Egy elfelejtett Certina koktélóra felújítása

 

Certina baguette

A felújítás tárgya egy 1940-es években készült, a kor Art’Deco stílusát képviselő gyöngyszem, mely mára egy kihalt kategóriát, a koktélórák világát idézi. A márkája sem utolsó, nem egy közönséges divatóra, hanem egy Certina márkájú svájci gyártmány.

Kopott külső

Az órát láthatólag sokat használták, tokján meglátszik a viselet, de mivel alpakkából készült, felújítása nem okoz gondot. Ez a ötvözet általában 12-26% nikkelből, 50-66% rézből és 20-40% cinkből áll, fizikai tulajdonsága teljesen megegyezik az ezüstével, sokáig újezüstnek is nevezték. Számos dísztárgy, evőeszköz és használati tárgy készült belőle, de mára magas nikkeltartalma miatt száműzték mindenhonnan, mivel nem eurokonform.

Art’Deco

Az Art’Deco stílusát csaknem valamennyi ekkoriban készült berendezési tárgyon megtalálni. A modernista törekvésekkel párhuzamosan bontakozott ki, számos technikai vívmányt átvett, többek között az acélvázas építkezés elvét.

Ezzel a technológiával épültek a korszak reprezentatív épületei, a felhőkarcolók, melyek kifejezték a haladás eszményét. Art’deco hatás mindenekelőtt a díszítésekben mutatkozik meg. Jellegzetesen ilyen stílusú a Los Angeles City Hall és a New York-i Chrysler Building, geometrikus elemek pedig az akkori világ legmagasabb épületén, az Empire State Buildingen is előfordulnak.Ez a szögletes formavilág köszön vissza a javításra váró koktélóra tokján is.

Certina legenda

Az Art’Deco mint stílus behálózta a mindennapokat, minden használati tárgy, ékszer,óra képviseltetni akarta magát benne. Nem volt ezzel másként a Certina sem. A divat mindent alárendelt a funkcionalitásnak és a stílusnak. A nők leszorították mellüket, az ún. csőruhák jöttek divatba, melyek elfedték természetes idomaikat, a lábból mindenesetre egyre többet engedtek megmutatni. Hajukat rövidre nyírták (bubifrizura), ékszereik, öveik, cipőik pedig ehhez illeszkedtek.

A stílus főként Greta Garbo hatására terjedt el. Az 1940-es években, a gazdasági világválság után előtérbe tört az aszimmetria, a frizurák is valamivel hosszabbak lettek. Azt Art’Deco igazodott a válság okozta társadalmi helyzetjelentéshez, asszimmetriája a végletekig fokozódott,egészen a hordhatatlanság határáig.

Certina Kurt Freres

A Certina órák legendája a XIX. Század végéig nyúlik vissza. A festői szépségű Jura hegység lábánál elterülő kisvárosból Grenchen-ből indul történetünk. Adolf Kurth testvérével Alfred-al 1888-ban nyitották meg első alkatrész gyártó manufaktúrájukat családi házukhoz csatolt kis melléképületben, ahol az alapítók három társukkal saját kezűleg készítették el szerkezeteiket.

Néhány év leforgása alatt a fantasztikus üzleti érzékkel megáldott Kurth fivérek hatalmas sikereket mondhattak magukénak. 1906-ra elérték, hogy az általuk komponált órában a saját szerkezetük ketyegett. Az alapítók órájuknak védjegyként a Grana nevet adták, mely szülővárosuk latin nevének (Granacus) rövidített formája. Az első Grana márkanéven készült modelleket elsődlegesen a hölgyeknek szánták, mivel az idő tájt a férfiak kategorikusan elutasították a karóra viselésének ideáját. A két alapító mindezekre fittyet hányva tovább folytatta a karórák gyártását és az idő őket igazolta.

Különleges művészi gonddal kreált óráikat az 1906-os Milánói vásáron is elismerték és aranyéremmel jutalmazták őket. Később 1910-ben Brüsszelben és négy évvel később Bernben a Kurt Fréres gyár két további díjat nyert el.A vezetőség elgondolkodott egy új márkanév bevezetésén, s 1938-tól órájuk már Certina néven folytatta szárnyalását. A névváltoztatásra azért volt szükség, mert termékük nem maradt az országhatárok között, átlépte azokat, s így egy minden nyelven könnyen kiejthető márkanevet kreáltak.

Kurt Freres 171

Az óra szerkezete egy korai Kurt Freres 171 kaliberű werk. 15 köves,horgony gátszerkezetű szerkezet, mely a Certina saját fejlesztése.

A számlap

Az óra számlapja, aranyszínű bot mutatókkal.

A szerkezet

A szerkezet kövei még a foglalt és a sajtolt technológia átmenete. A kövek satonokba elhelyezkedve ülnek a csapágylemezben.

Billegő nélkül

A szerkezet billegő nélkül.

Számlap nélkül

A számlap levétele után láthatóvá válik a felhúzószerkezet, illetve a szerkezet felső csapágylemeze.

Viseletes számlap

A számlap kissé viseletes de még mindig magán hordozza az Art’Deco vonásokat.

A kerékrendszer

A szerkezet kerékrendszere szétbontás közben. Az óra pusztán elszennyeződött, egy alapos tisztítás után újra működőképes lesz. A bekövesedett olajmaradványok eltüntetése viszont létfontosságú a biztos működés szempontjából.

Díszített csapágylemez

A genfi csíkozás elődjeként alkalmazott díszítés feltűnik sok korabeli szerkezeten is.

A horgony

Az óra kisméretű horgonya.

A szerkezet billegője

A hátára fordított billegő, szétszedés előtt.

Hajszálrugó leválasztása

A hajszálrugótőke rögzítőcsavarjához úgy férek hozzá a legkönnyebben, ha célszerszerszámot használok. Egy acél talapzatba erősített csapra ráakasztom a billegő hídját, így könnyen odaférek a rögzítőcsavarhoz, egyből szemrevételezni is tudom a hajszálrugó esetleges hibáit. Ötletes antik szerszám 1930-ból.

Fedőkövek leszerelése

A szerkezettisztítás hatékonysága érdekében a fedőköveket is eltávolítom a helyükről, így a mosófolyadék átjárhat mindent.

Leválasztás után

Leválasztás után a hajszálrugót is leszerelem a billegőtengely csapválláról. Éles pengéjű csavarhúzó aláfeszítésével a hajszálrugó leugrik a helyéről.

A hajtórugó hídja

A motorrugó hídja a másik oldalról. Kopások már szembetűnőek, de a szerkezet ettől még hosszú ideig működhet.

A rugóház

Az óra rugóháza.

Mosókosár

A mosókosárba elfér minden tisztításra váró alkatrész. Szekcionális elrendezésének köszönhetően a kényes alkatrészek elkülöníthetőek egymástól.

Óraszerkezet tisztító gép

Elma Star-Elite típusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet, cirka 30 perc alatt.

A szerkezet kenése

A kitisztított szerkezetet összeépítés közben szintetikus kenőanyaggal látom el.

Csapfényesítés esztergagépben

A billegőt a vezetőtárcsájánál óvatosan befogom az órás-eszterga tokmányába és nagy fordulatszámon forgatva finom csiszolókő segítségével megmunkálom a csap végét. Enyhe rádiuszt alakítok ki a tengely végén, ezáltal az összeépített óra lengésszöge nagyobb lesz, járása stabilabb, minden helyzetben.

Óvatos eljárás

A tengelycsap vége 0,09 milliméter, tehát nagyon könnyen eltörhet, ezért az eljárás nagy óvatosságot igényel.

A másik oldal megmunkálása

A műveletet a másik oldalon is elvégzem.

Csapvég megmunkálása

A csapvég megmunkálása után helyére nyomom a hajszálrugót. A billegőkoszorún látható jelölés adja a támpontot számomra, hova kerüljön a hajszálrugótőke. Ha nem veszem figyelembe a pozicionális jelöléseket az óra járása bizonytalanná válik és megáll.

Olajzás

Összeépítés előtt a fedőköveket szintetikus olajjal kenem át, mert utána már nem férek hozzá.

Összerakás közben

Billegő futásának vizsgálatát úgy végzem el, hogy a horgony és annak hídja nélkül a billegőt beszerelem a helyére. Mozgatás hatására a billegőnek vad lengésbe kell kezdenie, akár fél percen keresztül. Mivel nyomatékot nem kap, ezért megáll, de a szabad és egyenletesen lassuló mozgás jelzi számomra, hogy a csapok fényesítése eredménnyel járt.

A kitisztított rugóház

A szerkezettisztítás után a rugó és annak háza már beszáradt kenőanyagtól megszabadítva várja az újra olajzást.

Rugófedél visszahelyezése

A rugó fedelét annak kenése után a rugóház tetejére pattintom. Egy erős csipesz segítségével a fedél szinte a helyére ugrik.

Recsegő felhúzószerkezet

A sok használat miatt a felhúzószerkezet néha átugrik, ami recsegő hangot hallat. Az ellen rugó megfeszítésével a probléma nagymértékben orvosolható.

Felhúzószerkezet

A felhúzószerkezet kenését még a számlap felszerelése előtt elvégzem.

Az idő vasfoga

Az óra tokja. Meglátszik rajta a kor, láthatólag sokat használták. Felújítása elkerülhetetlen.

Óratok felújítás

Az óratokot csiszológép segítségével felújítom.

Karcmentesítés

Csiszolókorong segítségével 2800-as fordulatszámon eltüntetem a nagyobb karcokat.

A hátlap

Az óra hátlapját is kifényesítem. Anyaga korrózióálló acél, ezért szépen megmunkálható.

Elkészült tok

Az óra tokja csiszolás után.

Csiszolás utáni tisztítás

A csiszolás és polírozás által okozott szennyeződést ultrahangos mosó segítségével tüntetem el. A gép 10 perc alatt 60 fokon makulátlanul tisztára varázsolja az óra tokját.

Galvanizálás után

A tok anyaga alpakka, ami magában is hordható, de fényét hosszabb távon elveszti, illetve magas nikkeltartalma miatt allergizáló hatású. Ezért érdemes krómbevonattal ellátni.

Az óra műszeres beszabályozása

A kitisztított szerkezetet “Horometer” típusú digitális szabályzóműszer segítségével pontosra szabályozom.

Szabályozás előtt

Az óra járásképe szabályozás előtt. Elsőre nem is rossz, de további beavatkozás szükséges.

Szabályozás után

Az óra szabályozás után már ezt a képet mutatja. Pontos és a mindennapokban használható járásképet produkál.

Az óra üvege

Az óra fél konvex ásványüvege. Sajnos kissé karcos, javítása nem kivitelezhető. Nedves polir papíron a nagyobb karcokat eltüntetem, de tükörsima sosem lesz. A óra kora itt köszön vissza a felújított órán.

Az elkészült óra bőrszíj nélkül

Az óra kengyele fix, nem szerelhető, így csak olyan szíj tehető rá, ami szerelés előtt felnyitható és a helyén rögzíthető.

Az óra elkészült

A fixfüles megoldású óratokra úgy kell készíttetni a bőrszíjat, mert a bujtató nem bontható .Egy bőrszíj felbontás utáni felragasztásával a probléma megoldható!

Az óra elkészült

Az óra elkészült. A felhúzókorona cseréje után az óra akár mindennapi használatra is alkalmas.

Elkészült óra

A megmentett óra újból életre kelt. Örömömre szolgált, hogy a Kurt Freres (Cal:171) koktélóra komplett felújítását bemutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

13 + 12 =