A felújítás tárgya egy hetvenes évek elején gyártott Doxa karóra, mely fiókban vészelt át néhány évtizedet. Magyarországon óriási népszerűségnek örvendő márka ezen darabja státusszimbólumnak számított. Az automata Doxa még az Órások Szövetkezetének kínálatába is felbukkant, a szocialista világ leginkább ismert márkájaként testesítette meg a svájci óraipart.
A Doxa-legenda csúcspontját Magyarországon érte el, szinte regionális márkaként emlegetik. Ennek egyik oka, hogy nagyapáink idejében a vasutasok Doxa órával ellenőrizték a menetrendet. Ismertsége később, a szocialista érában is töretlen volt, hisz belépő svájci óraként viszonylagos olcsósága miatt széles körökhöz is eljutott.
Az óra hátlapja acél, nagyon karcos, de javítható.
Az órát sokat hordták, mielőtt fiókba süllyedt, lelakott, működésképtelen állapotban került műhelyembe. A tok aranyozása a végletekig lekopott, karcos, plexije törött és az óra több sebből vérzik.
Az óra szerkezete egy AS 5206 kaliberű óramű, amit széles körben használt sok más óramárka is. Megbízható és letisztult, de itt jön az órások réme : valaki megpróbálta szétszedni, talán javítani, de nem bírt vele. A csapágylemez széle elválik a helyétől, alaki erőltette. Sajnos sokszor szembesülünk olyan dolgokkal, amik szakszerűtlen javításból erednek. Nem hozzáértők, kíváncsiskodók sokszor több kárt okoznak, mint az óra alap hibája, elhárításuk csak nagy időbefektetéssel lehetséges, valószínűleg itt is ez történt.
A levett automatika és rotorja.
A rotor felülete tartalmazza a gyári logókat és feliratokat.
Az óraszerkezet automatika nélkül. Külön kaliberként, kézi felhúzású szerkezet formájában így is találkozhatunk vele órákban. A módosítás abban rejlik, hogy az automata órákban használt csúszófékes rugót akadó kivitelű megoldásra módosítják, így a felhúzás vége érezhető.
A dupla-naptárszerkezet naptártárcsáját egy szorítógyűrű tartja a helyén.
A dátumtárcsát egy peremgyűrű tartja a helyén. Lepattintásával az alkatrész levehető.
A naptárgyürü leszerelve. Festett, stabil kialakítású alkatrész.
Szétszedés közben horgony és gátszerkezet nélkül.
Naptárszerkezet nélkül láthatóvá válik a dátumtovábbító szerkezet mechanikája.
A lecsupaszított csapágylemez szerkezettisztítás előtt.
A hajtórugó fedél nélkül. Ilyenkor látható a beszáradt kenőolaj, mely szurokszerűen belep mindent.
Elma Star-Elite tipusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet, cirka 30 perc alatt.
A kitisztított és összeépített óraszerkezet kőcsapágyait és mozgó alkatrészeit minőségi olajjal kenem át, amit olajzó segítségével viszek fel.
A kitisztított hajtórugót beszerelés előtt nehézolajjal kenem át.
A gátszerkezet különlegesen kialakított horgonya, tisztítás után.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át.
A horgony csapágylemeze egyszerű, sajtolással készült alkatrész.
Az automatika kőcsapágyait beszerelés előtt átkenem minőségi kenőolajjal, mert utána már nem férek hozzá.
A festett számlap viszonylag sértetlen, ázásnyomok nem láthatóak rajta.
Az óra számlapja hátulról. A számlaplábak kissé meggyötörtek, de sértetlenek.
A kitisztított óraszerkezet műszeres beszabályozáson esik át, amit Horometer digitális műszerrel végzek el.
Az összeszerelt óraszerkezet műszeres járásképe. A sietés mértéke jelentős, de némi szabályozással pontosítható.
Az óratok sokat használt, legyötört kinézetű, az aranyozás hámlik róla. Gyárilag 10 mikron vastag aranyréteg a sarkokban a sárgarézig lekopott. Plexije törött, cserére szorul.
A karcokat finom gumikorong segítségével eltüntetem, utána polír korong segítségével fényesre polírozom.
Karcmentesítés és polírozás után az óratokot ultrahangos mosóba helyezem. A gép 42 000 hertzen és 60 fokon minden szennyeződést, polírpaszta-maradványt eltüntet a felületről. Száradás után aranyozható.
Az óra polírozva és kitisztítva mehet a „Metal-Art” galván üzemébe aranyozásra.
A hátlap karcos, megmunkálása órás-esztergagépben történik.
A hátlap karcos, láthatóak rajta a nyitás nyomai, ahogy kipattant a nyitószerszám felkarcolta a felületet. A síkok és az éles átmenetek megtartása itt is nagyon fontos, ezért óráseszterga tokmányába fogva, mikromotor segítségével karcmentesítem a felületet. A tokmány lassan forog, a mikromotor tokmányába fogott 600-as csiszolókorong pedig gyorsan. A kézben tartott csiszológép szigorúan megtartja a perem síkját és karcmentesítés után polírozással tükörfényesre munkálható.
A hátlap már karcmentes, de még matt.
A karcmentes de még matt hátlapot polírgép segítségével kifényesítem.
A hátlap elkészült. Az óratok aranyozása folyamatban van.
Az óra tokja visszaérkezett a galván üzemből. Savmentes papírba csomagolt óratokra 4 mikron vastag aranyréteg lett felgalvanizálva.
A plexi törött, menthetetlen, de cseréje nem okoz gondot.
A felújított óraszerkezetet beépítettem a megújult tokba. A tokcsavarok rögzítése után a szerkezet stabilan ül a helyén.
A tokba szerelt órát lezárás előtt Horometer márkájú szabályzóműszerrel pontosra szabályzom. A művelet sikerült, az óra pontos.
Az óra felújítva, minőségi bőrszíjjal.
A hátlap is megújult.
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas!
Örömömre szolgált, hogy a Doxa Neuchatel Cal: AS 5206 automata karóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.
Csodaszép lett a bejegyzésben bemutatott óra, gratulálok! Nekem – a minigyűjteményem részeként – egy hasonló korú (már szintén a Synchron-érából származó) és fazonú, szintén AS szerkezettel szerelt (legjobb tudomásom szerint Cal. AS 5203), acéltokos Doxa Conquistador karórám van, ami napi használatban van, teljesen üzemképes, viszonylag pontos, azonban a napváltáskor esedékes dátumváltás nem működik (koronáról sem lehet napot váltani). Mi a véleménye: érdemes vele foglalkozni? Ha igen, eljuttatnám Önhöz javításra.
Kedves György, Maga a Doxa márka a belépő szintű svájci órák kategóriáját testesíti meg, így mindenképpen érdemes vele foglalkozni. Magam főleg publikálok, de kollégáim szívesen befogadják óráját javításra. Műhelyünk elérhetőségét a „kapcsolat” menüpontot alatt megtalálja. Maradok tisztelettel : Kőnig Levente
Tisztelt Kőnig Úr!
Csodaszép lett a bejegyzésben bemutatott óra, gratulálok! Nekem – a minigyűjteményem részeként – egy hasonló korú (már szintén a Synchron-érából származó) és fazonú, szintén AS szerkezettel szerelt (legjobb tudomásom szerint Cal. AS 5203), acéltokos Doxa Conquistador karórám van, ami napi használatban van, teljesen üzemképes, viszonylag pontos, azonban a napváltáskor esedékes dátumváltás nem működik (koronáról sem lehet napot váltani). Mi a véleménye: érdemes vele foglalkozni? Ha igen, eljuttatnám Önhöz javításra.
Üdvözlettel:
Z. György
Kedves György, Maga a Doxa márka a belépő szintű svájci órák kategóriáját testesíti meg, így mindenképpen érdemes vele foglalkozni. Magam főleg publikálok, de kollégáim szívesen befogadják óráját javításra. Műhelyünk elérhetőségét a „kapcsolat” menüpontot alatt megtalálja. Maradok tisztelettel : Kőnig Levente
Köszönöm a válaszát! Hamarosan felkeresem Önöket.