A javítás tárgya egy 1800-as évek végén, Magyarországon (Szentgotthárdi Óragyár) gyártott cilinderzsebóra. Főleg svájci alkatrészekből összeállított óra népszerű tömegcikk volt az akkori vásárlók körében. A megengedhető luxus kategóriájába tartozó zsebóra, szinte minden eleme sajtolással előállítható, így a gyártás költségoptimalizálása főleg a tömegtermelésben volt hatékony.
Az osztott hidas csapágylemez a kor tipikus technológiai vívmánya volt, szinte minden kerék külön híd alá van szerelve. Ember gondolná, hogy az órát javító szakember kegyébe akartak ezzel járni, valóban,az óra szerelése rendkívül praktikus, ellentétben a Glasshüttei háromnegyed hidas megoldással.
Az 1800-as évek elején külföldi tőkével megalakult a Szentgotthárdi Óragyár. A szép, korszerű épületet a legmodernebb gépekkel szerelték fel. Külföldön gyártott alkatrészekből készítettek igen jó minőségű zsebórákat. A háború után az óragyár minden felszerelését Ausztriába szállították és ott folytatódott a termelés. Sajnos ezzel a Magyar óragyártás egy fontos fejezete is véget ért.
Az óraszerkezet lebontás után mehet a mosógépbe. Beszáradt olajszennyeződés található mindenhol, vélhetőleg nagyon sokáig hevert egy fiók mélyén. A csapágyfuratokon meglátszik a kor, de törés nem látható rajta.
A rugó háza is szennyeződött, kifűzése elkerülhetetlen, de nem csak a tisztítás miatt.
A rugó, mivel az óra felhúzás után állt meg és előfeszített állapotban vészelte át azt a pár évtizedet a fiókban, elvesztette rugalmasságának egy jelentős részét. Ezért egy ellentétes irányú feltekeréssel, spannolással növelhető a rugó ereje. Javítás után érezhetően javul az óra járása, a billegő lengése élénkebb lesz, mely ennek a módszernek tudható be.
A kitisztított óraszerkezet, már javítás és összeszerelés után. A cilindergátszerkezet óratörténeti szerepe óriási, még maga Abraham Louis Breguet is alkalmazta, amit angol kortársa, George Graham 1726-ban fejlesztett ki. Ő elképzelése szerint, ha rubinbetéttel helyettesítik a hengert az óra pontossága nagyban javul, még a precíziós kronométereket is veri, de gyártása és főleg javíthatósága nehézségekbe ütközött, ezért kikerült a látókörből, így megmaradt az olcsó órák privilégiumának. A gátszerkezet tipikus hibája, főleg kopott henger esetén, hogy felhúzás után csak némi mozgatás után indul csak el az óra. Ennek az az oka, hogy a gátkerék foga felfekszik a henger falán és a vele egybeépített billegőt gátolja a szabad lengésben.
Az olajozás műveleti sorrendje szerint háromféle olajat használok. Könnyű 1-es olajat a billegőcsapágyhoz és a gátkerékhez, 2-es olajat a kerékrendszer többi csapágyához és nehéz 4-es olajat a hajtórugóhoz.
A kiáztatott számlap szinte hibátlan, jól viselte a kor megpróbáltatásait. A mutatóállítás lehetősége a kornak megfelelően oldaldrukkeres megoldású, mely nagyon sokáig elkísérte ezeket az órákat. A későbbi modelleken már alkalmaztak váltókaros mutatóállítást, de mivel ez a típusú gátszerkezet már kihalófélben volt akkor is, nem sokáig élvezhette a technikai újítást.
Az óratokot rongykoronggal és „Silver-dialux” polír pasztával fényesre polírozom.
Az óratok benyomódásait, amit valószínűleg leejtéssel okoztak, szakszerűen nem lehet korrigálni. A vékony ezüstlemez könnyen deformálódik és utána a tok csukódása sem lesz megfelelő, így a problémát polírozással igyekszem kiküszöbölni.
A tok polírozás után, még szennyezetten.
A tok polírozás utáni tisztítását ultrahangos mosóba végzem el. 15 perc alatt, 70 fokon makulátlan lesz az óratok.
Az óra elkészült, már csak a szabályozás van hátra.
Az óraszerkezet beszabályozását „Horometer” márkájú óraszabályozó műszerrel végzem el.
Az óra nyakára csíptetett mérőfej felismeri az óra járásperiódusát és megméri azt.
Az óra járásperiódusa hibátlannak látszik, de a pozicionális hiba tetemes. Az óra mindennapos használatra alkalmas. Viszont egy finom, kortörténeti darab, mely fontos része lehet egy gyűjteménynek.
Az óra elsárgult, 1950-es években belekerülhetett cellulózüvegét korabeli savonett-üvegre cserélem, amely antik órások alkatrészkészletéből származik, ezzel az óra autentikusabbá válik. A zsebóra elkészült!
Örömömre szolgált, hogy a Hungária zsebóra teljes felújítását megoszthattam mindenkinek.