A javítás tárgya egy 1930-as években gyártott 800-as finomságú ezüst Omega zsebóra,mely meglepő épségben vészelte át az elmúlt évtizedeket.Gondos,vigyázó kezek közt töltötte mindennapjait,semmilyen barbár beavatkozás nyoma nem látható rajta.Kissé hiányos,de ez legyen a legkevesebb.
A első világháború után egész Európában,főleg a jó marketingnek köszönhetően keresett termék lett az Omega név.Magyarországon a Bethleni-konszolidáció idején népszerűvé vált óramárkát a haladó középosztály előszeretettel vásárolta.Megbízhatósága és eleganciája tette népszerűvé,méltó vetélytársa volt az akkori nagy márkáknak.1923-tól 1936-ig meglehetősen sok,egymillió példány került forgalomba,megbecsült darabjai a mai napig keresettek.
A megsárgult celluloidüveg alatt hibátlan számlap található.Se feszegetve,se gyilkolva nem volt,szinte gyári állapotú darab.Az üveg valamikor eltörött és ezzel pótolták.
Az óra számlapja hibátlan.Sok esetben nem hozzáértők,de még órások is feszegetik a számlapot,amely ennek hatására elpattan,repedezett lesz.Az elmúlt majd száz évet ez a számlap épségben átvészelte.
A számlap lábai épek és hibátlanok.Sok esetben,főleg a feszegetések hatására a számlap lábai letörnek és szimplán szurokkal ragasztják vissza.A számlap hátoldalán megfigyelhető az ellen zománc,mely beégetés közben megvédi a számlapot az elvetemedéstől.
Az óra gyárilag ásványüveggel volt szerelve,de a történelem viharaiba eltörött.Régi korok órásai előszeretettel alkalmazták a celluloidüveget,ennek oka olcsósága és könnyű megmunkálhatósága volt.Nem túl autentikus,ráadásul idővel megsárgul,ideje kicserélni.
Az óra szerkezete a megszokott 15 köves kivitelű werk,mely két ponton adjusztált,azaz pozicionálós hibája szinte alig van.
Óragyárak vezetett dokumentációi alapján meghatározható egyes márkák gyártási ideje. Weblapom – óra-kormeghatározó- menüpontját használva megállapítható hogy a 7088673 gyártási szám 1931-körüli keletkezésre utal.
A billegőt kivéve láthatóvá válik a kaliberszám,amely 40.6L.T.2
Az adatlapról leolvasható az óraszerkezet összes paramétere.
A szerkezet számlap nélkül.
Az werket szerkezettisztítás céljából szétszedem.
A billegő és annak hídja.
A billegőt leválasztom a hídról.
A billegő fedőköveit leválasztom a helyükről,így tisztítás után könnyebb a kenőanyag felvitele.
A szerkezettisztítás céljából a szétszedett alkatrészeket a gép mosókosarába helyezem.25 perc mosás-öblítés után az alkatrészek tiszták,összeszerelhetőek.
A lecsupaszított szerkezet kőcsapágyait összeszerelés közben kenőolajjal látom el. Legalább négyféle minőségi olajat használok.
A másodperckerék tengelyét beépítés elött átkenem.
A billegő fedőkövei összerakás elött,olajozás közben.
A nagytermelő középcsapágyat nehézolajjal kenem meg.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy,hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba,leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz.Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag,ahova kell.
A hajtórugó szintén minőségi kenőolajat kap,utána mehet helyére a fedél.
Gyönyörűen dekorált kilincskerék.Ma már nem csinálnak ilyet.
A kitisztított óraszerkezet kerékrendszere összerakás közben.
A kitisztított,összerakott és szakszerűen olajzott óraszerkezet.
Az összeszerelt szerkezet műszeres diagnosztikai vizsgálaton és beszabályozáson esik át.
Bár a számlap hibátlan,de oldószeres fürdő segítségével eltávolítom róla a szennyeződést.
A tűzzománc számlap nyugodtan tisztítható áztatással,mert felülete kemény,masszív,és a fürdőbe oldott titánium-dioxid hozzáadásával szikrázóan fehérré varázsolható.
Az óra tokját polírgép segítségével újítom fel.A fület leveszem,mert tokmunka közben megsérülhet és útban is van.
Az óratokot először karcmentesítem csiszolókorong segítségével,utána fényesre polírozom.
A tokfület is polírozom.
A horpadást acél-kinyomószerszám segítségével belülről kiütöm.
A polírozástól elszennyeződött óratokot ultrahangos mosóba téve varázsolom tisztává.A gép 60 fokon 15 perc alatt minden szennyeződést eltüntet a felületről.
Az óra tokja felújítás után,már tisztán.
A tok meg újulva,beépítés előtt.
Korabeli hagyatékból származó zsebórakoronával pótolom a hiányzó elemet, mely méretében azonos,stílusos darab.Pusztán menetmélysége nem megfelelő,ha így szerelném fel a tengelyre nem érne be a szerkezetig.Hagyományos technikával némi forrasztóónt fogóval apró darabokra csípek és belehelyezem a korona furatába.A felhúzótengelyt belehajtva a menet mélysége csökken,így a tengely hosszabban beér a szerkezetbe,és így már ellátja feladatát.
A megsárgult cellulózlapot szintén korabeli hagyatékból származó üveggel helyettesítem.Régmúlt korok órásmestereinek műhelykészletét gyarapította és most új életet kezd a felújított zsebórán.
Az zsebóra felújítása elkészült.A hiányzó elemeket korabeli,majd az órával egyidős alkatrészekkel pótoltam,így az óra teljesen autentikus.
Örömömre szolgált, hogy a zsebóra felújításának részleteit megoszthattam mindenkivel.