A felújítás tárgya egy 1950-es években gyártott, Pierce márkájú karóra, mely megérett a felújításra. Tokja elkopott, a szerkezet csak illeg-billeg, az asztalra letéve meg is áll.
Az óra tokja krómozott, mely már hámlik, alatta kiüt a rézrozsda, de galvanizálással javítható.
Az óra felhúzókoronája is cserére szorul.
Az óra hátlapja rozsdamentes acél, kissé horpadt, de javítható. Az órát sokat viselték, meg is látszik rajta. A hátlapon olvasható – Rendőrség tulajdona, el nem adható – feliratot már korábban eltávolították.
Valahogy így nézhetett ki a karóra aktív, szolgálati ideje alatt, pár évtizeddel ezelőtt. Mivel ezzel a felirattal nem lehetett volna értékesíteni, sok hasonló óra hátlapjáról eltávolították az árulkodó feliratot. Talán ez megmagyarázza, mitől ilyen vékony az ilyen órák hátlapja, mint például ezé is.
Az óra érdekessége, hogy az 1950-es évektől a rendőrség hivatalos órájaként funkcionált, azon belül is a rettegett belső elhárítás használta előszeretettel. Ugyanolyan lajstromszáma volt, mint a kiadott szolgálati fegyvernek.
Az államhatalmi szervek egységes megjelenése komoly kihívást jelentett az alulfinanszírozott apparátus mindennapjaiban. Egyszer csak ölükbe hullott a szerencse , mert lefoglaltak egy Ausztria felől érkező vagont, amely három raklapnyi „Pierce” karórát tartalmazott, amely éppen a szomszédos Szovjetunióba tartott volna, természetesen hivatalos papírok nélkül. Így eshetett meg hogy a rettegett szovjet KGB helyett a magyar államhatalmi szervek hivatalos órájává vált a Pierce. Természetesen ez nyugalmazott karhatalmi tisztek állítása, lehet, hogy csak legendárium témakörébe tartozik.
A gyűjtők figyelmét a márka akkor keltette fel, amikor hosszú időn át szerepelt a Kántor nyomoz című filmsorozatban. A filmben a belső elhárítást megtestesítő szereplők karján autentikusan ilyen márkájú karóra volt látható.
A szerkezet a Pierce által gyártott, hagyományosan 15 köves kivitelű óramű, még ütésbiztosított billegőcsapágy nélkül. Sajnos az óra nagy akciókba nem vehetett részt, mert az ilyen típusú billegőcsapágyak gyenge ütés hatására eltörnek. 18000 A/H féllengésszáma a korhoz illő.
A számlap meglehetősen újszerű, vélhetőleg frissen retusált darab.
A számlaplábak épek és egészek.
Az óra számlap nélkül. Beszáradt olajmaradványok rontják a képet, ez is jelzi, hogy megérett a felújításra.
A billegő fedőkövét tisztítás céljából kiszerelem.
A középkerék és a rugóház kivétele.
Az óraszerkezetet tisztítás céljából szétszedem.
A lecsupaszított csapágylemez szerkezettisztítás előtt.
A kerékrendszer felső csapágylemeze. Ez tartalmazza a kaliberjelölést is.
Az alapos tisztítás feltétele, hogy az óra minden szegmensét feltárjuk, így a mosófolyadék minden zegzugot átjár.
A kitisztított rugóházat friss olajjal kenem meg.
A rugó fedelét rápattintottam és már be is szerelhető a helyére.
A kerékrendszer összeépítés közben.
Összeszerelés után a súrlódó felületeket és a csapok végét friss olajjal kenem át.
A horgony emelőköveit speciális kenőolajjal kenem át.
A billegőt leválasztom hídjáról, hogy a beszáradt kenőanyag maradványait innen is eltávolítsam.
A billegő lengése igen gyenge, eltérő helyzetekben az eltérés szemmel látható, ennek oka abban rejlik, hogy a billegőcsapok vége a hosszú használat miatt elvesztette formáját, illetve a végcsap rádiusza laposra kopott. A megnövekedett súrlódás miatt a lengés szöge 110 fok alá esik. A művelethez a hajszálrugót óvatosan eltávolítom.
A billegőt a vezetőtárcsájánál óvatosan befogom az órás-eszterga tokmányába és nagy fordulatszámon forgatva finom csiszolókő segítségével megmunkálom a csap végét. Enyhe rádiuszt alakítok ki a tengely végén, ezáltal az összeépített óra lengésszöge nagyobb lesz, járása stabilabb, minden helyzetben.
A műveletet a másik oldalon is elvégzem.
A billegőtengely alsó fedőkövét szintén friss olajjal látom el.
Az összerakott és frissen olajzott órát Horometer szabályzóműszerrel pontosra szabályzom.
Az óra kezdeti járása erős késést produkál, de járása stabil. Lengésszöge 260 fok felett van, ami azt jelzi, hogy a csapvég fényesítése sikerrel járt.
Az óra járásképe szabályozás után. Járása stabil és korához képes meglehetősen pontos.
A tok üresen szerkezet, plexi és hátlap nélkül. A felület göbös, kopott és hámlik róla a bevonat.
Galvanizálás előtt a megmaradt krómréteget sósavas fürdőben le kell maratni, egészen az alapfémig. Ha a régi krómozásra galvanizálnám az újat, az hártyaszerűen leválna, mert a krómfelületen nem tapad meg semmi. A maratást addig folytatom, amíg a tok pezseg a folyadékban. Ha a gázképződés megszűnik, azt jelenti, hogy a régi réteg eltűnt a felületről.
A tok maratás után. Az alapfémig megtisztított óratok csiszolás előtt.
A göböket és krátereket csiszológép és 800-as csiszolókorong segítségével 2800-as fordulatszámon eltüntetem.
Ahova a nagy gép nem fér be, ott mini korog segítségét veszem igénybe. A kézi csiszoló mikromotor tokmányába fogott korong ugyanolyan összetételű, mint a nagy. 15000 fordulatszámon minden hajlatból kicsiszolom az egyenetlenségeket.
A lemaratott és fényesre munkált óratok mehet a galván üzembe. Előtte viszont zsírtalanítani kell. Ehhez ultrahangos tisztítót használok, amely 60 fokon 20 perc alatt minden szennyeződést eltüntet a felületről. Ezek után már nem fogom meg kézzel, mert ott nem válik ki a krómréteg a bőr zsírtartalma miatt. Száraz papírba csomagolva mehet kemény krómozásra.
A hátlap horpadásait fa alátét és domború szegecselő segítségével kiütöm.
A hátlap kiütése után fényesre polírozom a felületet.
A hátlapot órás-esztergagép tokmányába fogva matt felületűre alakítom.
Bár a „clarót” cserélni szokás, de ebben az esetben megvan az eredeti plexi, így hogy az óra eredetiségét megőrizzem, inkább felújítom a régit.
A karcmentesítés után felcsiszolt és kifényesített plexi beszerelés előtt.
A plexi beszereléséhez speciális karmos eszközt használok, amely kimondottan ilyen munkára terveztek. A plexi pereménél megfogja, azt kissé összenyomja és a perembe helyezés után elengedve szorosan beilleszti a helyére.
A készre szerelt tok, galvanizálás után.
Az óra szemből nézve nagyon meggyőző, alig fedi fel karhatalmi múltját.
A hátlap horpadás mentessen, mattírozva. A hátlap nagyon vékony, hisz előzőleg eltávolították róla a lajtromszámot és a rendőrség tulajdonát képző feliratot.
Az óra új felhúzókoronával és szíjjal elkezdheti új életét. A rendőrség állományából kikerülve az óra polgári viseletre alkalmas, megbecsült darabja lehet egy magángyűjteménynek.
Örömömre szolgált, hogy a Pierce karóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.
Üdvözlet!
Èn birtokomban is van egy ilyen karóra…kicsit rendbe hozták de nem annyira mint itt a képeken. Mennyi munka óra illetve mennyire drága az ilyen karóra „javítási” költsége?!
Mindenképpen érdekes időmérő, érdemes teljesen rendbe hozatni. A galvanizálást újrakrómozni, szerkezetet felújítani, és viselni örömmel, akár minden nap. Magam kereskedelemmel nem foglalkozom, de kollégáim szívesen beárazzák a javítás költségét.
Üdvözlet!
Èn birtokomban is van egy ilyen karóra…kicsit rendbe hozták de nem annyira mint itt a képeken. Mennyi munka óra illetve mennyire drága az ilyen karóra „javítási” költsége?!
Üdvözlöm,
Mindenképpen érdekes időmérő, érdemes teljesen rendbe hozatni. A galvanizálást újrakrómozni, szerkezetet felújítani, és viselni örömmel, akár minden nap. Magam kereskedelemmel nem foglalkozom, de kollégáim szívesen beárazzák a javítás költségét.
http://watchmaker.hu/kapcsolat/
Maradok tisztelettel : Kőnig Levente