Longines zsebóra felújítása

Longines zsebóra felújítása

Longines zsebóra szerkezete

A javítás tárgya egy Longines zsebóra, melynek tokja felújításon időzik egy aranyművesnél. A tokjából kiszerelt szerkezet így néz ki javítás előtt. Az óra több sebből vérzik, sajnos járás képtelenül került műhelyembe.

Leszerelt számlap

Sajnos a számlapot kicsit meggyötörték, az egyik lába törött, a rögzítést csavarral oldották meg.

Longines legenda

A Longínes óramárka rendkívül népszerű volt a maga korában és mai napig meghatározó név a svájci órák világában. Charles Lindberg és még sok más híresség sorakozott fel a márka zászlaja alatt azzal, hogy ilyen márkájú órát viselt, ami a mai napig meghatározza a márka irányvonalát.

Törött számlapláb

Sajnos, még néha órások is, feszegetik a számlapot, a lába általában ilyenkor törik le. Tűzzománc számlap esetén a láb visszaforrasztása nem lenne gond, mert a zománc bírja a forrasztás hőjét, de a festett számlap sajnos nem. Melegítés hatására lepattogzik a festés és a számlap csúnya lesz.

A szerkezet

Szép aranyozott szerkezet, mely maratással göbösített felületén jól mutat az aranybevonat.

Kormeghatározás

A szerkezetszám alapján a kor meghatározható. A 5000000-tól – 5250000-ig tartó sorozatszám 1929-től 1934-ig tart, így a gyártás a sorozatszám alapján 1932-re datálható.

Számlap nélkül

A szerkezet számlap nélkül.

Szerkezettisztítás

A szerkezet szétbontása.

Szerkezettisztítás előtt

A mosókosárba helyezés előtt.

A felső billegőhíd

A felső billegőhíd és a tisztítás miatt szétszedett fedőköves csapágya.

Mosókosár

Mosókosárba helyezett alkatrészek.

Minikosár

A sérülékeny alkatrészeket, mint például a billegőt, külön minikosárba helyezem.

Tisztított rugóház

Szerkezettisztítás után már tiszta a rugóház.

Kiszerelt billegő

Korabeli bimetal billegő kékített Breguet hajszálrugóval.

Mosás után

Már a mosásból kikerült alaplemez olajszennyeződés mentessen.

Olajzás,összeszerelés elött

Összeszerelés és olajozás előtt.

Foglalt csapágykövek

Korabeli, szép foglalt csapágykövek, a régmúlt óragyártás legszebb korszakát idézi. Ma már ilyet nem tudnak, de szerintem nem is akarnak. Időigényes és drága.

Olajozás

A rugóház és a perckerék csapágyait beszerelés előtt olajozom meg, mert így jobban hozzáférhető.

Fedőkövek olajozása

Az alsó és a felső fedőköves csapágyat könnyű olajjal kenem meg.

A billegő csapja

A billegő csapja viharvert, úgymond sokat kapott az idők során. Felülete karcos és egyenletlen,kopások láthatóak rajta. A pontatlan járás egyik okozója, de sebaj, a probléma viszonylag könnyen orvosolható. Csapfényesítő reszelővel órás esztergagépen a felülete simává és egyenletessé tehető.

A billegő alsó csapágya

A billegő alsó csapágya, még fedőkő nélkül.

A rugóház felső csapágylemeze

A rugóház felső csapácslemeze is így, rugó nélkül kenhető meg a legjobban, mert így odaférek mindenhova az olajzó tűvel.

Rugóház kenése nehézolajjal

A rugófedél felhelyezése előtt nehézolajjal megkenem a hajtórugót.

Rugótörés

A frissen olajazott szerkezet első felhúzása után rugótörést szenvedett. Úgy látszik eddig bírta a rugó a megpróbáltatást, de még ez az esemény legjobb verziója, mint hogy az ügyfélnél törött volna el, szintén az első felhúzás után.

Rugó befogási pontja

A rugótörés tipikus gyakorlata, hogy a rugómag kampójánál törik el, hisz itt a leggyengébb és itt éri a legtöbb hajlítási nyomaték.

Típusrugó

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy szokványos vastagságú és szélességű rugó dolgozott benne, így cseréje nem okoz gondot. Szerencsére zsebórarugókból fel vagyok szerelkezve, a képen látható darab egy 1950-es években Németországban készült rugó. Méret azonos és még sose volt használva.

Beszerelés elött

A rugóház a rugó beszerelése előtt.

Az óra háromrészes tokja

Az óra háromrészes tokja horpadt, kopottas, de javítható.

Horpadások az óratokon

Az óratokon több, mély horpadás is látható.

Horpadásjavítás

A horpadást belülről, szegecselőtüske segítségével ütöm ki. A művelet kockázatos, mert túl erős ütés esetén deformálódhat a tok és nem csukódik be rendesen.

Javítás után

A horpadások kiütése és a karcok eltüntetése után már fényesre polírozható az egész óratok.

Karcok javítása

A horpadás kiütése után a karcokat 600 finomságú csiszolókoronggal és flexibilis csiszológép segítségével tüntetem el.

Tokjavítás

A tok javítását polírozással folytatom, a horpadások kiütése után fényesre polírozom a felületet.

Elkészült óra

Nagy harcok árán, de elkészült az óra. Járása stabil, de a szabályozás még hátra van. A billegő csapjának polírozása meghozta a várt eredményt, az óra szinte repül. De lássuk mit mutat a műszer.

Beszabályozás

A zsebóra szabályozása szokás szerint Horometer kézi műszerrel történik.

Mérési adat

A mért eredmény nem rossz, de a billegő középponti helyzete eltér a gyáritól, ezt mutatja az egymástól távol eső diagramvonal. Korrigálása a hajszálrugó befogási pontjának(kompasz)megfelelő irányú állításával korrigálható.

Javított középponti helyzet

A kompasz megfelelő irányú állításával a hiba megoldódott, a szorosan egymás mellett futó vonal a ketyegés szimmetriáját mutatja. Az átlagos pontosság megtartása végett enyhe késésre változtattam a járást, így minden helyzetben kiegyenlítődik a hiba.

Az elkészült óra

Az elkészült óra javítás után

Aranyozás eltávolítása

A peremről a megbeszéltek szerint lepolíroztam a sérült aranyozást, a felület homogén lett.

Javított szerkezet

A szerkezet szépen jár, pontossága kielégítő.

Lágyacél védőtok

A védőtok polírozás és ultrahangos tisztítás után kapott egy ásványüveget.

Titkos üzenet

A tok érdekessége,hogy javítás közben a szivacs alatt egy cetlit találtam, ki tudja kitől származik és mikor íródott. Ez maradjon a múlt homályába.

Üzenet kézbesítve

A cetlit visszatettem a tokba.

Méretes védőtok

A tok pontosan illeszkedik a zsebóra méreteihez. Korábban így óvták magát az órát a sérülésektől. Rendkívül elterjedt ,praktikus megoldás, amit már az első világháború lövészárkaiban is használtak a zsebórák megóvására.

Kész óra

Az óra elkészült és bár gyűjteményi darab, de akár mindennapi használatra is alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthettem mindenkivel.

Maradok tisztelettel: König Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük