Longines karóra javítása
Longines karóra javítása
A javítás tárgya egy 1980-as évek közepén gyártott Longines karóra, mely felhúzószerkezete meghibásodott. Az óra azért került műhelyembe, mert a felhúzókoronán keresztül képtelenség felhúzni, baljós recsegéssel ugrik át a körmös kerék és a szerkezete sem működik.
Az óra szerkezete egy Longines által kifejlesztett werk, mely érdekessége, hogy dupla-rugóházas kivitellel készült. A dupla-rugóház nem a járástartalék növelésére szolgál, hanem a járás kiegyenlítésére, amolyan kiegyenlítő-rugóházként funkcionál. Az óra 28800 féllengésszámmal üzemel, mely a mai modern órák jellemzője. Az elegánsan lapos óraszerkezet roppant dekoratív, mert teljes felületén genfi csíkozást alkalmaztak.
Az óra állapota siralmas, a galvanizált tokról hámlik az aranyozás, a számlap beázott, a szerkezet járásképtelen, sajnos nem kímélte az idő vasfoga, de mint minden óra,e z is javítható. Akkor essünk neki.
A neves márka mögött sok híres ember sorakozott fel. Korszakalkotó, nagy jelentőségű események hivatalos időmérője volt. Charles Lindberg a Longines fejlesztőcsapatával együttműködve tervezte meg azt az órát, mely segítségével átrepülte az Atlanti óceánt.
Az óra számlapja nélkül. A szerkezet szépen dekorált, igényes kivitelű, még az amúgy nem látható részek is gyöngyözött díszítést kaptak.
A szerkezet billegő és horgony nélkül.
A horgony és annak csapágyhídja. Egyetlen csavar rögzíti.
Az óra szerkezete a végletekig el van szennyeződve. Beszáradt kenőanyag, a beázás okozta lepedék, illetve fém oxidok tarkítanak mindent.
Mindkét rugóház fedelét lepattintom, hogy alkatrészmosás közben átjárja a mosófolyadék.
A rekeszes kivitelű mosókosárban elkülönítve helyezem el az alkatrészeket.
A már tisztított rugóházat jó minőségű nehézolajjal kenem át. Természetesen mind a kettőt.
Összeépítés közben a csapágyakat órásolajjal átkenem.
A horgony emelőköveit speciális olajjal kenem át.
A lepedéktől és más szennyeződéstől megtisztított kerékrendszer összeépítés közben.
Az óra alkatrésztisztítás után szépen elindul, de a felhúzótengelyen keresztül még nem lehet felhúzni ,mert a kilincskereket reteszelő zárókar rugója eltörött. Javítását alkatrészcserével oldottam meg.
A régi bemattult és elkopott felhúzókoronát méret azonos koronával helyettesítem.
A felhúzótengelyt zsírtópárnába tunkolom, mely jó minőségű zsírral van átitatva, így átkerül a kenőanyag a tengelyre.
A tok ütött-kopott, de polírozással némileg javítható, az a fakó fátyol, ami körüllengi az óra tokját eltűnik és újra fényes lesz.
A polírozás optikailag némileg javított az óratokon, újra fényes lett.
A tisztított-polírozott óratok és a szálra húzott hátlap összeszerelés előtt.
Az óra átadás előtt műszeres diagnosztikai vizsgálaton és beszabályozáson esik át.
Az óra a mikrocsavaros szabályozónak köszönhetően finoman állítható, így gond nélkül elérhető vele a képen látható pontosság. Az óra járáseltérése tulajdonképpen nulla.
Az óra hátlapja lezárás előtt új gumitömítést kap, amit jó minőségű szilikonzsírral kenek át.
Közben a számlap is megérkezett a retusálóműhelyből, a képek magukért beszélnek.
Az óra teljesen felújítva, retusált számlappal és minőségi bőrszíjjal megkezdheti új életét.Örömömre szolgált, hogy az Longines óra teljes felújítását meguszthattam mindenkivel.
maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu
Hasonló dupla-rugóházas órám van, de a számlapon 997 SWISS 4906 olvasható. A rugó törött ennél is. Megjavítaná?
Kedves István,
Sajnos jelenleg nem tartozik hozzám kereskedelmi műhelykapacitás. Fotósként, illetve Műszaki Publicistaként tevékenykedem, ezért kérem, keressen olyan órást, aki rendelkezik gyakorlati környezettel. Példának okáért figyelmébe ajánlanám Nánássy Zsolt pályatársamat, véleményem szerint szívesen befogadja óráját javításra.
Remélem segítségére voltam válaszommal, egyben sok sikert kívánok a projekthez.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente