IWC Schaffhausen zsebóra rugócseréje

IWC Schaffhausen zsebóra rugócseréje

IWC Schaffhausen zsebóra rugócseréje

IWC zsebóra

A javítás tárgya egy 1890-es évek közepén gyártott ezüst zsebóra, mely komplett felújításra érkezett műhelyembe, az általános karbantartásom túl az óra járásideje nagyon lecsökkent, mely a hajtórugó gyengeségére utal.

Címerpajzs

Az óratok hátulján található gilosált vésés kissé megkopott, de csak a hagyományos zsebkopás tapasztalható rajta. A fedél közepén egy címerpajzs látható, mely a kor szokása szerint a tulajdonos monogramját tartalmazza. Ebben az esetben a pajzsot nem töltötték ki, vésetlen.

Hibátlan számlap

Az óra tűzzománc számlapja hibátlan, tört fehér színvilága igen autentikus.

Cizellált mutatók

A XIV. Lajos stílusú mutatók igen ünnepélyes megjelenést biztosítanak az órának.

Porvédőfedél

Az óra dupla porvédő fedele a kor szokásának megfelelő.

Óratok nélkül

A szerkezet tokja nélkül. Két méretes tokcsavar és a felhúzókorona kivétele után z óramű kiemelhető a helyéről.

Számlap nélkül

A számlap levétele után feltűnik a szerkezet felső csapágylemeze. Az IWC Cal:.57 19”H7 óramű nem a márka csúcsmodellje, de mindenképpen átjön rajta a legenda szelleme, hisz Schaffhausen.

Kormeghatározás

Az ismert és nagy, főleg svájci gyártók az óra sorozatszámát egy adott időszakhoz rendelték, így a sorozatszám alapján kikereshető a gyártás éve. A katalógus 12 óramárka kormeghatározásában tud segítséget nyújtani.

Katalógus

A katalógusból egészen 1980-ig lehet sorszám alapján kormeghatározást végezni.

Kikeresett adat

A sorozatszám alapján a gyártás időpontja az 1890- es évhez van rendelve, ami azonos a gyártás idejével. Mivel ez a szám az óra tokján is megtalálható, így a művelet könnyen elvégezhető. Ráadásként, ha a szerkezeten illetve az óratokon szereplő sorozatszám azonos, az is kideríthető, hogy az óratok és az óramű összetartozik-e. Sok esetben az óra tokját a háború után eladták nemesfémnek, és később párosították egy másikkal, ami gyűjtői szempontból nem túl előnyös.

Páros mutatók

Az óra mutatói párosak.

Szétszerelés

Az óra szétszedése előtt legfontosabb a rugó leeresztése. Nyomaték alatt álló rugó hitelen forgásba hozhatja a fogaskerékrendszer és törést is okozhat, így a nyomatékmentesítés létfontosságú. Az óra billegőjének letávolítása után a horgonyt is kiszerelem a helyéről.

A kerékrendszer

A csapágylemez eltávolítása után láthatóvá válik a kerékrendszer.

Kilincskerék

Az óra napsugár csiszolású kilincskereke. Dekoratív alkatrész.

Kilincsrugó

A kilincsrugó akadályozza meg, hogy felhúzás után a motorrugó visszaforogjon így megtartja pozícióját. A kilincskerék fogaiba akadva racsnizva egyirányúba engedi a rugót felhúzni, visszafele nem.

Máltai kereszt

Máltai keresztes mechanizmus. Mivel a rugó felhúzás utáni és lejárás előtti szakasza nem egyenletes, ezt a szakaszt egy elmés szerkezet kiiktatta a működésből. Tulajdonképpen nem engedi teljesen felhúzni, de lejárni se, így a középső, lineáris szakasz hajtja az órát, így a pontosság, precíziós óra révén nem változik.

Elgyengült rugó

Az óra motorrugója kissé elgyengült, járástartaléka egy nap alá kényszerítette a szerkezetet. A jelenség csak cserével orvosolható.

Cserealkatrész

Bár manapság igen nehézkes megfelelő motorrugót találni, hisz a gyártás óta már eltelt 120 év. Sok esetben használt órából való alkatrésszel pótolják az eredetit, mely mérete és nyomatéka is eltér a gyári adatoktól. Valószínűleg itt is ez történt, ez okozza a hibát is. Antik alkatrészek általában órás hagyatékból jutnak a gyakorló szakember birtokába. Az 1930-a években gyártott alkatrész minőségi zsebóra-rugókat tartalmaz, mely mérete és vastagsága is megfelelő.

Alkatrész-kereskedők

Magyarországon az 1900-as évektől igen sok kereskedő foglalkozott óraalkatrészek forgalmazásával. Külföldről, főleg Svájcból és Németországból származó alkatrészek végtelen tömege minden korabeli műhely alkatrészbázisában megtalálható volt, az órás könnyedén megrendelhetett bármilyen szerkezeti elemet katalógusból. Sajnos sok, a második világháború előtt elhurcolt órás származása miatt nem tért vissza, az itt maradók boltjait a viharos időkben kifosztották. Később a megmaradó szakemberek üzleteit államosították, vagy ellehetetlenítették működésüket. A vasfüggöny lecsukódása után pedig az alkatrész-utánpótlás végleg megszűnt. Maradék készletek már csak eldugott helyekről bukkantak fel, mindenki túlélésre rendezkedett be, egészen a rendszerváltásig.

Cseredarab

A ma már ismeretlen fogalomként értelmezett sztaniolpapírba rejlő alkatrész mérete azonos a gyárival.

Rugóház paraméterei

A csererugó kibontva.

Rugó méretszámítási paraméterek

A rugó akkor adja le a maximális járástartalékot, ha a rugóház kitöltöttségi foka optimális, azaz a rugó által elfoglalt terület ugyan akkora, mint az üresen maradó rész. Így a felhúzott óra rugója működés közben szabadon le tud járni. Ha a rugó hosszabb, saját maga foglalja el a helyet, ahová le tudna járni, ezért csökken a futásidő. A rövidebb rugó ugyan ezt a járáscsökkenést eredményezi, hisz hamar megáll.

Egyéb mérési paraméterek

A rugó hossza is kiszámítható adat, hisz táblázatból kikereshető. A rugó szélessége akkor optimális, ha kitölti a rugóházat úgy, hogy a fedelet rá lehessen pattintani, tehát ez a méret fix. Hosszúsága kiszámítható a rugóház belső átmérőjéből. A befűzött rugó belső méretét megmérve a kapott adatot D1 = 0,7466 D képletbe helyettesítve megkaphatjuk az optimális hosszt. Magyarán, ha az üres rugóház belső méretét megmérjük és megszorozzuk 0,7466- tal azt a méretet kell kapnunk, mint ami a befűzés után az eltakart részen mérünk. Ha ez a méret stimmel, a rugó hossza optimális.

Kiegyenesítés után

A cserealkatrész majd hetven évnyi hibernálás után kissé letapadt, így beépítés előtt érdemes óvatosan feltekerni – ellentétes irányba. A kiegyenesített rugó majd 30 centiméter hosszú és így visszafűzve nagyobb nyomatékot biztosít a szerkezetnek.

Befűzés előtt

A rugó felületét gyártás után olajozzák, de mivel azóta eltelt hetven én, ez a réteg már rászáradt. Mézhez hasonló anyagként összeragasztaná a meneteket, ezért eltávolítása nélkülözhetetlen. Benzines átmosás után kissé olajos kézzel egy vékony olajfilmet viszek a felületre, így biztosítva annak kenését.

Kiegyenesítés után

A rugó kiegyenesítése után óvatosan visszafűzöm a helyére. Mivel nagy az elugrás veszélye, fokozott körültekintéssel kell a műveletet végezni, hisz a földön keresgélő órás nem túl bizalomgerjesztő látvány és könnyű célpontja a térdszalagkopásnak, a határidős munkák elcsúszásáról nem is beszélve. : )

Befűzés után

A csererugó befűzés után. Mind mérete, mind nyomatéka a gyárival azonos.

Fedél visszazárása

A fedelet egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.

Tisztítás előtt

Az óra alkatrészei tisztítás előtt a tárolóba.

Minikosár

A kényes alkatrészeket, mint pld. a horgony, külön minikasárba helyezem, nehogy megsérüljön.

Mosókosár

A mosókosárba összekészített alkatrészek tisztítás előtt.

Elma mosógép

Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt végez.

Összerakási idővonal

Az órásasztalra kiterített alkatrészfolyam könnyű áttekinthetőséget biztosít az órásnak összeépítés közben, minden kéznél van.

A szerkezet olajzása

A kitisztított alkatrészeket összeépítés közben újraolajozom. A művelethez négyféle, szintetikus órásolajat használok.

Kőcsapágyak kenése

Minden csapágycsészét gondosan átkenek kézi olajzó segítségével. A tűszerűen kialakított olajzó végét belemártom a kenőolajba, a végén megtapadó olajcsepp pedig átvihető a kenésre szánt felületre.

Automata olajzó

Az eldugott részeket automata olajzó segítségével kenem át. A készülék pontosan adagolja a kenőolajat, így könnyű vele dolgozni.

Leválasztott billegő

A billegőt olajzás céljából leválasztom a helyéről, így nagy biztonsággal odaférek a zárt csapágyhoz.

Műszeres beszabályozás

A javított és összeszerelt óraszerkezetet készre szerelés előtt Horometer típusú digitális szabályzóműszer segítségével beszabályozom. Érdemes a műveletet még végszerelés előtt elvégezni, hisz ha be kell avatkozni, odaférek bármelyik alkatrészhez.

Pontosítás után

Az óra járása pontosítás után. A szerkezet némi beavatkozás után már pontosan jár, akár mindennapi használatra is alkalmas.

A számlap

A számlap hibátlan.

Számlaprögzítés

A számlapot három csavar tartja, ami oldalról rögzíti a lábakat.

Az óra tokja

A zsebóra tokja 800-as ezüst és háromrészes. Az üveget kinyomom a helyéről, mert a művelet közben megsérülhet és útban is van.

Polírozás

Az óratok polírozásához rongykorongot és kifejezetten ezüsthöz szánt polír pasztát használok.

Fényesítés

A művelet pár perc alatt végbemegy, tükörfényesen kerül ki a polírkorong alól.

Ultrahangos tisztítás

Polírozás után a felületre tapadt szennyeződést ultrahangos mosó segítségével tüntetem el. A gép 60 fokon 42 000 hertz segítségével 10 perc alatt eltüntet minden szennyeződést.

Az óra elkészült

Az óra összeszerelés után.

Kifényesített hátlap

Az IWC Schaffausen ezüst zsebóra  hátlapja fényesítés után. Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük