Eberhard Scafodat búváróra javítása

Eberhard Scafodat búváróra javítása

Eberhard Scafodat

A javítás tárgya egy a luxus-prémiumkategória határát súroló búváróra mely 500 méterig vízmentes kivitelben került forgalomba. Héliumszelep, csavaros koronazár, illetve belső, elmozdulás ellen védett búvár-lünetta akár ipari búvárkodásra is alkalmassá teszi az órát.

Merülési rekord

Az óra 500 méteres vízmentessége lehetővé tette, hogy akár kutatási célú búvárkodásra is használják, de a női merülés rekordját is egy ilyen órával döntötte meg Brigitte Lenoir, svájci műszaki búvár.

A koronazár

A búvár-lünettát rögzítő koronazár menetes koronája egy hatlap formájú elem, mely a cég döntött „E” betűjét hordozza magán. A javítás tárgyát képező óráról ez az alkatrész hiányzik, valahol a Vörös-tenger fenekén hever, feladatom ennek pótlása. A gyári alkatrész beszerzése bonyodalmas és roppant drága, ezért design-szerű pótlása az egyetlen járható út.

Hiányzó korona

Az óra rögzítőkoronája egy figyelmetlen merülés alkalmával a hajó oldalának csapódott és letörött. Szomorú látvány, de pótlása nem lehetetlen.

Hiányzó tengelycsonk

A koronát rögzítő tengelycsonk is letörött, ennek pótlása szintén feladatom része. Lássunk neki.

Az alapanyag

Sokat gondolkodtam, miből lehetne a pótlást elkészíteni, amikor is belvárosi sétám alkalmával megpillantottam egy közlekedési táblát a lánchíd korlátjára szerelve. Ekkor villant belém a gondolat, rákerestem az interneten és egy csavarbolt kínálatából kiválasztottam a méretes példányt. Így az alapanyag egy 5 milliméteres hatlapfejű csavar, mely nagy terhelésű, kültéri igénybevételre készült. Anyaga 501L lajstromszámú acél, mely rozsdamentes, kopásálló, hatlapfeje felhasználható a design kialakítására.

Tengelycsonk kiszerelése

A tengelycsonkot kiszereltem a helyéről, maga az alkatrész így néz ki a valóságban.

letörött tengelycsonk

A koronát rögzítő tengelycsonk is letörött, pótlása nem okoz gondot.

Befúrás órás-esztergagépen

A fúrás előtt hegyes esztergakéssel kijelölöm a középpontot. Nagy fordulatszámon egy kis vezetőfuratot készítek, hogy a fúró könnyen belekapjon.

Kijelölt középpont

A középpont kijelölése után jöhet a fúrás.

Tengely kifúrása

Az órás-esztergagéphez tartozó szegnyereg segítségével fúrom ki a tengely közepét. A tokmányba rögzített fúró átmérője 0,9 mm,a tengely kemény, így nagy óvatossággal és bőséges kenéssel befúrok 3 millimétert.

Menetvágás

A menetfúráshoz egy „Bergeon” márkájú professzionális menetfúró és menetvágó célszerszámot használok, mely finom menetet készít. A furat illesztése után jöhet a menetfúrás.

A menetfúró és a menetes szár

A menetfúró és a tengelycsonk pótlására szolgáló menetes szár.

Menetkészítés

A furatba kézzel vágom bele a menetet. Nagy körültekintést igénylő művelet, mert nagy a törés veszélye.

A beültetett tengelycsonk

A furat aljáig behajtott menet stabilan felfekszik, de a biztonság kedvéért menetragasztóval is rögzítettem. A tengelyt szándékosan hagytam hosszúra, a művelet befejezésekor munkálom méretre.

korona készítése

A hatlapfejű csavar alkalmas a gyári design kialakítására.

Sík felület kialakítása

A hatlapot órás-eszterga segítségével síkba esztergálom.

Középpont kijelölése

A középpontot itt is kialakítom, hogy könnyen belekapjon a fúró.

Kijelölés utáni fúrás

A furatot nagy fordulatszámon, bőséges kenés közben készítem el.

Menetkészítés

A menetet ebben az esetben is kézzel készítem el, nagy óvatossággal.

Síkcsiszolás

A menetkészítés után karcmentesre munkálom a felületet csiszolókorong segítségével.

Lapok megmunkálása

A csavar lapja durván, sajtolással kimunkált felület, ezért finomítást igényel. A befogópatronba rögzített csavar minden lapját csiszológépen megmunkálom.

Csiszolás utáni polírozás

Csiszolás után a felületet fényesre polírozom.

Fényesen,de még félkészen

A fényesre polírozott munkadarab félkészen.

Lapok gömbölyítése

A lapok sarkai még élesek, a gyári design szerint viszont gömbölyítettek. Így befogom egy sikattyúba és lepolírozom a sarkokat.

Összeszerelés

A kész alkatrészt bepróbálom a helyére. Mivel 500 méterig vízmentes óráról van szó, jó minőségű szilikonzsírral átkenem a tömítéseket.

A bepróbált alkatrész

Az alkatrész bepróbálása már a helyén, de a logó vésése és a palást gömbölyítése még hátravan, hogy a gyári formavilágot elérjem.

Gravírozásra előkészített alkatrész

A koronát gravírozás céljából alacsony olvadáspontú anyaggal ráforrasztottam egy sárgaréz tőkére, így elmozdulás nélkül és könnyedén befogható a 3D gravírozógép szupportjába.

Vésés után

Az alkatrész vésés után. Nagy kihívást jelentett, mert az anyag kopásálló, kemény és domború.

A tőkéről leválasztott alkatrész

A koronát forrasztópisztoly segítségével leválasztottam a tőkéről és mivel menetes a belseje, stabilan rögzíthető a tengelycsonkra, amit készítettem.

A szerkezet

A szerkezet egy szépen dekorált ETA 2824 werk, melynek rotorja hordozza a cég logóját.

A szerkezet számlap nélkül

Leszereltem a számlapot, mert attól tartottam, hogy az óra elázott és beszorult alá némi tengervíz, amely igen intenzív korrodációt indíthat el zárt közegben. Szerencsére a felület por száraz, de fő a biztonság.

Vaskos hátlap

A hátlap belseje is dekorált és vaskos.

Tipikus búváróra desing

A hátlap mintája tipikusan tengeri témájú.

Összeszerelés előtt

A szerkezet a tokkarika és a számlap összeszerelés előtt.

A felhúzótengely és a korona

A logóval ellátott felhúzókorona és a felhúzótengely.

Füst fekete számlap

A számlap füst fekete árnyalatú az indikációk szuper-luminova festést kaptak, mely fény hatására intenzíven fluoreszkál.

Beszabályozás

Bár az óra nem szerkezeti javítás miatt került műhelyembe, de ha már nálam van műszerrel beszabályozom a szerkezetet. A pontosság optimális, tulajdonképpen nincs napi eltérése.

A belső lünetta

A belső lünettát forgató mechanizmus.

A kész korona

A reprodukált korona, már a helyén. Az elkészített alkatrész méretében és megjelenésében teljesen megegyezik a gyárival és funkcióját is betölti. Technikai szempontból nem készülhetett vékonyabbra, mert nem marad hely a menetnek.

Polírozás

Az óra tokja karcos, matt ezért még utoljára szétszedem.

Szétbontott tok

A tokot szétbontom és a szerkezetet újra eltávolítom, hogy alkatrészenként alaposan átpolírozhassak minden elemet.

Lünetta polírozása

A leszerelt lünettet órás-esztergagép tokmányába fogom és lassú forgás közben karcmentesítem, illetve fényesre polírozom.

Hátlap csiszolása

A hátlapot hasonló eljárással fényesítem ki.

Számlap-indikációk tisztítása

Az óra festett világítóindikációin némi lepedék ült meg, mely kissé elszínezte azt. A kemény világítófesték felületéről üvegkefe segítségével eltávolítok minden idegen anyagot.

Portalanítás

A füstszerű matt fekete számlap és az antireflex zafírüveg kombinációja okozza azt a jelenséget, hogy minden apró szösz és por látszik, ami mögötte van. Ezért összeépítés előtt tiszta sűrített levegővel kifújom az összes szennyeződést a számlap és az üveg közül, ami nem odavaló.

Végső összeszerelés

Utolsó munkálat lezárás előtt. Minden tömítést szilikonzsírral kenek meg.

Az óra elkészült

Az óra elkészült! Vízmentességi vizsgálat után az óra újszerű állapotban újra elfoglalhatja méltó helyét a luxus-búvárórák világában. Örömömre szolgált, hogy az Eberhard Scafodat megmentésének műszaki menetét megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük