Menetes hátlap nyitása tapadókorongos nyitó segítségével
Menetes hátlap nyitása tapadókorongos nyitó segítségével
Menetes hátlap szakszerű nyitása tapadókorongos nyitó segítségével bevált megoldás az óraiparban. Nagyon sok időmérő létezik, amelynek hátlapja szinte mozdíthatatlan, kinyitása lehetetlen vállalkozásnak tűnik. A képen látható Longines Admiral búváróra is egy ilyen kategóriát képez, mindjárt azt is megtudjuk, miért.

Az órát megfordítva látható, hogy a hátlapon fogódzási pontnak nyoma sincsen, ezt tetézi, hogy talán húsz éve nem nyitotta ki senki. Ráadásul az órát tengeri körülmények között használták, így a sós víz hatására rendesen begyógyult a hátlapot rögzítő menet is. Akkor próbáljuk meg kinyitni együtt.

Az utóbbi pár év fejlesztése a képen látható elasztikus nyitólabda, amely tapadós felületével szinte felcuppan a nyitásra ítélt óra hátlapjára. A széles körben használható gumiárú briliáns megoldás, mindenképpen hiánypótló eszköz.
Elég csak a lerögzített óra hátlapjára szorítani a labdát és kezdődhet is a művelet. Mivel félig van felfújva, könnyen marokra lehet fogni, így viszonylag nagy erő kifejtésére alkalmas. Sajnos vannak kivételek, ebben az esetben nem fejt ki akkora erőt, így más megoldást kell keresni a toknyitáshoz.
A sikertelen nyitás bűnös gondolatokat generál az emberben, látványosan radikalizálódni kezd elméje. Elég csak Andy Warhol – konzervek -című briliáns alkotására ránézni és máris elsiklik a szakma iránti elkötelezettség. Szerencsére itt nem kell hasonló megoldáshoz folyamodni, létezik olyan célszerszám, amely biztos megoldást nyújt a hátlap szakszerű nyitásában. Akkor lássuk ezt a célszerszámot.
Nincs más hátra, be kell vetni a nagyágyút, vegyük elő az állványos toknyitót. A fa lapra szerelt készülék még a hatvanas évek elején készült, a hajdani szakszervizek szerszámkészletét gazdagította, sok ehhez hasonló hátlapot nyitottak ki vele. Mára leváltotta a tapadókorongos technológia, a karmos kivitelű asztali készülékek lassan a háttérbe szorulnak.
A készülék emblémája komoly név a szakmában, számos nyitókészülék értelmi szerzője volt a neves svájci cég.
Nagy erő átvitelére képes eszköz karja két kézzel használható, segítségével a legmakacsabb hátlap is kinyitható. Mivel a nyitókészülék falapjának gumi talpa van, használat közben szinte odatapad az órásasztal felületéhez.
A készülék befogópofája szabadon nyitható, bár le kell venni hozzá a szíjat. A tokfül felülete lesz a befogási pont, ez akadályozza meg a nyitásra szánt órát az elfordulásban.
Látható, hogy a készüléknek éles karmai vannak, talán ez tántorította el a szervizeket mindennapi használatától. Amennyiben kiugrik a hátlap bevágásaiból, súlyos karcokat ejthet rajta, amely nagymérvű értékromlást okozhat az órán.
Számos betét és nyitókarom tartozik a készülékhez, szinte minden méret megtalálható benne. Csereszabatos alkatrészként bármilyen óra tokja nyitható vele. Nekünk most mégsem ezekre van szükségünk, hisz ennek a toknak nyitásához sajnos egyik sem használható. Tegyük félre a karmokat, betéteket és próbáljunk ki valami újat, mégpedig egy tapadókorongos nyitóbetétet.
Az éles karmok látványa elijesztette mindennapi használatától az órásokat. Talán ez ihlette a tervezőket arra, hogy megalkossák a tapadókorongos technológiát. A nyitókorong felületére vulkanizált magas tapadási képességekkel rendelkező gumiréteg úgy tapad, mint egy Forma-1-es versenyautó gumija, bemelegítés után. Tíz méretben készülő nyitóbetét lefedi az összes hátlapot, a legkisebb női kategóriától a legnagyobb Góliát méretig.
A betét felülete nyomás hatására felveszi a hátlap alakját, legyen az bármilyen kialakítású. Szinte elmondható, hogy „satufék” tapadást generálva már csak egy forgatónyomaték kiváltására alkalmas eszköz kell hozzá, ez lesz maga a nyitókészülék.
Ideális akkor lesz mérete, ha pont a legnagyobb átmérő peremét fogja át, hisz ekkor fejti ki a legnagyobb forgatónyomatékot.
A nyitókészülék feje leszerelhető, ennek helyére fogatható be a tapadóbetét. A modern eszköz helye is megvan a régi fej bevágásaiban, olyan hatást kelt, mintha ennek továbbfejlesztése lenne.
A karmokat két csavar rögzíti, kihajtásuk után kiszerelhetőek a helyükről.
A karmok leszerelése után a nyitóbetét lapolása befogható a pofák közé, amely szorosan tartja azt. Ezek után kezdődhet a nyitás művelete.
A tapadást azzal tudjuk fokozni, hogy nyitás előtt a felületet lezsírtalanítjuk némi benzin segítségével. Ez fokozza az erőátvitel mértékét, nem csúszik meg rajta a gumi.
Az órát befogom a nyitókészülék pofái közé, de ügyelek arra, hogy ne karcolódjon meg. Ezért a fémfelület és a pofák közé behelyezek egy szarvasbőr-betétet, amely megóvja az óratokot a sérülésektől.
A nyitásra előkészített óratok stabilan ül a helyén, így nekiállhatok a hátlap meglazításának.
A nyitás eredményessége nagyban függ a tapadónyomaték mértékétől. Ilyenkor veszem jó használatát a szarvasbőr-betétnek, mert elég erősen oda kell nyomni ahhoz, hogy ne csússzon meg. Gyenge, fémes hang jelzi, hogy a hátlap menete megmozdult, érezni is, hogy a tengeri viselet eredményeként beszáradt só recsegve elengedi a begyógyult részeket, az óra hátlapja kinyílt.
A betét beváltotta a hozzá fűzött reményeket, kinyitottam vele egy olyan hátlapot, amely alap esetben mozdulatlanságra volt ítélve. Ráadásul a betét befogásához nem kellett másik nyitókészüléket vennem, a régi helyére integrálhatóvá vált a modern adapter.
Bár a nyitólabdát most nem tudtam eredményesen használni, de sok esetben használható, kevésbé beszorult hátlapoknál. Viszont tökéletes stresszlabdának is, nyomkodva, dobálva kiűzhetem magamból a motorikus idegességet, hisz most is azon bosszankodtam, mi lesz ha nem tudom kinyitni az óra beszorult hátlapját.
Örömömre szolgált, hogy a nyithatatlannak tűnő hátlap szakszerű leszerelését megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu