A javítás tárgya egy a luxus-prémiumkategória határát súroló búváróra mely 500 méterig vízmentes kivitelben került forgalomba. Héliumszelep, csavaros koronazár, illetve belső, elmozdulás ellen védett búvár-lünetta akár ipari búvárkodásra is alkalmassá teszi az órát.
Az óra 500 méteres vízmentessége lehetővé tette, hogy akár kutatási célú búvárkodásra is használják, de a női merülés rekordját is egy ilyen órával döntötte meg Brigitte Lenoir, svájci műszaki búvár.
A búvár-lünettát rögzítő koronazár menetes koronája egy hatlap formájú elem, mely a cég döntött „E” betűjét hordozza magán. A javítás tárgyát képező óráról ez az alkatrész hiányzik, valahol a Vörös-tenger fenekén hever, feladatom ennek pótlása. A gyári alkatrész beszerzése bonyodalmas és roppant drága, ezért design-szerű pótlása az egyetlen járható út.
Az óra rögzítőkoronája egy figyelmetlen merülés alkalmával a hajó oldalának csapódott és letörött. Szomorú látvány, de pótlása nem lehetetlen.
A koronát rögzítő tengelycsonk is letörött, ennek pótlása szintén feladatom része. Lássunk neki.
Sokat gondolkodtam, miből lehetne a pótlást elkészíteni, amikor is belvárosi sétám alkalmával megpillantottam egy közlekedési táblát a lánchíd korlátjára szerelve. Ekkor villant belém a gondolat, rákerestem az interneten és egy csavarbolt kínálatából kiválasztottam a méretes példányt. Így az alapanyag egy 5 milliméteres hatlapfejű csavar, mely nagy terhelésű, kültéri igénybevételre készült. Anyaga 501L lajstromszámú acél, mely rozsdamentes, kopásálló, hatlapfeje felhasználható a design kialakítására.
A tengelycsonkot kiszereltem a helyéről, maga az alkatrész így néz ki a valóságban.
A koronát rögzítő tengelycsonk is letörött, pótlása nem okoz gondot.
A fúrás előtt hegyes esztergakéssel kijelölöm a középpontot. Nagy fordulatszámon egy kis vezetőfuratot készítek, hogy a fúró könnyen belekapjon.
A középpont kijelölése után jöhet a fúrás.
Az órás-esztergagéphez tartozó szegnyereg segítségével fúrom ki a tengely közepét. A tokmányba rögzített fúró átmérője 0,9 mm,a tengely kemény, így nagy óvatossággal és bőséges kenéssel befúrok 3 millimétert.
A menetfúráshoz egy „Bergeon” márkájú professzionális menetfúró és menetvágó célszerszámot használok, mely finom menetet készít. A furat illesztése után jöhet a menetfúrás.
A menetfúró és a tengelycsonk pótlására szolgáló menetes szár.
A furatba kézzel vágom bele a menetet. Nagy körültekintést igénylő művelet, mert nagy a törés veszélye.
A furat aljáig behajtott menet stabilan felfekszik, de a biztonság kedvéért menetragasztóval is rögzítettem. A tengelyt szándékosan hagytam hosszúra, a művelet befejezésekor munkálom méretre.
A hatlapfejű csavar alkalmas a gyári design kialakítására.
A hatlapot órás-eszterga segítségével síkba esztergálom.
A középpontot itt is kialakítom, hogy könnyen belekapjon a fúró.
A furatot nagy fordulatszámon, bőséges kenés közben készítem el.
A menetet ebben az esetben is kézzel készítem el, nagy óvatossággal.
A menetkészítés után karcmentesre munkálom a felületet csiszolókorong segítségével.
A csavar lapja durván, sajtolással kimunkált felület, ezért finomítást igényel. A befogópatronba rögzített csavar minden lapját csiszológépen megmunkálom.
Csiszolás után a felületet fényesre polírozom.
A fényesre polírozott munkadarab félkészen.
A lapok sarkai még élesek, a gyári design szerint viszont gömbölyítettek. Így befogom egy sikattyúba és lepolírozom a sarkokat.
A kész alkatrészt bepróbálom a helyére. Mivel 500 méterig vízmentes óráról van szó, jó minőségű szilikonzsírral átkenem a tömítéseket.
Az alkatrész bepróbálása már a helyén, de a logó vésése és a palást gömbölyítése még hátravan, hogy a gyári formavilágot elérjem.
A koronát gravírozás céljából alacsony olvadáspontú anyaggal ráforrasztottam egy sárgaréz tőkére, így elmozdulás nélkül és könnyedén befogható a 3D gravírozógép szupportjába.
Az alkatrész vésés után. Nagy kihívást jelentett, mert az anyag kopásálló, kemény és domború.
A koronát forrasztópisztoly segítségével leválasztottam a tőkéről és mivel menetes a belseje, stabilan rögzíthető a tengelycsonkra, amit készítettem.
A szerkezet egy szépen dekorált ETA 2824 werk, melynek rotorja hordozza a cég logóját.
Leszereltem a számlapot, mert attól tartottam, hogy az óra elázott és beszorult alá némi tengervíz, amely igen intenzív korrodációt indíthat el zárt közegben. Szerencsére a felület por száraz, de fő a biztonság.
A hátlap belseje is dekorált és vaskos.
A hátlap mintája tipikusan tengeri témájú.
A szerkezet a tokkarika és a számlap összeszerelés előtt.
A logóval ellátott felhúzókorona és a felhúzótengely.
A számlap füst fekete árnyalatú az indikációk szuper-luminova festést kaptak, mely fény hatására intenzíven fluoreszkál.
Bár az óra nem szerkezeti javítás miatt került műhelyembe, de ha már nálam van műszerrel beszabályozom a szerkezetet. A pontosság optimális, tulajdonképpen nincs napi eltérése.
A belső lünettát forgató mechanizmus.
A reprodukált korona, már a helyén. Az elkészített alkatrész méretében és megjelenésében teljesen megegyezik a gyárival és funkcióját is betölti. Technikai szempontból nem készülhetett vékonyabbra, mert nem marad hely a menetnek.
Az óra tokja karcos, matt ezért még utoljára szétszedem.
A tokot szétbontom és a szerkezetet újra eltávolítom, hogy alkatrészenként alaposan átpolírozhassak minden elemet.
A leszerelt lünettet órás-esztergagép tokmányába fogom és lassú forgás közben karcmentesítem, illetve fényesre polírozom.
A hátlapot hasonló eljárással fényesítem ki.
Az óra festett világítóindikációin némi lepedék ült meg, mely kissé elszínezte azt. A kemény világítófesték felületéről üvegkefe segítségével eltávolítok minden idegen anyagot.
A füstszerű matt fekete számlap és az antireflex zafírüveg kombinációja okozza azt a jelenséget, hogy minden apró szösz és por látszik, ami mögötte van. Ezért összeépítés előtt tiszta sűrített levegővel kifújom az összes szennyeződést a számlap és az üveg közül, ami nem odavaló.
Utolsó munkálat lezárás előtt. Minden tömítést szilikonzsírral kenek meg.
Az óra elkészült! Vízmentességi vizsgálat után az óra újszerű állapotban újra elfoglalhatja méltó helyét a luxus-búvárórák világában. Örömömre szolgált, hogy az Eberhard Scafodat megmentésének műszaki menetét megoszthattam mindenkivel.