A.Lange & Söhne zsebóraszerkezet konverziója

A.Lange & Söhne zsebóraszerkezet konverziója

A.Lange & Söhne zsebóraszerkezet konverziója

A.Lange & Söhne zsebóraszerkezet

A konverzió tárgya egy 1870-es évek közepén gyártott prémiumkategóriás zsebóraszerkezet, mely páratlan minősége még most is szemet gyönyörködtető. Arany másfél unciás zsebóratokját a válságok és háborúk viharában elvesztette és a szerkezet is hibás, nem működik, mutatóállító szerkezete hiányos, de javítása megoldható – sőt kötelező!

Adolph Lange

Adolph Lange 1845-ben alapította manufaktúráját, mely már kezdetektől a mesterségbeli tudás magasiskolájaként került a köztudatba. Korlátozott példányszámban gyártott órái a Patek -Phillipe Német megfelelőjeként kizárólag az arisztokrácia igényeit elégítette ki.

Uralkodók óramárkája

Megrendelők közt olyan ikonikus személyek is szerepeltek, mint II.Vilmos Császár, aki az Oszmán birodalom szultánjának vendégajándékként rendelt pazar kivitelezésű, gyémántokkal ékesített zsebórát.

A manufaktúra pusztulása

A svájci és Német manufaktúrák közös fejlődése alatt számos szabadalom és gyártási technológia látott napvilágot, melyek a mai napig meghatározzák a modern kori óragyártást. A Lange & Söhne a glashüttei óraipar első számú márkájává nőtte ki magát, de sajnos a II.világháború közbeszólt és az óragyár pusztulása elkerülhetetlenné vált. Drezda azon felül, hogy Európa legszebb barokk városaként szerepelt a térképen, számos logisztikai létesítménynek és vasúti csomópontnak is otthont adott. Ezenfelül a mikromechanikával foglalkozó gyártók a szövetségesek szemében hadipari beszállítónak számítottak és a célkereszt már 1943-tól rájuk irányult. Míg a genfi tó partjára épült svájci manufaktúrák(Patek Philippe, Vacheron Constantin,stb..) az ország semlegessége miatt főleg inkább erkölcsi kárt szenvedtek el, Glashütte és Drezda tulajdonképpen megsemmisült.

A német óraipar újjászületése

A földig rombolt Drezda és Glashütte újjászületése kicsit másként alakult, mint gondolták. A két város ugyanis a Német Demokratikus Köztársaság határain belülre került, ahol az – úri huncutságokat – gyártó manufaktúrának nem volt létjogosultsága, a munkáshatalom amúgy se lett volna vevő termékeire. A tulajdonosok a megmaradt gépeket, gyártósorokat, illetve a szellemi infrastruktúrát a tengeren túlra mentették. A.Lange und Söhne múzsái több évtizedre elhallgattak, az újjászületésre és a valódi áttörésre sokat kellett várni. Ez az idő a rendszerváltás után, Németország újraegyesítésével jött el. A manufaktúra újból létezik, eredeti fényében.

Vésett csapágylemez

A.Lange & Söhne zsebóra pazar módon véset csapágylemeze.

Hattyúnyakas finom szabályozás

A billegő vésett csapágylemezét egy gyönyörű hattyúnyakas finom szabályzó díszíti. Szinte csoda, hogy az elmúlt évszázadban senki nem távolította el.

Hiányos mutatóállító szerkezet

Az óramű mutatóállító-szerkezetét viszont valaki eltávolította. Pótlása komoly feladat.

Fedőköves gátkerék

A gátkerék felső, fedőköves csapágylemeze. Gyönyörű kialakítású, kékített csavarokkal rögzített alkatrész.

A speciális billegő tipikus vezetőtárcsája

A speciális billegő tipikusan „Langés” vezetőtárcsája. A téglatest formájú vezetőpanel egy keményre edzett acél stiftet hordoz magán vezetőkő helyett.

A horgony

Az óraszerkezet horgonya példaértékű, a természetes drágakőből készült emelőköveket elrejtették a horgonytestbe.

A horgonyhíd

A szerkezet egylábas horgonyhídja. Kecses és letisztult.

Az óra kerékrendszere

Az óraszerkezet háromnegyedes hídja alatt található a teljes kerékrendszer.

Háromnegyedes csapágylemez

Egy szintén tipikus glashüttei sajátosság, a háromnegyedes csapágylemez. Az egy darabból készült alkatrész lefedi az szerkezet teljes kerékrendszerét, autentikus látványt nyújtva.

Foglalt csapágyak

Tipikus glashüttei foglalással készült természetes rubin csapágykövek, melyek arany satonokba, csavarokkal vannak rögzítve.

Napsugár csiszolású kilincskerék

Egy tipikus glashüttei csiszolással díszített kilincskerék. Az alkatrész rögzítése is érdekes, nem hagyományosan csavar, hanem egy excentrikusan elforgatható, bajonettzárhoz hasonlító elmés megoldás rögzíti.

A lecsupaszított csapágylemez

A tisztítás céljából lecsupaszított csapágylemez.

Speciális felhúzókerekek

A hornyos és felhúzókerék hibátlan, ami szerencse, mert pótlása nehéz feladat lenne.

Sorozatszám

Az óramárka limitált darabszámát annak sorozatszáma is tükrözi. Weblapom Óramárka-meghatározó menüpontjából kiderül, hogy a gyártás időpontja a 61333 szám szerint az 1870-es időpontra tehető.

Kékített csavarok

A csapágylemezeket szépen dekorált, kékített csavarok rögzítik.

A hiba forrása

Az óra azért áll meg, mert a középcsapágy furatát valaki összehúzta, ami az idők folyamán kikopott. De a hullámosra kopott tengelyt úgy hagyta, így viszont szorul. Ez a szorulás okozza azt a jelenséget, hogy az óra elindul, de meg-megáll.

Után csiszolás

A feladat nem is olyan egyszerű, a tengely csapja tükörfényes és üveg kemény, így már érthető, miért nem csiszolták fel. Bármilyen finom reszelő csak összekarcolja, ezért gépi módszerrel csiszolom utána.

Szupportköszörű

Az esztergagép késtartójába rögzíthető, független meghajtású szupport-köszörű tokmányába nagy finomságú csiszolókorongot fogok be. Az esztergagép tokmánya lassan, a szupport-köszörű tokmánya a csiszolókoronggal gyorsan, kb. 8000 fordulatszámmal forog. A keresztszánt finoman előtolva hamar kiigazítom a hullámos kopást, mely csak pár tized milliméter. Ezzel a módszerrel bármilyen kopott tengely felújítható.

Előkészítés

A szétszedett alkatrészeket mosókosárba helyezem. Leválasztom a billegőt hídjáról, illetve lepattintom a rugóház fedelét, hogy mindent átjárjon a mosófolyadék. A kényes alkatrészeket külön kis kosárba helyezem, így nem sérülhetnek meg.

Óraszerkezet tisztító gép

Elma Star-Elite típusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet, cirka 30 perc alatt.

Motorrugó

A hajtórugó is megtisztult. A beszáradt kenőanyag kiázott a menetek közül.

A szerkezet kenése

A kitisztított szerkezetet friss olajjal kenem át. Négyféle, szintetikus kenőolajat használok.

Máltai kereszt beállítása

A máltai keresztet felszerelem és egy fordulatot tekerek a rugón, ezek után felszerelem a nyelvet úgy, hogy a lejárást megakadályozza. Így az első és az utolsó menet kimarad és csak a lineáris szakasz marad a szerkezet hajtásához.

Rugókarakterisztika

A grafikonon leolvasható, hogy miért szükséges a nyomaték határolása. Az X-től Y-ig tartó szakasz karakterisztikája stabilnak mondható, a teljesen felhúzott és a lejárat előtti szakasz viszont bizonytalan, ezt iktatja ki a szerkezet. (Fotó forrása : Antal Péter http://www.mvltrade.hu)

A horgony határolóstiftje

A horgony ütközője érdekes kialakítású, nem a hagyományos határolópeckes megoldást alkalmazták, hanem az alaplemezbe készített furatba benyúló stift határolja a mozgást.

Horgonykövek kenése

A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.

Az óra új tokja

Az óra új ruhája egy magas minőségű acél karóratok, mely nem a hagyományos – kínai tok – ,hanem egy precíz kialakítású, méregdrága, de még nyers munkadarab. A testreszabás az én feladatom, a készre munkálás pontos szerkesztést és még pontosabb megmunkálást igényel.

Az óratok korrekciója

Bár az óratok alapméretei megfelelőek, de némi utómunkálatra van szükség. A perem mélységén változtatni kell, mert a szerkezet nem ül pontosan a helyén.

Bepróbálás közben

A szerkezetet bepróbálom a helyére.

A peremvonal kimunkálása

A hátsó peremvonal mérete kicsi, nem fér bele a szerkezet, itt megakad, 0,8 millimétert lemunkálok belőle.

Sorjamentesítés

A perem mélységén változtattam, bepróbálás előtt lesorjázom a megmunkálás helyét.

Beillesztett szerkezet

A szerkezet beillesztve, már a helyén.

A hátlap felől

A beillesztett szerkezet a hátlap felől. Pontosan a peremig beérő szerkezet szép látványt mutat majd az üveghátlapon keresztül.

A furat helyének kiszerkesztése

Az óratokon szándékosan nincs furat, ennek kialakítása a szakember dolga. A gondos szerkesztés elengedhetetlen, mert csak egy lehetőség van, ha nem sikerül, a tok selejtes lesz.

Ellenőrzőpont kijelölése

Nem elég egy kijelölt középpont, ellenőrzőpontként a másodperctengelyt használom, hisz annak pont a két fül közé kell hogy essen. Az óvatosság fontos, mert az óratok méregdrága és egy rossz fúrás tönkreteheti.

A felhúzótengely furatának elkészítése

Órás-marógép segítségével kifúrom a tengely helyét. A gép tartozéka egy osztófej, segítségével szinte századmilliméter pontossággal tudom a fúrás helyét koordinálni.

Az elkészült furat

A furat elkészült, némi finomítás után pontosan beleilleszkedik a felhúzókorona csapja.

Dörzsárazás

Órás-dörzsár segítségével tizedmilliméter pontosan illeszthető a furat. Itt is így történt, a korona kotyogás mentessen illeszkedik a kialakított furatban.

A felhúzótengely

A szerkezet felhúzótengelye a tokhoz tartozó koronával.

A tengely rögzítése

A tengelyt egy íves lemez tartja a helyén, így a szerkezetet korona nélkül kell bebujtatni a helyére.

A középpontba futó tengely

A tengely furata a pontos szerkesztés és fúrás eredményeként oda került, ahova kell.

Nyomógomb helyének kifúrása

A nyomógomb helyét szintén órás-marógép és a hozzátartozó osztófej segítségével fúrom ki.

Kész furat

Az osztófej szabadon forgatható és adott ponton rögzíthető. A gép keresztasztala is minden irányban, 0,05 milliméter pontossággal, koordinátaszerűen irányítható, így a furat nagy pontossággal elkészíthető. Először egy kis furatot készítek központfúró segítségével és később méretre munkálom.

Nyomógomb

Az óratokhoz tartozó nyomógomb. Finom kialakítású munkadarab.

A gomb peremének besüllyesztése

A gomb peremét, amely annak kiesését gátolja meg, besüllyesztem a tokba, mert másképpen nem férne bele a szerkezet.

Bepróbált nyomógomb

A besüllyesztett nyomógomb, a helyén.

Beillesztett nyomógomb foglalata

A szerkezet pontosan illeszkedik a tokba és minden furat oda került, ahova méreteztem.

Mutatóállító kar pótlása

Az óra mutatóigazító szerkezetét eltávolították. Pótlása már a földi életüket befejezett óraszerkezetek alkatrészei közt keresendő, amely egy antik órásbolt alkatrészbázisában elérhető. Egy hasonló alkatrész furatának és geometriájának kis mérvű átalakítása után az alkatrész pótolható.

Az alkatrész pótlása

Az alkatrészpótlás kis korrekció után sikerült, funkcióját minden tekintettben betölti.

A nyomógomb stiftje

A nyomógomb gyárilag ilyen hosszú, méretre munkálása az én feladatom.

Tokmegmunkálás

Az óratok megmunkálás közben karcos lett. Bár vigyáztam rá, de a ki-bepróbálás közben összekarcolódott. Gumikorong segítségével karcmentesítem és ezután fényesre polírozom a tokot.

Mattírozás

A tok szélét szatinírozó-korong segítségével selyemfényűre mattírozom. Az üvegráma és a hátlap széle fényes marad és összeépítve nagyon dekoratív látványt mutat majd az óra.

Előszabályozás

A kitisztított óraszerkezet előszabályozás közben. „Horometer” digitális műszer segítségével végzem el a műveletet. A számlap retusálóüzemben van, a végső összeszerelés visszaérkezése után lehetséges.

A szabályozás végeredménye

A járás pontossága elérte a várt eredményt, pontossága majdnem tökéletes.

Az óra számlapja

Az óra számlapja visszatért a retusálóüzemből.

Mutatók

Az óra mutatói. 14 karátos aranyötvözetből készült precíz darabok.

Üvegráma nélkül

Az üvegráma visszapattintása előtt még utoljára gondosan eltüntetem az ujjlenyomatokat.

Az óra elkészült

A számlap visszaérkezett a retusálóüzemből. Némi fehérítés hatására megjelenése autentikus.

Korabeli mutatók

A XIV.Lajos stílusú 14 karátos aranyötvözetből készült mutatók kissé érdekes látványt nyújtanak egy modernizált karórán, de lecserélésük vétek lenne.

Panoráma hátlap

Az üveghátlapon keresztül megtekinthető a pazar, korabeli szerkezet.

Mementó

Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Bár megérdemelne egy aranyötvözet óratokot, amely kivitelezése nem okoz gondot technikailag, de így is magas értékét nagymértékben növelte volna. Örömömre szolgált, hogy a zsebóra beépítés gyakorlati megvalósítást megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük