Az átalakítás tárgya egy 1950-es évek közepén gyártott, tipikus szovjet zsebóra lesz, mely tulajdonosának kissé unalmas élményt nyújt a mindennapokban, ezért katonai karóra válik belőle. A rendhagyó örökség számos relikviával együtt került műhelyembe.
Zsebórákra nagy igény volt a szovjetunió területén, hisz praktikuma még a szocialista időkben is megmutatkozott. Előnye abban nyilvánul meg, hogy tokja bármilyen stílusba előállítható. A letisztult „Hunter” kiviteltől az „Art’Deco” stíluson át a szocialista relikviákig, szinte minden típus előfordult, mely számlapján sokszor a kommunista vezetők arcképe került megjelenítésre. Szerkezete licenc útján került szovjet gyártásba, mely mai napig kelendő termék.
Egy trendi fiatalember számára, aki örökölte a zsebórát, kissé unalmas formavilágot alkot. Inkább eladná, hogy egy órás felhasználhassa alkatrésznek. Értékesítés helyett érdemes militarizálni, így dögös viseletként elhordható a hétköznapokban is, sőt elmondható, hogy nem jön szembe hasonló az utcán. Maga a szocialista hagyaték egy Sokol 310-es táskarádió dobozában érkezett műhelyembe, a képen látható korábbi Sztálin és Lenin kötetekkel együtt. Akkor nézzünk bele együtt.
A táskarádió dobozának feltérképezése után, amely a zsebórát is tartalmazta, beleolvasok kicsit Vlagyimir Iljics Lenin: Állam és forradalom kötetébe. Átlapozva rájön az ember, hogy a száraz, szinte emészthetetlen sorok mögött nagyon unalmasnak látszik egy hasonló korból származó Molnia zsebóra. Pedig ez nem így van, hisz könnyedén átépíthető dögös, trendi, szinte militarista vonásokkal felruházott karórává.
A zsebóra megjelenése sokrétű volt, szocialista termékként számos hasonló időmérő mintázta meg a Szovjetuniót. Ma keresett relikvia a főleg nyugat-európai vásárlók között.
A zsebóra szerintem már az unalmas pártkongresszusok szüneteiben is arra vágyott, hogy szamizdatok helyett a katonai térképeket böngéssze. Vörös nyakkendőjét már akkor lecserélte volna dögcédulára, de elvtársai nem engedték. Na, elég a Dúmából, lássunk neki… 🙂
A zsebóra szerkezete szépen dekorált, így nem okoz gondot, ha üveghátlap mögé helyezzük. Cortebert licenc alapján, a szovjetunióban készült modell a korabeli munkásosztály minden igényét kielégítette. Megbízható működése és lapos kivitele máig divatot teremt ez lehet az oka annak, hogy alapkaliberként napjainkban is használatban van.
A mai modern militarista divat egyik vezérszónoka a „Officine Panerai”. Stílusvilágán fellelkesülve új köntösbe lehet öltöztetni egy semmitmondó zsebórát. Divatosan fogalmazva egy hétköznapi permetező-helikoptert dögös kinézetű páncélozott harci gép látványvilágával lehet felruházni, ráadásul kevés pénzből.
Főleg külföldi webshopokból beszerezhető olyan feketített acél karóratok, mely mind méretben, mind kvalitásban illik a zsebóra beépítési átmérőjéhez. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy nem kell hozzá gépmunka, szinte egy az egyben átépíthető. Ára sem túl vaskos, kb: 50 Dollár, így belefér egy szerény költségkeretbe. Könnyen átépíthető és némi átalakítással militarizálható, kár lenne veszni hagyni egy olcsó zsebórát.
Kelendő és látványos termékekkel mindig nagy sikert lehet elérni, legyen az bármi, óra, autó, stb. A képen látható eset is ezt példázza, ráadásul egy ismert járműről van szó, amely már nem csak egy közönséges ZIL 130-as, amit sószórásra használ a közterület-szolgáltató.
A feketített fegyveracél hátlapja teljes panorámát kínál, így megtekinthető a beépített szerkezet. Anyaga ráadásul rozsdamentes acél, a bevonat pedig vákuumplazma technikával került rá, így a végletekig kopásálló.
Divatosak manapság a katonai kiegészítők, nagy piaca van ezen termékeknek ma is, formavilága rendkívül funkcionális. MIG 21-es sugárhajtású repülőgép fedélzeti műszere hasonló megjelenést hangsúlyoz.
A szerkezet egy alap werk, mely a szovjet zsebórák igáslovaként már régóta jelen van a korabeli zsebórákban. A Molnia 3602 kaliberű szerkezet eredeti verzióját egy Cortebert Cal: 526 típus werk, amit az 1910-es évek elején terveztek.
A szerkezet beszáradt, sokáig hevert a rádió doozában, így kitisztítása elkerülhetetlen. Az óra ebben az állapotában nem működik.A rugó leeresztése után a kilincskereket leveszem, így biztos lehetek benne, hogy nem marad nyomaték a kerékrendszerben. Sok esetben amikor nyomaték alatt távolítják el a horgonyt a kerékrendszer felpörög és néha kiüti a horgony kövét, rosszabb esetben a gátkerék fogát. A rutinból dolgozó órás is okozhat hasonló balesetet, így egy óraszerkezet javítása nagy körültekintést igényel.
A zsebóra tipikus kerékrendszere szétszedés közben.
A kiszerelt rugóház egy keresztvégű hajtórugót rejt, mely sok szovjet-orosz órában előfordul, kreatív módja a rugó külső befogásának. Az óra motorrugója beszáradt, a gyári kenés kocsonyás anyaggá alakulva gátolja a szerkezet működését. Korrekt tisztítása elkerülhetetlen.
A szerkezet minden fedőkövét eltávolítom, mert alatta beszáradt kenőanyag-maradvány gátolja a működést.
A zsebóra 18 000 A/H lengésszámra kialakított billegőrendszere.
A billegő zárt csapágya beszáradt, szétszedése elkerülhetetlen.
A zárt csapágy a billegő leválasztása után szétszedhető, így tisztítás után friss olajzást kaphat.
A zsebóraszerkezet nem sok alkatrészből áll, így belefér egyben a mosó kosarába.
A szerkezetet tisztítás előtt darabokra szedem, így mehet a mosóba.
A szerkezettisztítás művelete az első üvegben lévő folyadékkal kezdődik. Ez kifejezetten Elma gépekhez készült koncentrátum 1 : 9 arányú oldata. 15-20 perc alatt a mosókosárba helyezett alkatrészek makulátlanul tiszták lesznek. A kosár lassan forog és ahogy végeztem a mosással, a folyadék felszíne felé emelem, így felgyorsulva minden maradék mosóanyag kicentrifugálódik belőle.
A másik két folyadékban mosóbenzin található, ebből az egyik leoldja a maradék szennyeződést, a másik pedig végső öblítésként kristálytisztára varázsol minden óraalkatrészt.
Benzines öblítés után a szárítóblokkba kerülnek az alkatrészek, mosókosarastul. A fűtőközeg meleget generálva cseppmentesen megszárítja a kitisztított óraalkatrészeket, így a készülék elvégzi helyettem a szerkezettisztás időrabló folyamatát. Így amíg a szerkezet megtisztul, én mással is tudok foglalkozni, hisz a művelet alig igényel beavatkozást.
A száradás után kezdődhet az összeépítés.
A kitisztított hajtórugót szintetikus nehézolajjal kenem át.
A fedelet egy erős csipesz segítségével visszapattintom a helyére.
A billegő zárt csapágyát Moebius 9001 fél szintetikus könnyű olajjal kenem át.
A kitisztított szerkezet csapágyait összeépítés közben kenem át szintén Moebius 9001 olajjal.
A gátkerék külön csapágyhidat kapott, mely szépen dekorált.
A felhúzótengely marad, csak a koronát kell átcserélni, amit mellékeltek a tokhoz.
Némi menetvágás után felhelyeztem a tokhoz tartozó koronát a tengely végére.
A PVD bevonatú tokhoz minden tartozék rendelkezésre áll, de a számlapnak nincsenek lábai, úgy kell a szerkezetre felcsavarozni.
A számlapot két csavar segítségével rögzítem a szerkezet felső csapágylemezére. Fúrok a számlapon két furatot, amit átjelölök a szerkezetre is. 0,4 milliméteres furat készítése után némi menetvágás következik, ebbe hajtom bele a két alig látható csavart, amit egy karóra billegőcsapágyát rögzítette. Régen bevált megoldás, sokszor alkalmazom antik órák javításánál.
A beépítés tulajdonképpen elkészült, minden rendelkezésemre áll.
A szerkezet kicsit lötyög a helyén, így egy tokkarika beiktatása szükséges. Mivel tartozéka volt a toknak, kicsi méretváltoztatás után tökéletesen ellátja funkcióját.
Beépítés előtt a szerkezetet pontosra szabályozom „Horometer” márkájú digitális műszer segítségével.
A tokhoz tartozik egy „Officine Panerai” stílusú koronarögzítő elem, amely két csavar segítségével a helyére rögzíthető.
A zárófül rácsukása után a korona enyhe nyomásnak van kitéve, így a kialakítás vízmentes.
A kiegészítő két csavar segítségével rögzíthető a tok oldalára.
A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom,amely át van itatva jó minőségű kenőzsírral, így egyenletes kenésben részesül. A művelet után mehet a helyére.
A kitisztított szerkezet már a helyére került, a záróelem ás a hátlap felhelyezése után a beépítés elkészült.
A záróelem becsukott helyzetében folyamatosan nyomva tartja a koronát, így az óra vízmentes.
A záróelem kihajtása után elvégezhető a felhúzás és a mutatóigazítás.
A Molnia zsebóraszerkezet teljesen átalakult, megjelenése rendhagyó és kissé brutális.
Az üveghátlap mögött megtekinthető maga a szerkezet.
Az óra átalakítása elkészült, militarista megjelenése magáért beszél. Viszont látásra unalmas zsebóra, üdvözöllek John Szergejevics Rambo! ( До свидания смотреть. добро пожаловать Джон Сергеевич Рэмбо)
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.