Longines zsebóra felújítása
Longines zsebóra felújítása

A javítás tárgya egy Longines zsebóra, melynek tokja felújításon időzik egy aranyművesnél. A tokjából kiszerelt szerkezet így néz ki javítás előtt. Az óra több sebből vérzik, sajnos járás képtelenül került műhelyembe.

Sajnos a számlapot kicsit meggyötörték, az egyik lába törött, a rögzítést csavarral oldották meg.
A Longínes óramárka rendkívül népszerű volt a maga korában és mai napig meghatározó név a svájci órák világában. Charles Lindberg és még sok más híresség sorakozott fel a márka zászlaja alatt azzal, hogy ilyen márkájú órát viselt, ami a mai napig meghatározza a márka irányvonalát.
Sajnos, még néha órások is, feszegetik a számlapot, a lába általában ilyenkor törik le. Tűzzománc számlap esetén a láb visszaforrasztása nem lenne gond, mert a zománc bírja a forrasztás hőjét, de a festett számlap sajnos nem. Melegítés hatására lepattogzik a festés és a számlap csúnya lesz.
Szép aranyozott szerkezet, mely maratással göbösített felületén jól mutat az aranybevonat.
A szerkezetszám alapján a kor meghatározható. A 5000000-tól – 5250000-ig tartó sorozatszám 1929-től 1934-ig tart, így a gyártás a sorozatszám alapján 1932-re datálható.
A szerkezet számlap nélkül.
A szerkezet szétbontása.
A mosókosárba helyezés előtt.
A felső billegőhíd és a tisztítás miatt szétszedett fedőköves csapágya.
Mosókosárba helyezett alkatrészek.
A sérülékeny alkatrészeket, mint például a billegőt, külön minikosárba helyezem.
Szerkezettisztítás után már tiszta a rugóház.
Korabeli bimetal billegő kékített Breguet hajszálrugóval.
Már a mosásból kikerült alaplemez olajszennyeződés mentessen.
Összeszerelés és olajozás előtt.
Korabeli, szép foglalt csapágykövek, a régmúlt óragyártás legszebb korszakát idézi. Ma már ilyet nem tudnak, de szerintem nem is akarnak. Időigényes és drága.
A rugóház és a perckerék csapágyait beszerelés előtt olajozom meg, mert így jobban hozzáférhető.
Az alsó és a felső fedőköves csapágyat könnyű olajjal kenem meg.
A billegő csapja viharvert, úgymond sokat kapott az idők során. Felülete karcos és egyenletlen,kopások láthatóak rajta. A pontatlan járás egyik okozója, de sebaj, a probléma viszonylag könnyen orvosolható. Csapfényesítő reszelővel órás esztergagépen a felülete simává és egyenletessé tehető.
A billegő alsó csapágya, még fedőkő nélkül.
A rugóház felső csapácslemeze is így, rugó nélkül kenhető meg a legjobban, mert így odaférek mindenhova az olajzó tűvel.
A rugófedél felhelyezése előtt nehézolajjal megkenem a hajtórugót.
A frissen olajazott szerkezet első felhúzása után rugótörést szenvedett. Úgy látszik eddig bírta a rugó a megpróbáltatást, de még ez az esemény legjobb verziója, mint hogy az ügyfélnél törött volna el, szintén az első felhúzás után.
A rugótörés tipikus gyakorlata, hogy a rugómag kampójánál törik el, hisz itt a leggyengébb és itt éri a legtöbb hajlítási nyomaték.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy szokványos vastagságú és szélességű rugó dolgozott benne, így cseréje nem okoz gondot. Szerencsére zsebórarugókból fel vagyok szerelkezve, a képen látható darab egy 1950-es években Németországban készült rugó. Méret azonos és még sose volt használva.
A rugóház a rugó beszerelése előtt.
Az óra háromrészes tokja horpadt, kopottas, de javítható.
Az óratokon több, mély horpadás is látható.
A horpadást belülről, szegecselőtüske segítségével ütöm ki. A művelet kockázatos, mert túl erős ütés esetén deformálódhat a tok és nem csukódik be rendesen.
A horpadások kiütése és a karcok eltüntetése után már fényesre polírozható az egész óratok.
A horpadás kiütése után a karcokat 600 finomságú csiszolókoronggal és flexibilis csiszológép segítségével tüntetem el.
A tok javítását polírozással folytatom, a horpadások kiütése után fényesre polírozom a felületet.
Nagy harcok árán, de elkészült az óra. Járása stabil, de a szabályozás még hátra van. A billegő csapjának polírozása meghozta a várt eredményt, az óra szinte repül. De lássuk mit mutat a műszer.
A zsebóra szabályozása szokás szerint Horometer kézi műszerrel történik.
A mért eredmény nem rossz, de a billegő középponti helyzete eltér a gyáritól, ezt mutatja az egymástól távol eső diagramvonal. Korrigálása a hajszálrugó befogási pontjának(kompasz)megfelelő irányú állításával korrigálható.
A kompasz megfelelő irányú állításával a hiba megoldódott, a szorosan egymás mellett futó vonal a ketyegés szimmetriáját mutatja. Az átlagos pontosság megtartása végett enyhe késésre változtattam a járást, így minden helyzetben kiegyenlítődik a hiba.
Az elkészült óra javítás után
A peremről a megbeszéltek szerint lepolíroztam a sérült aranyozást, a felület homogén lett.
A szerkezet szépen jár, pontossága kielégítő.
A védőtok polírozás és ultrahangos tisztítás után kapott egy ásványüveget.
A tok érdekessége,hogy javítás közben a szivacs alatt egy cetlit találtam, ki tudja kitől származik és mikor íródott. Ez maradjon a múlt homályába.
A cetlit visszatettem a tokba.
A tok pontosan illeszkedik a zsebóra méreteihez. Korábban így óvták magát az órát a sérülésektől. Rendkívül elterjedt ,praktikus megoldás, amit már az első világháború lövészárkaiban is használtak a zsebórák megóvására.
Az óra elkészült és bár gyűjteményi darab, de akár mindennapi használatra is alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthettem mindenkivel.
Maradok tisztelettel: König Levente www.watchmaker.hu