Ezüst Longines (Cal: 18,69N) zsebóra teljes felújítása

Ezüst Longines (Cal: 18,69N) zsebóra teljes felújítása

Ezüst Longines (Cal: 18,69N) zsebóra teljes felújítása

Longines zsebóra

A javítás tárgya egy 1927-ben készült ezüst Longines zsebóra, mely meglepően jó állapotban maradt meg az utókornak. Néhány hiányosságtól eltekintve mentesült minden barbarizmustól, csupán a szokásos javítási teendők adódnak rajta.

Medálbejegyzések

A porvédő fedél magán hordozza a világkiállításokon elnyert elismeréseket, mely az akkori propaganda elengedhetetlen eszköze volt. Az internet és a televízió feltalálása előtt az óragyártók technikai fejlesztéseiket az akkori kiállítások standjain ismertették a nagyközönséggel.

Természetesen minden óramárka fontosnak tartotta a részvételt, ami a Viktoriánus Anglia és az ipari forradalom után mindig bámulatos technikai újdonságokkal kápráztatta el a nagyközönséget. Világkiállításokon láthatott a nagyközönség először villanyvilágítást, mozgólépcsőt,d e ilyen eseményeken debütált először a gramofon és a villanytávíró is. A BaselWorld elődjeként az akkor alakuló óramárkák mindegyike benevezett ilyen rendezvényekre.

Longines plakát

A Longines 1920 években készült hivatalos plakátján is nyomon követhetőek a világkiállítások medáljai, amelyek mindegyike valamely aktuális fejlesztést díjazta. Az 1889-es párizsi világkiállítás volt a legnagyobb volumenű ilyen esemény, mely eredményei sok márka jövőjét meghatározta. A tolókaros mutatóigazítást felváltó,mai modern váltókaros megoldás technikai fejlesztése is díjazásra került. A verseny jót tett az óraiparnak, hisz erre az időszakra tehető a legtöbb innováció, mely mai napig meghatározza a modern óragyártást.

Párizsi világkiállítás 1889

Franciaország negyedik köztársasága 1889-ben a francia forradalom centenáriumát a párizsi világkiállítással ünnepelte. A soha nem látott pompával, igazi franciás nagyvonalúsággal rendezett világeseményre a legtöbb monarchia hivatalosan, állami szinten nem nevezett be, kiállítóik csupán magánemberekként, saját hírnevüket öregbítve vettek részt alkotásaikkal a tárlaton.

A kiállítás legfőbb látványossága kétségkívül Gustav Eiffel 300 m magas, acélszerkezetes tornya volt, mellyel a New York-i Empire State Building megépültéig (1931-ig) a világ legmagasabb építményének számított. A monumentális műszaki csoda több mint 7 millió kg súlyú szerkezetével szinte elnyomta a kiállítás többi, korántsem apró épületét. Beüzemelése után, már a tárlat ideje alatt behozta a részvényesek által befektetett 7 millió frankot meghaladó összeget.

A kiállítás alatt többször bengáli tüzekkel világították ki, ami ámulatba ejtette a számtalan látogatót, míg a tetején kézi erővel mozgatott hatalmas reflektorok fénypásztái estéről estére elkápráztatták a bámészkodókat.A torony sorsa bizonytalanná vált az expó után,lebontása napirendre került, de a hazafias érzelmek felülkerekedtek,így a torony maradt, ezzel Franciaország és a világ szimbolikus épületei közé emelkedett.

Mutatópótlás

Az üvegráma felhajtása után szabaddá válik a számlap. A mutatók kissé bumfordi látványt nyújtanak, valószínűleg egy Molnia zsebóráról származnak. Bár funkcióit betölti, de a pótlás optikailag kissé elrontja a zsebóra imázsát.

Ásványüveg pótlása

Az óra üvege eltörhetett, mert helyette plexit használtak, mely nem eredeti megoldás. Ahhoz,hogy autentikus legyen, pótlására gondolni kell a javítás végén.

Zsanéros üvegráma

A zsebóra üvegrámája zsanéros megoldású, a porvédőfedélhez hasonlóan felhajtható.

Címerpajzs

A szépen dekorált óratok a kor szokásának megfelelően 800 finomságú ezüstből készült, a rajta látható címerpajzs vésetlen. A gilosált mintázat kopásán nyomon követhető az óra viselésének mértéke. Mivel zsebben hordják, ezért a szélük eltompul, a mintázat élei lekopnak. Ebben az esetben ilyen kopást nem látok, tehát az óra többet időzött a páncélszekrényben, mint zsebben.

A szerkezet

A szerkezet korabeli,15 köves óramű, mely 40 órás járástartalékával napi felhúzást igényel. Az aranyozás hibátlan, látszik, hogy megbecsült darabja volt egykori tulajdonosának.

Felhúzótengely kivétele

A felhúzótengely a váltókar rögzítőcsavarjának kilazításával kiemelhető.

Háromrészes óratok

Az óra tokja háromrészes, zsanéros kialakítású. A porvédőfedél csukódása után a hátlap is rápattintható, de maga az üvegráma is csuklópántos megoldású.

Mutatók nélkül

Az óra mutatói nem típus azonosak, pótlásuk mindenképpen szükséges ahhoz, hogy a zsebóra megjelenése eredeti legyen.

Kaliberszám

A billegő alatt leolvasható a szerkezet kaliberszáma. A Longines Cal:18,69N 1914-től egészen 1945-ig volt gyártásban.

A szerkezet számlap nélkül

Az óra szerkezete számlap nélkül. A hibátlan tűzzománc számlap három láb segítségével rögzül a felső csapágylemezhez.

Szerkezettisztítás előkészítése

A szerkezet rég volt karbantartva, tisztítása elengedhetetlen. A művelethez szétszedem a szerkezetet.

Rugóház nélkül

A hajtórugó csapágylemezének eltávolítása után kiemelhető a rugóház.

Elszennyeződés mértéke

A sokáig használt és elszennyeződött óra tipikus példája, amikor a besűrűsödött, elkocsonyásodott kenőanyag ragasztóként tartja össze az alkatrészeket. Itt is ez látható, a tengelycsap szinte beragad a csapágyfészekbe, ami a működésben is gátolja.

Az óra ettől még megy, de járása bizonytalan, működési tartaléka lecsökken. Egy alapos szerkezettisztítás eltengethetetlen egy ilyen szintű szennyeződés esetén.

Jelzett csapágylemez

A csapágylemez magán hordozza a Longines feliratot, mely jól mutat a foglalt csapágykövek felett.

Fedőkövek eltávolítása

A szerkezettisztítás hatékonysága akkor teljes, ha minden zárt alkatrészt eltávolítok a szerkezetről, így a mosófolyadék minden zegzugot átjárhat. A fedőkő eltávolítása is ezt a célt szolgálja.

Lecsupaszított csapágylemez

A lecsupaszított és végletekig elszennyeződött csapágylemez mehet a mosóba.

Hajszálrugó leszerelése

A hajszálrugó elválasztásához egy elmés antik szerszámot használok, mely stabilan rögzít egy acél stiftet. Erre a stiftre akasztom a komplett billegőt, amit kézzel leszorítva könnyedén hozzáférhetővé teszi a rögzítőcsavart. A kitáguló rugón egyből szemrevételezni is tudom az esetleges sérüléseket.

Szétbontott billegő

A billegő szétbontás után szintén mehet a mosóba. A csapágyhíd minden alkatrészét eltávolítottam, mert a fedőkőre száradt olajmaradványokat másként nem lehet eltávolítani.

Hibátlan számlap

Az óra számlapja hibátlan, feszegetésnek, repedésnek nyoma sincs, ritkán látni ilyet.

Három láb a rögzítéshez

A számlap hátulján megfigyelhető az úgynevezett ellen zománc, amit kiégetés előtt visznek fel a felületre. Enélkül a számlap hevítés és lehűlés fázisában elvetemedne.

Szétbontás után

A szétbontott alkatrészek tárolóban várják a szerkezettisztítást.

Kocsonyás kenőanyag

A rugóház fedelének lepattintása után láthatóvá válik a beszáradt kenőolaj maradványa, ami annak eredménye, hogy nem szintetikus olajat használtak annak idején-nyilvánvalóan azért mert még nem létezett ilyen modern kenőanyag.

Mosókosár

A szerkezettisztító készülék mosókosarába minden alkatrész belefér. A sérülékeny darabokat külön kis kosárba helyezem el.

Elma mosógép

Óraszerkezetek tisztítására a képen látható Elma Star-Elite típusú professzionális készüléket használom. Az első üvegben Elma koncentrátum 9 : 1 arányú vizes oldata található, a többi kettőben mosóbenzin.

Óratok polírozása

Az óra tokját pamutkorong segítségével fényesre polírozom. Flexibilis tengelyű polírgép segítségével a legkisebb helyre is eljutok a koronggal.

Belső díszítések

A kiszerelt óratok belső felületén is díszítés látható. A fémjelzés is ide került, ami a 800-as ezüst finomságot tanúsítja.

Szerkezettisztítás után

A szerkezettisztítás után az alkatrészek makulátlanul tisztán kerülnek ki a gép mosókosarából.

Kitisztított csapágylemez

A lecsupaszított csapágylemez már kitisztítva várja az összeszerelést.

Kitisztított rugóház

A rugóház is megszabadult a beszáradt, elkocsonyásodott kenőanyagtól, immáron szintetikus olaj használatával újra olajzom.

Rugóház fedele

Átolajzás után a rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével visszapattintom és mehet a helyére.

Összeállítás közben

A kitisztított óraszerkezet kerékrendszere összeépítés közben.

Csapágylemez

A csapágylemez foglalt köveiből is eltűnt a beszáradt kenőanyag, így újraolajozható.

A szerkezet olajzása

A szerkezetet összeépítés közben friss olajjal látom el. Négyféle szintetikus olajat használok, hogy az óra sokáig, hiba nélkül működhessen.

Másik oldal kenése

A szerkezet kenését a másik oldalon is elvégzem. Minden mozgó alkatrészt friss olajjal kenek át.

Felhúzószerkezet alkatrészeinek kenése

A korona és kilincskerék racsniját is friss olajat kap, hisz ez az óra egyik legjobban igénybe vett alkatrésze.

Fedőkövek kenése

A fedőköveket beépítés előtt szintetikus könnyű olajjal kenem át.

Csúszókapcsolat

A csőtengely szorosan illeszkedik a perctengelyen, helyére csak egy erős csipesz segítségével nyomható rá. Az alkatrész kuplungszerűen megcsúszik, így biztosítja a mutatók állítását.

Billegő fedőkövének kenése

A billegő zárt csapágyának köveit beépítés előtt szintén átolajzom. Szintetikus könnyű olaj használatával a billegő futása optimális lesz hosszú időn keresztül.

Szabályzókulcs

A szabályzótolóka segít a pontosság beállításában. A hajszálrugó működő hosszának változtatásával az óra pontossága korrigálható.

Billegőkerék

A szerkezet precíz kivitelezésű bimetall billegője. A kettősfémből forrasztott alkatrész hőmérséklet függvényében kismértékben változtatja alakját, mely hatására a lengésszög változik. Ez főleg a szénacélból készült hajszálrugó drasztikus méretváltoztatásából adódó eltérést kompenzálja, Egészen a Nivarox (rozsdamentes és hőtágulásra érzéketlen) ötvözet elterjedéséig széles körben használták ezt a billegőtípust. Mivel ezek a modern anyagok hajszálrugó és akár billegő készítésére is alkalmasak voltak, már nem igényeltek hőkompenzálást, az 1950-es évektől eltűntek az óragyártásból.

Visszaszerelés közben

A levételi eljárással fordított ütemben elvégezhető a visszaszerelés művelete is. Hátára fordított hidat a stift végére akasztom és így könnyebben odaférek a rögzítőcsavarhoz.

Felhúzótengely kenése

A felhúzótengelyt szintén kenni kell. A zsírzópárna sárga szivacsa át van itatva jó minőségű kenőzsírral, elég beletunkolni és a felület kenése biztosítva lesz.

Füstkarika

Füstkarika pótlása. A számlap és a perckerék közt kevés hézag mutatkozik, mely közé egy 0,1 mm vastag sárgaréz rugólemezt helyezek, mely ezt a hézagot enyhe nyomással kitölti.

Pótlás után

Ha ez az alkatrész nincs a helyén, az óramutató lebeg és ez a hiba azt okozhatja, hogy néha összeakadhat a percmutatóval. Pótlása szükséges.

Összeépítés után

A kitisztított és összeépített óraszerkezet szabályozás előtt.

Szabályozás előtt

Az óra beszabályozására „Horometer” digitális szabályzóműszert használom.

Beszabályozás után

Az óra járásképe szabályozás után. Látható,hogy a szerkezet paraméterei nagyon jók, járása szinte tökéletes.

Az óratok súlya

Az ezüst óratok súlya 31,57 gramm.

Üveg pótlása

Az óra eredeti üvege eltörhetett, mert plexivel került műhelyembe, ami későbbi pótlás eredménye. Antik alkatrészkészletekből beszerezhető az eredeti üveg, mely majdnem az órával egyidős.

Mutatók pótlása

A mutatók eredetivel azonos pótlása szintén komoly feladat, mely szintén antik óraalkatrész-bázis felhasználásával lehetséges.

Páros mutatók

Szintén ritka, amikor a pótlásra szánt mutató egy párt képez,sokszor csak stílusban hasonló példányok bukkannak fel. Ebben az esetben sikerült párba hozni, bár a furat mérete nem azonos, de ezen lehet segíteni.

Mutató-dörzsárazás

A kékített acél mutatók gyárilag nagyon kemények, így méretük csak nagy körültekintéssel változtatható. Ennek az az oka, hogy a rideg anyag a legkisebb hajlításra eltörik, így kézben fogva a műveletet nem végezhető el.

Befogás

A fogó pereménél rögzíti a mutatót, így nyugodtan elvégezhető a dörzsárazás, mely ebben az esetben csak pár tized milliméter az eltérés.

Méretre illesztés után

A mutató furata méretre igazítás után. A szerszám segítségével a mutató törése nélkül végezhető el a művelet.

Pótlás után

A méretre igazított mutatók, már a helyükön.

Felhúzókorona rögzítése

Korabeli hagyatékból származó zsebórakoronával pótolom a hiányzó elemet, mely méretében azonos, stílusos darab. Pusztán menetmélysége nem megfelelő, ha így szerelném fel a tengelyre nem érne be a szerkezetig. Hagyományos technikával némi forrasztóónt fogóval apró darabokra csípek és belehelyezem a korona furatába. A felhúzótengelyt belehajtva a menet mélysége csökken, így a tengely hosszabban beér a szerkezetbe és így már ellátja feladatát.

Kiválasztott üveg

A méretre igazított mutatók, már a helyükön.

Az óra elkészült

Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas.Örömömre szolgált, hogy a kiváló állapotban megmaradt ezüst Longines (Cal: 18,69N)zsebóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük