Poljot International Moscow Nights karóra teljes felújítása
Poljot International Moscow Nights karóra teljes felújítása
A javítás tárgya egy mai modern és némileg különleges karóra, mely nem más mint a Poljot International által készített időmérő. Formavilága az 1910-es évek cári orosz országának óraviseletét testesíti meg, kinézete rendkívül autentikus.
A korunk emberének a szovjet-orosz órákról a bumfordi, vaskos időmérők jutnak eszébe, amelyek mai napig megtalálhatóak szinte minden háztartásban. Ez messze nem így van, hisz a Romanov dinasztia 1613-tól egészen 1917-ig tartó uralkodása alatt nagyon sok történelmi jelentőségű időmérő látott napvilágot. A sokak által májkémes doboznak nevezett ruszki karórák csak az 1950-es évektől árasztották el a KGST országok óra-ékszerboltjait. Ma már német tulajdonba lévő Poljot International márka a Volmax konszern tulajdonában van, filozófiája visszanyúlik a cári orosz ország stílusvilágába. Kissé rendhagyó és ezzel arányban egyedi.
Az óra kicsúszott tulajdonosa kezéből és mint szokás a kedvenc órákkal, halálra zúzta magát. Üvege betörött, a számlap megsérült, a szerkezet az üvegszilánkok miatt meg-megáll.
A cári orosz országhoz tartozó holdudvar és a jómódú arisztokrácia biztos felvevőpiacot teremtett a korai kézművesiparnak. Neves órások és ékszerészek láttak fantáziát az orosz kulturális elitben, mely virágzása olyan zseniális tehetségeket is megihletett, mint Henry Moser, vagy Carl Peter Faberget. Az észak Velencéjeként ismert Szentpétervár szinte ontotta a minőségi kézművesipari termékeket, ékszereket, órákat. Faberget-tojásként ismert műremekek a cári udvar megbízásából világhírt szereztek maguknak, Henry Moser műhelye szinte kizárólag az orosz piacra készítette óráit, megbecsülésére jellemző, hogy még családját is orosz honba költöztette. Így tett kortársa Carl Peter Faberget is, akinek személyes bejárása volt a cári udvarba. Az idilli életet a nagy orosz forradalom és a bolsevik hatalomátvétel sajnos elsöpörte.
Az óra formavilága letisztult, így törött üveggel is.
1917 november 7.-én a téli palota ostromával megkezdődött a hatalomátvétel, mely katasztrofális hatással volt a főleg középréteg igényeit kielégítő óra és ékszeriparra. A forradalom égisze alatt mindent kifosztottak és a hatalomra került munkásosztály szemében gyűlölt és megvetett úri passziókat készítő személyeket bebörtönözték, vagy kényszermunkára ítélték. Minden megmaradt munkaeszköz, terv és műhely állami kézbe került, vagy a lángok martalékává vált, a polgári elit elmenekült, a cári családot bebörtönözték, majd később kivégezték. A szovjetunió 1928-as megalakításának időpontjára a teljes orosz óra és nemesfémipar megsemmisült.
Az óra pravoszlávos külseje visszaköszön a hagyma koronán, amely azon túl hogy rendkívül dekoratív, könnyű kezelhetőséget biztosít, hisz könnyű felhúzni.
A Szovjetunió 1928-as megalakulásának idejére az orosz óraipar megszűnt létezni, hisz az addigi szereplők elhagyták az országot, áldozatul estek a forradalomnak vagy az első világháborúnak. Nagy szükség lett volna a hazai óraiparra, így nem maradt más megoldás, főleg amerikai licenc szerződésekkel kiegészítve elindult az állami óraipar megteremtésének folyamata. Államközi szerződés keretében az amerikai Hampden Watches teljes felszerelésének orosz honba költöztetésével megalakult az első Kirovi óragyár. Nemcsak a gépek és eszközök, hanem a teljes szakember gárda is részt vett a folyamatban, tudásukat átadva kiképezték a szovjet óragyári munkásokat. A tudás nemsokára meghozta gyümölcsét, mert az újdonsült márka sikert aratva már egyre jobban elszakadt az eredeti Hampden modellektől- szovjet óramárka vált belőle.
Az óra hátlapja nagy erővel van meghúzva, szabad kézzel szinte kinyithatatlan. Jó szolgálatot tesz ilyenkor az állványos toknyitó, mely szinte minden hátlapot kinyit. Ha már meglazult, könnyedén kinyitható a hagyományos toknyitó eszközökkel is.
A fejlett szovjet logisztika messze földön híres, hisz elég csak megnézni a több mint tízezer kilométer hosszú Transzszibériai vasútvonalat, amely összeköti a fejlett világot az orosz távol kelettel. Ez nem volt másként a második világháború idején sem, amikor a visszavonuló vörös hadsereg lebombázott, de még komplett német és osztrák óragyárakat vagonírozott fel és szállított haza háborús jóvátételként a Szovjetunióba. Ez nem csak az óragyárakra korlátozódott, hanem más ipari, mezőgazdasági, vagy egyéb termelőeszközökre is. Sok szovjet márka hamar elszakadt az eredeti alapterméktől, önálló identitás teremtve számára. Talán nem sok orosz innováció létezik, de a folyamatos fejlesztések eredményeként elmondható, hogy az idegen alapkonstrukció néhány év után még az eredeti terméket is felülmúlta, strapabíró, tipikus oroszos virtust teremtve használójának.
A széles üveghátlapon keresztül megcsodálható a szépen dekorált szerkezet, mely a Molnia Cal:. 3603 szerkezet módosított kivitele. A limitált példányszámú karóra szériaszáma is leolvasható, mely szerint az 1000 / 525 .
Polgári igényeken túl főleg a hadsereg tartott igényt a műszer és óraiparra, hisz a történelem forgószele a második világháború felé sodorta az országot. Komoly lépést tettek a fedélzeti műszerek gyártására, amit már az ural mögé telepített óragyárakban terveztek és kiviteleztek. Repülőgépek, harckocsik és egyéb katonai eszközökbe szerelt órák és műszerek nagy gyakorlati hasznot hoztak a polgári óragyártásban, hisz minden katonai fejlesztés átvihető a hétköznapok óragyártásába.
A hátlap meglazult, így már hagyományos hátlapnyitóval is levehető, így áthelyezem egy kézi tartókonzolba.
Az óra hátlapjának levétele után hozzáférhetővé válik a szerkezet. A werk pozicionálását egy műanyag tokkarika látja el, mely korrekten ellátja feladatát. Az üveghátlap úgy van kiképezve, hogy diszkréten eltakarja azt, így kívülről nem látszik.
A Balti tengeren szolgáló dicső cári flotta nagy igény tartott a tengerészeti kronométerek gyártására, mely az órakészítés egyik nagy kihívása. A navigáció nélkülözhetetlen műszereként minden hajón rendelkezésre állt egy ilyen nagy pontosságú óra. A Poljot által újragyártott tengerészeti kronométer kedvelt gyűjteményi darab, limitált példányszámban készült. Szép példája a múlt felélesztésének.
A váltókar megnyomása után szabadon kiemelhető a felhúzó tengely. A pravoszlávos hagymakoronán nem látszik kopás mely jelzi, hogy anyaga jó minőségű acél.
A hidegháború idején a szovjet űrprogram elérte tetőfokát, űrhajós kilépett a föld légköréből és megtette az emberiség első űrsétáját. A szovjethatalom médiája élőben közvetítette az eseményt, mely akkor érte el tetőfokát, amikor Jurij Alekszejevics Gagarin visszatért a földre. A történelmi űrrepülés tiszteletére a kirovi óragyár felvette a Poljot, azaz repülés nevet. A márka innen vált ismerté, mely mai napig meghatározza sikerét.
A szerkezet egy szépen dekorált alap werk, mely a szovjet zsebórák igáslovaként már régóta jelen van a korabeli zsebórákban. A Molnia 3602 kaliberű szerkezet eredeti verzióját egy Cortebert Cal: 526 típus óramű, amit az 1910-es évek elején terveztek.
Jurij Alekszejevics Gagarin repülése kapcsán a Poljot a szovjet óragyártás központi marketingjévé vált. Külföldön is felfigyeltek az óragyárra, aki bár vásárolt licenszek alapján, de sok máig maradandó terméket állított elő. A KGST felbomlása és a szovjetunió megszűnése után a valuta elszámolású piacgazdaság égisze alatt a hagyományos kereskedelem már nem működött. Számos ismert óragyár bezárt, finanszírozása lehetetlenné vált. A német Volmax csoport felvásárolta az anyavállalatot és modernizált gyártással belépett a nemzetközi órapiacra. Poljot International néven továbbvitte a hagyományt és átértelmezte a szovjet órák fogalmát.
A vastagon tríciumozott mutatók rendkívül jó leolvashatóságot biztosítanak az órának, szinte olyan hatást kell, mintha hátulról világítanák.
Az üveg törése nyomot hagyott a számlapon, néhány helyen lepattogott a flazúr, javítására ki kell dolgozni valamilyen megoldást. Mivel a számlap az óra arca, így elég nehéz rajta részjavítást végezni.
Az óra leeset, az üveg is ekkor törött el. Ilyen testes óra leesésekor sok esetben a nagy tehetetlenségi nyomaték miatt a ponthegesztéssel felhelyezett számlapláb leszakad. Ráadásként a leszakadó számlap ollószerűen elmozdulva levágja, vagy elgörbíti a másodpercmutató tengelyét. Szerencsére itt nem ez történt a számlap lába túlélte a leesést épp és sértetlen.
Az óra mutatói egy párt képeznek és foszforbetétje intenzíven világítanak az éjszakában. A Moscow Nights kifejezés itt kap értelmet.
Zsebórákra nagy igény volt a szovjetunió területén, hisz praktikuma még a szocialista időkben is megmutatkozott. Előnye abban nyilvánult meg, hogy tokja bármilyen stílusba előállítható volt. A letisztult „Hunter” kiviteltől az „Art’Deco” stíluson át a szocialista relikviákig, mely számlapján a kommunista vezetők arcképe volt látható. Szerkezete szintén licensz útján került gyártásba, mai napig kelendő.
Az 1950-es évek közepén Molnia zsebórákban felbukkanó szerkezet. A Cortebert licenc alapján a szovjetunióban készült modell a korabeli munkásosztály minden igényét kielégítette. Megbízható működése és lapos kivitele máig divatot teremt ez lehet az oka annak, hogy alapkaliberként máig használatban van – például a Moscow Nights karórákban.
A modernizált szerkezet formavilága teljesen azonos, méretén se változtattak, hisz a nagyméretű karórák divatjának világában még nagynak sem számít. A billegő törésmentes KIF csapágyat kapott és a középkerék fémcsapágyát szintetikus kőre cserélve végezték el a módosítást.
A felső csapágylemez puritán kivitele jellemző az orosz órákra, nem díszítenek, de megbízhatóak és strapabírásuk legendás.
A felső csapágylemez viszont díszített, ennek oka abban rejlik, hogy üveghátlapon keresztül látható. A szépen gyöngyözött felületen megtörik a fény dekoratív hatást kölcsönözve a szerkezetnek.
A billegőt eltávolítva látható, hogy a horgony hídja is díszítve van. Szép kivitele az üveghátlap alatt is visszaköszön.
A rugó leeresztése után a kilincskereket leveszem, így biztos lehetek benne, hogy nem marad nyomaték a kerékrendszerben. Sok esetben amikor nyomaték alatt távolítják el a horgonyt a kerékrendszer felpörög és néha kiüti a horgony kövét, rosszabb esetben a gátkerék fogát. A rutinból dolgozó órás is okoz hasonló balesetet, így egy óraszerkezet javítása nagy körültekintést igényel.
A horgony így már nyugodtan eltávolítható, biztos lehetek benne, hogy nem ér meglepetés.
A csapágylemez eltávolítása után láthatóvá válik a kerékrendszer. Elrendezése tipikus, jó bevált megoldás.
A kiszerelt rugóház egy keresztvégű hajtórugót rejt, mely sok szovjet-orosz órában előfordul, kreatív módja a rugó külső befogásának.
Az óra motorrugója beszáradt, a gyári kenés kocsonyás anyaggá alakulva gátolja a szerkezet működését. Korrekt tisztítása elkerülhetetlen.
A teljesen lecsupaszított csapágylemez szintén el van szennyeződve. Ilyenkor megnő a kopás veszélye, illetve az óra járása bizonytalanná válik. Hat-hét évenként érdemes elvégezni a beavatkozást.
Az óra alkatrészei egy speciális tárolóban várják a szerkezet tisztítást. Elkülönítve tárolható benne minden és rendelkezik fedővel is, praktikus kialakítású eszköz.
Az óraszerkezet elemeit szétbontás után a mosógép szekcionált kosarába helyezem,
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
A szerkezettisztítás művelete az első üvegben lévő folyadékkal kezdődik. Ez kifejezetten Elma gépekhez készült koncentrátum 1 : 9 arányú oldata. 15-20 perc alatt a mosókosárba helyezett alkatrészek makulátlanul tiszták lesznek. A kosár lassan forog és ahogy végeztem a mosással, a folyadék felszíne felé emelem, így felgyorsulva minden maradék mosóanyag kicentrifugálódik belőle.
A másik két folyadékban mosóbenzin található, ebből az egyik leoldja a maradék szennyeződést, a másik pedig végső öblítésként kristálytisztára varázsol minden óraalkatrészt.
Benzines öblítés után a szárító blokkba kerülnek az alkatrészek, mosókosarastul. A fűtőközeg meleget generálva cseppmentesen megszárítja a kitisztított óraalkatrészeket, így a készülék elvégzi helyettem a szerkezettisztás időrabló folyamatát. Így amíg a szerkezet megtisztul, én mással is tudok foglalkozni, hisz a művelet alig igényel beavatkozást.
Szerkezet tisztítás és száradás után az óra alkatrészeit kiterítem asztalom munkafelületére és ezzel elkezdődhet annak összeépítése.
A felhúzószerkezet az óra egyik legjobban igénybe vett része, így tisztítása és gondos kenése nélkülözhetetlen. Mivel erős lepedék fedte, így külön kiszedve, kézi kefe segítségével tisztítottam meg.
Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással, lehetetlen lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest.
Ezt a csúszókapcsolatot az órakerék tengelynyúlványára szerelt csőtengely végzi, mely mutatóigazításkor megcsúszik. Amikor túl szorosnak, vagy épp nagyon lazának érezzük a mutatóállítást, mindig ezen alkatrész nyomatékának optimalizálásával orvosolhatjuk a hibát.
A szerkezet komplett tisztítása után az összeszerelés következik. Mivel minden lepedék és olajmaradvány eltűnt róla, gondoskodni kell a mozgó alkatrészek újra olajozásáról. A művelethez négyféle szintetikus kenőolajat használok.
A teljesen lecsupaszított csapágylemez, összerakás közben. A felhúzószerkezet elemeit már a helyére tettem, a többi alkotóelem behelyezése közben a kenés műveletét is elvégzem.
A kenőanyagok viszkozitásával foglalkozó tudományág amit tribológiának neveznek már régóta publikálja, hogy a folyamatosan használt olajszármazék a kopás által keletkező anyagmaradványokkal dúsulva lassan megváltoztatja halmazállapotát. Ebből arra lehet következtetni, ha sokáig akarjuk óránkat használni, akár egy autót vigyük szervizbe amikor szükséges.
A motorrugó kenését az olajzó tű végére cseppformában kialakult kenőolaj segítségével végezhetjük el. Mivel a kenőanyag beszivárog a menetek közé, első felhúzás után egyenletesen elterülve hosszú időn keresztül elvégzi feladatát.
A rugó fedele peremes kialakítású, így könnyedén a helyére pattintható. Erre a legalkalmasabb egy erős csipesz.
A kimosott és frissen olajozott rugóház, beszerelés előtt. Más teendő nincs vele, mehet a helyére.
Az óra kerékrendszere összeépítés közben. Az alsó csapágylemez nem kapott díszítést, kissé puritán. Tulajdonképpen nem is lényeges, mert a felső hidak dekoráltak és eltakarják a díszítetlen felületet.
A felső csapágyhidak lefednek mindent, dekorálásuk szépen megemeli az óra ünnepélyes megjelenését. Teljesen elfedi a díszítetlen alsó csapágylemezt.
A szerkezet csavarjai tipikus orosz órákban használatos kötőelemek, mely sok hasonló Slava, Molnia és más egyéb márkákban is előfordulnak.
A gátkerék fedőkövet kapott, mely meggátolja a kerék oldalirányú mozgását ez nagyban segíti a szerkezet járáspontosságát. Alatta mindig beszáradt olajmaradványokat találok, így korrekt tisztítása csak annak leválasztása után lehetséges.
A rugóház csapágylemeze sima fémcsapágyban fut. Ennek az az oka, hogy napi fordulatszáma 8-9, viszont nyomatéka nagy. Időszaki javításkor történő kenése létfontosságú, mert itt kopik ki a legkönnyebben.
A középcsapágy ebben az esetben szintetikus kőcsapágyat kapott, amit könnyű olajjal kenek át. Olajozás közben bevett szokás, hogy még a rugóház és a horgony beszerelése előtt végzem el a műveletet. Ebben az esetben kissé megforgatom a kerékrendszert, ami egyenletesen elteríti a kenőanyagot a csapágyak teljes felületén.
A szerkezet több fedőkövet is tartalmaz, mindegyik kenése létfontosságú. A műveletet annak levétele után itt is elvégzem.
A kilincskerék napsugárcsiszolást kapott, bár nem olyan finom mint a svájci órákon, inkább tipikusan oroszos.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A horgony díszített hídja. Két csavar segítségével rögzíti a horgonyt a helyén.
A teljes felhúzószerkezetet kiszereltem tisztítás céljából. Korrekt kenése után mehet vissza a helyére.
A felhúzókerék-koronakerék párosa az egyik legjobban igénybe vett alkatrész, hisz az órát minden nap fel kell húzni. Korrekt kenése nélkülözhetetlen, amit beszerelés előtt végzek el.
A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom,amely át van itatva jó minőségű kenőzsírral, így egyenletes kenésben részesül.
Felhúzószerkezet leszorítólemez nélkül, így működése áttekinthető.
Váltólemez, azaz szotoár, mely nyúlványa segítségével határozottá teszi a felhúzótengely ki-betolását. A rugós tag kihúzáskor elmozdul és az adott helyzetben rögzíti a tengelyt. Két csavar rögzíti a helyén.
A szerkezet billegője. A 18 000 A/H lengésszámra beállított lengőrendszer az 1950-es évekhez képest modernizált kivitellel készült, ugyanis „KIF” törésmentes billegőcsapágyat kapott. Mivel a billegőtengely nyomatékterhelése a legnagyobb, így az 1940-es évek végén megalkották az ütésbiztosított billegőcsapágyat. Lényege abban nyilvánul meg, hogy külső erő hatására egy rugós elem engedi kismértékben elmozdulni azt. A rugalmas elmozdulás hatására az óra tengelye másfél két méter magasról leejtve sem törik el, köszönhetően ennek a megoldásnak.
A törésmentes csapágyak egyik sarokpontja a beszáradás, hisz zárt csapágyként könnyen belekövesedhet a kenőolaj. Mivel ez egy nagyméretű „KIF” csapágy, így szétszedem, tisztítás céljából. A méret elég speciális, nem örülnék ha elugrana, így takarófólia alatt végzem el a műveletet. A három lábú rugóelem könnyen tovarepül, de így ha szökni is lenne kedve, a fólia alatt marad.
Zárt csapágy kibontás után, már szétszedve. A fedőkő külön levehető a peremről, itt található a legtöbb beszáradt kenőanyag.
A fedőkő palettájára száradt kenőolajat el kell távolítani, erre legalkalmasabb egy papírlap. Ujjammal áthúzom a papír lapján, úgy eltávolítható minden maradék. Ezeknél a műveleteknél nagy az elugrás veszélye, ezért nagy körültekintéssel kell végezni.
A kitisztított csapágy a leszorítólemezével. Komplett olajozás után mehet a helyére.
A műveletet természetesen a másik oldalon is elvégzem. Nagyon vigyázni kell a leszorítólemezre, mert ilyen formájú darab nem áll rendelkezésemre és mivel az üveghátlapon keresztül látszik, még részmegoldást se tudnék rajta alkalmazni.
A szerkezetet komplett olajozás után pontosra szabályozom, erre a Horometer típusú digitális szabályzóműszert használom. Ez csak előszabályozás a végső pontosítást a művelet végén végzem el.
Az óra járása szép egyenletes, nincsenek benne kiugrási pontok, ez köszönhető a mindenre kiterjedő olajozásnak. Itt látható, hogy érdemes volt szétszedni a billegő zárt csapágyait.
Az óra balesetének okozója a kibomlott óraszíj. Sajnos idővel ez megtörténhet, ezért négy-öt évenként érdemes kicserélni.
A tettes egyértelműen a kifoszlott óraszíj, mely elengedte magát, így kicsúszott a kézből.
Az óra tokja megsérült, de javítható. Törött üvege féldomború kivitele elérhető a kereskedelemben, némi után csiszolással személyre szabható. A tok anyaga 316L acél, mely antiallergén és rozsdamentes, így szépen felújítható.
A tok felújítását a törött üveg eltávolításával és a tokcső kiütésével kezdem. Szegecselőpadka furatába süllyesztve kalapács segítségével eltávolítom azt.
A tok csöve mindig útban van, könnyen megsérülhet, ezért ha van rá mód, mindig eltávolítom.
Az óra tokját befogom egy speciális fogókészülékbe, amely stabilan rögzíti művelet közben. ezzel a módszerrel könnyebb vele dolgozni. Megvezetése precízebb, ráadásul a csiszolás-polírozás közben keletkező hő nem égeri meg a kezemet.
Ha már kiütöttem a helyéről a tokcsövet, kihasználom a lehetőséget annak megmunkálására. Fogpiszkálóra fűzve óvatosan eltüntetem róla a használat közbeni karcokat, a végén pedig fényesre polírozom. Ezzel a módszerrel jobbak lesznek a siklási tulajdonságok és a felhúzótengely ki-be mozgatása is egyenletesebb lesz.
A tokcsőről csiszolás után eltűntek a karcok, kicsit megtisztítva mehet a helyére.
A karcok eltüntetése után az egész tokot fényesre polírozom.Kétféle korong használatával a végeredmény tökéletes lesz.
A polírozás hatására az alkatrész jelentősen átmelegszik. Technikai szempontból ez előnyös, hisz a megolvadt polír paszta rendkívül hatékony, szinte csodát tesz a fémmel. Viszont a kezemet megégetné és ha folyamatosan hűteném, nem olvadna meg a paszta.
Az óratokok tisztításának legjobb műhelyfelszerelése egy „Elmasonic S10H” márkájú ultraszonikus mosógép. Mosási idő és a hőmérséklet külön, akár forráspontig szabályozható, nagy teljesítményű ultrahang generátor segítségével hatékonyan tisztítja az óra perifériáit. Profi módon tisztít óratokot, óraszíjat, ékszert, illetve bármit, amit belerakunk.
Polírozás után a tok elszennyeződik, hisz a paszta maradványai odaragadnak mindenhova. Ultrahangos mosó segítségével 42 000 hertz-n 60 fokon kb: 10-perc alatt kristálytisztává varázsolható.
Közben megérkezett a minőségi féldomború üveg. A gyárival teljesen azonos, peremének finomításával elérem azt, hogy precízen illeszkedjen a helyére.
A tok és az üveg pereme között hagyni kell két tized millimétert. Erre azért van szükség, hogy beragasztható legyen, ugyanis szárazon benyomva nem tömít. Amennyiben hagyok egy kis rést a ragasztó kapilláris hatása miatt behúzódik oda és hermetikusan lezárja azt. Bár nem búváróra, de azért nem szerencsés, ha egy sima eső után párásodás keletkezik rajta.
A tok teljes egészében megújult, polírozás után régi fényében csillog. A gyárival azonos üveg is helyére került.
Az óra tokja elöl, hátul üvegezett, így üresen átlátszó. Az üvegráma peremes kivitelű, így préseléssel helyezhető vissza a hátlap pedig menetes kialakítású.
Akrilbázisú festék segítségével kijavítható a számlap sérülése. A beszkennelt árnyalat alapján megtalálható a megfelelő javítószín.
A kikevert festék teljesen azonos árnyalatot alkot a számlap színével. Számítógépes elemzés alapján kikevertek számomra egy tubus javítófestéket.
A számlap az óra arca, utólag általában nem javítható, hisz egyből meglátszik. Láttam már elfuserált megoldásokat, szeretném ezeket elkerülni, így jutottam ehhez a megoldáshoz.
Az utólagos számlapjavítás kicsit kalózakció, hisz próbálkozni csak egyszer lehet, nincs második lehetőség. Mindennel számolni kell lehet, hogy a felvitt festék oldja a felületet, illetve rücskös lesz. Ezért a számlap szélén látható sérülésnél próbálom ki először, hagyom megszáradni. Sose csináltam ilyet, így ismeretlen a végeredmény.
A próbafestés sikerült, az akril megszáradt a felületen. Nagyon kicsi a felületi hiba, így fogpiszkáló kiáztatott végével vittem fel festéket. A beavatkozás sikerült, a javítás látható, de a teljesen azonos árnyalat miatt nem feltűnő.
A megszáradt festés után a számlap felkerült a helyére. Visszaszerelem a mutatókat és belehelyezem a felújított tokba.
Az elkészült órát átadás előtt pontosra szabályzom, kihozom belőle a gyárilag elérhető optimális pontosságot. A karórák pontossága pozíciótól függően változik. Az óraforgatóra feltett karóra lassan forogva szimulálja a kar mozgását, miközben a műszer rögzíti a mért adatokat. A kapott eredmény valós körülményeket utánoz és beszabályozásnál figyelembe vehető, így beállítható az optimális pontosság.
A forgatóra helyezett karóra szimulált mérési eredménye -15 másodperc, ami nem rossz egy orosz órától. Sőt ez az adat még kissé tovább pontosítható.
A számlap sérüléseit kijavítottam, bár sok munkám nem volt vele. A színazonosság nagy segítség volt számomra,a javítás szinte alig látszik.
Az óra tokját felújítottam, illetve a gyárival azonos üveg került bele. Megjelenése így teljesen autentikus, nem látni a sérülés nyomát.
Az üveghátlapon keresztül megcsodálható a szerkezet.
Az óra jelzett hagymakoronája rendkívül eredeti és semmilyen kopás nem látható rajta.
Az óra mindennapi viseletre alkalmas, mérete ideális, viselete kényelmes.
A régi szakadt óraszíjat kicseréltem egy modern , márkás darabra, aminek mind stílusa, mind mérete azonos az eredetivel. A gyári csatvéget áthelyeztem a választott példányra, így nem kell attól félni, hogy márkaidegenné vált.
Az órához tartozik egy fekete tárolódoboz, bársony béléssel, mely használaton kívül megóvja az órát a későbbi sérülésektől.
Korunk típustermékei között érdekes jelenség a karóra, minden mástól eltér, formavilága is egyedi, üde színfoltja az időmérők választékpalettájának. A pravoszláv stílus keveredik a modern vonalakkal, mindent kihoztak belőle, amit egy orosz órából kilehet.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.
Kedves Gábor,
Köszönöm szépen, igyekeztem a témából kihozni a maximumot, maga a gép pedig örök darab, ráadásul vigyázok is rá, mint a hímes tojásra! 🙂 Kérlek maradj olvasóm továbbra is, üdvözlettel: Levente
Öröm volt olvasni a felújítás menetét.
Örülök,hogy az ELMA óramosó még mindig tökéletes.
Jó vásárt csináltál velem.
Kedves Gábor,
Köszönöm szépen, igyekeztem a témából kihozni a maximumot, maga a gép pedig örök darab, ráadásul vigyázok is rá, mint a hímes tojásra! 🙂 Kérlek maradj olvasóm továbbra is, üdvözlettel: Levente