása szerint külön híd alá került.

Egylábas híd

A gátkereket rögzítő egylábas híd, a hozzátartozó csavarral.

Tipikus elrendezés

A kerékrendszer elrendezése tipikusnak mondható. A másodperckerék, nevében is benne van, 60 másodperc alatt tesz meg egy kört. A kis másodperces kivitelű szerkezetekhez mérten a tengely egyik végét meghosszabbították. Ez a tengely a számlap kivágásán keresztül nyúlik ki, mely végére másodpercmutatót szerelnek.

Jelzett csapágylemez

A kerékrendszer csapágylemeze magán hordozza a cég emblémáját.

Lecsupaszított csapágylemez

A lecsupaszított csapágylemez mehet a mosóba.

Elkoszolódott rugó

Az elkoszolódott rugó beszáradt kenőanyag-maradványokkal van szennyezve. A régi elkocsonyásodott kenőolaj gátolja a nyomatékátadást, így eltávolítása létfontosságú.

Robbantott fénykép

A darabokra bontott óra.

Felhúzószerkezet

A felhúzószerkezet alkarészei, Beszáradt kenőanyag-maradványok tarkítják, ezért alapos tisztításra van szükség.

Mosókosár

Szerkezettisztításra előkészített alkatrészek a mosókosárban.

Elma mosógép

Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.

Kitisztított csapágylemez

Az üres csapágylemez szerkezettisztítás után. Teljesen lepedékmentes, megszabadult a beszáradt kenőanyag-maradványoktól, ami gátolta a működést.

Hajtórugó olajzása

A kitisztított rugóházat szintetikus nehézolajjal kenem át. Az olajat felkenem a menetekre, ahonnan első felhúzás után egyenletesen szétterül.

Fedél csukása

A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével helyére illesztem.

Összeépítés közben

Összeépítés közben, valamennyi munkafolyamat befejeztekor friss kenóolajjal látom el a súrlódó felületeket. Minden mozgó alkatrészen elvégzem a kenés folyamatát, így az óraszerkezet hosszú időn át működhet kifogástalanul.

Legnagyobb terhelésű alkatrészek kenése

A kilincskerék az egyik legnagyobb terhelésű alkatrésze az órának. Összeépítés közben átkenem.

Rugómag kenése

A rugómag fordulatszáma kevés, 8-9 fordulatot tesz meg naponta. Viszont terhelése nagy, hisz itt adódik át a nyomaték. Ráadásul a középkerék a kor szokásának híven nem kapott kőcsapágyat, sima fémcsapágyban fut, így a kopás lehetősége nagyobb, ezért gondos kenése elkerülhetetlen.

Kerékrendszer kenése

A kerékrendszer kőcsapágyait is gondosan átkenem, itt szintetikus könnyű olajat használok.

Másik oldal kenése

A műveletet a másik oldalon is elvégzem. Sok konstrukció érdekessége, hogy a számlap felőli kőcsapágy fészke a felhúzószerkezet alatt van, ezért csak akkor férek hozzá, ha ezek alkatrészeit lebontom.

Felhúzókerekek

Felhúzókerekek párosa. Ezek segítségével lehet a szerkezetet felhúzni.

Farkasfog kenése

A kilincsfogazat segítségével a az óra egyik irányban húz, a másik irányba szabadon fut, ezáltal az óra folyamatosan, ide-oda húzható. Mivel nagyon nagy terhelésű alkatrész, kenése létfontosságú.

Szotoár

Rögzítőrugó. Ezen alkatrész rögzíti a felhúzási és mutatóigazítási helyzetet. Kihúzásnál stabilan tartja a felhúzótengelyt.

Felhúzótengely kenése

A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom, amely minőségi kenőanyaggal van átitatta. A felületet bevonva egyenletesen keni a tengelyt.

Váltókar kenése

A váltókar súrlódó felületét is átkenem szintetikus nehézolajjal.

Horgonykövek kenése

A horgony emelőköveit speciális olajjal kenem át.

Fedőkövek kenése

A fedőköveket visszahelyezés előtt friss olajjal látom el, mert utána már nem férek hozzá.

Hajszálrugó levétele a hídról

Az óra járása bizonytalan, ennek az a oka, hogy vagy a billegőtengely, vagy a fedőkő nem eredeti. A szerkezet billegőhídja laza, ha a rögzítőcsavarját meghúzom, az óra megáll. Így nem maradhat, ezért mindenképp beavatkozást igényel. A probléma elhárításához szét kell bontani a rendszert. A hajszálrugótőke rögzítőcsavarjához úgy férek hozzá a legkönnyebben, ha célszerszerszámot használok. Egy acél talapzatba erősített csapra ráakasztom a billegő hídját, így könnyen odaférek a rögzítőcsavarhoz, egyből szemrevételezni is tudom a hajszálrugó esetleges hibáit. Ötletes antik szerszám 1930-ból.

Hajszálrugó levétele a billegőkoszorúról

Egy éles csavarhúzó pengéjével a hajszálrugógyűrű alá feszítve könnyen leugrik a helyéről.

Szétszedés után

A billegő minden elemét eltávolítottam. Egyrészt jobban hozzáférek a zárt kőcsapágyhoz. Másrészt pedig a billegő csaptengelyének megmunkálásához eltávolítottam a hajszálrugót, mert útban van, könnyen megsérülhet.

Túl méretes billegőtengely

Az óraszerkezet működése kissé bizonytalan, ennek egyik oka, hogy a beütött billegőtengely mérete nem megfelelő, kissé hosszabb. Az eltérés nem nagy, de ahhoz elég, hogy a billegőhidat meghúzva az óra megálljon.

Csapvég megmunkálása

A méret korrigálását órás esztergagépben végzem el. Az eltérés nem sok, talán egy tized milliméter, bár a mérésnek nem sok értelme van, igazán a bepróbálás mondja meg számomra, mikor jó a méret. Billegő futásának vizsgálatát úgy végzem el, hogy a horgony és annak hídja nélkül a billegőt beszerelem a helyére. Mozgatás hatására a billegőnek vad lengésbe kell kezdenie, akár fél percen keresztül. Mivel nyomatékot nem kap, ezért megáll, de a szabad és egyenletesen lassuló mozgás jelzi számomra, hogy a csapok fényesítése eredménnyel járt. Sok használat után a tengely vége elveszti alakját, a karcos felület súrlódása megnő, a járás lengésszöge csökken és az óra lassan megáll. Órás-esztergagép segítségével kifényesítem a csap végét. Magas fordulatszámon, fényesítőreszelő segítségével egyenletesre munkálom a felületet.

Méretkorrekció után

A művelet hatására a tengely mérete 0,1 milliméterrel lett rövidebb, de így meg lehet húzni a billegőhíd csavarját, az óra akkor sem áll meg.

Billegő kiegyengetése

Mivel valaki billegőtengelyt cserélt a múltban, ennek hatására a koszorú elvetemedett. viszonylag kevés a hely a billegőhíd és az alaplemez között, a koszorú egyenletes futása létfontosságú. Ez többek közt okozhatja az óra megállását, illetve nagymérvű pontatlanságát. Kerékfuttató körző segítségével ki tudom mérni az ebcentritást, amit szemrevételezés alapján, némi egyengetéssel központosra szabályozható. Erre jó szolgálatot tesz ez a antik órásszerszám.

Billegő kiegyensúlyozása

A billegőmérleg pofáját kinyitom olyan távolságra, hogy pont a két csapvégen feküdjön fel. Ezután kissé meglököm a billegőt és figyelem, hol áll meg, illetve ha megáll, van-e olyan pont ahova mindig visszatér. Ha mindig egy pontra tér vissza, azon a helyen vélhetőleg súlyfelesleg van, amit finom reszelő segítségével eltávolítok. Mindig a súlyzócsavar perembevágását reszelem meg súlycsökkentés céljából és egyszerre csak keveset. Ha elérem azt, hogy a billegőt meglökve bárhol megáll és nem lendül vissza, akkor a kiegyensúlyozás sikerült

A komplett billegő

A komplett billegő összeszerelés közben.

Demagnetizálás

Beszerelés előtt egy végső demagnetizáláson esik át a komplettre szerelt billegő. Ennek hatására a káros mágneses terek semlegesítik egymást, így a hajszálrugó nem tapadhat össze működés közben.

Életre kelt szerkezet

A beavatkozás hatására a szerkezet elindult és szépen jár.

Szabályozás közben

Az óraszerkezetet összeépítés után Horometer típusú digitális szabályzóműszer segítségével diagnosztizálom. Járása egyenletes, az óramű kis mérvű sietése tovább pontosítható.

Beállított pontosság

Az óra szabályozás után. Pontossága a mindennapi igényeknek megfelelő.

A felújított óratok

Az óratok felújítás után. A nikkel jól megmunkálható anyag, polírozással szépen felújítható.

Ultrahangos tisztítás

A polírozás nyomait ultrahangos mosóban tüntetem el. A készülék 20 perc alatt 60 fokon minden szennyeződést eltávolít a felületről.

Számlapretusálás

A számlap komplex felújításon esik át, ezért elküldöm egy erre szakosodott műhelybe, ahol 1953 óta foglalkoznak számlap retusálással. Családi vállalkozás kereteiben működő műhely segítségével a számlap eredeti színvilága visszaállítható.

Üvegkészítés

Az óra speciális fél konvex üvege a múltban eltörhetett, pótlására cellulózlapot használtak. A megoldás nem túl autentikus, idővel besárgul és repedezetté válik. Speciális üveg készíttetése nem lehetetlen, az eredeti mintájára el is készült a gyárival azonos kivitelű darab.

Ragasztott kivitel

Az elkészített üveget ragasztással rögzítették a helyére, formavilága rendkívül elegáns külsőt kölcsönöz az óratoknak.

Felújított számlap

A számlap hosszú várakozás után megérkezett műhelyembe. A maratoni távollét egyik oka az volt, hogy nem létezett ilyen klisé, amely ezt a viszonylag ritka számlapkiosztást követi. Az Art’Decos formavilág hangsúlyozása a számok kiemelésén látható, amelyek nem szerelt indexek, hanem a számlap anyagából emelkedik ki.

Ívelt számlap

A számlap kissé ívelt, mely követi a tok formavilágát.

Egytónusú felület

A világos színvilág jól kiemeli a számokat és megjeleníti az eredeti árnyalatot.

Mutatók cseréje

A mutatók nem képeznek egységet, felemásak, ezért stílusban és eleganciájában azonos párt keresek helyettük. Antik alkatrészkészletek tipikus kiegészítője a mutató-garnitúra, mely minden műhely elengedhetetlen tartozéka. Az antik feling se marad el, hisz egy 1949-ben gyártott szivardobozban várják, hogy újra mutattassák a pontos időt.

Óramutatók

A dobozban több száz, már földi életüket befejezett órák mutatói találhatóak, minden méretben. Számos stílus megtalálható benne és bármely párosítható is. Az aranyozott mutatók méretben eltérnek egymástól, de ha találok megfelelő párt, utánamunkálás már nem okoz gondot.

Kiválasztás után

Némi keresgélés után rátaláltam a megfelelőre, mely letisztult egyszerűsége jól mutat majd a felújított számlapon. Középfuratuk persze nem illeszkedik a helyükre, de órás-dörzsár segítségével méretre munkálható.

Méretre munkálás

A mutatók középfurata kissé eltér a mérettől, de ez természetes. Minden pár más és más, nincs két egyforma darab, még azonos márkák esetén is találkozhatunk olyan problémával, hogy nem illeszkedik a helyére. Az eltérés sok esetben csak pár tized milliméter, de épp elég ahhoz, hogy ne lehessen felszerelni a helyére.

Méretre munkálás után

Órás-dörzsár kemény és kúpos felépítése alkalmassá teszi, hogy átmenet nélküli méretet hozzunk létre vele. A mutató középfuratába illesztett dörzsárt lassan, kézzel forgatom, mely vágóélei leforgácsolnak némi anyagot, folyamatosan tágítva a furatot. Így a kúpos dörzsár segítségével átmenet nélküli méretre illeszthetem a mutató középfuratát. Órás-dörzsárból minden méret rendelkezésemre áll, de egy tíz darabos készlet lefedi az összes szükséges átmérőt.

Középen elhelyezkedő szerkezet

A szerkezetet centrálisan fogja körül az óra tokja. Így számlap nélkül látható igazán.

Felhelyezett számlap

A számlap már a a helyén. Jól mutat majd a felújított óratokban.

Méretremunkált mutatók

A letisztult bot-stílusú mutatókat méretre munkálás után még megfelelő hosszúságúra is kellett vágnom, mert túlnyúltak a számlap szélein. Egyszerű körömollóval levágtam a felesleget, a sarkos széleket pedig legömbölyítettem csiszolókő segítségével.

Lágyacél védőtok

A védőtok segít stabilan rögzíteni a szerkezetet az óratokban. Anyaga acél és hogy nehogy megtévesztés tárgya legyen arany színe, rányomtatták a METAL feliratot.

Beszerelés után

A tok felhelyezése a felhúzótengely kivétele után lehetséges, majd annak visszaszerelése után stabilan ül a helyén.

Bepróbálva

A komplett óramű már a helyén. A szerkezetnek nincs tokrögzítő csavarja, hanem maga a ráma lecsukása után a keret rögzíti a helyén.

Tokba illesztés után

Az óratok fedelének lecsukása után a szerkezet stabilan ül a helyén, a választott mutatók mérete is megfelelő, formaviláguk letisztult, mint maga az Art’Deco.

Óraszíj választása

Az utolsó probléma egy stílusban egyező óraszíj választása, mely nem is olyan egyszerű, mert az óra még fixfüles kivitelben készült. Bár átalakítása nem lenne akadály, de kissé odaveszne az óra eredetisége, így más megoldás után nézek. Szokás ilyenkor egy varrt bőrszíjat felbontani és felszerelés után visszaragasztani, de az is megoldás lehet, hogy elcsípem a fixfülek végét és úgynevezett negatív stifttel rakom fel a szíjat. De létezik egyszerűbb, praktikusabb megoldás is, mely kimondottan antik karórákhoz készült.

Fixfüles óratok

Mivel az óra tokját még az 1940-es évek előtt gyártották, szinte természetes, hogy fix fülekkel szerelték. Ebben az időben nem létezett még a mai modern rugós füles megoldás, ezért bármilyen óraszíj nem is szerelhető fel rá, hisz a befűzési pont nem bontható.

Nyitott óraszíj fixfüles óratokhoz

Bár több megoldás is létezik, de ha nem akarunk ragasztgatni, érdemes eleve fixfüles óratokhoz készült szíjat választani. A felszereléshez nem kell felbontani, mert egy rugós elem, amely a bőr alá van ragasztva, rugalmasan kinyitható. Óvatosan kihajtva ráhelyezem az óratok fixfülére, majd egy enyhe nyomással ráhúzom. Mivel a vége rugózik, ezért helyére illesztés után becsukódik, így meggátolja, hogy használat közben leakadjon.

Az óra elkészült

Az óra elkészült, szép és pontos, akár mindennapi használatra is alkalmas.

Korabeli viselet

A számlap kiosztása is rendkívül praktikus, hisz azon felül, hogy nagyon elegáns, az idő leolvasása sem okoz gondot.

Az óra elkészült

A decens és érdekes formájú óra elkészült, valószínűleg sok tekintet megakad majd rajta használat közben. Örömömre szolgált, hogy az Art’Deco Doxa karóra felújítását bemutathattam mindenkivel

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük