Frederique Constant (ETA 2824/2) karóra rejtelmei
Frederique Constant (ETA 2824/2) karóra rejtelmei
A képen látható Frederique Constant karórának minden tartozéka rendelkezésre áll. Gyári doboza, számlája, világgaranciája mellet mégis valami fontos kiegészítő hiányzik az óra életéből. A korona kihúzásakor a szerkezetnek meg kellene állnia, amitől egy másodperc stop (ETA # 9433 balance stop-lever) nevű kiegészítő gondoskodik. Ennek hiánya, vagy meghibásodása okozza a nívós svájci karóra fogyatékosságát. Nézünk utána, mi lehet az oka.
Zöld bőrdobozában pihen a hibásnak vélt időmérő. A szépen varrt, bélelt tárolóba mindennap visszatehető az óra, ha letesszük pihenni. Nyissuk ki és nézzünk bele.
Kinyitva láthatóvá válik a Frederique Constant karóra, amelyben hagyományosan egy ETA 2824/2-es szerkezet ketyeg. Ezen óraművek jellegzetessége, hogy mutatóigazításra állítva megállítja a billegőt, segítve a pontos idő beállítását.
Ilyenkor az ember mindig komoly, komplex problémára gondol, hisz feltételezi, hogy a másodperc-stop kiegészítő egy összetett egység az órán belül. Pedig pusztán egyetlen #9433-as számú, nullázókarhoz hasonló alkatrészről van szó, amit a felhúzótengely mozgat.
Az óra nagyon letisztult, látványa megfogja az embert. A szép ívelt formákat kékített „Breguet” mutatók fokozzák.
Az óra szépen működik, azon felül, hogy nem áll meg mutatóigazításkor. Dátumot is szépen váltja, pontossága szintén kielégítő. Akkor fedezzük fel a hiba gyakorlati okát és járjunk utána, milyen kiegészítő-alkatrész gondoskodik a szerkezet megállításáról, mutatóállítás-üzemmódban.
Hiába húzom ki felhúzókoronát, az óraszerkezet folytatja útját, nem áll meg. Főleg optikai hibának tekinthető, de ilyen drága óránál nem mehetünk el mellette szótlanul, így érdemes utánanézni.
Az óraszerkezetet üveghátlap takarja, amely mögött megtekinthető maga az ETA 2824/2-es óramű. A hátlapot négy csavar rögzíti, kioldása után leemelhető a helyéről.
Maga a hátlap vaskos, üvege foglalt, így vízmentessége is kielégítő. Bár inkább öltönyös órának számít, mégsem kell óvni a víztől, szükség esetén kibír egy kiadós pancsolást.
A szerkezetet egy méretes tokrögzítő-karika tartja a helyén, amely az óra magassági illeszkedéséért is felel. Praktikus és roppant ötletes megoldás, ráadásul az üveghátlap mögött láthatatlan.
Mivel a rotor nem fér át rajta, érdemes előbb ezt az alkatrészt levenni, amit egyetlen csavar rögzít. Levétele után kiemelhető a tokrögzítő karika is.
Maga a rotor egy szépen galvanizált alkatrész, amely magán hordozza a Frederique Constant feliratot. Általában ezek a feliratok jelentik a márka egyetlen kötődését az adott brand-hez, hisz a szerkezet többi része egy hagyományos ETA óramű.
Most már kivehető a tokkarika, hisz nem kell félni attól, hogy megnyomorgatom a rotort. Az automatikát modulegységként három csavar rögzíti, amely kihajtása után leemelhető helyéről. A váltókar megnyomása után egyetlen mozdulattal kivehető a felhúzótengely is, így kiemelhető helyéről az óraszerkezet.
A probléma feltárásához ki kell szerelni magát a billegőt is, amit szintén egyetlen kötőelem rögzít. Mivel nem lesz dolgom vele, a művelet végéig zárt tárolóba helyezem el.
A kiszerelt óraszerkezetbe visszatoltam a felhúzótengelyt a koronával együtt. A billegőt kiszereltem a helyéről, így lassan eljutok a másodperc-stop karig, amely felel a billegő megállításáért, amikor kihúzzuk a koronát.
Már csak a rugóház csapágylemezét kell eltávolítani ahhoz, hogy eljussak a hiba forrásáig. Ezt megint csak három csavar rögzít, kioldása után leemelhető a helyéről.
Eljutottam a hiba forrásáig, ez az egyetlen alkatrészből álló egység (ETA 2824/2 #9433 balance stop Lever) felel a billegő megállításáért, mutatóigazítás esetén.
Ezen alkatrész szinte típus azonos minden ETA szerkezetben, így beszerzése nem okoz gondot. Bár a helyén van, működik is, mégsem látja el a feladatát, mert a vége nem ér el a billegő koszorújáig. Valószínűleg a múltban megerőltették, cseréje filléres költség, szinte minden gyakorló órás fiókjában felfedezhető hasonló alkatrész.
Az ETA robbantott ábrája megmutatja az alkatrész helyét és sorozatszámát. Általában nem szokott vele probléma lenni, de mint minden ez is meghibásodhat. Jellemzően összeépítés közben szokták a szakemberek kihagyni, vagy nem megfelelően teszik a helyére. Ebben az esetben a helyén van, mozog is, mégsem ér bele a billegőbe, hogy megállítsa azt.
Az ember arra gondol, hogy a másodperc-stop egy komplett mechanizmus, amely szerkezeti egységként működik. Erről valóságban a képen látható aranyszínű bevonattal ellátott alkatrész gondoskodik, formája ergonomikus, maga az ötlet letisztult és briliáns. Akkor lássuk, hogy működik a gyakorlatban.
A billegőt szabad mozgásában semmi sem gátolja, ez alól egyetlen kivételt képez a másodperc-stop karja. Alaphelyzetben a kar vége nem ér a billegőkoszorúhoz, mozdulatlanul várakozik a felhúzótengely kihúzásáig.
A felhúzókoronát kihúzva a tengely elmozdul, és a koronakerék hornyába illesztett másodperc-stop kart maga előtt tolva másik végét hozzáérinti a billegő koszorújához és megállítja a szerkezetet. Ez a kapcsolat nagyon finom, épp hogy hozzáér a koszorúhoz. A precíz érintés lehetővé teszi, hogy a kar ne okozzon kárt a billegőben, de meghibásodásának is ez az egyik tipikus oka. Mivel csak pár tized milliméter pontossággal ér a koszorúba, legkisebb torzulása is hibát okoz, amit ebben az eseten is láthattunk, nem látja el feladatát. Cseréje, vagy pótlása nem okoz gondot.
A „Balance Stop Lever # 9433”-as elnevezésű alkatrész pár dollárért beszerezhető a külföldi webshopokban, de hazai viszonylatban is könnyedén elérhető. Az alkatrész kicseréltem, így már kielégítően működik. Minden egyes kihúzáskor megállítja a billegőt, majd visszatolva alaphelyzetbe várja a következő mutatóigazítást.
Sikeresen megállítottam az időt azzal, hogy kicseréltem a sérült, filléres másodperc-stop kart egy Frederique Constant karóra szerkezetében. Bárcsak ilyen egyszerű lenne az élet más területén is megállítani a szélsebesen rohanó időt, talán más világra ébrednénk.
Az óra visszakerült gyári dobozába, eredetisége megkérdőjelezhetetlen. Szépen és pontosan jár, de ha szükséges mutatóigazításkor megáll. Örömömre szolgált, hogy a Frederique Constant Automatic karóra (ETA2824/2) szekunder-stop karjának pótlását megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu