Egy korai cilinderjáratú zsebóra teljes felújítása
Egy korai cilinderjáratú zsebóra teljes felújítása
A javítás tárgya egy 1870 körül gyártott cilinderjáratú zsebóra, amely bár optikailag kifogástalan, de működésképtelen.
George Graham 1720 környékén fejlesztette ki a cilinderjáratot, mely jelentős fejlődésnek indult a gátszerkezetek világában. 1764-ben VIII.Győrgy Angol királynak már olyan órát készített John Arnold órásmester, mely a pecsétgyűrű kövének helyére építettek be. Az idők során kiderült, hogy tömeggyártással ez az óratípus nagy mennyiségben és olcsón gyártható és 1870-es évekre széles tömegek számára elérhetővé vált. Az Osztrák-Magyar kiegyezés után pár évvel az Angol ipari forradalom hatására Európában is elkezdődött a klasszikus tömeggyártás, mely időszakában az ilyen cilinderjáratú óratípusból gyártották a legtöbbet.
A hengergátszerkezet sematikus rajza.
Az óra számlapja szépen cizellált tűzzománc, mely hibátlan.
Az óra tokja klasszikus duplafedelű kivitellel készült. A belső porvédő fedélre csukódik rá a zárófedél.
Az óra szerkezete járásképtelen és hiányos. Rugója törött és a felhúzókerék hiányzik.
Az óra tokja sajtolással készült.
Az óra számlapja virágmotívumokat hordoz magán, mely festőzománca készült, amit kemencébe égettek rá. Szép példája a tűzzománcmesterségnek és ami különleges benne – hibátlan.
Az óra szerkezete végletekig el van szennyeződve, a beszáradt kenőanyag maradványai mindent ellepnek. Antik óra esetén tipikusnak mondható jelenség, hisz a már régóta járásképtelen órát, akár 30 évre fiókba süllyesztik, ahol a kenőanyag szurokszerű ragadós anyaggá válva elszennyez mindent. Ez az állapot mindenképpen több órás, akár egy napos előáztatást igényel, mert az órát törés nélkül szinte lehetetlenség szétszedni. Ha mégis erőltetném nagyobb kárt okoznék, mint az eredendő hiba.
A mai modern szintetikus olajok világában már ritkán fordul elő, hogy a kenőolaj kocsonyássá válik. Régi korok órásai még organikus, állati eredetű olajakat használtak, amelyek hosszú idő alatt ilyen mézhez hasonló anyaggá válva minden működő alkatrészt ragasztóként megfogtak. Az óra ebben az állapotban felhúzhatatlan, ha mégis erőltetve van, vissza fordíthatatlanul károsodik az óramű. A rugó valószínűleg ilyen körülmények közt törött el.
Előtisztítás után szétszedve, de még elszennyeződve.
Az óra szétszedés után mehet a mosógép kosarába. A gép 30 perc alatt vegyszerek segítségével minden szennyeződést eltávolít a felületről.
Az óra csapágylemeze szerkezettisztítás után, makulátlanul tisztán.
Szerencsére ilyen típusú órához van rugó, elterjedtsége miatt az antik órajavítók rendelkeznek tartalékkal, cseréje nem okoz gondot.
A kitisztított szerkezet, összeépítés közben.
A cilinderjárat tipikus gátkereke.
Antik órák tipikus vonása az osztott hidas kivitel. Az osztott csapágylemez a kor tipikus technológiai vívmánya volt, szinte minden kerék külön híd alá van szerelve. Ember gondolná, hogy az órát javító szakember kegyébe akartak ezzel járni, valóban,az óra szerelése rendkívül praktikus, ellentétben a Glasshüttei háromnegyed hidas megoldással.
A felhúzószerkezet elemeit külön tisztítottam, mert rozsdaréteg vonta be.
A rozsdát eltávolítva és kitisztítva már összeépíthető a felhúzószerkezet.
Mivel az óra a váltókaros felhúzószerkezet kifejlesztése előtt készült, ezért itt még nyomókaros mutatóigazítást alkalmaztak. Az óratokon kivezetett nyomógomb megnyomásával lehetett a mutatókat állítani, elengedése után egy rugó visszatolta alaphelyzetbe. A felhúzótengely rögzítve van, nem lehet kihúzni, csak az óra felhúzására alkalmas. A mai értelembe vett váltókaros mutatóigazítás, ami a tengely kihúzásával állítható, csak az 1900-évek után terjedt el széles körben.
A beszáradt kenőanyag maradványait csak szétszedés után tudom eltávolítani. Utána jöhet az olajozás.
A cilindert magát is átolajzom, ezzel csökkentem a súrlódást.
A kitisztított, újraolajozott és járóképes óraszerkezet. A felhúzókerék hiányzik a menettel együtt, ennek pótlása még hátravan, az óra addig nem húzható fel.
A számlap lábai eredetiek, autentikus látványt nyújtanak.
A számlapot lúgos oldatba áztattam, amibe némi titánium-dioxidot kevertem. A vegyület hatására a fehér részek még csillogóbbá váltak. Mehet vissza a helyére.
Az óra tokja is szennyezett, egy emberöltőnyi kosz megül mindenhol. Az üres tokot ultrahangos mosóba 80 fokon 20 perc alatt megtisztítottam. Száradás után a szerkezet mehet vissza a helyére.
Földi életüket befejezett órák alkatrészeiből álló gyűjtemény hasznos kiegészítője a gyakorló órás alkatrészbázisának. Hamar megtalálom a megfelelőt, ami némi átalakítással tökéletesen betölti funkcióját.
A kilincskerék belső furata szűk, ezért méretre fúrom. A kerék kemény, de kilágyítás után könnyen megmunkálható.
Az óra hiányzó kerekének magfurata kiszakadt, ezért veszhetett el a kilincskerék, így a menetet újravágom. Professzionális menetvágó-fúrókészlet segítségével a művelet kivitelezhető.
A menet 1,2 mm átmérőjű. Megtaláltam a megfelelő menetfúrót, amit sikattyúba fogva használok.
A menethez megtaláltam a megfelelő csavart, ami az újravágott magfuratba tökéletesen illeszkedik.
A méretre készített pótalkatrész, már a helyén.
Az óra elkészült és gyűjteményi darabként alkalmi viseletre tökéletes választás. Örömömre szolgált, hogy a cilinderjáratú zsebóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.