Egy máltai keresztes rugóház bemutatása
Máltai keresztes nyomaték határolónak nevezik a képeken is megtekinthető rendszert, amely annak működését szemlélteti, gyakorlati műhely környezetében. Az International Watch & Co Schaffhausen Cal:. 74-es zsebórát működtető rugóház roppant elterjedt volt a maga korában, kizárólag minőségi szerkezeteknél.
Akkor lássunk annak működését.
Az 1900-as évek elején még nem léteztek azok a mai modern acél ötvözetek, amelyek lehetővé tehették volna az egyenletes nyomaték leadást. Ez annyit jelentett a gyakorlatban, hogy a teljesen felhúzott, illetve a lejárás előtti rugónyomaték alkalmatlan volt a minőségi időmérésre. Ebből kifolyólag egy leleményes megoldással a rugóházat nem lehet teljesen felhúzni, amely egyben nem engedi teljesen lejárni sem.
Ennek okán pusztán a motorrugó egyenletes nyomatékot leadó szakasza vesz részt a kerékrendszer működtetésében. A nyitott rugóházról készült fotó szemlélteti igazán, hogy a hajtórugó nincs teljesen lejárva, így nagyjából két fordulatnyi, instabil nyomaték ki van iktatva a működésből.
Ez jellemző a felhúzás utáni állapotra is, hisz innen is kiesik az utolsó két fordulat. Ez a technikai megoldás szabad szemmel nem látható, ezért megbontottam a rugóház csapágylemezét, hogy mindenki megérthesse annak működését.
Leválasztva a rugóház fedelét láthatóvá válik a technikai megoldás valódi értelme. Bár négy fordulatnyi nyomaték hiányzik a járás tartalékból, viszont a megmaradt működési hossz rendkívül stabil és egyenletes.
Az 1950-es évektől már nem alkalmazták ezt a roppant látványos illetve kreatív megoldást. Egyrészt nagyon drága megoldásnak bizonyult, másfelől pedig addigra kifejlesztettek olyan minőségi acél ötvözeteket, amelyek nyomatéka a teljes működés időtartama alatt lineáris.
Örömömre szolgált, hogy ezen roppan ötletes illetve látványos technikai megoldást bemutathattam mindenkinek.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu