Minőségi ETA quartz szerkezet teljes karbantartása
Bár órába való elemet sok helyen lehet kapni és szinte minden bevásároló központban akad olyan üzlet, ahol ki is cserélik, akár meg is várható. Amennyiben más hibája van az órának, azt már nem biztos, hogy orvosolni tudják a helyszínen, bár egyszerű folyamatnak tűnik, de ennél lényegesen többről van szó. Ezt a műveletet szeretném most bemutatni, hisz nem biztos, hogy mindenre megoldás az elem cseréje.
Óraszíj túlélőkészlet Bear Grylls ajánlásával. Akár a Serengeti Park oroszláncsapásain, vagy a Genfi–tó partján is kicserélhető az óra szíja. Még szerszámot és útmutatót is mellékelnek hozzá, így nem kell hozzá sem órás, sem bőrdíszműves. Szép egyszerű világ.
Persze nem mindig ilyen egyszerű a képlet, lehet, hogy nem kerülhető ki az órás munkája, még ha csak egy szimpla óraszíj, vagy elem cseréjéről is van szó. Ahhoz, hogy az óra működőképes legyen, el kell végezni néhány alapvető folyamatot.
Az óra azért került műhelyembe, mert napi tízperces késést produkál, mely problémán az elem cseréje sem segített. A quartz óra felépítése sokban eltér a mechanikus óráktól, hisz ebben az esetben a kerékrendszer meghajtását egy precíz elektronikai modul biztosítja. A quartz elektronika 1 másodperces periódusonként impulzust ad a léptetőmotornak, mely összekapcsolva a kerékrendszerrel működteti a szerkezetet.
Első lépés a quartz frekvencia megléte és annak mérése. Erre alkalmas lehet egy Witshi márkájú quartz teszter, amely egyben frekvenciamérő is. A quartz elektronika szórt erőterét alapul vevő készülék a kapott adatokat átkonvertálja hónap/másodperc formátumra és kijelzi azt. Praktikus műszer, mert akár a hátlap levétele nélkül, pillanatok alatt eredményt kaphatunk az elektronikai panel pontosságáról, működőképességéről. Ebben az esetben ez jó eredmény, mely kizárja az elektronika hibáját. Ennek cseréje nagyban megnövelné a javítás költségeit.
Az elektronikai panel működőképességéről már van teszteredményünk, de még nem győződtünk meg arról, hogy a panel impulzusai a léptetőtekercsen keresztül működtetik-e a kerékrendszert, végén a mutatókkal. Sokszor előfordul, hogy a léptetőtekercs tekercselése megszakad és bár mérünk kimenő impulzust, a szerkezet mégsem működik. Ennek mérésére használom a Horometer quartz diagnosztikai modulját.
Az eredmény itt is kielégítő, a kerékrendszert stabilan működteti az elektronika, járása kielégítő. További diagnosztikára van szükség.
Titkon bíztam benne,hogy nincs elektronikai hibája az órának, de így diagnosztika után már biztos vagyok benne, hogy egy alapos szerkezettisztítás után hibátlanul fog működni. A felhúzótengelyt egy kar benyomásával kiemelem és kezdődhet a szerkezet többi részének szétbontása. Az ETA F0311quartz óramű 3 köves, így megéri vele foglalkozni, messze túlmutat egy olcsó kínai szerkezet minőségén.
Az óra szerkezete és a műanyag tokrögzítő karika, ami középen tartja a werket.
A szerkezet mutatók nélkül. A számlap gyöngyházhatású bevonattal van ellátva.
A számlapot két excentrikus rögzítőcsavar tartja a helyén. Ezek elfordításával a számlap szabadon levehető!
A számlap alapanyaga sárgaréz, mely gyöngyházmintázatú bevonattal van kezelve, mely rendkívül autentikus látványt biztosít.
A naptárgyürüt egy leszorítólemez tartja a helyén, amit két csavar rögzít. Ezek eltávolításával szabaddá válik a naptárszerkezet.
A felső rögzítőlemez eltávolítása után láthatóvá válik a szerkezet elektronikai panelje.
A csavarok kihajtása után kiemelhető a quartz elektronika panelje, amely egyben az óra agya is. Az óra beszáradását nagyban fokozza, hogy ezen szerkezetek nincsenek másodpercmutatóval ellátva. Ebben az esetben eltekintenek a másodpercenkénti léptetésről is, hisz úgysem látszik, ezért 8 másodpercenként léptet az elektronika, amely rendkívül takarékossá teszi az áramfelvételt, az elem akár 2 évig is kitarthat benne. Ennek arányában viszont az óra szinte egész nap áll, így fokozott a beszáradás veszélye.
Ez a műanyag alaplemezre integrált áramkör a szerkezet lelke, ennek diagnosztikai vizsgálatát végeztem el a javítás elején. Magába foglalja a quartz generátort a frekvenciaosztót és a létetőmotor tekercsét. A 36278 Hz frekvenciát stabil 1 Hertz/Mp értékre osztja le. A szerkezetbe szerelt léptetőmotor 8 másodpercenként innen kap egy impulzust, mely hatására az elmozdul 180 fokot, továbbfordítva a hozzákapcsolt kerékrendszert, végén a mutatókkal. Nagyon kényes darab, a javítás befejezéséig száraz antimágneses tárolóba helyezem.
A szerkezet kerékrendszere. A felső csapágylemezt eltávolítva láthatóvá válik a kerékrendszer. A középső másodperckerék készült csak rézből, a többit műanyagból készítették. Első gondolatra anyagspórolásnak tűnik, de a teflonszerű műanyag siklási tulajdonságai kiválóak, ezért alkalmazzák quartz szerkezetekben széles körben.
A gyártásnál alkalmazott kenőanyag a hosszú használat során besűrűsödik és kenési tulajdonságai leromlanak. A megnövekedett nyomatékigényt a quartz elektronika nagyobb áramfelvétellel kezeli egy darabig, de egy bizonyos idő után a szerkezet leáll. Itt is ez történt, a folyamatos késés ennek a problémának az eredménye. Ekkor jön a szerkezettisztítás, ehhez kell darabokra szedni a werket.
Minden fényezett részt eltávolítok a szerkezetről, csak a csupasz csapágylemez, a fogaskerekek és a felső csapágyhíd megy a mosóba. A benzin leold minden lepedéket, beszáradt kenőolajat.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít,mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
Fontos a mosóbenzin tisztasága, hisz nagyon érzékeny szerkezetről van szó. Arra is ügyelni kell, hogy csak olyan dolgot tegyünk a gépbe, ami bírja a mosást, ugyan úgy, mint a hétköznapokban. Színeset nem tehetünk össze a fehérrel, ahogy itt sem. Lakkozott óraalkatrészt illetve elektronikai elemet (quartzóra esetén persze) sosem teszünk bele a mosóbenzinbe, mert tönkremegy.
Szerkezettisztítás után az óra összeszerelése következik, közben automata olajzó segítségével friss kenőolajat viszek a csapágyfészkekbe. A szerkezet járása könnyed és stabil lesz, amit diagnosztikai méréssel is ellenőrizni lehet.
Szerkezettisztítás utáni diagnosztika. A labortápegységet 1,1 voltra állítom, és fokozatosan emelem a feszültséget, egészen 1,55 voltig. A vizsgálócsúcsokat az érintkezőkhöz érintem és a tükörben látom, hogy jár-e a szerkezet. Ha még csak a kerékrendszer van összeépítve és semmi más nincs az órára felszerelve, még az elemtartó sem, akkor is, külső tápforrásból ellenőrizhetem annak működőképességet. Sokszor jár úgy az ember, hogy összeszereli az órát, még a számlapot is felhelyezi, mire kiderül, hogy nem is működik. Ez bosszúság és időveszteség, ezért érdemes még előtte kipróbálni. A járás vizsgálatához elég csak a másodpercmutatót felhelyezni ,és már látszik is, hogy léptet-e a szerkezet, vagy sem.
Az óra áramfelvétele visszaállt gyári értékre, mely azt jelzi, hogy a szerkezettisztítás megoldotta a problémát. A friss kenőanyag javította a kerékrendszer siklási tulajdonságait. A kis áramfelvétellel működő szerkezet további előnye még az is, hogy az elem élettartama ismét kitolódott egy-másfél évre.
Ha már jól működik az óra, legyen szép is, ezért a tokját is felújítom. Az óra tokja és csatja már karcmentes, de még matt, polírozással felfényesítem mindet
Kéttónusú felület eléréséhez hőálló maszkolószalaggal leárnyékolom a védendő felületeket, hogy éles határvonalat kapjak fényes és matt felület között.
A maszkolást a másik csatt végen is elvégzem.
A szivacsszerű korong csiszolóanyaggal van telítve, mely forgás közben egyenletes matt felületet hoz létre a fényezett részeken. Ha így letakarom maszkolószalaggal, akkor éles kontúrt kapok matt és fényes rész között.
Ha már nálam járt az óra, tokját is felújítottam, így újra régi fényében ragyog, természetesen hölgy tulajdonosa legnagyobb boldogságára. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu