Omega Planet Ocean Co-Axiális kronométer rekonsrukciója

Omega Planet Ocean Co-Axiális kronométer rekonsrukciója

Omega Planet Ocean Co-Axiális kronométer rekonsrukciója

Omega Seemaster Planet Ocean Co-Axial

A javítás tárgya egy modern kori ikon, mely nem más, mint egy koaxiális gátszerkezettel szerelt Omega Seemaster Planet Ocean luxuskaróra. Szabályzószerkezete újdonság még az órajavítás világába, sok műhely be sem vállalja, ezért a karbantartási ciklus úgy kitolódott, hogy az óra megállt, jelenleg nem működőképes. A probléma ijesztő, de remélhetőleg nincs nagy probléma a háttérben.

George Daniels

Dr.George Daniels angol órakészítő saját óráiba már megkeresése előtt húsz évvel gyakorlatban alkalmazta a közös tengelyű (koaxiális) gátszerkezetet. Manufaktúraként működő Daniels márka limitált példányszámú modelljeibe épített gátszerkezet működését gondosan publikálta a nemzetközi szaklapokban.

Ez keltette fel az Omega fejlesztőcsapatának figyelmét, bár George Daniels-nek nem voltak tapasztalatai a tömeggyártásban, de a nívós svájci óramárkának igen. Ráadásul a nagy pontosságú órák világrekordját is ők vezették, hisz húszezer egymást követő óraszerkezet mindegyike megfelelt a szigorú kronométer-vizsgálatnak. 1990-ben elindult a gyártás, mely némi finomítás után elérte mai végleges formáját.

Az Omega koaxiális gátszerkezete az első, tömeggyártásban készült időmérő, mely szakított a tradícióval és nem a hagyományos svájci horgonygátszerkezettel szereli óráit.

Sikeres modellcsalád

Az Omega Planet Ocean a márka egyik legsikeresebb modellje, mára kiforrt rendhagyó műszaki megoldásai eltérnek minden mástól, formavilága pedig verhetetlen.

A gátszerkezet működése

A szerkezet működésének elve az ábrán megfigyelhető!

Szakmai elhivatottság

Bár az óra szerkezete az elmúlt évtizedek legnagyobb óraipari innovációját hordozza magában, mely egyértelműen akkreditált szakszervizért kiáltana, de a műveletet órásműhelyem végzi el, ami jó alkalmat teremt a folyamat teljes képi dokumentálására. Akkor lássunk neki…

Korai megoldások

A koaxiális gátszerkezet gondolata nem mai konstrukció, már 1859-ben Charles Fasoldt órásmester felvázolta az elveket, de az akkori technológia nem tette lehetővé, hogy a gyakorlatban is megvalósítsák az ötletet. A prototípus zsebóraszerkezetben debütált néhányszor, mely nagy ritkaságnak számít manapság, de gyermekbetegségei ugyan abban mutatkoztak meg, mint a korai kronométergát-szerkezeteknek : nem bírták az intenzív viseletet.

A zsebóra viszonylag nyugodtan lapul tulajdonosa zsebében, így működése folyamatos és meglehetősen pontos. A karóra elterjedése után a csuklóra került óra viselője gesztikulációjának köszönhetően folyamatosan változtatja pozícióját, így órájának járása könnyen elakadhat. A gátszerkezet egy intenzív mozdulat hatására kifordul és nem jár tovább, a probléma megoldásához órásmester szükséges, mégpedig olyan, aki látott már hasonló jelenséget.

Ez az oka annak, hogy sem ezzel sem kronométer-gátszerkezettel nem készült karóra. Hamarosan piacra kerültek a szabad horgonygátszerkezetek, amelyek bírták már az intenzív életvitelt és a korai tervek fiókba kerültek. A technológia fejlődése mára lehetővé tette a konstrukció tömeggyártását, amit az Omega felkarolt, nekik köszönhetően született meg a koaxiális gátszerkezet.

Mélytengeri kivitel

Az Omega Seamasterek legújabb generációja, 600 méretes vízmentessége a legkorszerűbb merülési, vagy mélytengeri igényeket is kielégíti. Menetes koronája jól kezelhető, a számlap leolvashatósága is kiváló.

Omega legenda

Az Omega márkanév ismertsége mögött folyamatos fejlesztés és sok innovatív megoldás rejlik. A koaxiális gátszerkezet sorozatgyártására tett lépései legalább akkora ismertséget hoztak a cégnek, mint a holdra szállás hivatalos időmérője, az Omega Speedmaster.

Továbbfejlesztett gátszerkezet

A gátszerkezet kezdeti gyengéi és fogyatékosságai az óragyártásban megjelent forradalmi változásoknak köszönhetően minimálisra csökkentek. A szilícium alkalmazása lehetővé tette, hogy kenés nélkül működő gátszerkezetet hozzanak létre, mely kiküszöböli az kenőolaj okozta viszkozitás változásból adódó problémákat.

A továbbfejlesztett gátszerkezet hibátlan működése sok, eddig a háttérből szemlélődő ügyfelet hozott a vásárlói piacra, akinek felmenői is Omega zsebórát viseltek az 1900-as évek elején.

Órásműhely

Bár magam főleg antik órák restaurálására szakosodtam, de műhelyem felszereltsége messzemenően kielégíti a legmodernebb igényeket, hogy mai korszerű, prémiumkategóriás illetve speciális órákat újítsak fel.

Karbantartási útmutató

Az Omega svájci oktatási központjának honlapjáról letöltöttem azt a segédanyagot, mely felfedi számomra a szerkezet speciális szervizutasításait. PDF formátumba fellehető dokumentumot kinyomtattam, így kéznél van mindig, lefűzve pedig máskor is használható. Jó órás akár a pap, holtig tanul.

Eredeti és módosított kaliberek

A katalógus mindkét szerkezettípus szervizelését hozzáférhetővé teszi. Ennek érdekessége abban rejlik, hogy az eredeti – A – verziót nem sokáig gyártották, hisz a konstrukció gyengéje itt mutatkozott meg először. George Daniels által tervezet eredeti koaxiális gátszerkezet még 3 Hz / 21’600 féllengésszámra lett tervezve, mely elég alacsony ahhoz, hogy kenés nélkül működjön.

Az Omega mérnökei a kronométerszintű pontosság megtartása érdekében a lengésszámot 4 Hz / 28’800-ra emelték, mely a mai modern órák sajátossága. Viszont ezzel a megnövelt lengésszámmal megnőtt a kopás veszélye is és mivel az óra kenés nélküli kivitelre lett tervezve, hamar megmutatkoztak a gyenge pontjai, a gátkerék éles fogainak letompulása az óra meghibásodását okozták. A – B – konstrukció csökkentett 3,5Hz / 25’200-as féllengésszáma megoldotta a problémát, a gátszerkezet kiforrt.

Az előző – A – verzió óráit a tulajdonosok nem cserélték ki a javított kiadásra, pedig az Omega lehetőséget adott rá. Ennek az lehet az oka, hogy ezen limitált példányok ára a fellegekbe szökött, manapság ritka kincs, mint egy postahibás bélyeg.

Robbantott ábra

A robbantott ábra alapján beazonosítható, hova kell kenőanyag és milyen minőségű, ráadásul képet kap az ember arról is, hogy az alkalmazott technológia tartalmaz-e bármilyen speciális eljárást. Szerencsére magam a mindennapokban is legalább négyféle szintetikus kenőanyagot használok, így nem ért váratlanul, hogy ezt írja elő a gyári katalógus.

Az óra masszív hátlapja

A hatszáz méterig vízmentes óra hátlapja meglehetősen vaskos, közepén egy ismerős tengeri embléma köszön vissza, mely az 1980-as évektől kíséri az Omega Seamastereket.

Héliumszelep

A héliumszelep fontos kiegészítője a gyakorló búvár életének. Sok esetben, amikor a műszaki vagy kutatóbúvár napokat, de akár heteket is eltölt egy búvárhajó fedélzetén, megnövelt légnyomás veszi körül, amibe héliumot kevernek.

A hélium olyan ritka molekulaszerkezetű gáz, mely áthatol a masszív óratok acél anyagszerkezetén és kiegyenlíti a nyomást. Az óra belsejében is a megnövekedett nyomás uralkodik, mely napokon át, folyamatosan beszivárog.

Ez nem is lenne gond, de amikor a búvárhajó cirka másfél óra alatt a felszínre emelkedik, a nyomásnak nincs ideje távozni, mely napokig gyűlt az órában ami akár az üveget is kinyomhatja a szárazföldön, mint egy pezsgős dugót. Ezt a belső túlnyomást engedi el a szelep, mely a felszínre emelkedés közben elengedi a beszorult héliumot.

Állványos toknyitó

Az óra hátlapja nagy erővel van ráhúzva, mely szabad kézzel szinte kinyithatatlan. A képen látható eszköz segítségével viszont gond nélkül kinyitható.

Karcmentes nyitás

A készülék satujába rögzített óra hátlapkivágásaiba illeszthető a nyitó acél karma. Mivel nagy erő kell a hátlap nyitásához, magas a sérülés veszélye, ezért fólia segítségével csökkentem azt a lehetőséget, hogy kiugrás esetén megkarcolódjon a hátlap.

Kibontás után

A hátlapot sérülésmentesen leszereltem, szép vaskos darab.

Bejegyzések

Az óra paraméterei az óra hátlapjának belső felületén találhatóak.

Belső lágyvas védőburkolat

A hátlap levéltele után egy lágyvas fedél bukkan elő, mely védi a szerkezetet a mágnes hatásoktól. Gyenge feszítés hatására leemelhető a helyéről.

Anti magnetikus védelem

Az Omega semmit se bízott a véletlenre, a szerkezet Anti-magnetikus védelemét ez a lágyvas fedél látja el. A szerkezet így még az 100000 gauss indukciós terhelést is elviseli.

A szerkezet

A lágyvas fedél lepattintása után láthatóvá válik a szerkezet. Az Omega Cal:. 2500 koaxiális gátszerkezettel szerelt 27 köves óramű második generációs modellje, mely lengésszámát 25’200 féllengésre tervezte a gyártó. Az alapkonstrukció egy ETA 2892/A2 kaliber, mely 2005-óta létezik a piacon. Az ETA ezzel a modellel szerette volna leváltani a régebbi szerkezetcsaládját, de első nekifutásra csúfos vereséget szenvedett.

Az automatika gyenge hatásfoka miatt nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, intenzív viselés után letéve hamarosan megállt az óra, így módosítani kellett az automatika áttételét és A2 jelöléssel kiegészítve megszületett a 2892/A2. Ettől számítható karrierje, még a IWC is használja saját óráiba kisebb módosításokkal spékelve, ami inkább optikai jellegű. Sok prémiumkategóriás szerkezetnek ez az alapja, sokan építkeznek belőle, bár itt az átalakítás mértéke nagymérvű, de az alapkaliber ugyan az: Az Omega 2500-as kaliber egy alaposan módosított ETA 2892/A2 szerkezet.

Felhúzótengely kivétele

A szerkezet váltókarjának enyhe megnyomásával kiemelhető helyéről a tengely. A két masszív tokcsavar kihajtása után a szerkezet is kiemelhető a tokból.

Tipikus mutatók

A Planet Ocean mutatókészlete speciális, semmivel össze nem hasonlítható stílusvilága már szinte legenda.

Sérülékeny alkatrészek

Az óra számlapja roppant igényes füst fekete kivitelű. Szinte egy érintés is nyomot hagy rajta, ezért a mutatókat takarófólia alkalmazása mellett vettem le. A fólia megvédi a karcoktól és kisebb az elugrás veszélye.

Mutatók

A szerkezet tipikus vonásokkal ellátott mutatói rendkívül autentikusak.

Levétel után

A számlap levétele után eltávolítom a nagyméretű tokkarikát is, amely a szerkezetet rögzíti a helyén.

A szerkezet

A számlap levétele után előbukkan az a tipikus formavilág, ami sok ETA órán visszaköszön.

Igényes számlap

A számlap rendkívül igényes, matt fekete alapszínén jól dominálnak az intenzíven világító indexek, amelyek szereltek. A Super Luminova festéssel kezelt beosztások úgy világítanak a sötétben, mint egy autó reflektora.

Tipikus stíluselemek

A számlap feliratai az Omega tradicionális stílusvilágát tükrözik.

A számlap hátulja

A vaskos számlap lábai épek és egészek.

Feliratok

A számlap alsó felére kerültek a nem túl hivalkodó feliratok, amelyek mindent elmondanak az óráról.

Felhúzótengely visszahelyezése

A tokból történő kivétel után a felhúzótengelyt visszarakom a helyére, mert így szerkezettisztítás közben nem esik szét a mutatószerkezet.

Automatika

Az automatikát távolítom el először a szerkezetről. Három csavar rögzíti, azok kihajtása után kissé aláfeszítve levehető a komplett automatika.

Speciális vezetőtárcsa

A billegő speciális vezetőtárcsája egyetlen helyen ad lehetőséget annak kivételére, így óvatosan kell vele bánni, erőltetni nem szabad, mert könnyű benne kárt okozni. A billegőhíd 60 fokos elfordításával kiemelhető a billegő.

Speciális billegő

A szerkezet speciális billegője, mely láthatóan nem tartalmaz hajszálrugókulcsot, így a pontosság hagyományos módszerekkel nem is állítható. Hajszálrugójának hossza gondosan ki van számolva, mégpedig a 25’200-as lengésszámra.

A speciális Anachron-ötvözetből készült hajszálrugó tökéletes izokronotást biztosít a lengőrendszernek, így könnyedén elérhető a várt kronométer pontosság. A pontosság változtatásához kizárólag a billegőkoszorúba lévő súlyzócsavarok állnak rendelkezésre. Ezek ki vagy behajtásával minimálisan,150 másodperc erejéig változtattató a lengésszám.

Az aranyötvözetből készült súlyzócsavarok feje négyszögformájú, létezik hozzá szakszerszám, de egy erős csipesz segítségével is állíthatóak, persze fokozott figyelem mellett. Mindkét oldali súlyzócsavart azonos mértékben kell állítani, mert pozicionális hibát okozhat a járatban. A technológia nem újkeletű a manufaktúra kalibereknél bukkan fel hasonló megoldás, a Rolex szabadalmát Microstella-nak a Patek Phillipe óráiban pedig Giromax-nak nevezik a rokon megoldást.

Módosított alapszerkezet

Az alapszerkezeten feltűnnek az ETA 2892/A2 tipikus vonásai, ebből építkeztek, de a koaxiális gátszerkezet miatt szinte teljesen át kellett konstruálni. Az áttétel és a lengésszám is egyedi, ráadásul a nagyméretű, gátszerkezetet szorító csapágyhíd helyét is ki kellett alakítani. A hidat két aranyszínűre eloxált csavar rögzíti a helyén. A javítás megkezdése előtti legfontosabb művelet a hajtórugó feszültségmentesítése.

Amikor megáll egy óra, tulajdonosa felhúzza, mivel bízik benne, hátha elindul. Amennyiben ez nem történik meg, az óramű felhúzva kerül az órás asztalára. Ha nem venném ezt figyelembe, szétszedés közben a hirtelen szétugró alkatrészek teljesen tönkretennék az órát. Mivel az óra automata, előbb ezt a modult kell eltávolítani, azután lehet hozzáférni a kilincsrugóhoz. Finoman kiakasztva, kezemmel óvatosan visszaengedve a felhúzókoronát leengedem a hajtórugót. Ennek megtörténte után indulhat a javítás.

A koaxiális gátszerkezet speciális hídja

Koaxiális gátszerkezet speciális hídja, mely felső csapágylemezként megtámasztja a különleges horgonyt és a horgonykereket.

Koaxiális gátszerkezet

A koaxiális gátszerkezet alkatrészei szétbontva. Egy közös híd alatt helyezkedik el a három emelőkővel ellátott speciális horgony és a hozzá tartozó gátkerék.

A kerékrendszer elemei

Kapcsolódási felületek minimalizálása tette lehetővé, hogy kenőanyag nélkül is egyenletesen stabil legyen a nyomaték átvitele, a kronométer pontosság megtartása mellett.

Továbbító kerék

A speciális továbbítókerék, mely a gátlókerék fogaiba kapaszkodva működteti a gátkereket.

A gátkerék kapcsolódó elemei

A speciális horgony és a hozzá tartozó gátkerék. A közös-tengelyű (koaxiális) gátszerkezet energiaátvitelének eloszlása ezen a két alkatrészen keresztül adódik át a billegőnek.

Koaxiális horgony

A gátszerkezet precíz kialakítású horgonya, mely három emelőköve segít a nyomaték egyenletesebb átvitelében. Ez a közös-tengelyű (koaxiális) gátszerkezet egyik előnye.

Igényes kialakítás

A horgony kialakítása rendkívül igényes, tükörfényesre polírozott felületébe kézzel ültetik be a kőpalettákat. Sajátossága, hogy a határolódárda nem a hagyományos horgonygátszerkezetekhez hasonlóan alulra, hanem a vezetőtárcsán felülre kerül. Ez az oka annak, hogy a billegőt úgy kell bebujtatni alá.

Koaxiális gátkerék

A tömegtermelésre kialakított speciális gátlókerék, mely George Daniels konstrukciója alapján az Omega műhelyében született meg. Rendkívül precíz, igényes alkatrész, mely éles fogai határozzák meg a gátszerkezet lényegét. A korai – A – konstrukciók esetén ezen fogak koptak le a 4 Hz / 28’800 féllengésszám miatt, amit később 3,5Hz / 25’200 féllengésszámra csökkentettek. Ezen lépés megoldotta a problémát és valóban itt nyoma sincs a kopásnak, mely roppant örömteljes, mert cseréje nagyban megnehezítené a szerkezet javítását.

Beszáradt szerkezeti elemek

A karbantartás hiánya megmutatkozik szétszedés közben, hisz a kerekek szinte odaragadnak a csapágyakhoz.

Szervizciklus

Bár az óra koaxiális gátszerkezete időtlen karbantartási ciklusra van tervezve, de a szerkezet – mivel módosított ETA 2892/A2 – igényli a karbantartást, mely elmulasztása a szerkezet meghibásodását okozhatja. Ebben az esetben is ez történt.

Központi leszorítócsavar

A csapágyhidat egyetlen csavar rögzíti, köszönhetően a precíz kialakításnak.

A rugóház csapágylemeze

A 27 köves szerkezet rugóházának csapágylemeze egy szépen dekorált alkatrész, melyben megfigyelhető, hogy még a napi nyolc fordulatot végző rugómag tengelye is kőcsapágyat kapott.

Rugóház

A rugóház kivétele után minden szerkezeti elem eltávolításra került.

Naptárszerkezet

A naptárszerkezetet nem módosították, kivitele egyezik a hagyományos ETA 2892/A2 kaliberével. Mivel a konstrukció bevált, vétek is lett volna rajta változtatni.

Dekorált csapágyhidak

A teljesen lecsupaszított csapágylemez tisztítás előtt. A felhúzótengely marad a helyére, mert így nem eshet szét a mutatószerkezet mosás közben.

Az üres csapágylemez

A teljesen lecsupaszított csapágylemez tisztítás előtt. A felhúzótengely marad a helyére, mert így nem eshet szét a mutatószerkezet mosás közben.

Az üres csapágylemez

A csapágylemezen mindenhol lepedék bukkan elő, mely egy alapos szerkezettisztítással eltüntethető.

A naptárgyürü

A dátum gyűrűje a számlap színével harmonizáló alkatrész, mely 31 beosztása minden nap váltva mutatja a hónap napjait.

A dátumgyűrű megfordítva

A dátumgyűrű egy precízen kialakított fogazott alkatrész, mely könnyűfémből készült.

Rugóház fedél nélkül

A rugóház fedele enyhe nyomás hatására lepattant a helyéről. Láthatóvá válik a hajtórugó, mely kenőanyaga már beszáradt, tisztítása elkerülhetetlen.

Minőségi motorrugó

A szerkezet kibontott rugóháza, mely tartalmazza a prémiumminőségű hajtórugót. A különleges ötvözet biztosítja az egyenletes nyomatékot, mely meghatározza a kronométerszintű pontosságot is. A rugó lapjai, ETA szokás szerint felületkezelésen estek át, így kenést nem igényelnek, pusztán korrekt tisztításukat kell megoltani.

A rugóház fedele

A kicsapódott kenőolaj maradványai rászáradtak a rugóház fedelére, ez szinte jelzi, hogy ideje karbantartani.

Minikosár alklamazása

A sérülékeny alkatrészeket a mosókosár tartozékai közt szereplő minikosárba helyezem, így védve van minden külső hatástól.

Mosókosár

A mosógép kosara az alkatrészek behelyezése közben. A mosógép felépítése az elmúlt ötven év alatt mit sem változott, a mai modern gépek felépítése azonos az én hagyományos gépemével, de már automata kivitelűek.

Elma mosógép

Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.

Mosófolyadék

A szerkezettisztítás művelete az első üvegben lévő folyadékkal kezdődik. Ez kifejezetten Elma gépekhez készült koncentrátum 1 : 9 arányú oldata. 15-20 perc alatt a mosókosárba helyezett alkatrészek makulátlanul tiszták lesznek. A kosár lassan forog és ahogy végeztem a mosással, a folyadék felszíne felé emelem, így felgyorsulva minden maradék mosóanyag kicentrifugálódik belőle.

Benzines átmosás

A másik két folyadékban mosóbenzin található, ebből az egyik leoldja a maradék szennyeződést, a másik pedig végső öblítésként kristálytisztára varázsol minden óraalkatrészt.

Szárítás

Benzines öblítés után a szárítóblokkba kerülnek az alkatrészek, mosókosarastul. A fűtőközeg meleget generálva cseppmentesen megszárítja a kitisztított óraalkatrészeket, így a készülék elvégzi helyettem a szerkezettisztítás időrabló folyamatát. Így amíg a szerkezet megtisztul, én mással is tudok foglalkozni, hisz a művelet alig igényel beavatkozást.

Speciális kenőanyagok

A gyári utasításban szereplő kenőanyagok közül kettőt már régóta alkalmaztam, így csak a gátkerék kenésére előírt olaj hiányzott a repertoárból, beszereztem, így jó szolgálatot tesz majd, ha máskor is befut hasonló óra műhelyembe.

Kenőolaj használata

Üvegből sosem olajzunk, minden esetben egy steril üvegpipettába felszívok egy keveset és átviszem az olajadagoló piros üvegtégelyébe, vagy betöltöm az automata olajzó tartályába. A folyamat után az üveget gondosan elzárva tárolom.

Kenőolajak tárolása

A minőségi szintetikus kenőolajak csúcstechnológiás termékek és meglepő módon magukon hordozzák a -Made in Swiss – feliratot, mely kissé megdöbbentő a távol keleti világkereskedelem mindennapjaiban. Mivel meglehetősen drága, gondos tárolást igényel. Használaton kívül érdemes napfénytől elzárva sötétben tárolni. Erre alkalmas egy korabeli filmesdoboz.

Kerékrendszer alkatrészei

A kerékrendszer elemei tisztítás és száradás után. Lepedéknek, olajsárnak nyoma sincs, a koncentrátum még az oxidációt is eltüntette a felületekről.még az oxidációt is eltüntette a felületekről.

Kifűzött hajtórugó

A kitisztított hajtórugót kenés nélkül helyezem vissza a rugóháza. Az ETA megoldáshoz hasonlóan a rugó lapja felületkezelt, mely a teljes élettartam alatt egyenletes nyomatékot biztosít a rugó számára, kenést nem igényel. Benzines átmosás után egyszerűen visszafűzöm a helyére.

Rugóház fedelének helyére illesztése

A kitisztított rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével helyére illesztem. Enyhe nyomás hatására visszapattan a rugófedél.

Összeállítás közben

A kerékrendszer elemei összeépítés közben. Gondos kialakítású alkatrészek könnyedén a helyükre tehetőek.

Felhúzószerkezet kenése

Az órát kézzel is fel lehet húzni, azon felül, hogy automata kivitelű. Ennek alkatrészei a rugóház csapágylemeze alatt helyezkednek el. Mivel nagy igénybevételnek vannak kitéve szakszerű kenésük nélkülözhetetlen.

Közös csapágyhíd

A kerékrendszer elemei a gátszerkezet alkatrészeit leszámítva egy közös híd alatt helyezkednek el.

Egylábas csapágyhíd

A szerkezet egylábas csapágyhídja, mely kialakítása tipikusan ETA megoldás. Precíziós fémöntési technológiával készült alkatrészen nem látható forgácsolás, kialakítása a technológiának köszönhetően optimális és rendkívül méretpontos. Az eljárás már bizonyított, hisz enélkül nem tudtak volna legyártani 300 millió Swatch karórát, mely megmentette a svájci óraipart az irdatlan távol keleti dömpingtől.

Helyére igazítás

A koaxiális gátszerkezet elemei visszakerültek a helyükre. A leszorítólemez csavarjainak behelyezése előtt meggyőződöm arról, hogy minden a helyére került. Gondosan kell eljárni, mert itt minden speciális, pótalkatrész nincs, illetve nehezen elérhető. Ha minden alkatrész működik, rögzítőcsavarokkal leszorítható a híd.

Automata olajzó alkalmazása

A kenőolaj felviteléhez automata olajzót használok, mely beállított és optimális kenőolajat juttat a kőcsapágyak csészéjébe. Így elkerülhető a szerkezet úgymond – agyon olajzása-, mely később a szerkezet beszáradását okozná. A készülék tartályába tetszőleges minőségű olaj tölthető.

Felső csapágylemez kenése

A kőcsapágyakat kenését a felső csapágyhíd felől is elvégzem, még a naptárszerkezet visszaszerelése előtt. Erre ezért van szükség, mert a naptárszerkezet eltakarja a csapágyakat, így már utólag nem férnék hozzá.

Csúszó kapcsolat

Az ETA werkek egybeépített kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást. Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással, lehetetlen lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot.

Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest. Ebben az esetben a két acél küllő közrefogja a csőtengelyt, mely mutatóigazítás közben egyszerűen elmozdul.

Küllők kenése

Ha szoros a mutatóigazítás érzete, érdemes a küllők közé szorított kerék csonkjára kis kenőolajat tenni, mely hatására a kapcsolat könnyebbé válik. Ez a mutató állításánál is érezhető.

Gyors naptár váltó kerék

A naptár gyors váltását elősegítő kerék tulajdonképpen egy összeépített rugós elem, mely megfeszül és éjfélkor, ha jól van beállítva a váltás, elvégzi a naptárgyürü továbbítását, mégpedig egy szempillantás alatt. Régóta alkalmazott, bevált megoldás.

A gyors dátumváltás fogaskereke

A fogaskerék a mutatóállító szerkezethez csatlakozik és a tengely egyszeri kihúzása után két nyúlványa segítségével a dátumtárcsa fogaihoz illeszkedik. A tengely egyirányú forgatásának hatására a dátum gyorsan állítható.

Felépített naptárszerkezet

A naptárszerkezet összeépítés közben. Az ETA gyártmányokon túl sok speciális modult készít egy neves svájci cég, a Dubois-Deprez is. Az ETA fejlesztőgárdával szorosan együttműködve rengeteg kiegészítőt készítenek. Tipikus példája az 2892/A2 alapkaliberre épített kronográf modul, mely 2894/2 számmal ellátva sok óramárka szívesen használ. A szakmában modul-kronográfnak nevezett szerkezet tulajdonképpen, a felső csapágylemezen kialakított illesztőcsapra ültetett stopperszerkezet. Az Omega Planet Ocean egyéb kiegészítőkkel rendelkező modellje is ilyen modulokra épül, de itt csak a helye van meg.

Naptárgyürü felhelyezése

A naptárgyürü felszerelése után már csak annak rögzítése van hátra. Leszorítólemezek alkalmazásával a naptár váltás közben a helyén marad.

Naptárgyürü rögzítése

A dátumváltás után egy rögzítőszerkezet stabilizálja a tárcsát, egészen a következő váltásig. Az egy darabból készült minőségi alkatrész tipikus ETA kivitele visszaköszön sok szerkezetben.

Dátumtárcsa fogainak kenése

A dátumtárcsa fogait beszerelés után némi könnyolajjal kenem meg, egy ponton. A gyorsváltó segítségével körbeváltom a tárcsát, mely egyenletesen elteríti a felvitt kenőanyagot.

Az összeépített dátumszerkezet

A dátumszerkezet kitisztítva összeépítésre került, működése optimális. A látványt csak a számlap takarja el, ez a szerkezet legfelső modulja.

Zárt csapágyak kenése

Nagy segítséget nyújt az automata olajzó, mely szinte beinjektálja a kenőolajat a csapágy belsejébe, de ebben az esetben nem lehet használni. Ilyen nagy pontosságú óránál, ahol meg kell küzdeni minden másodpercért, nem kerülhető el az Incabloc csapágy szétszedése.

Ipari mikroszkóp

A művelethez általában elég órásnagyító is, de egy ipari mikroszkóp nagy segítséget nyújt a művelet elvégzésében. Harmincszoros nagyítása mellett a precíz megvilágítás teljesen plasztikus látványt teremt számomra, a művelet így nagy pontossággal végezhető el.

Zárt csapágy

A billegő zárt Incabloc csapágyának fedőköve alatt sokszor beszáradt olaj található, mely kissé gátja lehet a pontosságnak. A fedőkő levétele után kitisztítom, friss olajjal látom el és visszahelyezem a csészéjébe.

A fedőkő

A zárt csapágy fedőköve. A beszáradt kenőolajat egy papírlap segítségével eltávolítom és egy csepp friss olajjal megnedvesítem. Már a mérete miatt is nehezen fotózható alkatrész esetében nagy az elugrás veszélye, ezért a művelet fokozott figyelmet igényel.

Összerakás után

A beavatkozás után mikroszkóp alatt követhetem a szerkezet működését, illetve megfigyelem a koaxiális gátszerkezetet. Harmincszoros nagyítás alatt kiszúrható minden hiba, ami a szerkezet pontos járását akadályozná. Főleg a szabad szemmel nem látható rejtett hibák tárhatóak fel vele, amelyek pokollá tehetik a gyakorló órás életét. Rendkívül praktikus kiegészítője a modern órásműhelynek.

Az elkészült működő szerkezet

A szerkezet elkészült, már csak az automatika hiányzik róla. Amíg jár, nekilátok a tok felújításának.

Forgatható üvegráma

A forgatható üvegráma rendkívül méretpontos, precízen forgatható.

Tükrözésmentesített zafírüveg

Az óratokon jól megfigyelhető a domború, vaskos tükrözésmentesített zafírüveg. A belső felületén foncsorozott üveg szinte gyémántkeménységű, így karcmentes és a víz alatt is jól leolvasható.

Karcmentes hátlap

A hátlap karcmentes szerencsére sok teendőm nincs vele.

A lecsupaszított óratok

A lecsupaszított óratok felújítás előtt. Vigyáznom kell a festett lünetára, mely sérülékeny.

Polírozás előtt

A tok felújítása előtt a felhúzótengely furatát bedugózom, nehogy behatoljon a por. Erre alkalmas egy fogpiszkáló, amit a művelet után eltávolítok.

Polírozási segédeszköz

A megmunkálás egyik segédeszköze a tokbefogó adapter, mely stabilan rögzíti a megmunkálandó alkatrészt. A csiszolás közben erősen melegedő óratok nem égeti meg az órás kezét, illetve könnyen vezethető a befogott tok.

Vezethetőség

A befogóeszköz segítségével a felület jól pozicionálható, így megtarthatóak vele a tagolt síkok.

Gumikorong

A gumikorong anyaga finom csiszolóanyaggal van keverve, mely a csiszológép tengelyére szerelve 2800-as fordulatszámon minden karcot eltávolít a felületről. Használata nagyon praktikus, mert egészen a polírozás előszobájáig jutok vele.

Polír paszta

Az óratok már karcmentes a polírozás művelethez négyféle pasztát, kétféle korongot és változó fordulatszámot használok.

Tok felújítása

Ékszerészasztalba épített csiszoló-polírozógép, alkalmas óratokok professzionális felújítására. Szabványos felfogatási rendszere végett szinte bármit felfogathatunk rá. Közös tengelyén egyszerre fér el a csiszoló és a polírkorong, így a művelet egy időben végezhető. Beépített világítással és dupla-karbonfilteres elszívórendszerrel rendelkezik, mely cserélhető. Porzsákba gyűjti a munka közben keletkező port, így az órásasztal és környezete tiszta marad. Professzionális órásműhely nélkülözhetetlen kiegészítője.

Polírozóanyag felvitele

A forgó polírkoronghoz hozzáérintem a pasztát, mely egyenletesen felkeni magát.

Aprólékos polírozás

A művelet aprólékos, közben meg-megállok, hogy a keletkező hő eltávozhasson, ezzel elejét vehetem a túlmelegedésnek.

Preciz megvezetés

A befogóadapter használata segít a polírozandó alkatrész precíz megvezetésében. Itt főleg nagy jelentőséggel bír, hisz vigyáznom kell a lünetta festett felületére, amibe könnyen belekaphat a polírkorong.

Gyári óraszíj

Az óra tartozéka egy gyári Omega gumiszíj szíj és a hozzátartozó szintén Omega pillangózár.

Szabadalmaztatott színek

Az Omega Planet Ocean sárga bőrszíjának színe tipikus, egy bizonyos árnyalathoz rendelhető és valószínűleg védjegy tartozik hozzá. Ilyen a Rolex királykék árnyalata, vagy a Ferrari pirosként ismert színvilága is.

Áthajlózár

Az óraszíj tartozéka még a képen látható pillangózár, mely dekoratív megjelenésén kívül megvédi az szíjat a korai elhasználódástól. A hagyományos tüskezárak le és felcsatoláskor nagy hajlító igénybevételnek vannak kitéve és az adott ponton hamar elhasználódnak, berepedeznek. Ebben az esetben a hajlítás igénybevételét a pillangózár veszi át, így az óraszíj hosszú időn át használható marad. Itt is ez látható.

Márkásított óraszíj

A minőségi óraszíj szép és hasznos kiegészítője egy prémiumkategóriás órának. Egy nívós bőripari manufaktúra által kifejezetten az Omegának készített gumírozott óraszíj magán hordozza a cég emblémáját.

Ergonomikus kialakítás

A zár kialakítása ergonomikus, illeszkedik a csukló méretéhez, viselete nagyon kényelmes.

Omega logó a pillangózáron

A pillangózár magán hordozza a cég emblémáját, mely nem tampon nyomással készült, hanem relief-szerűen kiemelkedik a síkból.

Kinyitható kivitel

A pillangózár kialakítása példaértékű, anyaga 316L acél, mely antiallergén és rozsdamentes.

Nyomógombos nyitás

A gombok enyhe nyomás hatására kinyílnak és becsukás esetén határozottan a helyükre záródnak. Az anyag maga rugózik, így nincs benne olyan alkatrész, mely idővel elfáradna, így szinte időtlen.

Pillangózár felújítása

A pillangózár karcait polírkorong segítségével tüntetem el.

Alkalmazott feliratok

A belső lézer gravírozott feliratokra fokozottan vigyázni kell, mert a betűk csak felületi jellegűek, könnyen olvashatatlanná válnak, ha erősen nekinyomom a korongnak.

Polírozás után

A polírpaszta maradványait ultrahangos mosó segítségével távolítom el.

Végszerelés

Az óratok elkészült, indulhat a szerkezet végszerelése, beszabályozása és vízmentességi tesztje.

Automatika kenése

Az automatika alsó kőcsapágyait behelyezés előtt átkenem szintetikus kenőolajjal, mert utána már nem férek hozzá.A felületen nyomon követhetőek az „epilamizálás” nyomai, mely egy különleges eljárás az óraiparban. A szintetikus kenőolajok megjelenése egy új problémát hozott a felszínre. Ugyanis a hagyományos olajok idővel elvesztették viszkozitásukat és lassan beszáradnak. A szintetikus kenőanyagok állaga nem változik, de így megnő az elvándorlás veszélye.

A folyamatosan hordott óra csapágyhelyeiről elvándorol az olaj, ezt megakadályozandóan kenés előtt még a gyárban egy vékony sztearinsavas fürdőt kap a szerkezet, mely olajtaszító képessége meggátolja az kenőanyag elvándorlását. A bevonat mosásálló, de idővel lekopik, mégpedig foltokban. Ez a foltos kopás látható néhány felületen. Az eljárást sok, nagy pontosságú óra esetén is alkalmazzák.

Kenés után

Az automatika kenése elkészült, mehet a helyére.A nagyméretű rotor marketingértéke is nagy, hisz elférnek rajta a legfontosabb információk és akár a cég logója is.

Másodperc-stop karja

Amikor mutatóigazításhoz kihúzom a felhúzótengelyt, a szerkezet megáll. Eme funkciónak egyetlen eleme ez az alkatrész, mely a koronakerék hornyába illeszkedve kihúzáskor elfordul és másik vége beleérve a billegőkoszorúba megállítja a szerkezetet. Visszatolva az alkatrész is alaphelyzetbe kerül és a billegőt elengedve újraindul a szerkezet.

Beszerelve

A helyére illesztett másodperc-stop karja felfedezhető a képen, melynek funkciója is világos. A felhúzótengely kihúzásakor elmozduló, a koronakerék hornyába illesztett kar elfordul és megállítja a billegőt.

Pormentesítés

A tükrözésmentesített zafírüveg és a matt fekete számlap kombinációja okozhatja az a jelenséget, hogy még a legkisebb por is meglátszik a számlap alatt, mely pokollá teheti az órás életét. Műhelyembe ionizátor szűri a levegőt, de tisztított levegőspray alkalmazásával elérhető, hogy semmiképpen se kerüljön por az üveg és a számlap közé. Beépítés előtt gondosan lefújom a számlapot és az óratok belsejét.

Méretes tokcsavarok

Az óratok csavarjai masszív kivitelűek, stabilan rögzítik az órát a tokban.

Zsírzópárna

A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom, mely jó minőségű kenőzsírral van átitatva. Segítségével egyenletesen átkenhető vele minden mozgó alkatrész.

Tömítések kenése

Az óra végleges összeállítása a tömítések kenésével folytatódik. Jó minőségű szilikonzsír alkalmazása mellett összeépítem az órát, mely később vízmentességi vizsgálaton esik át.

Vízmentességi vizsgálat

Összeszerelés után az óra vízmentességi vizsgálata következik. A teszter rudazatának végére felakasztom a vizsgálandó órát, ezután gondosan lezárom a tartályt és lassan felpumpálom a belső légnyomást.

De kompressziós várakozás

A légnyomást 3 bárra állítom és ezután várok 5 percet. Ha az óratokon tömítetlenség mutatkozik, akkor a levegő behatol oda és az óra belsejében megnövekedik a nyomás.

A végeredmény

Öt perc eltelte után a nyomókar segítségével az óratokot vízfelszín alá nyomom és lassan a kiegyenlítőszelep segítségével elengedem a nyomást. Ahol az órába behatolt a levegő ott most ki is jön és mivel az óratok a vízfelszín alatt van, ez buborék formájában láthatóvá válik. Ahol a levegő kijön, ott az óra nem tömít, tehát egyből a hiba helyét is feltárja a vizsgálat. Az óra jól tömít, hiányosságot nem tapasztaltam. Ez a vizsgálat 30 méter vízmentességig garantálja a teszteredményt, de tulajdonosa mivel sose fogja vízbe vinni, több beavatkozást nem igényel.

A szerkezet beszabályozása

A vízmentességi vizsgálat után a szerkezet beszabályozása következik.A werk finomhangolását „Horometer” típusú digitális műszer segítségével végzem el.

Speciális lengésszám

Kissé féltem, hogy a koaxiális gátszerkezet 25’200 lengésszámát nem fogja műszerem felismerni, de a gyártó instrukciói alapján letöltöttem hozzá egy frissítést és így már felismeri a speciális frekvenciát.

Előszabályozás

Az előszabályozás megmutatja számomra, hogy az eredmény nem rossz, de további finomítást igényel.

Komputerdiagnosztikai vizsgálat

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljeskörűen komputerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását.

A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is , pld: az óra tulajdonosával.

A vizsgálat menete

Az óraforgató 45 másodperc alatt tesz meg egy kört, közben a szoftver érzékeli az óra pozícióját és mindig az aktuális óraszimbólum alatt folytatja a mérést, ami a laptop képernyőjén látható. Egy kör megtétele után a mérés tulajdonképpen befejeződött

Az eredmény

A szoftver mutatja, hogy bármilyen pozícióba is forgatom az órát, a pontosság nem változik, az órának nincs pozicionális hibája. Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat.

A képen látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver, amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési aszimmetriát milliszekundumba. Az óra nagyon jól teljesített, pontossága a kronométerigényeket messze felülmúlja.

Pontosság, mint tradíció

Az óra pontossága kiváló, mely nem véletlen, hanem az Omega egyik sajátja, tradíciójának része. A kronométerszintű vizsgálat 1931-ben még a Kew-Teddingtoni obszervatoriumban történt, ahol fennakadt egy szuper pontos példány, mely Omega Cal: 47,7 werk formájában eset át a szigorú ellenőrzésen.

A dokumentált példány 15 nap alatt 5 másodperc eltérést produkált, különböző pozíciókban. A rekordkronométer soha nem került eladásra, platinatokba szerelve megtekinthető az Omega múzeum bieli központjában.

Az óra elkészült

Az elkészült óra szemből.

Autentikus hátlap

Az óra vaskos hátlapja jól dominál, az Omega legszebb időszakát eleveníti fel.

Örök formavilág

Az óra vonalvezetése klasszikus, formavilága örök, korunk egyik legnépszerűbb prémiumkategóriás sportkarórája.

Logó a koronán

A felhúzókoronán elhelyezett logó szinte mindent elmond az óra történetéről.

Felújított pillangózár

A pillangózár karcmentesen, szinte újszerű állapotban.

Igényes tárolás

Az óra tartozéka egy kézzel készített bőr óraboboz, mely klasszikus piros színe már majd ötven éve kíséri az cég tradícióját.

Gyári doboz

A doboz megjelenése rendkívül igényes formavilága nagyon autentikus.

Világszerviz embléma

A doboz magába hordozza az Omega World Service emblémáját, mely azt jelenti, hogy 150 ország 650 akkreditált szakszervize azonos minőségben vállalja az óra teljes körű javítását.

Az óra elkészült

Örömömre szolgált, hogy az Omega Planet Ocean Co-Axiális kronométer  karbantartásának mindenre kiterjedő részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük