Molnia zsebóra militarizálása

Molnia zsebóra militarizálása

Molnia zsebóra militarizálása

Ez a harc lesz a végső

Az átalakítás tárgya egy 1950-es évek közepén gyártott, tipikus szovjet zsebóra lesz, mely tulajdonosának kissé unalmas élményt nyújt a mindennapokban, ezért katonai karóra válik belőle. A rendhagyó örökség számos relikviával együtt került műhelyembe.

Zsebórákra nagy igény volt a szovjetunió területén, hisz praktikuma még a szocialista időkben is megmutatkozott. Előnye abban nyilvánul meg, hogy tokja bármilyen stílusba előállítható. A letisztult „Hunter” kiviteltől az „Art’Deco” stíluson át a szocialista relikviákig, szinte minden típus előfordult, mely számlapján sokszor a kommunista vezetők arcképe került megjelenítésre. Szerkezete licenc útján került szovjet gyártásba, mely mai napig kelendő termék.

Egy trendi fiatalember számára, aki örökölte a zsebórát, kissé unalmas formavilágot alkot. Inkább eladná, hogy egy órás felhasználhassa alkatrésznek. Értékesítés helyett érdemes militarizálni, így dögös viseletként elhordható a hétköznapokban is, sőt elmondható, hogy nem jön szembe hasonló az utcán. Maga a szocialista hagyaték egy Sokol 310-es táskarádió dobozában érkezett műhelyembe, a képen látható korábbi Sztálin és Lenin kötetekkel együtt. Akkor nézzünk bele együtt.

Kissé száraz részletek

A táskarádió dobozának feltérképezése után, amely a zsebórát is tartalmazta, beleolvasok kicsit Vlagyimir Iljics Lenin: Állam és forradalom kötetébe. Átlapozva rájön az ember, hogy a száraz, szinte emészthetetlen sorok mögött nagyon unalmasnak látszik egy hasonló korból származó Molnia zsebóra. Pedig ez nem így van, hisz könnyedén átépíthető dögös, trendi, szinte militarista vonásokkal felruházott karórává.

Unalmas zsebórák korszaka

 

Molnia zsebóra típusok

A zsebóra megjelenése sokrétű volt, szocialista termékként számos hasonló időmérő mintázta meg a Szovjetuniót. Ma keresett relikvia a főleg nyugat-európai vásárlók között.

Dialektikus zsebóra a materializmus árnyékában

A zsebóra szerintem már az unalmas pártkongresszusok szüneteiben is arra vágyott, hogy szamizdatok helyett a katonai térképeket böngéssze. Vörös nyakkendőjét már akkor lecserélte volna dögcédulára, de elvtársai nem engedték. Na, elég a Dúmából, lássunk neki… 🙂

Dekorált kivitel

A zsebóra szerkezete szépen dekorált, így nem okoz gondot, ha üveghátlap mögé helyezzük. Cortebert licenc alapján, a szovjetunióban készült modell a korabeli munkásosztály minden igényét kielégítette. Megbízható működése és lapos kivitele máig divatot teremt ez lehet az oka annak, hogy alapkaliberként napjainkban is használatban van.

Orosz katonai helikopter

A mai modern militarista divat egyik vezérszónoka a „Officine Panerai”. Stílusvilágán fellelkesülve új köntösbe lehet öltöztetni egy semmitmondó zsebórát. Divatosan  fogalmazva egy hétköznapi permetező-helikoptert dögös kinézetű páncélozott harci gép látványvilágával lehet felruházni, ráadásul kevés pénzből.

Feketített acél tok

Főleg külföldi webshopokból beszerezhető olyan feketített acél karóratok, mely mind méretben, mind kvalitásban illik a zsebóra beépítési átmérőjéhez. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy nem kell hozzá gépmunka, szinte egy az egyben átépíthető. Ára sem túl vaskos, kb: 50 Dollár, így belefér egy szerény költségkeretbe. Könnyen átépíthető és némi átalakítással militarizálható, kár lenne veszni hagyni egy olcsó zsebórát.

Átalakítás után, kicsit másképp

Kelendő és látványos termékekkel mindig nagy sikert lehet elérni, legyen az bármi, óra, autó, stb. A képen  látható eset is ezt példázza, ráadásul egy ismert járműről van szó, amely már nem csak egy közönséges ZIL 130-as, amit sószórásra használ a közterület-szolgáltató.

Induljon a beépítés

A feketített fegyveracél hátlapja teljes panorámát kínál, így megtekinthető a beépített szerkezet. Anyaga ráadásul rozsdamentes acél, a bevonat pedig vákuumplazma technikával került rá, így a végletekig kopásálló.

Fedélzeti műszerek

Divatosak manapság a katonai kiegészítők, nagy piaca van ezen termékeknek ma is, formavilága rendkívül funkcionális. MIG 21-es sugárhajtású repülőgép fedélzeti műszere hasonló megjelenést hangsúlyoz.

Molnia Cal:3602

A szerkezet egy alap werk, mely a szovjet zsebórák igáslovaként már régóta jelen van a korabeli zsebórákban. A Molnia 3602 kaliberű szerkezet eredeti verzióját egy Cortebert Cal: 526 típus werk, amit az 1910-es évek elején terveztek.

Beszáradt szerkezet

A szerkezet beszáradt, sokáig hevert a rádió doozában, így kitisztítása elkerülhetetlen. Az óra ebben az állapotában nem működik.A rugó leeresztése után a kilincskereket leveszem, így biztos lehetek benne, hogy nem marad nyomaték a kerékrendszerben. Sok esetben amikor nyomaték alatt távolítják el a horgonyt a kerékrendszer felpörög és néha kiüti a horgony kövét, rosszabb esetben a gátkerék fogát. A rutinból dolgozó órás is okozhat hasonló balesetet, így egy óraszerkezet javítása nagy körültekintést igényel.

A kerékrendszer

A zsebóra tipikus kerékrendszere szétszedés közben.

Keresztvégű rugó

A kiszerelt rugóház egy keresztvégű hajtórugót rejt, mely sok szovjet-orosz órában előfordul, kreatív módja a rugó külső befogásának. Az óra motorrugója beszáradt, a gyári kenés kocsonyás anyaggá alakulva gátolja a szerkezet működését. Korrekt tisztítása elkerülhetetlen.

Fedőkövek eltávolítása

A szerkezet minden fedőkövét eltávolítom, mert alatta beszáradt kenőanyag-maradvány gátolja a működést.

A billegőrendszer

A zsebóra 18 000 A/H lengésszámra kialakított billegőrendszere.

Beszáradt csapágyak

A billegő zárt csapágya beszáradt, szétszedése elkerülhetetlen.

Billegő leválasztása után

A zárt csapágy a billegő leválasztása után szétszedhető, így tisztítás után friss olajzást kaphat.

Tipikus elrendezés

A zsebóraszerkezet nem sok alkatrészből áll, így belefér egyben a mosó kosarába.

Szerkezet tisztítás

A szerkezetet tisztítás előtt darabokra szedem, így mehet a mosóba.

Mosófolyadék

A szerkezettisztítás művelete az első üvegben lévő folyadékkal kezdődik. Ez kifejezetten Elma gépekhez készült koncentrátum 1 : 9 arányú oldata. 15-20 perc alatt a mosókosárba helyezett alkatrészek makulátlanul tiszták lesznek. A kosár lassan forog és ahogy végeztem a mosással, a folyadék felszíne felé emelem, így felgyorsulva minden maradék mosóanyag kicentrifugálódik belőle.

Benzines öblítés

A másik két folyadékban mosóbenzin található, ebből az egyik leoldja a maradék szennyeződést, a másik pedig végső öblítésként kristálytisztára varázsol minden óraalkatrészt.

Szárítás

Benzines öblítés után a szárítóblokkba kerülnek az alkatrészek, mosókosarastul. A fűtőközeg meleget generálva cseppmentesen megszárítja a kitisztított óraalkatrészeket, így a készülék elvégzi helyettem a szerkezettisztás időrabló folyamatát. Így amíg a szerkezet megtisztul, én mással is tudok foglalkozni, hisz a művelet alig igényel beavatkozást.

Feketített acéltok

A száradás után kezdődhet az összeépítés.

A hajtórugó kenése

A kitisztított hajtórugót szintetikus nehézolajjal kenem át.

A fedél visszahelyezése

A fedelet egy erős csipesz segítségével visszapattintom a helyére.

Billegőcsapágyak kenése

A billegő zárt csapágyát Moebius 9001 fél szintetikus könnyű olajjal kenem át.

A kitisztított szerkezet kenése

A kitisztított szerkezet csapágyait összeépítés közben kenem át szintén Moebius 9001 olajjal.

A kitisztított szerkezet kenése

A gátkerék külön csapágyhidat kapott, mely szépen dekorált.

Régi felhúzótengely

A felhúzótengely marad, csak a koronát kell átcserélni, amit mellékeltek a tokhoz.

Koronacsere után

Némi menetvágás után felhelyeztem a tokhoz tartozó koronát a tengely végére.

Beépítés előtt

A PVD bevonatú tokhoz minden tartozék rendelkezésre áll, de a számlapnak nincsenek lábai, úgy kell a szerkezetre felcsavarozni.

Számlap rögzítés

A számlapot két csavar segítségével rögzítem a szerkezet felső csapágylemezére. Fúrok a számlapon két furatot, amit átjelölök a szerkezetre is. 0,4 milliméteres furat készítése után némi menetvágás következik, ebbe hajtom bele a két alig látható csavart, amit egy karóra billegőcsapágyát rögzítette. Régen bevált megoldás, sokszor alkalmazom antik órák javításánál.

Finisben

A beépítés tulajdonképpen elkészült, minden rendelkezésemre áll.

Távtartó beiktatása

A szerkezet kicsit lötyög a helyén, így egy tokkarika beiktatása szükséges. Mivel tartozéka volt a toknak, kicsi méretváltoztatás után tökéletesen ellátja funkcióját.

A szerkezet beszabályozása

Beépítés előtt a szerkezetet pontosra szabályozom „Horometer” márkájú digitális műszer segítségével.

Zárókeret

A tokhoz tartozik egy „Officine Panerai” stílusú koronarögzítő elem, amely két csavar segítségével a helyére rögzíthető.

Kihajtható zárófül

A zárófül rácsukása után a korona enyhe nyomásnak van kitéve, így a kialakítás vízmentes.

Csavaros rögzítés

A kiegészítő két csavar segítségével rögzíthető a tok oldalára.

Felhúzótengely kenése

A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom,amely át van itatva jó minőségű kenőzsírral, így egyenletes kenésben részesül. A művelet után mehet a helyére.

Végszerelés

A kitisztított szerkezet már a helyére került, a záróelem ás a hátlap felhelyezése után a beépítés elkészült.

Vízmentes kivitel

A záróelem becsukott helyzetében folyamatosan nyomva tartja a koronát, így az óra vízmentes.

Mutató igazítása

A záróelem kihajtása után elvégezhető a felhúzás és a mutatóigazítás.

Rendhagyó formavilág

A Molnia zsebóraszerkezet teljesen átalakult, megjelenése rendhagyó és kissé brutális.

A hátlap mögött

Az üveghátlap mögött megtekinthető maga a szerkezet.

Az óra elkészült

Az óra átalakítása elkészült, militarista megjelenése magáért beszél. Viszont látásra unalmas zsebóra, üdvözöllek John Szergejevics Rambo! ( До свидания смотреть. добро пожаловать Джон Сергеевич Рэмбо)

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük