Omega zsebóra (Cal:40,6 LT 2) billegő tengelyének cseréje

Omega zsebóra korabeli plakátja

Sok érdekes és mai szemmel meghökkentő, korabeli poszter készült az Omega óramárka népszerűsítése kapcsán. 1920-as évek a plakátkészítés csúcsát képviselték, sok korabeli képzőművész és alkotóműhely vett részt ezek tervezésében, nem egyszer neves művész emberek részvételével. Henri de Toulouse-Lautrec-től kezdve Karinthy Frigyesig sok alkotó készített plakátterveket, amelyek manapság gyűjtők féltett kincsei. Sajnos a zsebórával szárnyaló piknikus hölgy majdnem hogy publikációm tárgyát képezi, hisz ezen zsebórák billegőtengelye magasból leejtve azonnal eltörött.

Korabeli műszaki rajz metszet

Ezeket a korabeli zsebórákat elég volt cirka másfél méter magasról leejteni, billegőtengelyük azonnal eltörött, akár mindkét csapvégén. Mivel ez a magasság megfelel egy éjjeliszekrényről történő leesés magasságával, könnyen megérthető, miért kellet évtizedenként tengelyt cserélni antik zsebórában.

Omega Cal:40,6 LT 2 billegőtengely

Korabeli zsebóraszerkezetek legkényesebb pontja a billegő.  Az Omega Cal:40,6 LT 2  billegőtengelye sem úszta meg, hisz mindkét trombita csapja eltörött. Mivel ezek az órák az 1930-as évek elején készültek, nem csoda hogy gyakran kerül sor ilyen műveletre. Az Omega zsebóraszerkezet billegő tengelyének cseréje jó alkalom a művelet komplett bemutatására. Akkor lássunk neki.

A tengely mindkét csapja törött

A billegőtengely mindkét csapja törött, cseréje elengedhetetlen.

Omega Cal:40,6 LT 2 komplett

A probléma a tengely cseréjével, vagy készítésével orvosolható .Ezek az alkatrészek könnyen eltörnek, hisz még nem alkalmaztak ütésmentes csapágyat. Cirka másfél méteres magasságból leejtve a tengely azonnal eltörik, tehát elég egy asztalról lesodorni és a baleset már meg is történik.

 

Hajszálrugó levétele

A hajszálrugógyűrű belső pereme alá feszítve levehető a tengely válláról. Éles pengéjű csavarhúzót használok a művelethez.

 

Omega Cal:40,6 LT 2 illegő vezetőtárcsájának levétele

A vezetőtárcsa levételéhez speciális szerszámot használok. Az ollószerű eszköz enyhe kúpossága alkalmas annak levételére. Gyenge nyomás hatására a tárcsa meglazul.

Vezetőtárcsa leveő célszerszám

Az eszköz növekvő kúpossága lehetővé teszi ,hogy enyhe nyomás után mindig beljebb helyezzem, egész addig, amíg a tárcsa le nem ugrik a helyéről. Praktikus célszerszám.

 

Billegőtengely peremének leesztergálása

 

A törött billegőtengely kiütése előtt órás esztergagépben eltávolítom a peremet, amely a billegőkoszorút rögzíti a helyén. A szegecselés eltávolítása nélkül a kiütés helyén egy jóval nagyobb furat maradna, amelybe a cseretengely szinte beleesne, ezért a művelet elvégzése létfontóságú.

 

Törött billegőtengely kiütése

Órás szegecselőkészlet használatával a tengely kiütésének művelete viszonylag egyszerűen kivitelezhető.

 

A törött tengely kiütése

A megfelelő betét és a hozzávaló kiütő kiválasztása után egyetlen határozott ütéssel eltávolítom a törött tengelyt.

 

Törött billegőtengely, kiütés után

A tengely kiütése sikerült, a koszorú nem deformálódott el.

Cseretengely előkészítése a beütéshez

Az 1950-es évek hagyatékából származó alkatrészkészlet Omega billegőtengelyeket rejt. A sztaniolpapírba csomagolt készlet tartalmazza a méret azonos alkatrészt. Régmúlt idők órásmesterei által felhalmozott készlet nagy kincs manapság.

 

Összeszerelés előtt

A törött tengely eltávolítása után beüthető a cseretengely.

A billegőtengely beütése

Az új tengelyt megfordítva beütöm a helyére. Mivel a cseredarab gyári, sok dolgom nincs, szorosan illeszkedik a furatba.

 

Bepróbálás közben

A tengely beütése után a billegőt bepróbálom a helyére. Vezetőtárcsa és hajszálrugó nélkül a billegőnek akadálymentesen kell forognia. A tengely akkor leng majd szabadon, ha csupán ráfújás hatására, pusztán a légáramlattól forogni kezd. Sajnos ez a tengely még szorul, után munkálásra van szükség.

 

Tengely beillesztése csappolírozással

Az eltérés nem nagy, pár tized milliméter, de elég ahhoz, hogy szoruljon a helyén. Órás esztergagép tokmányába fogva kiigazítom a méretkülönbséget.

A másik oldal polírozása

A műveletet a másik oldalon is elvégzem.

Billegő kiegyensúlyozása

Kis mérvű után munkálás hatására a billegő kellő mértékben illeszkedik a helyén.Beszerelés előtt kiegyensúlyozom a koszorút.A billegőmérleg pofáját kinyitom olyan távolságra, hogy pont a két csapvégen feküdjön fel. Ezután kissé meglököm a billegőt és figyelem, hol áll meg, illetve ha megáll, van-e olyan pont ahova mindig visszatér. Ha mindig egy pontra tér vissza ,azon a helyen vélhetőleg súlyfelesleg van, amit finom reszelő segítségével eltávolítok. Mindig a súlyzócsavar perembevágását reszelem meg súlycsökkentés céljából és egyszerre csak keveset. Ha elérem azt, hogy a billegőt meglökve, bárhol megáll és nem lendül vissza, akkor a kiegyensúlyozás sikerült.

Hajszálrugó vissza szerelése

A hajszálrugótőke pozicionálása rendkívül fontos. Ahhoz, hogy a vezetőtárcsa köve középállásba kerüljön figyelembe kell venni a hajszálrugó helyzetét. A koszorún általában jelölik a pontot, ahova a rugóvégnek kerülnie kell. Ha nem, akkor az órásnak kell kiügyeskednie a megoldást.

Billegőtengely csere után

A hajszálrugó már a helyén. A billegő beszerelhető a helyére.

Fedőkövek kenése

A kitisztított fedőkövet még összeszerelés előtt olajzom át, mert utána már nem férek hozzá. Minőségi olajat használok és mindig csak keveset.

A szerkezet beszabályzása

Az óra beszabályozását Horometer típusú digitális szabályzóműszer segítségével végzem el. A készülék kijelzőjén megjelenik az óra járásképe, mely felfedi az órás számára annak hibáit.

A mérés eredménye

Az óra járása megszelídült, némi szabályozás után pontossága kielégítő, mindennapi használatra alkalmas.

Omega Cal:40,6 LT 2 billegőtengelyének cseréje elkészült

Örömömre szolgált, hogy az Omega Cal:40,6 LT 2 törött billegőtengelyének cseréjét megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

12 − négy =