Fortis B-42 Cosmonauts pilótaóra rekonstrukciója

Fortis B-42 Cosmonauts pilótaóra rekonstrukciója

Fortis B-42 Cosmonauts karóra

A javítás tárgya egy mai modern és speciális karóra, melynek brutális megjelenése nem véletlen, hisz a Nemzetközi Űrmisszió hivatalos időmérője. Bár ez a példány sose járt az űrben, de így is megérett a teljes felújításra. Az órát nem lehet felhúzni, mutatója kifakult, az aktuális karbantartáson túl ezek kijavítása is esedékes.

Űrhajós múlt

A Fortis márka kötődése az űrmisszióhoz nem új keletű, a földről indulva szinte végigjárta a teljes szamárlétrát. Előbb a légi irányítás kötelező viselete volt, ezután a polgári repülés és a légierő használta széles körben, később a sztratoszférát elhagyva a Nemzetközi Űrállomás ( ISS) hivatalos időmérőjévé vált. Bár minden nemzetnek volt saját prototípusa, mégis előszeretettel használták az Orosz űrhajósok is, amire az egységes megjelenésen túl megbízhatósága is okot adott.

Autentikus hátlap

A hátlap bejegyzésein látható a kötelező protokollfelirat. Az óra tokja rozsdamentes acél, mely rendkívül masszív, fegyveracélhoz hasonlóan mattírozott kivitelű, ez köszön vissza az összes felületen.

Minőségbiztosítási feltételek

Minden fedélzeti, búvár és katonai órának meg kell felelnie egy szigorú minőségbiztosítási feltételnek, amit nemzetközi szabvány ír elő. Ezek közül talán a világűrben használatos órák feltételei a legszigorúbbak, hisz el kell viselniük az űrhajó indításakor fellépő emberfeletti gyorsulást, és a súlytalanság generálta fizikai hatásokat. Ráadásul a visszatérésekor fellépő fokozott fizikai igénybevételen túl vízmentesnek is kell lennie, mert sok esetben az óceánba landoló űrkabin kimentésekor intenzív behatásnak van kitéve a sós tengervíz által.

Műszerfali megjelenés

Az óra megjelenése rendkívül letisztult, szinte műszerfali hatást kelt. Kontrasztos számlapja jól harmonizál a világító mutatókkal, leolvashatóságát a tükrözésmentesített zafírüveg is fokozza. Egy irányba forgatható üvegrámája stabilan rögzíthető, felhúzókoronája – ha kell – akár a szkafander kesztyűjében is könnyen kezelhető.

Csavaros szíjrögzítés

A strapabíró gumiszíj csavaros megoldással van csatolva az óratokhoz, így nem kell félni attól, hogy a rögzítés kiugrik a helyéről. A csatzárvég is biztonsági megoldást kínál viselőjének, hisz a vétlen kioldás ellen biztosítva van.

Fortis és a légierő

A Fortis márka nem ismeretlen Magyarországon se, hisz már az 1980-as években, a MIG-21-es gépekkel repülő pilóták is előszeretettel használták, megbízhatósága legendássá tette a modellt. A hivatalos Hauer Montreal mellett ez a óratípus fordult elő a legtöbbször, a pápai vadászrepülő flotta még saját emblémájukat is feltüntette a számlapon. ( Fotó forrása: Trendmagazin )

Minőségi kialakítású zárvég

A biztonsági zár magán hordozza a cég logóját, mely nagyon autentikus.

Menetes hátlap

Az óra hátlapja menetes kivitelű, így nagy erővel zárható le. Ez a megfelelő rögzítés eredményezi azt, hogy az óra 200 méterig vízálló.

Készlet az órához

Az óra tartozéka egy bőr tok, mely tartalmaz egy gumiszíjat, egy fémszíjat és azok szereléséhez szükséges alapszerszámokat. Az óra szíja szabadon cserélhető, és mivel jár hozzá szerszám, akár tulajdonosa is el tudja végezni a műveletet.

fortis-grenchen-1937l

Maga a márka 1912-ben Valter Vogt irányítása alatt alakult meg, és meglehetősen mozgalmas múlttal büszkélkedhet. John Harwood által kifejlesztett technológia, mely az első automata órák kifejlesztését tették lehetővé, a Fortis által megszerzett szabadalmak jóvoltából került sorozatgyártásba. Bár automata zsebórák már az 1880-as évektől léteztek, de a mozgásszegény életmód nem tette lehetővé, hogy nagy karriert fusson, hisz a főleg ülő munkát végző tulajdonos zsebórája rendre megállt. A technológiát jegelték és a karórák korszakának elején, amikor a csuklón hordott óra mozgás struktúrája megváltozott leporolták a terveket és új köntösbe öltöztetve karóraként már hatalmas karriert tudott futni. Harwood a Fortis-ból kinőve önálló életet kezdet élni saját márkaként, de az automata órák mai fogalmát a Fortisnak köszönhetjük. Ezek után a márka a repülés és űrmisszió felé vette az irányt és ennek köszönhetően 1994-ben elnyerte a – Világűr Missziók Hivatalos Szállítója – nevű rangos címet, mely mai napig elkíséri a márka irányvonalát.

Csavaros rögzítés

A tokfülek menetes kialakításuak, melyek segítségével szilárdan rögzíthetőek a gumiszíj elemei.

A MÍR ürállomás története

A MÍR űrállomás első elemét, a központi modult 1986. február 19-én állították Föld körüli pályára. A programot eredetileg hat-nyolc évesre tervezték és az űrállomást a hasonló nevű Mir-2 váltotta volna fel. A Szovjetunió felbomlása és az orosz gazdasági válság miatt azonban a Mir-2 terve meghiúsult, az űrkutatásban máig csak az első MÍR űrállomást használhatták. A személyzet sokáig saját országuk óráit vitték a fedélzetre, a Poljot Sturmanskije minden estben jól teljesített. Aztán 1999. augusztus 28-án leszállt a Szojuz-TM-29-es orosz űrhajó, amely a MÍR orosz űrállomás utolsó állandó legénységét szállította vissza a Földre, s ezzel véget ért a MIR küldetése. Műszereit, energiaellátását kikapcsolva a gigantikus építmény 2001.Március 23,-án belépve a föld légkörébe megsemmisült. Az addig használt kézi felhúzású modell legendává vált a – Szovjet Speedmaster – becenévre hallgatva mai napig keresett óratípus. A Cal:.3133 szerkezet oroszos masszivitása szinte mindent kibírt.

Legendás űrórák

A Jól bevált Poljot Sturmanskije után számos Cal:. 3133 szerkezet készült az űrbe, még Jurij Gagarin karján is megjárta egy a világegyetemet, de Aleksei Gubarev Seconda márkájú órája is jól teljesített a súlytalanság állapotában. A kézi felhúzású werkek kitűnően működtek az űrbéli körülmények között. A Fortis márka a MÍR megsemmisülése után vette át a hivatalos szerepet.

Nagyméretű karóra

Az óra kivitele igencsak robusztus, semmi flanc, csak funkció. Tokfülek 22 milliméteres mérete arányos az óratokhoz.

Az ISS története

A Nemzetközi Űrállomás (International Space Station, ISS) egy 350 kilométer magasan keringő modul-űrállomás. Építése 1998-ban kezdődött, november 20-án állították pályára a Zarja (Hajnal) nevű orosz modult, mely első elemeként szolgált a bázisnak. Azóta 28 űrrepülőgépes küldetés és 745 űrsétán eltöltött munkaóra során gyakorlatilag elkészült az 58x44x27 méteres, eddig mintegy 100 milliárd amerikai dollárba kerülő szerkezet. Az első űrhajósok 2000. november 2-án érkeztek az űrállomásra, ahol azóta folyamatosan dolgozik legénység. Jelenleg az űrrepülőgépek, az orosz Szojuz-űrhajók és Progressz-teher űrhajók, valamint az európai ATV teherűrhajók szolgálják ki. A Nemzetközi Űrállomás a világ egyik legfontosabb és legdrágább emberi alkotása, az űrkutatás legkorszerűbb infrastruktúrája. 1994-óta a – Világűr Missziók Hivatalos Beszállítója – címmel rendelkező Fortis az egyetlen márka, mely tartósan jelen van az űrbázis fedélzetén.

Gyári gumiszíj

Az óra szilikonszíja gyári, a belsejébe rejtett logó autentikussá teszi. Felépítése és rugalmassága rendkívüli, illetve az áthajlózár alkalmazása miatt nem áll fent a berepedés és törés veszélye, ami egy átlagos gumiszíjra jellemző.

Nemzetközi pilótaviselet

Szinte a világ összes légi ereje hadrendjébe állította a Fortis modelljeit, nemzetközi elismertsége mögött rengeteg, a repüléssel kapcsolatos kutatás és fejlesztés áll. Ebben az estben is nagy szerepet kap az egységes megjelenés és a repüléssel kapcsolatos szigorú minőségbiztosítási elvek maradéktalan betartása.

Minőségi áthajlózár

Az órához tartozó áthajlózár felépítése kitűnő, korrózióálló acélból készült darab. Kidolgozása illetve optikai megjelenése tükrözi az óra minőségét.

Csathosszabbító

A gumiszíj zárja rendelkezik úgynevezett szkafanderhosszabbító toldalékkal, mely alkalmassá teszi az órát arra, hogy egy mozdulattal kinyitva meghosszabbodjon, így pilótakabáton, vagy szkafanderen kívül is hordható.

A hátlap

Az óra hátlapja tartalmaz minden feliratot, amire viselőjének szüksége lehet. A hivatalos űrmisszió emblémája szintén felbukkan a felületen.

Forgatható lünetta

Az üvegráma egy irányba forgatható és egy stabil ponton rögzíthető. A lünetta 12 óránál látható indexkapszulája szuper luminova betétet tartalmaz, így sötétben intenzíven világít.

Világító számok

A számlapra festett számok szintén világítanak a sötétben, kontrasztos háttérként nagyban elősegítik a számlap leolvashatóságát.

A hátlap nyitása

Az óra, mivel 200 méterig vízmentes, hátlapját nagy erővel húzták rá, mely azt eredményezi, hogy szabad kézben szinte kinyithatatlan. Jó segítséget nyújt ilyenkor egy állványos toknyitó.

Kiugrás elleni védelem

Az állványos szerszám nagy erőt fejt ki, de fokozott a kiugrás veszélye. Takaró-védőfólia segítségével megakadályozható, hogy kiugrás esetén kárt tegyen a hátlapban. Mivel a felület mattízozott, elég időigényes lenne az eredeti struktúra visszaépítése, ezért inkább megelőzöm a bajt.

A szerkezet

A hátlap levétele után láthatóvá válik a szerkezet, mely kissé puritán, de mivel ez egy munkaóra, érthető. Sok fedélzeti és katonai kivitelű időmérő készül hasonló egyszerűséggel, hisz itt a strapabíró kivitel és a hibátlan működés a cél, ami itt biztosítva van.

Rugalmas felfüggesztés

A szerkezetválasztás érthető, hisz az ETA 2836/2 -25 jewels werk egy kipróbált, masszív szerkezet az órák igáslova, mely pontossága a 28 800 féllengésszámnak köszönhetően majdnem kronométerszintű. Az óramű egy méretes tokkarika alkalmazása miatt flexibilisen rögzített kivitelű, a hosszú rögzítőfülek miatt szabad mozgása van a szerkezetnek.

Kiszerelve

A szerkezetet rögzítő technika sem hétköznapi, műanyag alkalmazásának nyoma sincs, ami üdítő látvány.

Többrészes tok

A tok kialakítás rendkívül igényes, masszív alkatrészek jellemzik az egész órát.

Masszív tokkarika

A szerkezetet rögzítő tokkarika eloxált fémből készült, pontosan kialakított, precíz alkatrész.

Duplex tömítés

A 200 méteres vízmentesség eléréséhez dupla tömítést használnak, ami azt jelenti, hogy a tokcső belsejében és a felhúzókoronában is van tömítés, így duplázva a hatást, hermetikusan tömíti az órát.

Matt fekete számlap

A számlap matt fekete, szinte füstszínű, a mutatók pedig foszforeszkáló fehér bevonattal vannak ellátva. A másodpercmutató okkersárga festése elüt a többitől, növelve annak leolvashatóságát.

Mutatók nélkül

A mutatókat óvatosan eltávolítottam, így már csak a számlap levétel van hátra.

A számlap

A számlap levétel után. A 24 órás gyűrű külön illeszkedik a a számlap peremére. Mivel ez a legsérülékenyebb alkatrész, a javítás végéig zárt helyen tárolom.

A szerkezet szétbontása

A szerkezet szétbontását a rotor levételével kezdem. Az alkatrészt egy méretes csavar tartja a helyén, kihajtása után a rotor levehető.

A rotor

A rotor sok esetben a marketing forrása, hisz felülete alkalmas a márka névjegyének feltüntetésére. Itt sincs másként, a Fortis logó illetve a legfontosabb információk központi helyre kerültek.

Az automatika

Az automatika egy modulrendszerű alkatrész, mely a csapágylemez felső palástjára illeszkedik, két csavar rögzíti. Ezek levétele után eltávolítható a komplett mechanika.

A szerkezet sajátosságai

Az ETA szerkezetek sajátosságai közé tartozik, hogy alig használnak forgácsolást. A precíziós öntési eljárást alkalmazó technológia lehetővé teszi a tömeggyártást. Sajnos volt idő kihasználni, hisz a quartz órák elterjedésének vészkorszakaiban ilyen technikával készítettek el több mint 300 millió Swatch szerkezetet, ellencsapásként a Japán dömpingórák kihívására.

A szerkezet leeresztése

Szétszedés előtt a rugóházban felhalmozódott energiát le kell engedni, mert szétszedéskor kárt tehet a szerkezetben. Sajnos a werk koronáról nem húzható fel, így ezzel a módszerrel leengedni sem lehet, ezért a kilincskerék magcsavarjába helyezett csavarhúzó segítségével óvatosan feszültségmentesítem a szerkezetet.

A szerkezet billegője

A szerkezet billegője. A csapágyhíd tetején található excenter az úgynevezett „Etachron” szabályzórendszer, mely forgatásával szinte másodpercpontossággal szabályozható a pontosság. Negatív irányba forgatva késlelteti, pozitív irányba tekerve sietteti a szerkezetet.

Horgony és hídja

A horgony hídja egy precíz, sajtolással előállított alkatrész, mely két csavarral rögzíthető.

Kilincskerék

A szerkezet kilincskereke edzett acél alkatrész, mely aranyszínű bevonattal van ellátva.

A kerékrendszer csapágylemeze

A futószerkezet csapágylemeze, mely alatt helyezkedik el a kerékrendszer. Két csavar rögzíti, kioldásával eltávolítható az alkatrész.

Tisztítás előtt

Szerkezettisztítás előtt lepattintom a rugóház fedelét, hogy a mosófolyadék átjárhassa a rugó meneteit. A rugómag végére enyhe nyomást gyakorolva leugrik a fedél, mely azután óvatosan eltávolítható.

Szennyezett rugóház

Szerkezettisztítás előtt lepattintom a rugóház fedelét, hogy a mosófolyadék átjárhassa a rugó meneteit. A rugómag végére enyhe nyomást gyakorolva leugrik a fedél, mely azután óvatosan eltávolítható.

Dupla dátumszerkezet

A számlap levétele után láthatóvá válik a dupla dátumszerkezet. Pillanatváltós kivitele miatt mindkét tárcsa egyszerre vált éjfélkor. Levétele a naptárcsa eltávolításával indul, amit egy zéger-gyűrű tart a helyén.

Levétel után

A naptárcsa levétele után külön leszorítólemez rögzíti a dátumtárcsát. Ennek levétele után eltávolítható a dátumtárcsa is.

Könnyű áttekinthetőség

Az ETA szerkezetek nem véletlenül kerültek piacvezető pozícióba, kialakításuk meglehetősen precíz, az órás számára áttekinthető, ráadásul alkatrész is van hozzá bőven. Ezért nem érdemes fiókba tárolni, ha elromlik mindig van megoldás javításukra. A lecsupaszított csapágylemez a többi alkatrésszel együtt mehet a szerkezettisztító gép kosarába.

Mosókosár

A szerkezettisztító készülék mosókosara. A szétszedett alkatrészek elkülönítve helyezhetők el benne, így mosás közben nem sérülhetnek meg.

Kitisztított alaplemez

A teljesen lecsupaszított csapágylemez szerkezettisztítás után makulátlanul tisztán kerül ki a mosógépből.

A kerékrendszer

A szerkezet kerékrendszere tisztítás után, összeépítés előtt. A rugóház nyomatékát forgómozgássá alakítva működteti a szerkezetet, amit a gátkerék fogaiba akadó horgony fékez le és redukálja az pontos idő számára mérhető gyorsaságra.

Összeépítés közben

A szerkezettisztítás után kiterített alkatrészek időfolyam szerinti elhelyezése könnyű átláthatóságot nyújt összeépítéskor.

Kitisztított rugóház

A kitisztított rugóház nem igényel kenést, mert felületén hordozza a kenőréteget, amely majdnem teljes élettartama alatt kiszolgálja. Viszont maga a rugómag és annak csapágya igényli a kenést, karbantartáskor ezeket érdemes átkenni.

Rugóház fedél

A rugóház fedele peremes kialakítású, enyhe nyomás hatására helyére ugrik.

A fedél visszapattintása

A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével helyére pattintom.

Másodperckerék kenése

A másodperckerék tengelynyúlványát, amire a mutató is kerül még beépítés előtt átkenem, mert utána már nem férek hozzá. Szintetikus könnyolajat használok és mindig csak keveset.

A horgonykövek kenése

A horgony köveit is kenni kell. Azt a módszert alkalmazom, ami eddig mindig bevált. A olajzót leteszem egy stabil pontra, a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövekhez, így csak oda kerül kenőanyag, ahova kell. A palettákra került kenőanyag az első felhúzás utáni működés következtében átkerül a gátkerék fogaira, egyenletesen elterítve.

Összeépítés közben

A kitisztított szerkezet összeépítés közben. A werk nagyon jól szerelhető, pontos illesztései miatt az alkatrészek könnyen a helyükre kerülnek. A kerekek helyzete is adott, alsó és felső szerelőnyílásokon át a mégis makacskodó alkatrészek könnyen helyreilleszthetőek.

Tipikus ETA csavar

Az ETA szerkezetek csavarjai egyformák, nem kell különválogatni szétszedés után, illetve kialakításuk alkalmas gépi szerelésre is. Antik órák esetén nem ritkán találkozunk négy-ötféle mérettel, itt két típussal összeszerelhető a komplett óra.

Másodpercstop karja

Amikor mutatóigazításhoz kihúzom a felhúzótengelyt, a szerkezet megáll. Eme funkciónak egyetlen eleme ez az alkatrész, mely a koronakerék hornyába illeszkedve kihúzáskor elfordul és másik vége beleérve a billegőkoszorúba – megállítva a szerkezetet. Visszatolva az alkatrész is alaphelyzetbe kerül és a billegőt elengedve újraindul a szerkezet.

Másodperc-stop a helyén

A helyére illesztett másodperc-stop karja felfedezhető a képen, melynek funkciója is világos. A felhúzótengely kihúzásakor elmozduló, a koronakerék hornyába illesztett kar elfordul és megállítja a billegőt.

Szétakadt felhúzószerkezet

Az órát koronáról nem lehet felhúzni, pedig eredetileg működik ez a funkció. Ebben az esetben a nyomórugó hibája okozza azt a jelenséget, hogy nem áll vissza alaphelyzetbe a felhúzókerék-koronakerék párosa. Mivel a tolókar és a rugó egy közös alkatrész, cseréjével megoldható a probléma. Szakszerű kenés után az óra már felhúzható a koronán keresztül is.

Dátumszerkezet visszaszerelése

Az összes kerék a helyére került, így kenés után minden mehet a helyére. Mivel a kerékrendszer ez oldali csapágyaihoz csak a dátumtárcsák felszerelése előtt férek hozzá, így a kenés műveletét érdemes előtte elvégezni. Később már nem férnék hozzá, hisz azok letakarják a teljes felületet.

Kőcsapágyak kenése

A kőcsapágyakat összeépítés közben kenőolajjal látom el. Nagy segítséget nyújt ilyen esetben az automata olajzó, mely pusztán annyi kenőanyagot adagol, ami mindenképpen szükséges az optimális kenéshez. Sokszor a túlolajozás okozza azt a problémát, hogy idő előtt beszárad az kenés, ezáltal a szerkezet működése instabillá válik. Kissé ironikus, de sok esetben a szakszerűtlen kenés okozza az óra megállását!

Kétoldali kenés

A kenést a másik oldalon is elvégzem, szintén automata olajzó segítségével. Mivel a készülék szinte beinjektálja az olajat, zárt csapágyaknál is lehet alkalmazni anélkül, hogy szét kéne szedni azt. Ez sok időt spórol az órásnak és a tartályába bármilyen olaj tölthető.

Automatika kerekei

A szerkezet modulszerű automatikája, mely a rotor forgómozgását egy lassítóáttételen keresztül nyomatékká alakítva folyamatosan felhúzza a motorkereket. A rotor két kör megtétele alatt egy fognyi elmozdulást eredményez a kilincs kereken, így jó esetben az óra hordás közben saját magát húzza fel.

Automatika modul kenése

Az automatika kerékrendszerének alsó csapágyait még beépítés előtt át olajzom, mert utána már nem férek hozzá.

Kékített csavar

Mivel az automata órák felépítése modulszerű, a különböző alkatrészek rögzítését eltérő színű csavarokkal jelzik. Így az automatikát rögzítő két csavar fekete, a hidakat rögzítő két csavar pedig fényes. A rutinműveleteket végző órás képet kap az alkatrészek átfedéséről, azon felül kedves gesztus a gyártótól, hogy segíti a gyakorló szakember munkáját.

Csőrugós kapcsolat

Az ETA werkek egybeépített kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást. Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással, lehetetlen lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest. Ebben az esetben a két acél küllő közrefogja a csőtengelyt, mely mutatóigazítás közben egyszerűen elmozdul. Ha szoros a mutatóigazítás érzete, érdemes a küllők közé szorított kerék csonkjára kis kenőolajat tenni, mely hatására a kapcsolat könnyebbé válik. Ez a mutató állításánál is érezhető.

Kombinált leszorítórugó

A leszorítórugó több funkciót is ellát, egyik fele a dátumtárcsát rögzíti, a másik fele a naptárcsa fogait pozicionálja. Így dátumváltás után stabilan rögzíti mindkét dátumszerkezetet – a következő váltásig.

Naptárcsa felhelyezése

A dátumtárcsa felhelyezése után felhelyezhető a napok nevét tartalmazó tárcsa is. Rögzítése sajátos módon zéger-gyűrü segítségével történik, amit óvatosan be kell varázsolni a helyére.

Rögzítőgyűrü felhelyezése

A zéger gyűrű nagyon kicsi, apró alkatrész, mely rugóacélból készült. Nagyon könnyű elveszteni, illetve egy rossz mozdulat hatására könnyen elugrik, megtalálni szinte lehetetlen. Ilyenkor érdemes egy nejlonzacskóba behelyezni a szerkezetet és ott elvégezni a műveletet, mert ha el is ugrik, benne marad a zacsiba, könnyű megtalálni. Ráadásul a művelet közben védve van a matt fekete dátumtárcsa a karcolódástól.

Számlaprögzítés

A számlap rögzítése is klasszikusan ETA rendszerű, hisz lába egy íves zárókar ráfordításával rögzíthető, mely stabilan helyén tartja a számlapot.

Másodpercmutató festése

A másodpercmutató sárga színe kifakult, kissé hiányos, de világítófesték segítségével újrafesthető. Rodikó-gyurmába ágyazott mutatót modellezőecset segítségével vékonyan átkenem.

Tokba helyezés művelete

Az órás legnagyobb ellensége a por, itt pedig még a matt fekete számlap és a tükrözésmentesített zafírüveg is fokozza a problémát, mert meglátszik alatta minden piszok. Tisztított levegőt tartalmazó porpisztoly segítségével kifújok minden porszemet, hogy ne zavarja a látványt semmi.

Tokba helyezés után

A tokba helyezés után nagyítóval megvizsgálom, nem maradt-e semmi a számlapon. Nincs bosszantóbb látvány a mutatókon utazó porszemeknél.

Vízmentesség elérése

Visszazárás előtt minden gumitömítést és csatlakozó alkatrészt átkenek jó minőségű szilikonzsírral, hogy vízmentessége optimális legyen.

Felhúzótengely kenése

A felhúzótengelyt behelyezés előtt zsírzópárnába tunkolom, így folyamatos kenése biztosítva lesz. A szivacs át van itatva jó minőségű kenőanyaggal, amely az alkatrész beleforgatásakor átkerül a tengelyre.

Tengely behelyezése

A felhúzótengelyt óvatosan forgatva visszaillesztem a helyére úgy, hogy közben benyomom a váltókar stiftjét. ETA szerkezetek hajlamosak az úgynevezett aláfutásra, mely azt jelenti, hogy a mutatószerkezet szétesik. Ilyen esetben bár a tengely a helyére megy, de folyamatosan mutatóállításon marad, kihúzni nem lehet. Orvosolni csak a számlap és a dátumszerkezet levételével lehet, mely bosszantó, mert szét kell szedni ez miatt a fél órát.

Rotor felhelyezése

A tengely hibátlanul a helyére került, végső műveletként felhelyezem a rotort. A rotor kezünk mozgását felhasználva folyamatosan forog és felhúzza az órát. Golyóscsapágyainak kenése elkerülhetetlen, hisz nagy a kopás veszélye. Szintetikus kenőolaj alkalmazásával gondosan átkenem és mehet a helyére. A középtengelyre felhelyezem és egy peremes csavar segítségével rögzítem.

A szerkezet beszabályozása

A szerkezet működését digitális műszer segítségével mérem meg, mely képet ad az óra aktuális pontosságról!

Előszabályozás

A műszeres beszabályozás a komputer diagnosztikai vizsgálat első lépése, itt pontos képet kapok a werk járáspontosságáról. A szerkezet hozza a formáját, hisz csak négy másodpercet siet, amely könnyen korrigálható.

Sietés korrigálása

A billegő tetején található „Etachron” szabályzóexcenter forgatásával szinte másodperc pontossággal állítható az óra. Éles csavarhúzó segítségével óvatosan negatív irányba forgatom a szabályzócsavart, közben figyelem a műszert, mely beavatkozás után azonnal megmutatja nekem a változást.

Komputerdiagnosztikai vizsgálat

Laptopra telepített szoftver segítséget nyújt az órásnak, hogy modern technikával szabályozhasson óraszerkezeteket. Hardverigénye nem túl nagy, műhelyemben is egy kiszolgált készülék teszi a dolgát. A szoftvert elindítva elkezdődhet a mérés.

A vizsgálat

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű komputer-diagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is , pld: az óra tulajdonosával.

A művelet folyamata

Az óraforgató 45 másodperc alatt tesz meg egy kört, közben a szoftver érzékeli az óra pozícióját és mindig az aktuális óraszimbólum alatt folytatja a mérést, ami a laptop képernyőjén látható. Egy kör megtétele után a mérés tulajdonképpen befejeződött

Az eredmény

A szoftver mutatja, hogy bármilyen pozícióba is forgatom az órát, a pontosság nem változik, az órának nincs pozicionális hibája. Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat. A képen látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver, amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési aszimmetriát milliszekundumba.

A hátlap végleges lezárása

A szabályzás sikerült, az óra pontossága optimális, így már nem kell a szerkezethez hozzányúlni. A vízmentességi vizsgálat előtt hermetikusan lezárom a hátlapot, állványos toknyitó segítségével. A szerszámmal nagy erőt lehet kifejteni, ezért a lezárás nagy körültekintést igényel.

Vízmentességi vizsgálat

Mivel az óra pontos és más beavatkozást nem igényel, szakszerűen lezártam a hátlapot. Az óra beszabályozása után vízmentességi vizsgálaton esik át. Ezután indulhat a vizsgálat.

A vizsgálat menete

A teszter rudazatának végére felakasztom a vizsgálandó órát, ezután gondosan lezárom a tartályt és lassan felpumpálom a belső légnyomást.

De kompressziós várakozás

A légnyomást 3 bárra állítom és ezután várok 5 percet. Ha az óratokon tömítetlenség mutatkozik, akkor a levegő behatol oda és az óra belsejében megnövekedik a nyomás.

Vizsgálat a vízfelszín alatt

Öt perc eltelte után a nyomókar segítségével az óratokot vízfelszín alá nyomom és lassan a kiegyenlítőszelep segítségével elengedem a nyomást. Ahol az órába behatolt a levegő ott most ki is jön és mivel az óratok a vízfelszín alatt van, ez buborék formájában láthatóvá válik. Ahol a levegő kijön, ott az óra nem tömít, tehát egyből a hiba helyét is feltárja a vizsgálat. Az óra jól tömít, hiányosságot nem tapasztaltam.

Kondenzációs teszt

Vízmentességi teszt végén érdemes elvégezni a következő vizsgálatot, mely felderíti, mennyire tömített az óra a vizsgálat közben. Ezáltal képet kaphatunk arról, hogy is viselkedne az óra extrém körülmények között. Utolsó fázisként egy egyszerű, úgynevezett kondenzációs vizsgálatot végzek el az órán, mely feltátja, van- e vízpára az órában. A vízpára korrodál és mivel itt hermetikussal lezárt tokkal van dolgunk, ki se tud jönni belőle. A víz jelenlétét egyszerű vizsgálattal feltárhatjuk.

A vizsgálat menete

A vízmentességi teszterbe eleve meleg vizet töltöttem, így vizsgálat közben az óra kissé átmelegedett. A folyamat szándékos, én intéztem így és amíg le nem hűl, elvégezhető a teszt. Fagyasztószekrénybe kevés vizet tettem, mely pár perc alatt keményre fagyott. Kicsi tálba lefaragtam egy körömnyi jeget, amit az óraüveg közepére helyezek.

Jég felhelyezése

Az üveg közepére egy kéztörlőpapír darabot helyeztem, erre teszem a jeget, így nem vándorol el mindenfelé.

Vizsgálat olvadásig

Az üvegkupola közepére helyezett olvadó jég kijelzi számomra az órában lévő vízpára jelenlétét, hisz a nagyfokú hőmérséklet-különbség hatására az esetleges kondenzvíz lecsapódhat az üveg belső felére. Ha olvadás után vízpárát találok az üveg belsejében, akkor bezártam némi vizet az órába. Ilyenkor érdemes újra kinyitni és szárítás után visszazárni, mert egy hosszú időtartamra bezárt vízpára korróziót okozhat.

Páramentes állapot

Ebben az esetben nem tapasztaltam párásodást, tehát az óra átment a teszten.

Az óra elkészült

Az óra elkészült, és napi szinten használható, akár az űrben is.

Az óra elkészült

A komplett felújításon átesett óra mindennapi, de akár extrém körülmények közt is használható.

Egy napi járás után

Androidos applikáció segítségével ellenőrizhetjük az óra pontosságát. Az óra számlapját lefotózva az alkalmazás rögzíti a mutatók aktuális helyzetét. Elmentve másnap újra lefotózva megkapom az eredményt, amit a készülék saját update-rendszer idejéhez állítva mutat ki, így a mérés igen pontos. Egynapos intervallumot választva a digitális adathordozó kijelzi számomra az óra járáseltérését, mely igazolja a comuter diagnosztikai méréseimet. Az óra napi eltérése szinte nulla, pedig viseltem egész nap. Az óra leolvashatósága sem mindennapi, műszerfali megjelenése a repülőgépek műszereivel azonos.

A kész óra

Az óra vélhetőleg inkább egy bevásárlókocsi tolása közben sérülhet meg legkönnyebben, mint tengerbe történő landolás alkalmával, de azért elmondhatjuk róla – irány a végtelen és azon túl ! 🙂

Militarista külső

Az óra militarista, puritán megjelenése tekintélyt parancsol, elég nagy feltűnést keltve a mindennap embereiben.

Bőr óratok

Az órához tartozik egy bőr óratok, mely fekete színvilága igen dekoratív.

Igényes kivitel

Az igényes bőrtok kijár egy igényes órának.

Tároláshoz előkészítve

A bőr óratok egy papírdobozba tárolva gondosan elzárható akár egy páncélszekrénybe is.

Az örökkévalóságnak

Az óra ezzel elkészült. Örömömre szolgált, hogy az órajavítás közben szerzett élményeimet és tapasztalataimat megoszthattam mindenkivel!

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

One Comment

  1. Köszönöm a cikket! Klassz volt olvasni ennyire aprólékos részleteket egy olyan tárgyról ami évek óta velem van minden nap.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük