Monoblokkos Omega Seamaster szakszerű nyitása

 

Mono blokkos tok nyitása

A szép állapotban megmaradt Omega Seamaster Cosmic (Cal: 552) nyitása némileg rendhagyó folyamat, amely bemutatása megér egy publikációt. Akkor nyissuk ki!

Kétrészes korona

Az óra hátlapja tömör, nyitási lehetőség nincs rajta. A plexi is nagyon rá van szorulva, külső mechanikus nyitása csak sérülést okozna. Okosan kitalálták nyitásának módját, amely eltér a hagyományostól. Légnyomás alkalmazásával elválasztható a plexi tokjától.

Kétrészes korona

A légnyomást a korona csövén keresztül lehet bejuttatni, de ehhez el kell távolítani, mégpedig úgy, hogy ne sérüljön meg.

Kétrészes korona

A felhúzótengely kétrészes, amely oldható csatlakozással illeszkedik egymáshoz. Egy erős, határozott mozdulattal el lehet választani anélkül, hogy kárt okoznánk benne. Az erő átvitelére rengeteg módszer áll rendelkezésre, pusztán néhány feltételnek kell megfelelnie: egyenesvonalú erőt fejtsen ki, miközben megtartja a leválasztott koronát. Utóbbira azért van szükség, nehogy elrepüljön a korona elválasztás után. Erre szerintem legalkalmasabb egy mutatólevevő fogó, amely minden feltételnek megfelel. Némi erő kifejtése után a tengely elválik fődarabjától.

Elválasztott tengely

A tengely elvált csonkjától, szerencsére ott, ahol tervezték. Sok esetben a beszökő nedvesség elkorrodálja a tengely csonkját és a korona leszakad, sajnos nem azon a helyen, ahol kellene. Szerencsére ilyen rugalmas elem magában is kapható, így nem okoz gondot pótlása. Ebben az esetben a tengely szinte gyári állapotú, nem látható rajta korrózió nyoma.

Légnyitó berendezés

A monoblokkos óratokok nyitására szerencsére egy komplett iparág épült, ilyen a képen látható Bergeon gyártmányú Air Opener, azaz légnyitó eszköz is. A készülék tulajdonképpen egy pumpa, amely a kiszerelt korona helyére szorítva 2,5 Bár nyomást juttat az tok belsejébe, amely ennek hatására ledobja a plexit. Kár lenne is feszegetni, a túlnyomás elvégzi a munkát helyettünk. Sajnos magam ilyen célszerszámmal nem rendelkezem, de a légnyitásnak 50 szürke árnyalata létezik, szinte bármely módszer

Airbrush kompresszor

Sok módszer alkalmazható, de itt is meg kell felelni néhány feltételnek. Száraz, szoba hőmérsékletű levegőt szállítson, hirtelen nyomással kiegészítve. Magam sok képzőművészeti projektben is részt vettem, voltak próbálkozásaim, de végállomásként kikötöttem az órák világánál. A finom festéshez használt kompresszor viszont megmaradt, amely alkalmas a feladat ellátásához. A kompresszor olajmentes, száraz levegőt szállít, amely nyomása akár 5 bárig növelhető. Nekem elég ebből 2,5 bár, így beállítom erre az értékre.

Hirtelen légnyomás kiváltása

A kompresszor rendelkezik hirtelen légnyomáskiváltás funkcióval, amelyet a festés utáni fúvóka tisztításnál szoktam használni. Ezen funkciója alkalmas a tok nyitására is.

Légnyomás kiváltása

A kihúzott tengely helyére illesztem a pisztoly légnyílását, ami gumírozott. A légnyomást beállítom 2,5 Bár nyomásra, majd elsütöm a szórópisztoly ravaszát.

A plexi leválása

Sajnos elsőre nem sikerül, így megemeltem a nyomást 4 Bár értékre. Kezemet a plexire tettem, hogy be repüljön el és megpróbáltam még egyszer. Egy halk pukkanás jelezte számomra, hogy a plexi elvált a tok peremétől.

Levétel után

A plexi levétele után már szabadon hozzáférhető a szerkezet. A werk hozzáférhetősége már nem okoz gondot, elkezdhető a javítás.

A szerkezet

A fazéktok egy kiváló állapotban megmaradt Omega cal.522-ös szerkezetet rejt magában, amely már megérett a karbantartásra.

A kétrészes tengely csonkja

A szétválasztott csonk rugalmas eleme stabilan rögzíti a tengelyt a helyén.

A tengely működése

A csipeszben tartott tengely kialakítása alkalmas arra, hogy patentszerűen csatlakozzon a másik csonkon található ellendarab méret azonos rugós elemébe. Enyhe, de határozott nyomás hatására összekapcsolható. Természetesen erre már csak a tokba helyezés után kerül sor.

A szerkezet dekoratív rotorja

Az óra dekoratív rotorja. A szerkezet kitisztítása és beszabályozása után elkezdődhet az összeszerelés, szabályzás és tokba építés.

Az óra számlapja

Az óra számlapja hibátlan, látszik, hogy nem ázott el, amely a monoblokkos órák legnagyobb előnye. Mivel az órán fémbetétes plexi szorosan illeszkedik, hátlapja pedig nincsen, a beázás lehetősége szinte minimális. ezen okok miatt terjedtek el széles körben. Ráadásul, mivel sokan nem tudják a nyitás módozatát, leszűkíti a beavatkozó illetéktelen személyek számát is.

A jelzett fémbetétes plexi

Az óra jelzett Omega-logós fémbetétes plexije. Szorosan ül a helyén, szinte úgy kell visszapréselni.

Az óra tokja beépítés előtt.
A fazéktok bevágásai

A monoblokk bevágásai rögzítik a szerkezetet a helyén. A szerkezet tokcsavarjai bajonett szerűen tartják a werket, egy dolgom van, a felhúzótengely csonkját a tokcső síkjába kell forgatnom.

Visszapréselés közben

A plexi egy sima tokprés segítségével visszapréselhető a helyére. Enyhe nyomás hatására egészen a tok pereméig tolható.

A visszaszerelt plexi

A plexi már a helyén. Mivel szorosan a helyén ül, megint csak légnyomás segítségével távolítható el.

Az elkészült óra

A korona patentnyílása lehetővé teszi, hogy enyhe nyomás hatására a koronát újból a helyére nyomjuk. Egy halk kattanás jelzi, hogy a tengely újra közös egységet alkot.

A kész óra

Az óra elkészült. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megosztattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kettő × 3 =