A javítás tárgya egy 1930-as években gyártott 800-as finomságú ezüst Omega zsebóra,mely meglepő épségben vészelte át az elmúlt évtizedeket.Gondos,vigyázó kezek közt töltötte mindennapjait,semmilyen barbár beavatkozás nyoma nem látható rajta.Kissé hiányos,de ez legyen a legkevesebb.
A első világháború után egész Európában,főleg a jó marketingnek köszönhetően keresett termék lett az Omega név.Magyarországon a Bethleni-konszolidáció idején népszerűvé vált óramárkát a haladó középosztály előszeretettel vásárolta.Megbízhatósága és eleganciája tette népszerűvé,méltó vetélytársa volt az akkori nagy márkáknak.1923-tól 1936-ig meglehetősen sok,egymillió példány került forgalomba,megbecsült darabjai a mai napig keresettek.
A megsárgult celluloidüveg alatt hibátlan számlap található.Se feszegetve,se gyilkolva nem volt,szinte gyári állapotú darab.Az üveg valamikor eltörött és ezzel pótolták.
Az óra számlapja hibátlan.Sok esetben nem hozzáértők,de még órások is feszegetik a számlapot,amely ennek hatására elpattan,repedezett lesz.Az elmúlt majd száz évet ez a számlap épségben átvészelte.
A számlap lábai épek és hibátlanok.Sok esetben,főleg a feszegetések hatására a számlap lábai letörnek és szimplán szurokkal ragasztják vissza.A számlap hátoldalán megfigyelhető az ellen zománc,mely beégetés közben megvédi a számlapot az elvetemedéstől.
Az óra gyárilag ásványüveggel volt szerelve,de a történelem viharaiba eltörött.Régi korok órásai előszeretettel alkalmazták a celluloidüveget,ennek oka olcsósága és könnyű megmunkálhatósága volt.Nem túl autentikus,ráadásul idővel megsárgul,ideje kicserélni.
Az óra szerkezete a megszokott 15 köves kivitelű werk,mely két ponton adjusztált,azaz pozicionálós hibája szinte alig van.
Óragyárak vezetett dokumentációi alapján meghatározható egyes márkák gyártási ideje. Weblapom – óra-kormeghatározó- menüpontját használva megállapítható hogy a 7088673 gyártási szám 1931-körüli keletkezésre utal.
A billegőt kivéve láthatóvá válik a kaliberszám,amely 40.6L.T.2
Az adatlapról leolvasható az óraszerkezet összes paramétere.
A szerkezet számlap nélkül.
Az werket szerkezettisztítás céljából szétszedem.
A billegő és annak hídja.
A billegőt leválasztom a hídról.
A billegő fedőköveit leválasztom a helyükről,így tisztítás után könnyebb a kenőanyag felvitele.
A szerkezettisztítás céljából a szétszedett alkatrészeket a gép mosókosarába helyezem.25 perc mosás-öblítés után az alkatrészek tiszták,összeszerelhetőek.
A lecsupaszított szerkezet kőcsapágyait összeszerelés közben kenőolajjal látom el. Legalább négyféle minőségi olajat használok.
A másodperckerék tengelyét beépítés elött átkenem.
A billegő fedőkövei összerakás elött,olajozás közben.
A nagytermelő középcsapágyat nehézolajjal kenem meg.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy,hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba,leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz.Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag,ahova kell.
A hajtórugó szintén minőségi kenőolajat kap,utána mehet helyére a fedél.
Gyönyörűen dekorált kilincskerék.Ma már nem csinálnak ilyet.
A kitisztított óraszerkezet kerékrendszere összerakás közben.
A kitisztított,összerakott és szakszerűen olajzott óraszerkezet.
Az összeszerelt szerkezet műszeres diagnosztikai vizsgálaton és beszabályozáson esik át.
Bár a számlap hibátlan,de oldószeres fürdő segítségével eltávolítom róla a szennyeződést.
A tűzzománc számlap nyugodtan tisztítható áztatással,mert felülete kemény,masszív,és a fürdőbe oldott titánium-dioxid hozzáadásával szikrázóan fehérré varázsolható.
Az óra tokját polírgép segítségével újítom fel.A fület leveszem,mert tokmunka közben megsérülhet és útban is van.
Az óratokot először karcmentesítem csiszolókorong segítségével,utána fényesre polírozom.
A tokfület is polírozom.
A horpadást acél-kinyomószerszám segítségével belülről kiütöm.
A polírozástól elszennyeződött óratokot ultrahangos mosóba téve varázsolom tisztává.A gép 60 fokon 15 perc alatt minden szennyeződést eltüntet a felületről.
Az óra tokja felújítás után,már tisztán.
A tok meg újulva,beépítés előtt.
Korabeli hagyatékból származó zsebórakoronával pótolom a hiányzó elemet, mely méretében azonos,stílusos darab.Pusztán menetmélysége nem megfelelő,ha így szerelném fel a tengelyre nem érne be a szerkezetig.Hagyományos technikával némi forrasztóónt fogóval apró darabokra csípek és belehelyezem a korona furatába.A felhúzótengelyt belehajtva a menet mélysége csökken,így a tengely hosszabban beér a szerkezetbe,és így már ellátja feladatát.
A megsárgult cellulózlapot szintén korabeli hagyatékból származó üveggel helyettesítem.Régmúlt korok órásmestereinek műhelykészletét gyarapította és most új életet kezd a felújított zsebórán.
Az zsebóra felújítása elkészült.A hiányzó elemeket korabeli,majd az órával egyidős alkatrészekkel pótoltam,így az óra teljesen autentikus.
Örömömre szolgált, hogy a zsebóra felújításának részleteit megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.