Egy korai cilinderjáratú zsebóra teljes felújítása

Egy korai cilinderjáratú zsebóra teljes felújítása

Egy korai cilinderjáratú zsebóra teljes felújítása

 

Cilinderjáratú zsebóra

A javítás tárgya egy 1870 körül gyártott cilinderjáratú zsebóra, amely bár optikailag kifogástalan, de működésképtelen.

Múltbéli tömeggyártás

George Graham 1720 környékén fejlesztette ki a cilinderjáratot, mely jelentős fejlődésnek indult a gátszerkezetek világában. 1764-ben VIII.Győrgy Angol királynak már olyan órát készített John Arnold órásmester, mely a pecsétgyűrű kövének helyére építettek be. Az idők során kiderült, hogy tömeggyártással ez az óratípus nagy mennyiségben és olcsón gyártható és 1870-es évekre széles tömegek számára elérhetővé vált. Az Osztrák-Magyar kiegyezés után pár évvel az Angol ipari forradalom hatására Európában is elkezdődött a klasszikus tömeggyártás, mely időszakában az ilyen cilinderjáratú óratípusból gyártották a legtöbbet.

Hengergátszerkezet

A hengergátszerkezet sematikus rajza.

Cizellált tűzzománc számlap

Az óra számlapja szépen cizellált tűzzománc, mely hibátlan.

Duplafedelű tok

Az óra tokja klasszikus duplafedelű kivitellel készült. A belső porvédő fedélre csukódik rá a zárófedél.

A szerkezet

Az óra szerkezete járásképtelen és hiányos. Rugója törött és a felhúzókerék hiányzik.

Az óratok

Az óra tokja sajtolással készült.

Festett zománc számlap

Az óra számlapja virágmotívumokat hordoz magán, mely festőzománca készült, amit kemencébe égettek rá. Szép példája a tűzzománcmesterségnek és ami különleges benne – hibátlan.

A szerkezet számlap nélkül
Szennyezett óraszerkezet

Az óra szerkezete végletekig el van szennyeződve, a beszáradt kenőanyag maradványai mindent ellepnek. Antik óra esetén tipikusnak mondható jelenség, hisz a már régóta járásképtelen órát, akár 30 évre fiókba süllyesztik, ahol a kenőanyag szurokszerű ragadós anyaggá válva elszennyez mindent. Ez az állapot mindenképpen több órás, akár egy napos előáztatást igényel, mert az órát törés nélkül szinte lehetetlenség szétszedni. Ha mégis erőltetném nagyobb kárt okoznék, mint az eredendő hiba.

Beszáradt rugó

A mai modern szintetikus olajok világában már ritkán fordul elő, hogy a kenőolaj kocsonyássá válik. Régi korok órásai még organikus, állati eredetű olajakat használtak, amelyek hosszú idő alatt ilyen mézhez hasonló anyaggá válva minden működő alkatrészt ragasztóként megfogtak. Az óra ebben az állapotban felhúzhatatlan, ha mégis erőltetve van, vissza fordíthatatlanul károsodik az óramű. A rugó valószínűleg ilyen körülmények közt törött el.

Előtisztítás után

Előtisztítás után szétszedve, de még elszennyeződve.

Szerkezettisztítás

Az óra szétszedés után mehet a mosógép kosarába. A gép 30 perc alatt vegyszerek segítségével minden szennyeződést eltávolít a felületről.

Kitisztítva

Az óra csapágylemeze szerkezettisztítás után, makulátlanul tisztán.

Rugócsere után

Szerencsére ilyen típusú órához van rugó, elterjedtsége miatt az antik órajavítók rendelkeznek tartalékkal, cseréje nem okoz gondot.

Összeépítés közben

A kitisztított szerkezet, összeépítés közben.

Gátkerék

A cilinderjárat tipikus gátkereke.

Külön hidas csapágylemez

Antik órák tipikus vonása az osztott hidas kivitel. Az osztott csapágylemez a kor tipikus technológiai vívmánya volt, szinte minden kerék külön híd alá van szerelve. Ember gondolná, hogy az órát javító szakember kegyébe akartak ezzel járni, valóban,az óra szerelése rendkívül praktikus, ellentétben a Glasshüttei háromnegyed hidas megoldással.

Felhúzószerkezet nélkül

A felhúzószerkezet elemeit külön tisztítottam, mert rozsdaréteg vonta be.

Rozsdamentesen

A rozsdát eltávolítva és kitisztítva már összeépíthető a felhúzószerkezet.

Oldaldrukkeres felhúzószerkezet

Mivel az óra a váltókaros felhúzószerkezet kifejlesztése előtt készült, ezért itt még nyomókaros mutatóigazítást alkalmaztak. Az óratokon kivezetett nyomógomb megnyomásával lehetett a mutatókat állítani, elengedése után egy rugó visszatolta alaphelyzetbe. A felhúzótengely rögzítve van, nem lehet kihúzni, csak az óra felhúzására alkalmas. A mai értelembe vett váltókaros mutatóigazítás, ami a tengely kihúzásával állítható, csak az 1900-évek után terjedt el széles körben.

A felső csapágyhíd szétszedése

A beszáradt kenőanyag maradványait csak szétszedés után tudom eltávolítani. Utána jöhet az olajozás.

A kész hengerjárat,beépítés elött

A cilindert magát is átolajzom, ezzel csökkentem a súrlódást.

Kitisztított óraszerkezet

A kitisztított, újraolajozott és járóképes óraszerkezet. A felhúzókerék hiányzik a menettel együtt, ennek pótlása még hátravan, az óra addig nem húzható fel.

Épp számlaplábak

A számlap lábai eredetiek, autentikus látványt nyújtanak.

Tisztított számlap

A számlapot lúgos oldatba áztattam, amibe némi titánium-dioxidot kevertem. A vegyület hatására a fehér részek még csillogóbbá váltak. Mehet vissza a helyére.

Ultrahangos tisztítás

Az óra tokja is szennyezett, egy emberöltőnyi kosz megül mindenhol. Az üres tokot ultrahangos mosóba 80 fokon 20 perc alatt megtisztítottam. Száradás után a szerkezet mehet vissza a helyére.

Kilincskerekek

Földi életüket befejezett órák alkatrészeiből álló gyűjtemény hasznos kiegészítője a gyakorló órás alkatrészbázisának. Hamar megtalálom a megfelelőt, ami némi átalakítással tökéletesen betölti funkcióját.

Méretre igazítás

A kilincskerék belső furata szűk, ezért méretre fúrom. A kerék kemény, de kilágyítás után könnyen megmunkálható.

Menetvágás

Az óra hiányzó kerekének magfurata kiszakadt, ezért veszhetett el a kilincskerék, így a menetet újravágom. Professzionális menetvágó-fúrókészlet segítségével a művelet kivitelezhető.

Menetfúrás

A menet 1,2 mm átmérőjű. Megtaláltam a megfelelő menetfúrót, amit sikattyúba fogva használok.

Méretes csavar

A menethez megtaláltam a megfelelő csavart, ami az újravágott magfuratba tökéletesen illeszkedik.

A pótolt alkatrész

A méretre készített pótalkatrész, már a helyén.

Az óra elkészült

Az óra elkészült és gyűjteményi darabként alkalmi viseletre tökéletes választás. Örömömre szolgált, hogy a cilinderjáratú zsebóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel : Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük