Omega zsebóra (Cal:40,6 LT 2) billegő tengelyének cseréje
Omega zsebóra (Cal:40,6 LT 2) billegő tengelyének cseréje
Sok érdekes és mai szemmel meghökkentő, korabeli poszter készült az Omega óramárka népszerűsítése kapcsán. 1920-as évek a plakátkészítés csúcsát képviselték, sok korabeli képzőművész és alkotóműhely vett részt ezek tervezésében, nem egyszer neves művész emberek részvételével. Henri de Toulouse-Lautrec-től kezdve Karinthy Frigyesig sok alkotó készített plakátterveket, amelyek manapság gyűjtők féltett kincsei. Sajnos a zsebórával szárnyaló piknikus hölgy majdnem hogy publikációm tárgyát képezi, hisz ezen zsebórák billegőtengelye magasból leejtve azonnal eltörött.
Ezeket a korabeli zsebórákat elég volt cirka másfél méter magasról leejteni, billegőtengelyük azonnal eltörött, akár mindkét csapvégén. Mivel ez a magasság megfelel egy éjjeliszekrényről történő leesés magasságával, könnyen megérthető, miért kellet évtizedenként tengelyt cserélni antik zsebórában.
Korabeli zsebóraszerkezetek legkényesebb pontja a billegő. Az Omega Cal:40,6 LT 2 billegőtengelye sem úszta meg, hisz mindkét trombita csapja eltörött. Mivel ezek az órák az 1930-as évek elején készültek, nem csoda hogy gyakran kerül sor ilyen műveletre. Az Omega zsebóraszerkezet billegő tengelyének cseréje jó alkalom a művelet komplett bemutatására. Akkor lássunk neki.
A billegőtengely mindkét csapja törött, cseréje elengedhetetlen.
A probléma a tengely cseréjével, vagy készítésével orvosolható .Ezek az alkatrészek könnyen eltörnek, hisz még nem alkalmaztak ütésmentes csapágyat. Cirka másfél méteres magasságból leejtve a tengely azonnal eltörik, tehát elég egy asztalról lesodorni és a baleset már meg is történik.
A hajszálrugógyűrű belső pereme alá feszítve levehető a tengely válláról. Éles pengéjű csavarhúzót használok a művelethez.
A vezetőtárcsa levételéhez speciális szerszámot használok. Az ollószerű eszköz enyhe kúpossága alkalmas annak levételére. Gyenge nyomás hatására a tárcsa meglazul.
Az eszköz növekvő kúpossága lehetővé teszi ,hogy enyhe nyomás után mindig beljebb helyezzem, egész addig, amíg a tárcsa le nem ugrik a helyéről. Praktikus célszerszám.
A törött billegőtengely kiütése előtt órás esztergagépben eltávolítom a peremet, amely a billegőkoszorút rögzíti a helyén. A szegecselés eltávolítása nélkül a kiütés helyén egy jóval nagyobb furat maradna, amelybe a cseretengely szinte beleesne, ezért a művelet elvégzése létfontóságú.
Órás szegecselőkészlet használatával a tengely kiütésének művelete viszonylag egyszerűen kivitelezhető.
A megfelelő betét és a hozzávaló kiütő kiválasztása után egyetlen határozott ütéssel eltávolítom a törött tengelyt.
A tengely kiütése sikerült, a koszorú nem deformálódott el.
Az 1950-es évek hagyatékából származó alkatrészkészlet Omega billegőtengelyeket rejt. A sztaniolpapírba csomagolt készlet tartalmazza a méret azonos alkatrészt. Régmúlt idők órásmesterei által felhalmozott készlet nagy kincs manapság.
A törött tengely eltávolítása után beüthető a cseretengely.
Az új tengelyt megfordítva beütöm a helyére. Mivel a cseredarab gyári, sok dolgom nincs, szorosan illeszkedik a furatba.
A tengely beütése után a billegőt bepróbálom a helyére. Vezetőtárcsa és hajszálrugó nélkül a billegőnek akadálymentesen kell forognia. A tengely akkor leng majd szabadon, ha csupán ráfújás hatására, pusztán a légáramlattól forogni kezd. Sajnos ez a tengely még szorul, után munkálásra van szükség.
Az eltérés nem nagy, pár tized milliméter, de elég ahhoz, hogy szoruljon a helyén. Órás esztergagép tokmányába fogva kiigazítom a méretkülönbséget.
A műveletet a másik oldalon is elvégzem.
Kis mérvű után munkálás hatására a billegő kellő mértékben illeszkedik a helyén.Beszerelés előtt kiegyensúlyozom a koszorút.A billegőmérleg pofáját kinyitom olyan távolságra, hogy pont a két csapvégen feküdjön fel. Ezután kissé meglököm a billegőt és figyelem, hol áll meg, illetve ha megáll, van-e olyan pont ahova mindig visszatér. Ha mindig egy pontra tér vissza ,azon a helyen vélhetőleg súlyfelesleg van, amit finom reszelő segítségével eltávolítok. Mindig a súlyzócsavar perembevágását reszelem meg súlycsökkentés céljából és egyszerre csak keveset. Ha elérem azt, hogy a billegőt meglökve, bárhol megáll és nem lendül vissza, akkor a kiegyensúlyozás sikerült.
A hajszálrugótőke pozicionálása rendkívül fontos. Ahhoz, hogy a vezetőtárcsa köve középállásba kerüljön figyelembe kell venni a hajszálrugó helyzetét. A koszorún általában jelölik a pontot, ahova a rugóvégnek kerülnie kell. Ha nem, akkor az órásnak kell kiügyeskednie a megoldást.
A hajszálrugó már a helyén. A billegő beszerelhető a helyére.
A kitisztított fedőkövet még összeszerelés előtt olajzom át, mert utána már nem férek hozzá. Minőségi olajat használok és mindig csak keveset.
Az óra beszabályozását Horometer típusú digitális szabályzóműszer segítségével végzem el. A készülék kijelzőjén megjelenik az óra járásképe, mely felfedi az órás számára annak hibáit.
Az óra járása megszelídült, némi szabályozás után pontossága kielégítő, mindennapi használatra alkalmas.
Örömömre szolgált, hogy az Omega Cal:40,6 LT 2 törött billegőtengelyének cseréjét megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig levente www.watchmaker.hu