Nyolc napos Hebdomas zsebóraszerkezet bemutatása
Köztudott, hogy a legtöbb zsebóraszerkezet járástartaléka sok esetben másfél napra korlátozódik. Ennek okán mindennapi felhúzása elengedhetetlen, mert a csapágyhíd alá szerelt kisméretű motorrugó lejár. Természetesen létezik ettől eltérő megoldás, amely nyolc napon keresztül működik, felhúzás nélkül. Lássunk egy ilyen rendhagyó időmérőt a múltból.
Közismert, hogy már Bonaparte Napóleon idején megszokott viseletnek számított a zsebóra. 1888. január 10-én mégis olyan technika-történeti újítást szabadalmaztattak a svájci Vallée de Joux-ban, amely alapjaiban változtatta meg az addig ismert zsebórák járásidejét.
Egy módosított kerékrendszerű óraszerkezetet speciális rugóházzal egészítettek ki, amely az addig megszokott, 35 órányi járástartalékot 192 órára növelte. Innovatív megoldás lényege abban rejlett, hogy az óraművet a szerkezet átmérőjével azonos méretű rugóházzal láttak el, melynek működési ideje egyszeri felhúzással nyolc napra növekedett.
Megnövelt átmérőjű rugóházba különleges motorrugót fűztek, amely átformálta az addig ismert szerkezetek járástartalékát. Majd egy méter hosszúságú hajtórugó a legtöbb nyolc napos óraműben megtalálható, amelyet az óraipar „Octava” néven ismer.
Képeken is megtekinthető, Hebdomas márkájú zsebóra tipikus példája a korabeli „8 jours” időmérőknek. Ezen típus legfőbb érdekessége, hogy a megnövelt méretű rugóház nem a szerkezet takarásában kapott helyet, hanem külső nyomatéktároló-elemként az óramű díszeként is funkcionál.
Ahogy maga a zsebóra, annak története is különleges. Az addig pusztán kuriózumnak számító nyolc napos járástartalékkal kiegészített zsebórát az Amex Time Corporation tette elérhetővé világszerte. Eredeti tervek alapján Lucienne Piccardnak köszönhetően az 1900-as évek elején elindult a 8 jours zsebórák sorozatgyártása.
Az alapelvek mit sem változtak, hisz a méteres hosszúságú hajtórugót el kellet helyezni a szerkezeten belül. Több modell is készült Hebdomas név alatt, amely minőségben, illetve anyagszerkezetben eltérő áron került forgalomba, négy méretben.150 dollártól 650 dollárig terjedő vételára széles körben elérhetővé tette, amelyet az 1900-as évek elejétől az 1960-as évekig gyártottak.
Zsebóratok zárófedelét felhajtva nem a megszokott porvédő lemez köszön vissza, hanem egy gazdagon díszített, nagyméretű motorrugó. Műszaki érdekessége, illetve dekoratív megjelenése okán rendkívül nagy népszerűségre tett szert ez a különleges óratípus, amely máig a gyűjtők kedvence.
Legelső Hebdomas 8 jours zsebórák sikere más óragyártók figyelmét is felhívta. Ennek okán több márka is magáénak tekintette a gyártás jogát, melyek közül a Schild S.A által forgalmazott modell terjedt el legjobban a köztudatban. Európai márkaként az Ő által gyártott zsebórák bukkannak fel legtöbbször a virtuális piacterek kínálataiban.
Örömömre szolgált, hogy ezt a különleges, nyolc napnyi járástartalékkal kiegészített zsebórát bemutathattam mindenkinek.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu