Rolex Airking acéltokjának teljes felújítása

Rolex Airking acéltokjának teljes felújítása

Rolex Airking acéltokjának teljes felújítása

Rolex Airking

Az óra méltatlan körülmények között került műhelyembe. Az egyébként prémiumkategóriás Rolex Airking a 70-es évek elején készült, de valaki a végletekig lelakta. Tokján mély karcok láthatóak, talán dolgoztak benne, plexije törött, a szerkezet járása bizonytalan.

Karcos óratok

Magyarországon vásárolt óra újkorában egy kisebb lakás árába kerülhetett, hiszen ezek az Rolex-ek a felső-középkategóriát képezik ma is. 34 mm-es tokja ma már kicsinek számít, de annak idején ez volt a divat, csak mostanában terjedt el az a trend, hogy 44-mm feletti órák képezik a divat csúcsát.

Rolex Airking legenda

A második világháború közepén, amikor a Német hírszerzés lehallgatta az angol légierő rádióforgalmazását, az angolok rádiócsendet rendeltek el a pilóták körében. Sajnos a navigáció nélkülözhetetlen eleme volt a rádióhullám és hiánya miatt más lehetőség után kellett nézni a helyzet pontos meghatározására. Ekkor lépet képbe a Rolex Airking modellje, mely bámulatos pontosságával könnyűvé tette a földrajzi helyzet meghatározását. A Rolex bizonyított és még az 1950-es évek végén is az Angol légierő (RAF) hivatalos órája volt.

Rolex hátlap

Tipikus recézett Rolex hátlap, amely csak speciális szerszámmal nyitható. Mivel az óra vízmentes, ezt a típusú hátlapot nagy erővel húzták rá, hogy jól tömítsen.

A hátlap belseje

A masszív hátlap belsejébe van írva az összes fontos információ.

Állványos nyitó

Az állványos nyitó vízmentes órák nagy erővel történő nyitására, vagy zárására alkalmas eszköz. Rolex adapterrel kiegészítve az Airking is gond nélkül nyitható és zárható vele.

Csiszolás előkészületei

A tok anyaga jó minőségű 316L típusjelű acél. Teljesen antiallergén és rozsdamentes, könnyen csiszolható és jól fényesíthető. A teljes művelethez négyféle korongot használok. Háttérben a csiszológép látható.

Gumikorong

A tok karcainak eltávolítására gumikorongot használok. Ez egy 800-as finomságú csiszolóanyagot tartalmazó korong, amit gumiba ágyaznak. A csiszológép tengelyére szerelve 2800-as fordulatszámon az összes karcot eltávolítom vele.

Lünetta csiszolása

A lünetta karcmentesítéséhez ugyan azt a korongot használom.

Mini gumikorong

Állványba foglalt mikromotor tokmányába fogott, szintén 800-as finomságú minikoronggal fejezem be az üvegráma karcmentesítését.

Hátlap csiszolása

A hátlap csiszolása összetettebb feladat, mert a több, különálló síkot tartalmazó felület csak polírozással nem munkálható meg. Ugyanis ha telibe polírozom, a felület elveszti az éles átmeneteket, olyan lesz mint egy szappan. A sík felület megtartása érdekében szupportköszörű-adaptert használok, mely az órás-eszterga tartozéka. Mint egy síkcsiszológép, forgás közben megtartja a hátlap síkját, stabilan, szögbe állítva egyenletes lesz a felület.

Polírozás

A síkok megmaradtak, a felület sima de látható, hogy még matt. Polírozófával fényesre poirozom a felületet.

Karcok nélkül

Karcok nélkül, polírozás előtt.

Karcmentes lünetta

Karcmentesen, polírozás előtt.

Polírozás

A felület karcmentes, de még matt. Kezdődhet a polírozás. A művelethez polírgépet használok.

Rongykorong

A polírozás első lépésében rongykorongot használok. Ez eltünteti a maradék karcokat és fényessé varázsolja az óratokot.

Polírozás pamutkoronggal

A rongykorongot pamutkorongra cserélem és tükörfényesre polírozom a felületet.

A tokfülek mattírozása

Az óratok füleit mattírózó-koronggal egyenletesen mattá csiszolom, így jól mutat majd összerakva. A tükörfényes és matt felület átmenete nagyon dekoratív hatást kölcsönöz az óratoknak. Nem beszélve arról, hogy ilyen lehetett gyárilag is.

Kész üvegráma

A kész üvegráma polírozás után.

Ultrahangos tisztítás

A polírozás piszkos művelet, a paszta megtapad mindenhol, így ultrahangos mosóba teszem a felújított óratokot.

 

Tisztított,beszabályozott szerkezet

A szerkezet tisztítás és beszabályozás után.

Felújított hátlap

Felújított, szálra csiszolt hátlap.

Új plexi

Egy fémbetétes plexiből kialakítottam a gyári méretet, amely vízmentes.

Felújított óratok

Felújított óratok oldalról.

Felújított hátlap

Éles kontúrok, szálra csiszolt felületek.

Felújított óratok

Matt és fényes felületek váltják egymást.

A király visszatért

Örömömre szolgált, hogy a Rolex Airking acéltokos karóra felújítását megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük