Egy falióra több évtizedeken keresztül működhet hiba nélkül, de mint minden, egyszer ez is meghibásodik. Bár az inga lassú lengése nyugalmat sugároz, közben az alkatrészek elhasználódnak, szakszerű javításuk elkerülhetetlen. A „Graham” gátszerkezet „Kessel” emelőkarmai edzett acélból készültek, de amikor a kenőolaj már nem látja el feladatát azok végletesen bekophatnak.
Úgy lehet megúszni a csiszolást, hogy a komplett horgonytestet tengelyirányba eltolják, így a kopás mellé kerül a gátkerék. Sajnos, ezt a lehetőséget is kihasználták már egy korábbi javításnál, így nincs más megoldás, mint az után csiszolás. Sok műhely nem meri bevállalni az emelőkarmok korrekcióját, ennek oka rém egyszerű: nagyon el lehet rontani és pótlása elég körülményes. Mivel műhelykörnyezetem megfelelően felszerelt ezt a beavatkozást szakszerűen el tudom végezni.
George Graham Angol órakészítő által 1715-ben kifejlesztett nyugvó gátszerkezet talán az egyik legtöbbet alkalmazott technikai megoldás faliórák szabályozása tekintetében. Az alkalmazott horgony előnye abban mutatkozik meg, hogy nincs visszavezetése pótlengés közben, hanem ezen idő alatt a kerékrendszer nyugvásban marad, nem téríti vissza azt.
Ez nagymértékben elősegíti a szerkezet szabályozhatóságát, ami meg is látszik rajta, hisz precíz kivitelben még csillagászati órák esetén is alkalmazták. Közhasznú órák területén is nagy pontosságot lehet vele elérni, hisz egy nyolc napos óra heti eltérése talán 25 másodperc. A működésből származó hibái főleg természetes kopásból erednek, hisz a múltban még nem alkalmaztak szintetikus kenőanyagokat.
A korabeli kenőanyagok hamar elvesztették viszkozitásukat, mézhez hasonló anyaggá alakulva már nem látták el faladatukat. Ez okozza azokat a mély bekopásokat, ami ezen gátszerkezet működőképességét akadályozza.
Az emelőkarmok után csiszolása precíz, és egyben érdekes folyamat, ezt a műveletet szeretném most bemutatni. A Graham-járat horgonya az inga testtel egybe van szerelve, csak az ív formájú emelőkarmok állíthatóak. A speciális Kessel-horgony előnye a hagyományoshoz képest abban rejlik, hogy az emelőkarmok nem az inga saját anyagából vannak kialakítva, hanem külön állíthatóak, ráadásul mindkét oldalon egyformán.
Eleinte, főleg régi óráknál egy darabból készítették a horgonyt, amely hibája hamar megmutatkozott. Kopás esetén nem maradt más, mint a horgony cseréje, ami abban a korabeli szakmai környezetben is nehézkes feladatnak bizonyult. Némi módosítás után került piacra az állítható emelőkarommal rendelkező megoldás, amit a szakma „Kessel-horgonynak” nevez.
Az 1878-as párizsi világkiállításon bemutatott módosított horgony mai napig meghatározza a jó minőségű fali és asztali órák gátszerkezeteit. A képen látható minkét megoldás, amit „Graham-járat” esetén alkalmaznak. A fix horgony emelőkarma egy alkatrészben egyesül, után csiszolni talán egyszer lehet. Ezt küszöböli ki az állítható Kessel-horgony, amely emelőkarmai egy íves foglalatban után állíthatóak. Ráadásul minkét oldala emelősík, így kopás esetén csak meg kell fordítani.
Az után csiszoláshoz kiszereltem foglalatából mindkét emelőkarmot, hogy egyenletes síkot alakíthassak ki felületünkön. A kopás mértéke nem túl nagy, de ahhoz bőven elég, hogy az óra rövid időn belül megálljon. Az emelőkarom gyárilag úgy van kialakítva, hogy mindkét vége alkalmas a használatra, de a múltban valaki már megfordította. Ezért nem maradt más, mint a csiszolás, mindkét oldalon. Így a következő generáció órás szakembereinek csak meg kell fordítania.
A csiszolást műhelyemben egy főleg hobbicélokra szánt, de már fél professzionális kialakítású szerszámgéppel tudom kivitelezni. A Proxxon MF-70 Órás-marógép sokoldalú készülék, amit számos szakma használ. Ékszerészek, fogtechnikusok, és modellezők is használják széles körben.
Ugyan azt tudja, mint a nagyok, csak kicsiben. Futáspontossága 0,05 mm, dupla golyóscsapágyazott főorsó, mely 5000-20000 fordulatszámig fokozatmentesen állítható. Nóniuszskálán mérhető az elmozdulás, tokmányába 0,1 mm-től 3,5 mm-ig bármely méretű fúró és maró is befogható. Finom,precíz gép.
A géphez számos tartozék vásárolható, a körasztaltól kezdve a precíziós satuig. Alapesetben minden CNC fúrószár használható hozzá, mivel futáspontósága precíz, akár 0,1 milliméteres furatot is készíthetek vele.
A hárompofás tokmányon kívül tartozik a géphez fúrópatron is. A hat darabos készlet 0,1-től 3 milliméterig átfog minden méretet.
A gép tartozéka egy keresztasztalra szerelhető precíziós satu, amely acélból készült. Pofái párhuzamosak és stabilan rögzíthetőek, ezért alkalmas a művelet elvégzésére.
A pofák érdekessége, hogy egyik fele prizmaszerűen van kialakítva, amely alkalmas vízszintes tárgyak stabil befogásra.
A kialakítás miatt a befogott alkatrész garantáltan párhuzamos lesz a főorsóval.
Az emelőkarmot a marógéphez tartozó, de szerszám kereskedésekben is megvásárolható finom szilíciumkarbid koronggal csiszolom egyenletesre. A munka eredményessége függ attól is, mennyire egyenletes a köszörűkorong felülete. Ehhez egy lehúzógyémántot használok, amely úgy formázza a korongot, mintha habszivacsból lenne.
A lehúzógyémánt befogható bármibe, akár szabad kézzel is használható. Nagyobb korongok formázásánál befogom egy nyeles tokmányba, így szinte bárhol használható.
Ahhoz, hogy a karom csiszolása megfelelő eredményt érjen el, nagyon precíz köszörűkorong-formázásra van szükség. Ehhez a lehúzógyémántot befogom a marógéphez tartozó osztófej tokmányába és lerögzítem a marógép keresztasztalára.
A korongot néhányszor magas fordulatszámon áttolom a gyémánt hegyén, amely teljesen síkra formázza azt. Az eljárás bármilyen korong esetén használható, minden művelet előtt elvégzem.
Az órásszakma is ezt a módszert tanítja, ráadásul itt megfigyelhető még az emelősík kézi után munkálása is. A gépi csiszolás esetén az órás-esztergagép késtartójába helyezhető készülékkel lehet a műveletet szakszerűen elvégezni. Az általam alkalmazott módszer szinte azonos a képen szereplő eljárással, az eltérés abban mutatkozik meg, hogy én nem a horgonytesttel együtt, hanem abból kiszerelve végzem el a beavatkozást, órás-marógép segítségével.
A művelethez kiválasztottam egy teljesen síkra munkált, egyenletesen futó korongot, amely finomsága is megfelelő.A gépsatu pofái közé fogott emelőkarmot az sík tökéletes megtartása mellet simára köszörülöm. A kopás nem túl mély, így két fogásból elvégezhető a művelet. A fordulatszám ilyenkor 15-17 000 percenként, mert kicsi a korong átmérője.
A marógéphez beszereztem legalább százféle csiszoló és polírozókövet, így van miből választani. Egy finomabb polírkővel a felületet fényesre munkálom. A korong anyaga kemény, de szemcsemérete miatt polírozásra alkalmas.
Az elkészült emelőkarom, immár bekopás nélkül. Mindkét végét megmunkáltam, így a legközelebbi javításkor csak meg kell fordítani. Nagyon figyeltem az emelőkarom síkjának szögére és annak megtartására, amely nagyon fontos. Beszerelés után ezeket a paramétereket le kell ellenőrizni, hogy az óra működése optimális legyen.
A csiszolás szöge ellenőrizhető egy egyszerű eljárással. A művelethez készíteni kell egy érintőkört kemény kartonpapírból, vagy műanyagból. Mérete a horgonykarmok belső átmérőjének 0,4-szerese. A közepét kiszúrva fel kell helyezni a horgony tengelyére, utána egy erre a célra készített vonalzó segítségével ellenőrizhető a lapolás síkja.
A vonalzó egyik felét felfektetem a készített érintőkör palástjára, a másik végét pedig az emelőkarom síkjára. Ha jól végeztem a csiszolást, az emelőkarom felületére helyezve egyeznie kell annak síkjával. Amennyiben a lapolás síkja nem párhuzamos a vonalzóéval, érdemes átcsiszolással módosítani, mert az óra nem fog helyesen működni, Ezt még a horgony beszerelése előtt érdemes elvégezni, mert megspórolható vele a szétszerelés felesleges munkaideje, mert az óra úgyis meg fog állni.
A karmok köszörülés, polírozás és beállítás után, már a helyükön. A pótlengést mind a két oldalon 2-3 fokra állítottam be, így működése optimális lesz. Ezt természetesen csak a gyakorlatban lehet kipróbálni.
Nagyon fontos a felcsiszolt emelőkarmok szakszerű kenése, hisz nagyban elősegíti hogy a gátszerkezet hosszú időn keresztül működjön. Mivel a horgony elég kiterjedt pótlengést végez, így nagyon fontos az emelőkarom hátsó felületének kenése, hisz mozgás közben végigsiklik a gátkerék fogának hegyén, akár 25 éven keresztül több százezerszer.
Magam Moebius 5000 szintetikus nehézolajat használok a karmok kenéséhet,amely hosszú időn keresztül ellátja feladatát.
Kopás nem csak a horgonykarmokra vonatkozik, hanem az ütőszerkezet emelőkarjaira is. Az alákopásokon és egyenletlen felületeken könnyedén elakadhat az óra emelés vagy ütés közben és akár meg is állíthatja azt. Az itt kialakult kopást szintén csiszolókoronggal tüntetem el.
Az emelőkarokat finom 800-as csiszolókoronggal teszem egyenletessé. Ezzel a módszerrel minden berágódás és kopás eltüntethető a felületről.
Az ütőszerkezet minden alkatrészét hasonló módszerrel javítom fel.
Természetesen a javításnak csak akkor van értelme, ha az egész óraszerkezet alapos tisztításon esik át. Az elkoszolódott alkatrészeket leghatékonyabban ultrahangos tisztítóberendezés segítségével végezhetjük el. A mosó 42 000 Hertz segítségével 60 fokon minden lepedéket és olajsarat eltávolít működése közben. Hatékony módja a professzionális tisztításnak.
Persze nem minden alkatrész fér bele az ultrahangos mosóba, ezért a nagyméretű csapágylemezeket hagyományosan benzinnel és kefével alaposan megtisztítom. Kissé koszos művelet, de rendkívül hatékony. A csapágyfuratokat tisztítófa segítségével áttakarítom és ha már a kezembe került minden vakrozsdát eltüntetek a felületről.
Az alkatrészeket tisztítás után megszárítom, ezek után indulhat az összeszerelés és az szerkezet beszabályozása. A horgonyt is kitisztítottam, így mehet a helyére.
A szerkezet összeszerelés után. Az ütőszerkezet elemei is helyükre kerültek. Az óra impozáns fa tokja visszaérkezett a műbútor-asztalos műhelyéből, így kipróbálhatom a kész szerkezetet már a helyén, először számlap nélkül.
Az óra egyébként egy hazánkban is széles körben ismert gyártó, a Gustav Becker manufaktúra terméke. Főleg polgári lakások nappalijába gyártott asztali és faliórákat az 1850-es évek elejétől. A Francia-Német határon található, Freiburgban székelő óragyár az 1900-as évek elején gyártotta le az egymilliomodik óráját, aminek majd hetven százaléka a két világháború poklában megsemmisült.
Magyarországon is elterjedt óramárkát előbb a tehetős kisnemesség, később a jómódú polgári réteg vásárolta, polgári villák nélkülözhetetlen kiegészítőjeként. Autentikus megjelenése tekintélyt parancsol a mai napig.
Az óra számlapja és mutatói összeszerelés után. A számlap hibátlan, mutatói is azonos párt képeznek. A szerkezet egyszeri felhúzással nyolc napig jár, amit a számlap áttörésén látható nyíláson keresztül lehet eszközölni. Külön kell az óra és az ütőszerkezetet felhúzni, ezért található két nyílás a számlapon.
Az óraszerkezet működik ütőszerkezete nélkül is, így tulajdonosa eldöntheti, szeretne-e aludni este. Ebben az esetben nincs más dolga, csak a járószerkezetet felhúzni, így az óra nem üt, csak csendben mutatja a múló időt.
Az óra eredeti szecessziós tokja. A kazettás metszett üveg szép kiegészítője az óraszekrénynek. Üdítő látvány, hisz ezek az órák már sok mindent túléltek az elmúlt száz év során és számos esetben sima ablaküveg köszön vissza, mert az eredeti megsemmisült.
Az óraszekrény mögött megfigyelhetőek a súlyok, amelyek 8 nap alatt a felső holtpontról egészen a tok aljáig ereszkednek, ahol felfeküdve megállással jelzik, hogy ideje őket felhúzni. A polgári lakásokban egy teljes héten át járó óra felhúzása mindig a családfő feladata volt. A szép rutin a mai quartzórák világában már csak emlék, persze tisztelet a kivételnek.
A kazettás motívumok visszatérő díszítőelemei a szecessziós formavilágnak. Számos kapu és bejárati üveg hordozza magán ezt a fémműves és üvegműves hagyományt, amely sokszor neves művészek kézéből került ki. Sok polgári lakás világítóablaka Róth Miksa és más híres alkotó munkája, amely sok esetben már a világörökség részét képezi.
A szecesszió kivonulást, elkülönülést jelent, utalva arra, hogy 1897-ben Bécsben negyvenkilenc művész kivonult a városi művészeti központból, hogy új művészetet teremtsen. A századforduló jellegzetes képző- és iparművészeti, valamint irodalmi irányzata, stílusként nehezen értelmezhető, historizmus- és eklektikaellenes mozgalom, ami minden országban másként nyilvánult meg. Sokáig a 19. század összekuszálódott végének vagy a 20. század tisztázatlan kezdetének tekintették.
Önálló értékeire az 1970-es évektől figyeltek föl. Felmerült többek között az az értelmezési lehetőség, hogy a szecesszió az avantgárd legkorábbi fázisa. Az irányzatról kialakult negatív vélemények azonban máig nehezítik az értékelést, a helyzetet pedig tovább bonyolítja, hogy napjainkban a szecesszió a kereskedelmi festészet és a giccs forrásává vált. Ebben az esetben nincs gond az értelmezéssel, hisz egy polgári értékrendet képviselő korabeli falióra díszítőelemeként köszön vissza.
Az óra nyolc nap után lejárt. Mindkét súly szépen leereszkedett a szekrény aljára és ott felfeküdve jelezte, hogy ideje felhúzni. Ezzel párhuzamosan számomra is világossá vált, hogy az óra elkészült.
A megjavított és kitisztított ingaóra a helyszínen. Az óra összeszerelése utáni beszabályozása már az óra végleges helyén történik. A Horometer digitális szabályozóműszer praktikus kiegészítője az ingaszabályozó optikai adapter. Az inga mozgását egy infravörös jel detektálja.ami egy flexibilis kar végén helyezkedik el. A műszerhez csatlakozva pár perc alatt beszabályozható a falióra.
Egy hetes szabályozást helyettesít a műszer, hisz a gyakorló órás a pontos időt figyelve naponta egyszer állít az ingán. Mire pontos lesz, beletelik egy hét. Ez a modern műszer 10 perc alatt végez a beszabályozás lassú folyamatával. A tradicionális órajavítás itt párosul a számítástechnikával.
A beavatkozás sikerül, az óra új életre kelt. Örömömre szolgált, hogy a felújítás részleteit megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.