Omega zsebóra felújítása

Omega zsebóra felújítása

Omega Zsebóra

A javítás tárgya egy 1930-as években gyártott 800-as finomságú ezüst Omega zsebóra,mely meglepő épségben vészelte át az elmúlt évtizedeket.Gondos,vigyázó kezek közt töltötte mindennapjait,semmilyen barbár beavatkozás nyoma nem látható rajta.Kissé hiányos,de ez legyen a legkevesebb.

Omega-image

A első világháború után egész Európában,főleg a jó marketingnek köszönhetően keresett termék lett az Omega név.Magyarországon a Bethleni-konszolidáció idején népszerűvé vált óramárkát a haladó középosztály előszeretettel vásárolta.Megbízhatósága és eleganciája tette népszerűvé,méltó vetélytársa volt az akkori nagy márkáknak.1923-tól 1936-ig meglehetősen sok,egymillió példány került forgalomba,megbecsült darabjai a mai napig keresettek.

Megsárgult plexi

A megsárgult celluloidüveg alatt hibátlan számlap található.Se feszegetve,se gyilkolva nem volt,szinte gyári állapotú darab.Az üveg valamikor eltörött és ezzel pótolták.

Mutatók

Összetéveszthetetlen Breguet mutatók sárgarézből,aranyozva.

Hibátlan számlap

Az óra számlapja hibátlan.Sok esetben nem hozzáértők,de még órások is feszegetik a számlapot,amely ennek hatására elpattan,repedezett lesz.Az elmúlt majd száz évet ez a számlap épségben átvészelte.

Hibátlan számlaplábak

A számlap lábai épek és hibátlanok.Sok esetben,főleg a feszegetések hatására a számlap lábai letörnek és szimplán szurokkal ragasztják vissza.A számlap hátoldalán megfigyelhető az ellen zománc,mely beégetés közben megvédi a számlapot az elvetemedéstől.

Cellulózlap

Az óra gyárilag ásványüveggel volt szerelve,de a történelem viharaiba eltörött.Régi korok órásai előszeretettel alkalmazták a celluloidüveget,ennek oka olcsósága és könnyű megmunkálhatósága volt.Nem túl autentikus,ráadásul idővel megsárgul,ideje kicserélni.

Az óraszerkezet

Az óra szerkezete a megszokott 15 köves kivitelű werk,mely két ponton adjusztált,azaz pozicionálós hibája szinte alig van.

Kormeghatározás Kormeghatározás

Óragyárak vezetett dokumentációi alapján meghatározható egyes márkák gyártási ideje. Weblapom – óra-kormeghatározó- menüpontját használva megállapítható hogy a 7088673 gyártási szám 1931-körüli keletkezésre utal.

kaliberszám

A billegőt kivéve láthatóvá válik a kaliberszám,amely 40.6L.T.2

Az óra adatlapja

Az adatlapról leolvasható az óraszerkezet összes paramétere.

Számlap nélkül

A szerkezet számlap nélkül.

Szerkezettisztítás elött

Az werket szerkezettisztítás céljából szétszedem.

A billegő és hídja

A billegő és annak hídja.

A hídról leválasztott billegő

A billegőt leválasztom a hídról.

Tisztítás elött

A billegő fedőköveit leválasztom a helyükről,így tisztítás után könnyebb a kenőanyag felvitele.

Kompenzált billegő

Kompenzált bimetál billegő,Breguet hajszálrugóval.

Mosókosárban

A szerkezettisztítás céljából a szétszedett alkatrészeket a gép mosókosarába helyezem.25 perc mosás-öblítés után az alkatrészek tiszták,összeszerelhetőek.

Kenőanyag felvitele

A lecsupaszított szerkezet kőcsapágyait összeszerelés közben kenőolajjal látom el. Legalább négyféle minőségi olajat használok.

A másodperckerék tengelye

A másodperckerék tengelyét beépítés elött átkenem.

Fedőkövek kenése

A billegő fedőkövei összerakás elött,olajozás közben.

Középcsapágy kenése

A nagytermelő középcsapágyat nehézolajjal kenem meg.

A horgonykövek olajozása

A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy,hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba,leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz.Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag,ahova kell.

A rugó és fedele

A hajtórugó szintén minőségi kenőolajat kap,utána mehet helyére a fedél.

Napsugárcsiszolású kilincskerék

Gyönyörűen dekorált kilincskerék.Ma már nem csinálnak ilyet.

A kerékrendszer

A kitisztított óraszerkezet kerékrendszere összerakás közben.

Próbajáratás

A kitisztított,összerakott és szakszerűen olajzott óraszerkezet.

Müszeres diagnosztikai vizsgálat

Az összeszerelt szerkezet műszeres diagnosztikai vizsgálaton és beszabályozáson esik át.

A számlap

Bár a számlap hibátlan,de oldószeres fürdő segítségével eltávolítom róla a szennyeződést.

Tüzzománc számlap

A tűzzománc számlap nyugodtan tisztítható áztatással,mert felülete kemény,masszív,és a fürdőbe oldott titánium-dioxid hozzáadásával szikrázóan fehérré varázsolható.

Tokjavítás

Az óra tokját polírgép segítségével újítom fel.A fület leveszem,mert tokmunka közben megsérülhet és útban is van.

Csiszoló és polírozógép

Az óratokot először karcmentesítem csiszolókorong segítségével,utána fényesre polírozom.

A tok füle

A tokfület is polírozom.

Horpadások kiütése

A horpadást acél-kinyomószerszám segítségével belülről kiütöm.

Ultrahangos tisztítás

A polírozástól elszennyeződött óratokot ultrahangos mosóba téve varázsolom tisztává.A gép 60 fokon 15 perc alatt minden szennyeződést eltüntet a felületről.

Száradás közben

Az óra tokja felújítás után,már tisztán.

A megujjúlt tok

A tok meg újulva,beépítés előtt.

Korabeli zsebórakorona

Korabeli hagyatékból származó zsebórakoronával pótolom a hiányzó elemet, mely méretében azonos,stílusos darab.Pusztán menetmélysége nem megfelelő,ha így szerelném fel a tengelyre nem érne be a szerkezetig.Hagyományos technikával némi forrasztóónt fogóval apró darabokra csípek és belehelyezem a korona furatába.A felhúzótengelyt belehajtva a menet mélysége csökken,így a tengely hosszabban beér a szerkezetbe,és így már ellátja feladatát.

Üveg pótlása

A megsárgult cellulózlapot szintén korabeli hagyatékból származó üveggel helyettesítem.Régmúlt korok órásmestereinek műhelykészletét gyarapította és most új életet kezd a felújított zsebórán.

Az óra elkészült

Az zsebóra felújítása elkészült.A hiányzó elemeket korabeli,majd az órával egyidős alkatrészekkel pótoltam,így az óra teljesen autentikus.

Örömömre szolgált, hogy a zsebóra felújításának részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel. Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük