A javítás tárgya egy 1890-es évek közepén gyártott ezüst zsebóra, mely komplett felújításra érkezett műhelyembe, az általános karbantartásom túl az óra járásideje nagyon lecsökkent, mely a hajtórugó gyengeségére utal.
Az óratok hátulján található gilosált vésés kissé megkopott, de csak a hagyományos zsebkopás tapasztalható rajta. A fedél közepén egy címerpajzs látható, mely a kor szokása szerint a tulajdonos monogramját tartalmazza. Ebben az esetben a pajzsot nem töltötték ki, vésetlen.
Az óra tűzzománc számlapja hibátlan, tört fehér színvilága igen autentikus.
A XIV. Lajos stílusú mutatók igen ünnepélyes megjelenést biztosítanak az órának.
Az óra dupla porvédő fedele a kor szokásának megfelelő.
A szerkezet tokja nélkül. Két méretes tokcsavar és a felhúzókorona kivétele után z óramű kiemelhető a helyéről.
A számlap levétele után feltűnik a szerkezet felső csapágylemeze. Az IWC Cal:.57 19”H7 óramű nem a márka csúcsmodellje, de mindenképpen átjön rajta a legenda szelleme, hisz Schaffhausen.
Az ismert és nagy, főleg svájci gyártók az óra sorozatszámát egy adott időszakhoz rendelték, így a sorozatszám alapján kikereshető a gyártás éve. A katalógus 12 óramárka kormeghatározásában tud segítséget nyújtani.
A katalógusból egészen 1980-ig lehet sorszám alapján kormeghatározást végezni.
A sorozatszám alapján a gyártás időpontja az 1890- es évhez van rendelve, ami azonos a gyártás idejével. Mivel ez a szám az óra tokján is megtalálható, így a művelet könnyen elvégezhető. Ráadásként, ha a szerkezeten illetve az óratokon szereplő sorozatszám azonos, az is kideríthető, hogy az óratok és az óramű összetartozik-e. Sok esetben az óra tokját a háború után eladták nemesfémnek, és később párosították egy másikkal, ami gyűjtői szempontból nem túl előnyös.
Az óra mutatói párosak.
Az óra szétszedése előtt legfontosabb a rugó leeresztése. Nyomaték alatt álló rugó hitelen forgásba hozhatja a fogaskerékrendszer és törést is okozhat, így a nyomatékmentesítés létfontosságú. Az óra billegőjének letávolítása után a horgonyt is kiszerelem a helyéről.
A csapágylemez eltávolítása után láthatóvá válik a kerékrendszer.
Az óra napsugár csiszolású kilincskereke. Dekoratív alkatrész.
A kilincsrugó akadályozza meg, hogy felhúzás után a motorrugó visszaforogjon így megtartja pozícióját. A kilincskerék fogaiba akadva racsnizva egyirányúba engedi a rugót felhúzni, visszafele nem.
Máltai keresztes mechanizmus. Mivel a rugó felhúzás utáni és lejárás előtti szakasza nem egyenletes, ezt a szakaszt egy elmés szerkezet kiiktatta a működésből. Tulajdonképpen nem engedi teljesen felhúzni, de lejárni se, így a középső, lineáris szakasz hajtja az órát, így a pontosság, precíziós óra révén nem változik.
Az óra motorrugója kissé elgyengült, járástartaléka egy nap alá kényszerítette a szerkezetet. A jelenség csak cserével orvosolható.
Bár manapság igen nehézkes megfelelő motorrugót találni, hisz a gyártás óta már eltelt 120 év. Sok esetben használt órából való alkatrésszel pótolják az eredetit, mely mérete és nyomatéka is eltér a gyári adatoktól. Valószínűleg itt is ez történt, ez okozza a hibát is. Antik alkatrészek általában órás hagyatékból jutnak a gyakorló szakember birtokába. Az 1930-a években gyártott alkatrész minőségi zsebóra-rugókat tartalmaz, mely mérete és vastagsága is megfelelő.
Magyarországon az 1900-as évektől igen sok kereskedő foglalkozott óraalkatrészek forgalmazásával. Külföldről, főleg Svájcból és Németországból származó alkatrészek végtelen tömege minden korabeli műhely alkatrészbázisában megtalálható volt, az órás könnyedén megrendelhetett bármilyen szerkezeti elemet katalógusból. Sajnos sok, a második világháború előtt elhurcolt órás származása miatt nem tért vissza, az itt maradók boltjait a viharos időkben kifosztották. Később a megmaradó szakemberek üzleteit államosították, vagy ellehetetlenítették működésüket. A vasfüggöny lecsukódása után pedig az alkatrész-utánpótlás végleg megszűnt. Maradék készletek már csak eldugott helyekről bukkantak fel, mindenki túlélésre rendezkedett be, egészen a rendszerváltásig.
A ma már ismeretlen fogalomként értelmezett sztaniolpapírba rejlő alkatrész mérete azonos a gyárival.
A csererugó kibontva.
A rugó akkor adja le a maximális járástartalékot, ha a rugóház kitöltöttségi foka optimális, azaz a rugó által elfoglalt terület ugyan akkora, mint az üresen maradó rész. Így a felhúzott óra rugója működés közben szabadon le tud járni. Ha a rugó hosszabb, saját maga foglalja el a helyet, ahová le tudna járni, ezért csökken a futásidő. A rövidebb rugó ugyan ezt a járáscsökkenést eredményezi, hisz hamar megáll.
A rugó hossza is kiszámítható adat, hisz táblázatból kikereshető. A rugó szélessége akkor optimális, ha kitölti a rugóházat úgy, hogy a fedelet rá lehessen pattintani, tehát ez a méret fix. Hosszúsága kiszámítható a rugóház belső átmérőjéből. A befűzött rugó belső méretét megmérve a kapott adatot D1 = 0,7466 D képletbe helyettesítve megkaphatjuk az optimális hosszt. Magyarán, ha az üres rugóház belső méretét megmérjük és megszorozzuk 0,7466- tal azt a méretet kell kapnunk, mint ami a befűzés után az eltakart részen mérünk. Ha ez a méret stimmel, a rugó hossza optimális.
A cserealkatrész majd hetven évnyi hibernálás után kissé letapadt, így beépítés előtt érdemes óvatosan feltekerni – ellentétes irányba. A kiegyenesített rugó majd 30 centiméter hosszú és így visszafűzve nagyobb nyomatékot biztosít a szerkezetnek.
A rugó felületét gyártás után olajozzák, de mivel azóta eltelt hetven én, ez a réteg már rászáradt. Mézhez hasonló anyagként összeragasztaná a meneteket, ezért eltávolítása nélkülözhetetlen. Benzines átmosás után kissé olajos kézzel egy vékony olajfilmet viszek a felületre, így biztosítva annak kenését.
A rugó kiegyenesítése után óvatosan visszafűzöm a helyére. Mivel nagy az elugrás veszélye, fokozott körültekintéssel kell a műveletet végezni, hisz a földön keresgélő órás nem túl bizalomgerjesztő látvány és könnyű célpontja a térdszalagkopásnak, a határidős munkák elcsúszásáról nem is beszélve. : )
A csererugó befűzés után. Mind mérete, mind nyomatéka a gyárival azonos.
A fedelet egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.
Az óra alkatrészei tisztítás előtt a tárolóba.
A kényes alkatrészeket, mint pld. a horgony, külön minikasárba helyezem, nehogy megsérüljön.
A mosókosárba összekészített alkatrészek tisztítás előtt.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt végez.
Az órásasztalra kiterített alkatrészfolyam könnyű áttekinthetőséget biztosít az órásnak összeépítés közben, minden kéznél van.
A kitisztított alkatrészeket összeépítés közben újraolajozom. A művelethez négyféle, szintetikus órásolajat használok.
Minden csapágycsészét gondosan átkenek kézi olajzó segítségével. A tűszerűen kialakított olajzó végét belemártom a kenőolajba, a végén megtapadó olajcsepp pedig átvihető a kenésre szánt felületre.
Az eldugott részeket automata olajzó segítségével kenem át. A készülék pontosan adagolja a kenőolajat, így könnyű vele dolgozni.
A billegőt olajzás céljából leválasztom a helyéről, így nagy biztonsággal odaférek a zárt csapágyhoz.
A javított és összeszerelt óraszerkezetet készre szerelés előtt Horometer típusú digitális szabályzóműszer segítségével beszabályozom. Érdemes a műveletet még végszerelés előtt elvégezni, hisz ha be kell avatkozni, odaférek bármelyik alkatrészhez.
Az óra járása pontosítás után. A szerkezet némi beavatkozás után már pontosan jár, akár mindennapi használatra is alkalmas.
A számlap hibátlan.
A számlapot három csavar tartja, ami oldalról rögzíti a lábakat.
A zsebóra tokja 800-as ezüst és háromrészes. Az üveget kinyomom a helyéről, mert a művelet közben megsérülhet és útban is van.
Az óratok polírozásához rongykorongot és kifejezetten ezüsthöz szánt polír pasztát használok.
A művelet pár perc alatt végbemegy, tükörfényesen kerül ki a polírkorong alól.
Polírozás után a felületre tapadt szennyeződést ultrahangos mosó segítségével tüntetem el. A gép 60 fokon 42 000 hertz segítségével 10 perc alatt eltüntet minden szennyeződést.
Az óra összeszerelés után.
Az IWC Schaffausen ezüst zsebóra hátlapja fényesítés után. Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.