Az óra méltatlan körülmények között került műhelyembe. Az egyébként prémiumkategóriás Rolex Airking a 70-es évek elején készült, de valaki a végletekig lelakta. Tokján mély karcok láthatóak, talán dolgoztak benne, plexije törött, a szerkezet járása bizonytalan.
Magyarországon vásárolt óra újkorában egy kisebb lakás árába kerülhetett, hiszen ezek az Rolex-ek a felső-középkategóriát képezik ma is. 34 mm-es tokja ma már kicsinek számít, de annak idején ez volt a divat, csak mostanában terjedt el az a trend, hogy 44-mm feletti órák képezik a divat csúcsát.
A második világháború közepén, amikor a Német hírszerzés lehallgatta az angol légierő rádióforgalmazását, az angolok rádiócsendet rendeltek el a pilóták körében. Sajnos a navigáció nélkülözhetetlen eleme volt a rádióhullám és hiánya miatt más lehetőség után kellett nézni a helyzet pontos meghatározására. Ekkor lépet képbe a Rolex Airking modellje, mely bámulatos pontosságával könnyűvé tette a földrajzi helyzet meghatározását. A Rolex bizonyított és még az 1950-es évek végén is az Angol légierő (RAF) hivatalos órája volt.
Tipikus recézett Rolex hátlap, amely csak speciális szerszámmal nyitható. Mivel az óra vízmentes, ezt a típusú hátlapot nagy erővel húzták rá, hogy jól tömítsen.
A masszív hátlap belsejébe van írva az összes fontos információ.
Az állványos nyitó vízmentes órák nagy erővel történő nyitására, vagy zárására alkalmas eszköz. Rolex adapterrel kiegészítve az Airking is gond nélkül nyitható és zárható vele.
A tok anyaga jó minőségű 316L típusjelű acél. Teljesen antiallergén és rozsdamentes, könnyen csiszolható és jól fényesíthető. A teljes művelethez négyféle korongot használok. Háttérben a csiszológép látható.
A tok karcainak eltávolítására gumikorongot használok. Ez egy 800-as finomságú csiszolóanyagot tartalmazó korong, amit gumiba ágyaznak. A csiszológép tengelyére szerelve 2800-as fordulatszámon az összes karcot eltávolítom vele.
A lünetta karcmentesítéséhez ugyan azt a korongot használom.
Állványba foglalt mikromotor tokmányába fogott, szintén 800-as finomságú minikoronggal fejezem be az üvegráma karcmentesítését.
A hátlap csiszolása összetettebb feladat, mert a több, különálló síkot tartalmazó felület csak polírozással nem munkálható meg. Ugyanis ha telibe polírozom, a felület elveszti az éles átmeneteket, olyan lesz mint egy szappan. A sík felület megtartása érdekében szupportköszörű-adaptert használok, mely az órás-eszterga tartozéka. Mint egy síkcsiszológép, forgás közben megtartja a hátlap síkját, stabilan, szögbe állítva egyenletes lesz a felület.
A síkok megmaradtak, a felület sima de látható, hogy még matt. Polírozófával fényesre poirozom a felületet.
Karcok nélkül, polírozás előtt.
Karcmentesen, polírozás előtt.
A felület karcmentes, de még matt. Kezdődhet a polírozás. A művelethez polírgépet használok.
A polírozás első lépésében rongykorongot használok. Ez eltünteti a maradék karcokat és fényessé varázsolja az óratokot.
A rongykorongot pamutkorongra cserélem és tükörfényesre polírozom a felületet.
Az óratok füleit mattírózó-koronggal egyenletesen mattá csiszolom, így jól mutat majd összerakva. A tükörfényes és matt felület átmenete nagyon dekoratív hatást kölcsönöz az óratoknak. Nem beszélve arról, hogy ilyen lehetett gyárilag is.
A kész üvegráma polírozás után.
A polírozás piszkos művelet, a paszta megtapad mindenhol, így ultrahangos mosóba teszem a felújított óratokot.
A szerkezet tisztítás és beszabályozás után.
Felújított, szálra csiszolt hátlap.
Egy fémbetétes plexiből kialakítottam a gyári méretet, amely vízmentes.
Felújított óratok oldalról.
Éles kontúrok, szálra csiszolt felületek.
Matt és fényes felületek váltják egymást.
Örömömre szolgált, hogy a Rolex Airking acéltokos karóra felújítását megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.