International Watch zsebóra javítása és beépítése

International Watch zsebóra javítása és beépítése

International Watch zsebóra javítása és beépítése

 

Az óraszerkezet

A beépítésre váró International Watch zsebóraszerkezet egy 1890-es években gyártott prémiumkategóriás werk, mely a korabeli arisztokrácia minden igényét kielégítette. A több mint 34 grammos 14 karátos aranytokját eladták és a szerkezet szolgasorban töltötte az elmúlt évszázadot.

Válságos idők

A háborúk és válságok a korabeli polgári arisztokráciát sem kímélték. A kastélyokat, polgári lakásokat kifosztották, a jegyrendszer bevezetése és az éhínség sem kedvezett a luxuscikkek piacának, viszont az arany ára végtelen magasságokba emelkedett. Egy ilyen zsebóra nem volt piacképes, viszont a tokja, mely ebben az esetben 34 gramm 14 karátos arany, nagy értéket képviselt. Sokan kényszerültek az óratok eladására, gondolván,hogy a megmaradt szerkezetet később újra betokozzák. Ez az idő most jött el.

A werk

A szerkezet 16 köves, tradicionálisan háromnegyed hidas kivitelű. Arany „satonokban” elhelyezett kőcsapágyak, a csapágylemez savazással göbösített felületét matt aranyozással látták el.Klasszikus schaffhauseni szerkezet hattyúnyakas finom szabályzó csavarját a kerettel együtt eltávolították, felhúzószerkezete sérült, az óra beszáradt és járásképtelen.

Szerkezettisztítás

Az órát szerkezettisztítás céljából szétszedem.

Mosókosár

A szerkezettisztító készülék mosókosarába minden alkatrész belefér. A sérülékeny alkatrészeket külön kis kosárba helyezem el.

Óraszerkezet tisztító gép

Elma Star-Elite tipusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet,c irka 30 perc alatt.

Kitisztított csapágylemez

Szerkezettisztítás után a csapágylemez már tiszta és lepedékmentes.

Kitisztított csapágylemez

A lecsupaszított csapágylemez tisztítás után. Minden szennyeződés eltűnt a felületről.

Motorrugó

A hajtórugó is megtisztult. A beszáradt kenőanyag kiázott a menetek közül.

A horgony

Az óra horgonya. Precíz kialakítású, kézzel polírozott darab, tükrözi az óra minőségét.

A billegő

Az óra billegője még a hídján. Precíz kivitelű minőségi darab.

Máltai kereszt

A máltai kereszt tisztítás után.

Máltai kereszt működése

Mivel a manapság szinte egyeduralkodó svájci horgony-gátszerkezet nem túlságosan érzékeny a nyomaték változására, ezért a kiegyenlítő csigát elvétve használják, jó pontosság érhető el nélküle is. De precíziós órákban azért ma is törekednek arra, hogy legalább azt elérjék, hogy a rugó a korábbi nyomatéki ábra B tartományában dolgozzon. Erre számos szerkezetet találtak ki, a jobb minőségű régi zsebórákban szinte mindig alkalmaztak ilyet, leggyakrabban az ún: „máltai keresztes” konstrukció valamely formájával lehet találkozni. Ez az itt látható ábra alapján megérthető működésű, lényege tulajdonképpen az, hogy meghatározott számú fordulatot enged csak meg, utána az „A”-val jelölt rugótengely nyelve újra felütközik a máltai kereszt záró fogán.

Jól beállítva ütközéstől-ütközésig a motorrugó pont a nyomatéki ábra B tartományát járja végig, vagyis a lényeg az, hogy ez a szerkezet nem engedi sem teljesen lejárni, sem teljesen felhúzni a rugót. Bár nem bonyolult megoldás, de ma már csak kifejezetten minőségi kézi felhúzós órákban lehet találkozni vele. Ennek fő oka, hogy mára már olyan különleges anyagú és tekercselési formájú törésmentes motorrugók terjedtek el, amelyek önmagukban is megfelelően egyenletes nyomaték leadására képesek, az automata felhúzószerkezetek pedig szükségtelenné teszik ilyen szerkezet használatát, hiszen a rugó nagyjából mindig felhúzott állapotban van

Máltai kereszt beállítása

A máltai keresztet felszerelem és egy fordulatot tekerek a rugón és felszerelem a nyelvet úgy, hogy a lejárást megakadályozza. Így az első és az utolsó menet kimarad és csak a lineáris szakasz marad a szerkezet hajtásához.

Rugókarakterisztika

A grafikonon leolvasható, hogy miért szükséges a nyomaték határolása. Az X -től Y-ig tartó szakasz karakterisztikája stabilnak mondható, a teljesen felhúzott és a lejárat előtti szakasz viszont bizonytalan, ezt iktatja ki a szerkezet. (Fotó forrása : Antal Péter http://www.mvltrade.hu)

A kerékrendszer

A kitisztított óraszerkezet kerékrendszere összeépítés előtt.

Az óraszerkezet kenése

Az összeépített óraszerkezet kenése. A művelethez négyféle kenőanyagot használok.

Kőcsapágyak olajzása

A kőcsapágyakat szintetikus olajjal kenem át, olajzó segítségével.

Horgonykövek kenése

A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.

Billegő leválasztása

A billegő csapjának megmunkálásához leválasztom a hídjáról.

Fedőkő kenése

A fedőkövet könnyű olajjal látom el.

A felső fedőkő kenése

A felső fedőkövet is át olajzom.

A billegő

Klasszikus bimetál billegő kékített Breguet hajszálrugóval. Minőségi kialakítás.

Tengelyvég megmunkálása

Több mint százéves használat után a billegőcsap vége elveszti formáját, lengésszöge csökken, sokszor meg-megáll. A megmunkáláshoz órás esztergagépet használok, de előtte a hajszálrugót leválasztom a csapvállról.

A billegő befogása

Ha ezt a műveletet nem végzem el és az órát számlappal felfelé teszem le az asztalra járása bizonytalan lesz és idővel meg is áll. Ennek alapvető oka a billegőtengely csapvégén keresendő, ugyanis intenzív ütés hatására a tengely vége kissé ellaposodik és alkalmanként meg is szorul. A probléma javítása esztergagép és egy a csapfényesítő készlethez (zsakóhoz) tartozó nagyon finom fényesítőreszelő segítségével orvosolható. Leveszem a hajszálrugót és a vesztőtárcsa pereménél befogom a billegőt, ezután magas fordulatszámon forgatva a csapfényesítő segítségével óvatosan kijavítom az egyenetlenséget, ami bár néhány század milliméter csupán, de épp elég ahhoz, hogy az óra megálljon.

Csapmegmunkálás

A műveletet a másik oldalon is elvégzem.

Törött koronakerék

A koronakerék törött, sokat gyilkolták, erőltettek, ennek következményeként két foga hiányzik. Csak cserével javítható.

Felhúzótengely készítése

A régi felhúzótengely. Mérete nem megfelelő, illetve a menet átmérője kicsi, az óratokhoz tartozó felhúzókorona ráesik! Egyetlen járható megoldás az új alkatrész készítése.

Anyagválasztás

Az új tengely elkészítéséhez minősített acélt használok, jelen esetben egy gyorsasági motorkerékpár küllőjét. Szívós, edzhető, könnyen megmunkálható anyag.

Végcsap elkészítése

Első lépésben a végcsapot készítem el, amely bemegy a szerkezetbe. Mérete 0,7 mm.

Koronaméret elkészítése

A koronakerék átmérőjére illesztem a tengelyt.

Illesztett méret

A kerék könnyen elforog a tengelyen, melynek mérete így 1,7 mm.

Négyszögkészítés után

A felhúzókerék négyszögét elkészítettem és illesztettem, könnyedén rácsúszik a helyére.

Menetkészítés

A felhúzókoronában lévő menet 1,4 mm, ehhez illesztem a tengely menetméretét.

A menet elkészült
A tengely elkészült

A tengely végére elkészítettem a négyszöget, a másik végére elkészült a menet. A felhúzókorona könnyen feltekerhető rá. A hosszát beépítés után szabom méretre.

Az óra számlapja

Az óra számlapja megszokott módon tűzzománc.

Épp számlaplábak

A számlap lábai hibátlanok.

Az óra új tokja

Az óra új ruhája egy magas minőségű acél karóratok, mely nem a hagyományos – kínai tok – , hanem egy precíz kialakítású, méregdrága, de még nyers munkadarab. A testreszabás az én feladatom, a készre munkálás pontos szerkesztést és még pontosabb megmunkálást igényel.

Minőségi formakialakítás

Sok zsebóra járt hasonlóan, tok nélkül tengette mindennapjait. A nemesfém eladása szép haszonnal kecsegtetett, van olyan legenda ami arról szól, mikor minden fizetőeszköz csődöt mondott, az arany maradt egyedüli fedezetnek. Az arany zsebóra tokját beolvasztották és vékony lemezzé hengerelve, feltekerve vitték magukkal bevásárláshoz. Akár a hentes is elfogadva ollóval levágott magának egy darab aranyat és a vásárlás fizetve lett. A biztos befektetésnek ezen módja mind a mai napig megmaradt. Lehetnek háborúk, gazdasági válságok, bankcsődök az arany fizetőeszközként mindörökké fennmarad.

Az óra visszaépítése

Az óra már mai korunknak megfelelően karórának lesz visszaépítve, így hordhatóvá válik a mindennapokban is.

Beépítés elött

Az óraszerkezet beépítés előtt.

Középpont kiszerkesztése

Az óratokon szándékosan nincs furat, ennek kialakítása a szakember dolga. A gondos szerkesztés elengedhetetlen, mert csak egy lehetőség van, ha nem sikerül, a tok selejtes lesz.

Középpont ellenőrzése

Nem elég egy kijelölt középpont, ellenőrzőpontként a másodperctengelyt használom, hisz annak pont a két fül közé kell hogy essen. Az óvatosság fontos, mert az óratok méregdrága és egy rossz fúrás tönkreteheti.

Furat kialakítása

A furat kialakítására órás-marógépet használok. A géphez tartozó osztófej segít a precíziós fúrásban. Keresztasztal segítségével 0,1 mm pontossággal pozicionálom a fúrás pontos helyét.

A furat

A fúrás sikerült, a tengely ott jön ki a szerkezetből, ahova esnie kell.

A korona csövének illesztése

A korona csőtengelyének méretére illesztem a furatot.

Dörzsárazás

Órás-dörzsár segítségével tizedmilliméter pontosan illeszthető a furat. Itt is így történt, a korona kotyogás mentessen illeszkedik a kialakított furatban.

A kész tok

A tok a koronával elkészült.

A mutatóállító kar helyének kialakítása

A mutatóállító kar helyét ki kell munkálni, amely a tok oldalán jön ki, hisz az óra még oldaldrukkeres kialakítású, ennek kihúzásával állíthatók a mutatók. Kiszerkesztem és órás marógépben pozicionálva kimarom a kar helyét.

A nyílás kimarása

Osztófej segítségével pozicionálom a kimarás pontos helyét és 8000 fordulatszámon vídiamaró segítségével kimarom a nyílást.

Karcmentesítés

A munkálatok befejezte után a tok a sok fúrás-faragás miatt karcos lett. Beépítés előtt polírgépen gumikorong segítségével eltüntetem a karcokat.

Polírozás

A tok már karcmentes, ezért polírgép segítségével fényesre polírozom. Ultrahangos tisztítás után a tok makulátlanul fényes és tiszta,beépíthető.

A beépített óraszerkezet

A beépített szerkezet, még számlap nélkül.

Finom szabályzó pótlása

Az óra hattyúnyakas finom szabályzó szerkezetét eltávolították, vélhetőleg eltörött. Pótlása szükséges, hisz az óra üveghátlapján át látható a hiány, illetve az óra autentikusabb, szabályzása is precízebb.

Pótlás után

A hattyúnyak pótlása után.

A számlap

A tok belső méretét módosítottam, így már belefér a számlap az új óratokba.

Az óra elkészült

Az elkészült zsebóraszerkezet, beépítés után

Üveghátlap

Az óra korabeli szerkezete megtekinthető az üveghátlap mögött.

Az óra elkészült

Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy International Watch Co

zsebóraszerkezet beépítését megmutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel: Kőnig levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük