A beépítésre váró International Watch zsebóraszerkezet egy 1890-es években gyártott prémiumkategóriás werk, mely a korabeli arisztokrácia minden igényét kielégítette. A több mint 34 grammos 14 karátos aranytokját eladták és a szerkezet szolgasorban töltötte az elmúlt évszázadot.
A háborúk és válságok a korabeli polgári arisztokráciát sem kímélték. A kastélyokat, polgári lakásokat kifosztották, a jegyrendszer bevezetése és az éhínség sem kedvezett a luxuscikkek piacának, viszont az arany ára végtelen magasságokba emelkedett. Egy ilyen zsebóra nem volt piacképes, viszont a tokja, mely ebben az esetben 34 gramm 14 karátos arany, nagy értéket képviselt. Sokan kényszerültek az óratok eladására, gondolván,hogy a megmaradt szerkezetet később újra betokozzák. Ez az idő most jött el.
A szerkezet 16 köves, tradicionálisan háromnegyed hidas kivitelű. Arany „satonokban” elhelyezett kőcsapágyak, a csapágylemez savazással göbösített felületét matt aranyozással látták el.Klasszikus schaffhauseni szerkezet hattyúnyakas finom szabályzó csavarját a kerettel együtt eltávolították, felhúzószerkezete sérült, az óra beszáradt és járásképtelen.
Az órát szerkezettisztítás céljából szétszedem.
A szerkezettisztító készülék mosókosarába minden alkatrész belefér. A sérülékeny alkatrészeket külön kis kosárba helyezem el.
Elma Star-Elite tipusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet,c irka 30 perc alatt.
Szerkezettisztítás után a csapágylemez már tiszta és lepedékmentes.
A lecsupaszított csapágylemez tisztítás után. Minden szennyeződés eltűnt a felületről.
A hajtórugó is megtisztult. A beszáradt kenőanyag kiázott a menetek közül.
Az óra horgonya. Precíz kialakítású, kézzel polírozott darab, tükrözi az óra minőségét.
Az óra billegője még a hídján. Precíz kivitelű minőségi darab.
A máltai kereszt tisztítás után.
Mivel a manapság szinte egyeduralkodó svájci horgony-gátszerkezet nem túlságosan érzékeny a nyomaték változására, ezért a kiegyenlítő csigát elvétve használják, jó pontosság érhető el nélküle is. De precíziós órákban azért ma is törekednek arra, hogy legalább azt elérjék, hogy a rugó a korábbi nyomatéki ábra B tartományában dolgozzon. Erre számos szerkezetet találtak ki, a jobb minőségű régi zsebórákban szinte mindig alkalmaztak ilyet, leggyakrabban az ún: „máltai keresztes” konstrukció valamely formájával lehet találkozni. Ez az itt látható ábra alapján megérthető működésű, lényege tulajdonképpen az, hogy meghatározott számú fordulatot enged csak meg, utána az „A”-val jelölt rugótengely nyelve újra felütközik a máltai kereszt záró fogán.
Jól beállítva ütközéstől-ütközésig a motorrugó pont a nyomatéki ábra B tartományát járja végig, vagyis a lényeg az, hogy ez a szerkezet nem engedi sem teljesen lejárni, sem teljesen felhúzni a rugót. Bár nem bonyolult megoldás, de ma már csak kifejezetten minőségi kézi felhúzós órákban lehet találkozni vele. Ennek fő oka, hogy mára már olyan különleges anyagú és tekercselési formájú törésmentes motorrugók terjedtek el, amelyek önmagukban is megfelelően egyenletes nyomaték leadására képesek, az automata felhúzószerkezetek pedig szükségtelenné teszik ilyen szerkezet használatát, hiszen a rugó nagyjából mindig felhúzott állapotban van
A máltai keresztet felszerelem és egy fordulatot tekerek a rugón és felszerelem a nyelvet úgy, hogy a lejárást megakadályozza. Így az első és az utolsó menet kimarad és csak a lineáris szakasz marad a szerkezet hajtásához.
A grafikonon leolvasható, hogy miért szükséges a nyomaték határolása. Az X -től Y-ig tartó szakasz karakterisztikája stabilnak mondható, a teljesen felhúzott és a lejárat előtti szakasz viszont bizonytalan, ezt iktatja ki a szerkezet. (Fotó forrása : Antal Péter http://www.mvltrade.hu)
A kitisztított óraszerkezet kerékrendszere összeépítés előtt.
Az összeépített óraszerkezet kenése. A művelethez négyféle kenőanyagot használok.
A kőcsapágyakat szintetikus olajjal kenem át, olajzó segítségével.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A billegő csapjának megmunkálásához leválasztom a hídjáról.
A fedőkövet könnyű olajjal látom el.
A felső fedőkövet is át olajzom.
Klasszikus bimetál billegő kékített Breguet hajszálrugóval. Minőségi kialakítás.
Több mint százéves használat után a billegőcsap vége elveszti formáját, lengésszöge csökken, sokszor meg-megáll. A megmunkáláshoz órás esztergagépet használok, de előtte a hajszálrugót leválasztom a csapvállról.
Ha ezt a műveletet nem végzem el és az órát számlappal felfelé teszem le az asztalra járása bizonytalan lesz és idővel meg is áll. Ennek alapvető oka a billegőtengely csapvégén keresendő, ugyanis intenzív ütés hatására a tengely vége kissé ellaposodik és alkalmanként meg is szorul. A probléma javítása esztergagép és egy a csapfényesítő készlethez (zsakóhoz) tartozó nagyon finom fényesítőreszelő segítségével orvosolható. Leveszem a hajszálrugót és a vesztőtárcsa pereménél befogom a billegőt, ezután magas fordulatszámon forgatva a csapfényesítő segítségével óvatosan kijavítom az egyenetlenséget, ami bár néhány század milliméter csupán, de épp elég ahhoz, hogy az óra megálljon.
A műveletet a másik oldalon is elvégzem.
A koronakerék törött, sokat gyilkolták, erőltettek, ennek következményeként két foga hiányzik. Csak cserével javítható.
A régi felhúzótengely. Mérete nem megfelelő, illetve a menet átmérője kicsi, az óratokhoz tartozó felhúzókorona ráesik! Egyetlen járható megoldás az új alkatrész készítése.
Az új tengely elkészítéséhez minősített acélt használok, jelen esetben egy gyorsasági motorkerékpár küllőjét. Szívós, edzhető, könnyen megmunkálható anyag.
Első lépésben a végcsapot készítem el, amely bemegy a szerkezetbe. Mérete 0,7 mm.
A koronakerék átmérőjére illesztem a tengelyt.
A kerék könnyen elforog a tengelyen, melynek mérete így 1,7 mm.
A felhúzókerék négyszögét elkészítettem és illesztettem, könnyedén rácsúszik a helyére.
A felhúzókoronában lévő menet 1,4 mm, ehhez illesztem a tengely menetméretét.
A tengely végére elkészítettem a négyszöget, a másik végére elkészült a menet. A felhúzókorona könnyen feltekerhető rá. A hosszát beépítés után szabom méretre.
Az óra számlapja megszokott módon tűzzománc.
A számlap lábai hibátlanok.
Az óra új ruhája egy magas minőségű acél karóratok, mely nem a hagyományos – kínai tok – , hanem egy precíz kialakítású, méregdrága, de még nyers munkadarab. A testreszabás az én feladatom, a készre munkálás pontos szerkesztést és még pontosabb megmunkálást igényel.
Sok zsebóra járt hasonlóan, tok nélkül tengette mindennapjait. A nemesfém eladása szép haszonnal kecsegtetett, van olyan legenda ami arról szól, mikor minden fizetőeszköz csődöt mondott, az arany maradt egyedüli fedezetnek. Az arany zsebóra tokját beolvasztották és vékony lemezzé hengerelve, feltekerve vitték magukkal bevásárláshoz. Akár a hentes is elfogadva ollóval levágott magának egy darab aranyat és a vásárlás fizetve lett. A biztos befektetésnek ezen módja mind a mai napig megmaradt. Lehetnek háborúk, gazdasági válságok, bankcsődök az arany fizetőeszközként mindörökké fennmarad.
Az óra már mai korunknak megfelelően karórának lesz visszaépítve, így hordhatóvá válik a mindennapokban is.
Az óraszerkezet beépítés előtt.
Az óratokon szándékosan nincs furat, ennek kialakítása a szakember dolga. A gondos szerkesztés elengedhetetlen, mert csak egy lehetőség van, ha nem sikerül, a tok selejtes lesz.
Nem elég egy kijelölt középpont, ellenőrzőpontként a másodperctengelyt használom, hisz annak pont a két fül közé kell hogy essen. Az óvatosság fontos, mert az óratok méregdrága és egy rossz fúrás tönkreteheti.
A furat kialakítására órás-marógépet használok. A géphez tartozó osztófej segít a precíziós fúrásban. Keresztasztal segítségével 0,1 mm pontossággal pozicionálom a fúrás pontos helyét.
A fúrás sikerült, a tengely ott jön ki a szerkezetből, ahova esnie kell.
A korona csőtengelyének méretére illesztem a furatot.
Órás-dörzsár segítségével tizedmilliméter pontosan illeszthető a furat. Itt is így történt, a korona kotyogás mentessen illeszkedik a kialakított furatban.
A tok a koronával elkészült.
A mutatóállító kar helyét ki kell munkálni, amely a tok oldalán jön ki, hisz az óra még oldaldrukkeres kialakítású, ennek kihúzásával állíthatók a mutatók. Kiszerkesztem és órás marógépben pozicionálva kimarom a kar helyét.
Osztófej segítségével pozicionálom a kimarás pontos helyét és 8000 fordulatszámon vídiamaró segítségével kimarom a nyílást.
A munkálatok befejezte után a tok a sok fúrás-faragás miatt karcos lett. Beépítés előtt polírgépen gumikorong segítségével eltüntetem a karcokat.
A tok már karcmentes, ezért polírgép segítségével fényesre polírozom. Ultrahangos tisztítás után a tok makulátlanul fényes és tiszta,beépíthető.
A beépített szerkezet, még számlap nélkül.
Az óra hattyúnyakas finom szabályzó szerkezetét eltávolították, vélhetőleg eltörött. Pótlása szükséges, hisz az óra üveghátlapján át látható a hiány, illetve az óra autentikusabb, szabályzása is precízebb.
A hattyúnyak pótlása után.
A tok belső méretét módosítottam, így már belefér a számlap az új óratokba.
Az elkészült zsebóraszerkezet, beépítés után
Az óra korabeli szerkezete megtekinthető az üveghátlap mögött.
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy International Watch Co
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.