Egy hazai vonatkoztatású órásszerszám bemutatása
Egy hazai vonatkoztatású órásszerszám bemutatása
Rendkívül érdekes jelenséget produkál a képen látható Doxa (Cal:103) kaliberű karóra. Tökéletes pontossággal ketyegve egyszer csak megáll és nem jár tovább. Nézzünk bele mi okozhatja ezt a bosszantó, rejtett hibát.
Az ETA gyökerekre hajazó Cal:103 szerkezet egy kiforrt óramű, amely egyik legismertebb szerepét a korabeli Doxa karórákban játszotta el, ismertséget teremtve az amúgy névtelenségbe forduló kalibernek. Ebben a konkrét esetben a járat kifordul a horgonyvillából, amely a vezetőtárcsa lazaságára utalhat. Akkor lássunk neki
Két olyan órás alapszerszámot használok a művelethez, amely szintén hagyatékból került hozzám, büszkén hirdetve a múlt célszerszámait. Mindkettő kisipari termék, amely „BÉLA” márkanévre hallgatva számos műhelyben megtalálható a mai napig. Bár tulajdonosa már nem él, de özvegye nekem ajándékozta, hogy használjam őket a gyakorlatban is.
Első lépésben kiveszem a billegőt, hátára fordítom és a rögzítő-tőkét elfordítva szabaddá teszem a hajszálrugót. Maga a tőke szabadon elforog, mindkét irányba, csak egy éles csavarhúzó kell hozzá.
A rögzítő-tőke elfordítása után már csak a hajszálrugó tőkét kell szabaddá tenni, és már le is emelhető a komplett billegő annak hídjáról. Erre való a képen is látható célszerszám, amelyre elég feltűzni a billegőt és már hozzá is lehet férni a rögzítőcsavarhoz. Nagyon sokszor használom, mert pofonegyszerű célszerszám.
A meglazult vezetőtárcsa levételére szintén egy „BÉLA” márkájú célszerszámot használok, amellyel sérülés illetve nyom nélkül levehető a vezetőtárcsa.
Hazánkban dolgozó elhivatott és önzetlen szakemberek minden területen kivették részüket a munkából. Napi órajavítási feladatok mellet például, P.Kiss István a számlapok hazai retusálására szakosodott, de számos kisvállalkozás gyártott órás szerszámokat illetve eszközöket. Publikációmban szereplő „BÉLA” elnevezésű szerszámokat például Béla István Órásmester készítette, kis szériás termékként hazai felhasználásra a Garai téri piac tőszomszédságában lévő műhelyében.
Műhelyük fénykorában ketten vezették a vállalkozást, amely órajavítási feladatok mellett komplett műhelyfelszerelést is gyártott a szakma részére. Szegecselőket, celluloid lap préseket, vezetőtárcsa szerelékeket, illetve csipeszeket is gyártottak, elérhető áron. Az akkori hiánygazdaság égisze alatt számos magyar vállalkozás készített eszközöket az órások részére. Míg gyáripari szinten a Gamma Művek, Magyar Optikai Művek volt jelen a piacon, addig kisipari mennyiségben Horlai Lajos illetve Béla István látta el szerszámaival a hazai órásszakmát.
Az idős szakma elmondása szerint szinte bárki bejárhatott hozzá, hisz közvetlen, barátságos embernek ismerték, aki szívesen segített másoknak. Akár egy darab, tőle vásárolt szegecselőt is legyártott, amennyiben eltörött, de felújított órás esztergagép csapágyazást is, amely mára ismeretlen fogalom a hazai kisiparban. Minden hazai órás példaképe lehetne mai világunkban, isten nyugosztalja.
Menettel, finoman mozgatható pofái kúpszerűen zárnak össze, melyek szinte lepattintják a vezetőtárcsát a billegőtengelyről. Ebben az esetben a vezetőtárcsa bár szoros érzetet ad, mégis elforog a helyén, ez okozza a megállásból adódó hibát.
Pofáira feltámasztva a billegőt óvatosan összezárom a célszerszámot, amely annak pereménél ragadja meg a hibás, elforgó alkatrészt.
Az alulnézetből látható, hogy már csak egyetlen mozdulat választ el a leválasztástól, elég egyet tekerni a csavaron és máris leugrik a vezetőtárcsa.
Meg is van a bűnös, amely sunyi módon szoros érzetet ad, mégis elforog a helyén. Bár orvoslására az idős-szakma sellakot szokott használni, amely végérvényesen rögzíti helyén a vezetőtárcsát. Felesleges vegyészkedni, hisz a megoldást ugyan az a szerszám biztosítja, amivel levettem, ugyanis pofáival összeszorítható a vezetőtárcsa nyaka.
Ügyelve a részletekre fordítva befogom a vezetőtárcsát a szerszám pofái közé. A művelet sarokpontja a vezetőkő, hisz könnyű eltörni, ezért lupéval figyelve csak annyi dolgom van, hogy a szorításon kívül maradjon.
Mivel magát a vezetőtárcsát is könnyű összeroppantani, annak középpontjába belehelyezek egy órás dörzsárt, amely nem túl szorosan, de belefér a billegőtengely furatába. Kicsit megszorítom a pofákat, miközben érezni, hogy a vezetőtárcsa nyaka két ponton beszűkül. Ez a pár tizednyi deformálás már elég ahhoz, hogy visszahelyezés közben stabilan megszoruljon a kúpra záródó vezetőtárcsa. Ugyan ezzel a módszerrel laza negyedes kereket is összenyomtam már, szinte sebészeti pontossággal és precizitással.
Szegecselőpadkán visszaütöttem a vezetőtárcsát a helyére, amit előtte középpontba állítottam. Sokat javult a szorosság, immáron nem fordul el, amely eddig rejtett hibaként a megállást okozta.
Ahhoz, hogy a járat ne sántítson, be kell állítani a középpontot. Amennyiben a vezetőtárcsa alapból középpontra van állítva, elég a billegőkoszorú jelölése alapján visszahelyezni a hajszálrugót és a járat mindkét irányba szimmetrikus működést fog produkálni. Látható, hogy a hajszálrugó-tőke a jelölőponttal metszésben áll, így a helyén vélhetőleg tökéletesen fog lengeni.
Visszahelyezés után a rögzítő-tőkét elfordítva bezárom a szabályzótolókát, amely visszaszerelés után is rögzíteni fogja a hajszálrugót.
Némi próba következik, amelyben meggyőződöm róla, hogy sikerrel járt a beavatkozás. Mivel a billegő stabilan leng és kifordulásnak nyoma sincs, elmondható, hogy sikerrel járt a művelet. Bár a publikáció nem fedi fel a művelet valós időtartamát, de a beavatkozás kb: 35-40 percet vett igénybe gyakorlati műhelykörülmények közt. Természetesen ilyenkor érdemes odafigyelni, hogy milyen minőségű kenőanyaggal látták el a billegőcsapágyat, hisz annak beszáradása is okozhat rejtett hibának látszó jelenséget. Maga a művelet a linkre kattintva megtekinthető.
Klasszikus időmérőnek ismert Doxa (Cal:103) karóra újból hibátlanul működik, így az örökség részét képző időmérő újból átadhatja magát az örökkévalóságnak. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás gyakorlati mozzanatait bemutathattam mindenkinek.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu