Eterna-Matic karóra felújítása
Eterna-Matic karóra felújítása
Eterna cal:1483 Automatic karóra. A karóra teljes felújításra került műhelyembe, mind a szerkezet mind az óra tokja ráncfelvarráson esik át.
Az Eterna márka jelentős szerepet játszott az automata szerkezetek fejlődésében. Mérnökei által kifejlesztett szabadalom tette lehetővé, hogy a mai modern automatafelhúzású szerkezetek rotorja golyóscsapágy segítségével könnyítse a felhúzást. Az emblémájukon szereplő öt pont szimbolikusan a csapágy golyóit szimbolizálja.
A javítás munkaterülete.
A hátlap leszerelése után láthatóvá válik maga a szerkezet.
A rotor levétele a rögzítőcsavar kihajtása után lehetséges.
A óraszerkezet automatika nélkül.
A tokból való kivétel után.
A számlap hibátlan.
A billegő hídját egy csavar rögzíti.
A horgony hídját egy csavar rögzíti.
Automatika és gátszerkezet nélkül.
A csapágyhíd levétele után láthatóvá válik a kerékrendszer.
A csapágyhídon látszanak a kőcsapágyak.
A hajtórugó.
A fedél eltávolítása után láthatóvá válik a hajtórugó.
A rugóház fedelén latható a hiba egyik forrása, a beszáradt kenőanyag maradványai. Ez a olajsár jelen van mindenhol és az óra járását bizonytalanná teszi.
A naptárszerkezet alkatrészei.
A csupasz alaplemez.
A naptárszerkezet dátumgyűrűje.
A lebontott óraszerkezet alkatrészei tisztítás előtt.
Az óra szerkezettisztításhoz szükséges készülékek.
A szerkezettisztítás után lepedék és olajsár nélküli alkatrészek. A tisztítóberendezés 40 perc alatt makulátlan tisztaságúra mossa az óra alkatrészeit.
Összerakás után jöhet az olajozás. Minőségi Svájci óraolajat használok és legalább négyfélét.
Még számlap nélkül.
Az Incabock zárt csapágyát szétszedés után lehet csak olajozni. A kis méretek miatt nehezen fotózható a folyamat.
Olajozás után a leszorítórugó visszahelyezése következik.
Összeszerelés és olajzás után.
Frissen olajozott és járóképes óraszerkezetet még tokba helyezés előtt letesztelem.
Első nekifutásnak nem is rossz.
Az összeállított óra átadás előtt egy végső, alapos szabályozáson esik át. A készülék egy keretprogram segítségével hat pozícióban teszteli a karórát, még a pozícionális hibákat is feltárja.
Az óratok felújítása előtt kipréselem a plexit, hogy ne sérülhessen.
Az óratok felújítása előtt a tok csövét eltávolítom. Erre azért van szükség, mert csiszolás közben megsérülhet, másrészt pedig útban van.
Tokcső nélkül, még karcosan.
A csiszolókorong egy 600-as csiszolóanyagot egyenletesen tartalmazó gumikorong, mely segítségével eltávolíthatjuk a durva karcokat. Egészen a polírozásig juthatunk vele.
Finom csiszolás után már karcmentesen.
Csiszolás után következhet a polírozás. Durva rongykoronggal kezdem.
Bár a rongykorong fényes felületet képez, de még finomításra van szükség.
Tükörsima felület eléréséhez pamutkorongra váltok.
Pamutkorong. A hozzá tartozó luxor pasztával tükörfelületet érek el vele.
Az oldalrészek mattírozása előtt hőálló maszkolószalaggal takarni kell a fényes felületeket.
A mattírozókorong egy szivacshoz hasonló korong,melybe finom csiszolóanyagot ágyaztak. Segítségével egyenletesen matt felületet érhetünk el.
600 finomságú lehúzókövön a hátlap sík felülete egyenletesen szálra húzott lesz.
Eredeti állapotra helyreállított hátlap.
Az erősen szennyezett, polírpaszta-maradványokat tartalmazó óratokot ultrahangos mosóban tisztíthatunk a legkönnyebben.
15 perces tisztítás után az óratok makulátlanul tisztán kerül elő a mosóból.
Az óra tokja és vele együtt a szerkezet is elkészült. Örömömre szolgált, hogy a felújítás részleteit megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu