A javítás tárgya egy 1900-as évek elején készült cilinderjáratú nyakóra, más néven apácaóra. Sajnos állapota siralmas, mutatója, üvege hiányzik, az óra járásképtelen, teljes szervizre szorul.
Ezt az óratípust a zsebóra miniatürizálása óta viselték a hölgyek, egész az 1780-as évek elejétől. Hosszú láncon, nyakba akasztva díszes és funkcionális kiegészítője volt a korabeli ruházatnak. Ahhoz, hogy könnyebben leolvashassák az időt, fejjel lefelé lógatva viselték. A karóra elterjedéséig egyeduralkodó stíluseleme volt a kor divatjának.
Az óra tokja mozgalmas, cizellált felületű. Anyaga 800-as ezüst. A stilizált növénymotívumok a kor szecessziós mintavilágát tükrözi.
Az óra tokja a kor szokásának megfelelően duplafedelű.
A porvédőfedél felületén láthatóak a medálok, amiket különböző rendezvényeken nyert el az óra. Az 1905 bejegyzés majdnem az órával egyidős.
Az óra szerkezete 10 köves cilinderjáratú óramű.
Az óra mutatója páratlan, a percmutató hiányzik, pótlása korabeli XIV.Lajos stílusú darabbal helyettesíthető. Antik mutatók általában párban cserélhetők, akkor marad az óra autentikus. Mivel az ilyen típusú órából sok készült, a pótlás nem okoz gondot.
Az óra számlap nélkül.
Az óra számlapja tűzzománc és hibátlan. Feszegetésnek nyoma sincs, az óra megúszta a barbarizmust.
A számlap lábai épek.
Az óra szerkezete erősen szennyezett, alapos tisztításra szorul. Az órát alkatrészekre szedem és Elma mosógép segítségével tisztára mosom.
Az óra alkatrészei szerkezettisztítás és száradás után.
Az üres csapágylemez tisztán, összeépítés elött.
Az óra csapágylemeze, még foglalt kőcsapágyakkal.
Az órát összeépítés után szakszerűen átkenem minőségi olajjal.
Antik órák javításánál bevett szokás, hogy a kifűzött rugót ellentétes irányba feltekerem. A majd száz éve összetekert rugó elvesztette rugónyomatékának majd felét, amely azt a problémát okozza, hogy az óra csak fél napig jár. Így ellentétes irányba feltekerve a nyomaték megnő, ráadásul ha kissé olajos ujjakkal átkenem, a rugó kenése is tökéletes lesz. Az így megnövelt rugónyomatékkal az óra szinte repül, járástartaléka a maximumra növekszik.
A visszacsévélt rugó, már a helyén.A fedél visszapattintása után beszerelhető.
A beszáradt olajmaradványok eltávolítása céljából szétszedem a billegő zárt csapágyát. A bekövesedett kenőanyagot más módszerrel nem lehet eltávolítani.
A visszacsévélt rugó, már a helyén.A fedél visszapattintása után beszerelhető.
A mutató és az üveg pótlása után az óra elkészült. Akár mindennapi használatra is alkalmas.Örömömre szolgált, hogy az elfeledett, ezüst apácaóra felújítását megosztattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.
Tetszik. Szep munka.
Köszönöm szépen!