A felújítás tárgya egy 1940-es években készült, a kor Art’Deco stílusát képviselő gyöngyszem, mely mára egy kihalt kategóriát, a koktélórák világát idézi. A márkája sem utolsó, nem egy közönséges divatóra, hanem egy Certina márkájú svájci gyártmány.
Az órát láthatólag sokat használták, tokján meglátszik a viselet, de mivel alpakkából készült, felújítása nem okoz gondot. Ez a ötvözet általában 12-26% nikkelből, 50-66% rézből és 20-40% cinkből áll, fizikai tulajdonsága teljesen megegyezik az ezüstével, sokáig újezüstnek is nevezték. Számos dísztárgy, evőeszköz és használati tárgy készült belőle, de mára magas nikkeltartalma miatt száműzték mindenhonnan, mivel nem eurokonform.
Az Art’Deco stílusát csaknem valamennyi ekkoriban készült berendezési tárgyon megtalálni. A modernista törekvésekkel párhuzamosan bontakozott ki, számos technikai vívmányt átvett, többek között az acélvázas építkezés elvét.
Ezzel a technológiával épültek a korszak reprezentatív épületei, a felhőkarcolók, melyek kifejezték a haladás eszményét. Art’deco hatás mindenekelőtt a díszítésekben mutatkozik meg. Jellegzetesen ilyen stílusú a Los Angeles City Hall és a New York-i Chrysler Building, geometrikus elemek pedig az akkori világ legmagasabb épületén, az Empire State Buildingen is előfordulnak.Ez a szögletes formavilág köszön vissza a javításra váró koktélóra tokján is.
Az Art’Deco mint stílus behálózta a mindennapokat, minden használati tárgy, ékszer,óra képviseltetni akarta magát benne. Nem volt ezzel másként a Certina sem. A divat mindent alárendelt a funkcionalitásnak és a stílusnak. A nők leszorították mellüket, az ún. csőruhák jöttek divatba, melyek elfedték természetes idomaikat, a lábból mindenesetre egyre többet engedtek megmutatni. Hajukat rövidre nyírták (bubifrizura), ékszereik, öveik, cipőik pedig ehhez illeszkedtek.
A stílus főként Greta Garbo hatására terjedt el. Az 1940-es években, a gazdasági világválság után előtérbe tört az aszimmetria, a frizurák is valamivel hosszabbak lettek. Azt Art’Deco igazodott a válság okozta társadalmi helyzetjelentéshez, asszimmetriája a végletekig fokozódott,egészen a hordhatatlanság határáig.
A Certina órák legendája a XIX. Század végéig nyúlik vissza. A festői szépségű Jura hegység lábánál elterülő kisvárosból Grenchen-ből indul történetünk. Adolf Kurth testvérével Alfred-al 1888-ban nyitották meg első alkatrész gyártó manufaktúrájukat családi házukhoz csatolt kis melléképületben, ahol az alapítók három társukkal saját kezűleg készítették el szerkezeteiket.
Néhány év leforgása alatt a fantasztikus üzleti érzékkel megáldott Kurth fivérek hatalmas sikereket mondhattak magukénak. 1906-ra elérték, hogy az általuk komponált órában a saját szerkezetük ketyegett. Az alapítók órájuknak védjegyként a Grana nevet adták, mely szülővárosuk latin nevének (Granacus) rövidített formája. Az első Grana márkanéven készült modelleket elsődlegesen a hölgyeknek szánták, mivel az idő tájt a férfiak kategorikusan elutasították a karóra viselésének ideáját. A két alapító mindezekre fittyet hányva tovább folytatta a karórák gyártását és az idő őket igazolta.
Különleges művészi gonddal kreált óráikat az 1906-os Milánói vásáron is elismerték és aranyéremmel jutalmazták őket. Később 1910-ben Brüsszelben és négy évvel később Bernben a Kurt Fréres gyár két további díjat nyert el.A vezetőség elgondolkodott egy új márkanév bevezetésén, s 1938-tól órájuk már Certina néven folytatta szárnyalását. A névváltoztatásra azért volt szükség, mert termékük nem maradt az országhatárok között, átlépte azokat, s így egy minden nyelven könnyen kiejthető márkanevet kreáltak.
Az óra szerkezete egy korai Kurt Freres 171 kaliberű werk. 15 köves,horgony gátszerkezetű szerkezet, mely a Certina saját fejlesztése.
Az óra számlapja, aranyszínű bot mutatókkal.
A szerkezet kövei még a foglalt és a sajtolt technológia átmenete. A kövek satonokba elhelyezkedve ülnek a csapágylemezben.
A szerkezet billegő nélkül.
A számlap levétele után láthatóvá válik a felhúzószerkezet, illetve a szerkezet felső csapágylemeze.
A számlap kissé viseletes de még mindig magán hordozza az Art’Deco vonásokat.
A szerkezet kerékrendszere szétbontás közben. Az óra pusztán elszennyeződött, egy alapos tisztítás után újra működőképes lesz. A bekövesedett olajmaradványok eltüntetése viszont létfontosságú a biztos működés szempontjából.
A genfi csíkozás elődjeként alkalmazott díszítés feltűnik sok korabeli szerkezeten is.
Az óra kisméretű horgonya.
A hátára fordított billegő, szétszedés előtt.
A hajszálrugótőke rögzítőcsavarjához úgy férek hozzá a legkönnyebben, ha célszerszerszámot használok. Egy acél talapzatba erősített csapra ráakasztom a billegő hídját, így könnyen odaférek a rögzítőcsavarhoz, egyből szemrevételezni is tudom a hajszálrugó esetleges hibáit. Ötletes antik szerszám 1930-ból.
A szerkezettisztítás hatékonysága érdekében a fedőköveket is eltávolítom a helyükről, így a mosófolyadék átjárhat mindent.
Leválasztás után a hajszálrugót is leszerelem a billegőtengely csapválláról. Éles pengéjű csavarhúzó aláfeszítésével a hajszálrugó leugrik a helyéről.
A motorrugó hídja a másik oldalról. Kopások már szembetűnőek, de a szerkezet ettől még hosszú ideig működhet.
Az óra rugóháza.
A mosókosárba elfér minden tisztításra váró alkatrész. Szekcionális elrendezésének köszönhetően a kényes alkatrészek elkülöníthetőek egymástól.
Elma Star-Elite típusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet, cirka 30 perc alatt.
A kitisztított szerkezetet összeépítés közben szintetikus kenőanyaggal látom el.
A billegőt a vezetőtárcsájánál óvatosan befogom az órás-eszterga tokmányába és nagy fordulatszámon forgatva finom csiszolókő segítségével megmunkálom a csap végét. Enyhe rádiuszt alakítok ki a tengely végén, ezáltal az összeépített óra lengésszöge nagyobb lesz, járása stabilabb, minden helyzetben.
A tengelycsap vége 0,09 milliméter, tehát nagyon könnyen eltörhet, ezért az eljárás nagy óvatosságot igényel.
A műveletet a másik oldalon is elvégzem.
A csapvég megmunkálása után helyére nyomom a hajszálrugót. A billegőkoszorún látható jelölés adja a támpontot számomra, hova kerüljön a hajszálrugótőke. Ha nem veszem figyelembe a pozicionális jelöléseket az óra járása bizonytalanná válik és megáll.
Összeépítés előtt a fedőköveket szintetikus olajjal kenem át, mert utána már nem férek hozzá.
Billegő futásának vizsgálatát úgy végzem el, hogy a horgony és annak hídja nélkül a billegőt beszerelem a helyére. Mozgatás hatására a billegőnek vad lengésbe kell kezdenie, akár fél percen keresztül. Mivel nyomatékot nem kap, ezért megáll, de a szabad és egyenletesen lassuló mozgás jelzi számomra, hogy a csapok fényesítése eredménnyel járt.
A szerkezettisztítás után a rugó és annak háza már beszáradt kenőanyagtól megszabadítva várja az újra olajzást.
A rugó fedelét annak kenése után a rugóház tetejére pattintom. Egy erős csipesz segítségével a fedél szinte a helyére ugrik.
A sok használat miatt a felhúzószerkezet néha átugrik, ami recsegő hangot hallat. Az ellen rugó megfeszítésével a probléma nagymértékben orvosolható.
A felhúzószerkezet kenését még a számlap felszerelése előtt elvégzem.
Az óra tokja. Meglátszik rajta a kor, láthatólag sokat használták. Felújítása elkerülhetetlen.
Az óratokot csiszológép segítségével felújítom.
Csiszolókorong segítségével 2800-as fordulatszámon eltüntetem a nagyobb karcokat.
Az óra hátlapját is kifényesítem. Anyaga korrózióálló acél, ezért szépen megmunkálható.
Az óra tokja csiszolás után.
A csiszolás és polírozás által okozott szennyeződést ultrahangos mosó segítségével tüntetem el. A gép 10 perc alatt 60 fokon makulátlanul tisztára varázsolja az óra tokját.
A tok anyaga alpakka, ami magában is hordható, de fényét hosszabb távon elveszti, illetve magas nikkeltartalma miatt allergizáló hatású. Ezért érdemes krómbevonattal ellátni.
A kitisztított szerkezetet „Horometer” típusú digitális szabályzóműszer segítségével pontosra szabályozom.
Az óra járásképe szabályozás előtt. Elsőre nem is rossz, de további beavatkozás szükséges.
Az óra szabályozás után már ezt a képet mutatja. Pontos és a mindennapokban használható járásképet produkál.
Az óra fél konvex ásványüvege. Sajnos kissé karcos, javítása nem kivitelezhető. Nedves polir papíron a nagyobb karcokat eltüntetem, de tükörsima sosem lesz. A óra kora itt köszön vissza a felújított órán.
Az óra kengyele fix, nem szerelhető, így csak olyan szíj tehető rá, ami szerelés előtt felnyitható és a helyén rögzíthető.
A fixfüles megoldású óratokra úgy kell készíttetni a bőrszíjat, mert a bujtató nem bontható .Egy bőrszíj felbontás utáni felragasztásával a probléma megoldható!
Az óra elkészült. A felhúzókorona cseréje után az óra akár mindennapi használatra is alkalmas.
A megmentett óra újból életre kelt. Örömömre szolgált, hogy a Kurt Freres (Cal:171) koktélóra komplett felújítását bemutathattam mindenkinek.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.