A javítás tárgya egy acéltokos Fortis karóra, mely főleg tokjavításra került műhelyembe.
A Fortis márkanév a Magyar légierő hivatalos órájaként vált ismertté de a ma használt egyetlen ratifikált óramárka, mely az űrbéli kihívásokra is alkalmas. Az ISS személyzete Fortis órát visel, ezáltal a marketing töretlen.
Az óra acéltokja karcos, aktív használat nyomai figyelhetők meg rajta.
Az óra üveghátlapja is karcos.
A szerkezet kiszerelése után a tokcsövet is eltávolítom, mert csiszolás közben megsérülhet.
A lecsupaszított óratokból kinyomom az üveget és csiszolókorong segítségével karcmentesítem a felületet.
Az óra karcmentesen, fényesre polírozva. Az óra felülete matt lesz, mint valami fegyveracél, de ennek eléréséhez tükörsimának kell lenni a felületnek. Mattírozás akkor mutat jól, ha a felület kezelés előtt tükörsima.
A felületet mattírozókorong segítségével selyemfényűvé alakítom. Szép, homogén felületet alkot egy ilyen óratokon.
Az óra tokja mattírozás után. A magas fordulatszámon forgó korongba ágyazott finom csiszolószemcsék ilyen matt felületet hoznak létre az óratokon.
A hátlapon durva karcok éktelenkednek. Óráseszterga tokmányába fogva felújítom.
Az óráseszterga tokmánya lassan, a csiszolókorong gyorsan forog, így szép egyenletes lesz a felület.
Csiszolás után a felületet szép egyenletesen szálra húzom.
Az óra számlapja mattfekete és világítófestékkel kezelt indexek díszítik.
Az óra szerkezete egy alap ETA 2828 kaliberű werk.
Az óra tömítéseit jóminőségű szilikonzsírral kenem át.
Bár az óra tokjavításra került műhelyembe, de lezárás előtt az órát beszabályozom. A szerkezet 22 másodperc kését produkál, ami korrigálható.
Az óra járásképe beszabályozás után.
Az óra hátlapja csak tokprés segítségével zárható. Egy halk kattanás jelzi, hogy becsukódott.
Az óra régi, karcos 1,5mm vastag ásványüvege cserére szorult, amit hermetikusan bepréseltem a helyére.
Az óra elkészült. Valószínűleg többet jár majd a plázákba, mint az űrben, de legalább jól néz ki! 🙂