Doxa Tradicional karóra felújítása

Doxa Tradicional karóra felújítása

Doxa Cal:. P 7003 karóra

A felújítás tárgya egy 1980-as évek közepén gyártott Doxa karóra, mely aranyozása kissé megkopott, illetve megérett egy szerkezettisztításra.

Doxa legenda

A Doxa-legenda csúcspontját Magyarországon érte el, szinte regionális márkaként emlegetik. Ennek egyik oka, hogy nagyapáink idejében a vasutasok Doxa órával ellenőrizték a menetrendet. Ismertsége később, a szocialista érában is töretlen volt, hisz belépő svájci óraként viszonylagos olcsósága miatt széles körökhöz is eljutott.

Karcos plexi

Az óra üvege polikarbonát, mely könnyen karc mentesíthető. Az óra tokja kissé megkopott az idők során, tokjavítás után újragalvanizálással helyrehozható a felület.

A hátlap

Az óra hátlapja korrózióálló acélból készült, mely polírozással felújítható.

Plexi nélkül

A plexi szoros illesztéssel van a tokba illesztve, amely könnyed nyomással kinyomható a helyéről.

Koronacső kivétele

A koronacsövet kinyomom a helyéről, mert tokjavítás és aranyozás közben megsérülhet.

Az óratok

A lecsupaszított óratok megmunkálás előtt.

Karcmentesítés

A nagyobb karcokat csiszológépre szerelt koronggal tüntetem el, 2800-as fordulatszámon.

Polírozás

Karcmentesítés után fényesre polírozom a felületet. Ezután zsírmentesítés következik és mehet a galvánüzembe, ahol 3 mikron aranyréteg kerül rá.

Hátlap csiszolása

Osztott, elhatárolt felületeknél a sík megtartása rendkívül fontos. Ha csak telibe polírozzuk a hátlapot a síkok elvesztik éleiket. Az eszterga tokmányába befogott hátlap lassú fordulatszámmal forog, a szögbe állított szupportköszörű viszont magas, 8000 fordulatszámmal. Finom előtolással a csiszolófej tökéletesen síkra csiszolja a felületet.

Karcmentesített hátlap

A hátlap már karcmentes, de még matt. Polírozás után a felület tökéletesen fényes lesz.

A számlap

Az óra számlapja másodpercmutató nélküli letisztult design. Kissé megkopott a festés, de még élvezhető. A peremén a tokról levált rézrozsda látható.

A szerkezet

A szerkezet egy 17 köves kézi felhúzású werk, mely egy ETA-Peseux 7003 kaliberből lett Doxásítva.

Számlap nélkül

A szerkezet számlap nélkül.

Számlaplábak

A számlaplábak épek.

Szerkezettisztítás elött

A szerkezetet tisztítás céljából szétszereltem.

Motorrugó

Az óraszerkezet rugója fedél nélkül.

Szerkezettisztító-készülék

Elma Star Elite márkájú óra szerkezettisztító készülék. Vegyszerek segítségével makulátlanul tisztára mossa az óra alkatrészeit.

A szerkezet kenése

A szerkezetet összeépítés előtt friss kenőanyagot kap.

Középcsapágy kenése

A nagy terhelésű középcsapágyat, összeépítés előtt nehézolajjal kenem meg.

A horgonykő kenése

A horgony kövei speciális kenőanyagot kapnak úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.

Negyedes kerék kenése

A negyedes kereket szintén nehézolajjal kenem át.

A kitisztított óraszerkezet

A kitisztított óraszerkezet számlap nélkül,szabályozás előtt.

Az óraszerkezet szabályozása

Az óraszerkezetet Horometer márkájú digitális szabályozóműszerrel beszabályozom.

Beszabályozás után

Az óra járásképe szabályozás után.

Aranyozás után

A tok visszaérkezett a galvánüzemből, ahol 3 mikron kopásálló aranybevonatot kapott.

Az elkészült óra

Az óra összeszerelés után.

Az elkészült óra hátlapja

A felújított óra hátlapja.

Új felhúzókorona

A felhúzókorona kissé megkopott, ezért cserére szorult.

Az óra szemből

A felújított óra szemből.

Minőségi bőrszíj

A felújított órára egy minőségi Morellato bőrszíj lett felszerelve. A kopott felhúzókorona cseréje után az óra elkészült. Örömömre szolgált, hogy a felújítás részleteit megoszthattam mindenkivel.                                      Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük