Rolex automata karóra újjászületése

Rolex Datejust Automatic

A javítás tárgya egy Rolex Datejust Automatic luxuskaróra amely egy valódi ikon, talán a világ egyik legnépszerűbb design-je, szinte mindenki ismeri. A modern kori arisztokrácia kedvelt óratípusa, amely főleg amerikai filmek karakterszereplői karján lett közismert Magyarországon. A mérhetetlen gazdagság és gátlástalanság szimbólumaként bevonult a történelembe. Többek között Jockey Ewing, Don Corleone is ilyen modellel bukkant fel a filmvásznon.

Leharcolt külső

Mivel az óra újkorában egy sportkocsi árába került, az ember arra gondol, hogy egy ilyen luxuskategóriájú órára vigyáznak, mint egy hímes tojásra, de ebben az esetben nem ez történt. Az órát végletekig lelakták, üvege törött, amit közönséges ásványüveggel pótoltak. A üveg maradványai a számlap alatt zörögnek, így maga a számlap is megsérült. Szerkezete járásképtelen, a karbantartás hiánya miatt megállt. Teljes felújítása elengedhetetlen.

Rolex a himalája tetején

Extrém magasságokban is járt Rolex, de a világ legmélyebb pontján is jól teljesített egy speciális modellje. A Mont Everest csúcsán és a Mariana árok mélységes sötétjében ugyan olyan megbízhatóan működik, mint Beverly Hills luxusnegyedeiben.( Fotó forrása: Rolex magazin – www.rolexmagazine.com )

Sérült óratok

Az óra tokja is kapott rendesen, ütött kopott, csúnya bemélyedések tarkítják. Talán hegymászás, de lehet hogy raftingolás közben sérült meg ilyen mértékben. Az óra beázott, ez a számlapon is visszaköszön.

Rolex nagykövetek

Az óra formavilága Amerikában is nagy népszerűségnek örvendett. Magánemberként sok sztár hordta szívesen, mint például Harrison Ford. ( Fotó forrása : Rolex magazin www.rolexmagazine.com )

Jelzett csatzár

A végletekig karcos zárólemezen felbukkan a tipikus Rolex korona, mint státusszimbólum.

Rolex logó

A karóra csatt zárja belseje is jelzett, felfedezhető rajta a Rolex embléma.

Elnökök órája

Az amerikai politikai elit ízlésvilágát is kiegészítette a márka és annak páratlan népszerűsége. Bill Clinton választási kampányáról készült fotón is felismerhető a Rolex Datejust összetéveszthetetlen karaktere.( Fotó forrása: Rolex magazin – www.rolexmagazine.com )

Menetes koronazár

Az óra koronája menetes, azaz egy koronacsőre lehet rátekerni, így a vízmentesség biztosítva van. Triplock szabadalmi néven a Rolex karórák sajátossága ez a megoldás.

Megbízható viselet

A 1930-40-as évek USA polgára habzsolta az életet, a feltörekvő réteg pedig vevő volt mindenre ami amerikai. Az órák világában az Elgin, Waltham, Hamilton márkák minden igényt kielégítettek, a filigrán koktélóráktól az arany zsebóráig minden réteget megszólítottak, mert a hazafias gondolkodású fogyasztó számára fontos volt a belföldi termék. A Ditroitban gyártott autók tömegével találtak gazdát saját hazájukban, fenntartva ezzel gépiparukat. Az arisztokrácia viszont nem így gondolkodott, számukra a minőségi óra svájci a precíz autó pedig Német gyártmányú volt. Az Egyesült Államokhoz ezer szállal kötődő Rolex számára ez megbocsájtható volt, főleg ha olyan történelmi személyiségek viselték napi szinten mint pld. Dwight D. Eisenhower, az Amerikai Egyesült Államok korábbi elnöke. (Fotó forrása: Rolex magazin – www.rolexmagazine.com )

Menetes koronazár

Az óra szinte viharvert, nem kímélték, de még így poraiban is komoly értéket képvisel, mely visszatükrözi a márka hallatlan népszerűségét.

A háború modelljei

A márka megjárta a frontot is és meghatározó szerepet töltött be a nagy pontosságú időmérésben. Például a második világháború közepén, amikor a Német hírszerzés lehallgatta az angol légierő rádióforgalmazását, az angolok rádiócsendet rendeltek el a pilóták körében. Sajnos a navigáció nélkülözhetetlen eleme volt a rádióhullám és hiánya miatt más lehetőség után kellett nézni a helyzet pontos meghatározására. Ekkor lépett életbe a Rolex modellje, mely bámulatos pontosságával könnyűvé tette a földrajzi helyzet meghatározását. A Rolex bizonyított és még az 1950-es évek végén is az Angol légierő (RAF) hivatalos órája volt.( Fotó forrása: Rolex magazin – www.rolexmagazine.com )

Szocialista vezetők és a Rolex

Bár a szocialista világ és a KGST óraipara rendelkezett számos óragyárral, ahol a pártvezetők számára is gyártottak luxuskarórákat, főleg megrendelésre. A politikai elit szívesen viselte az arany Poljot, Wostok márkákat, amit főleg a Szovjet vezetők ajándékaként kaptak, de nem mindig azonosultak ezekkel a gyártmányokkal. Fidel Castro Leonyid Brezsnyevtől kapott arany Wostok Precision karóráját főleg ünnepi alkalmakkor viselte. Magánemberként inkább saját Rolex Datejust óráját részesítette előnyben. (Fotó forrása: Rolex magazin – www.rolexmagazine.com )

Mély beütődések

Az órán mély karcok és benyomódások éktelenkednek, mintha egy kovácsé lett volna. Nem kímélte a sors, pedigréje, királyi származása sem mentette meg a barbarizmustól.

Beázott számlap

A számlap beázott, a fedő lakkréteg is megsérült, ez okozza a foltosságot. Amíg a szerkezet javításon időzik műhelyemben, addig a számlap nagy útra indul. Egy olaszországi retusálóüzemben felújítják, de a színvilág is megváltozik, a legismertebb Rolex-kék festést kapja, amelynek szabadalmaztatott kódszíne van. A Rolex-királykék árnyalat olyan mint a Coca-Cola, vagy a Ferrari piros, össze nem téveszthető színe.

Üvegráma, mint desingelem

A Datejust modellek legfontosabb formaeleme az üvegráma, azaz lünett. Számtalan megjelenési formája létezik, a recézettől kezdve a brillekkel kikövezett verzióig. Acéltokos órán sok esetben előfordul fehéraranyból készített üvegráma is, minden csak a megrendelő ízlésén és persze pénztárcáján múlik.

Rolex nyitó

Az óra nyitása sem egyszerű, speciális eszköz, Rolex nyitó szükséges hozzá. Kizárólag Rolex órákhoz készült célszerszám mely hat darabos készlete lefedi az összes méretet, a legkisebb női órától a legnagyobb férfi méretig.

Recézett hátlap

Az óra hátlapja recézett, más fogódzási pont nincs rajta, erre illeszthető a nyitó feje.

Külső fogazás

A nyitó recézete pontosan illeszkedik a hátlap azonos mintázatába. Ráillesztve kinyitható a hátlap.

Állványos nyitókészülék

Az óra beázott, ezért a hátlap kissé rárohadt a tokra, ezért kinyitása nehézkes. Állványos toknyitó segítségével nagy erőt lehet kifejteni, így befogom és egy mozdulattal kinyitom a hátlapot.

Állványos kivitel

A Rolex-nyitó egy adapter segítségével csatlakoztatható az állványos szerszámhoz is, így még nagyobb erő fejthető ki vele. Ezzel a szerszámmal a legmakacsabb hátlap is levehető. Ilyen eszköz nélkül már az óra nyitásánál elakad az ember, ezért megléte léfontosságú.

Nyitás után

A hátlapot sérülés nélkül sikerült kinyitni.

A hátlap belseje

Az óra hátlapja nyitás után. Hátlap belseje tartalmazza a szükséges információkat.

Rolex szerkezet

Nyitás után elém tárul az óra szerkezete. A Rolex által konstruált werk korszerű, manufakturális kialakítása teszi igazán értékessé az órát, ezzel magát a márkát. Kizárólag Rolex órákban alkalmazott cal: 3135 werk öt ponton adjusztált szerkezete igazán remek még látványnak is, de sajnos nem működik.

Üvegráma nélkül

Az óra üvegrámája alatt is megállt a víz, és berozsdásodott. Szomorú látvány egy ilyen prémiumkategóriás óránál.

A lünetta

A lünetta belseje is rozsdás, kissé vízköves, de javítható.

Sima ásványüveg

Az óra eredeti zafírüvege valamikor a múltban eltörhetett és sima ásványüveggel pótolták. A gyári üveg maradványai viszont a számlap mögött zörögtek, kissé összekarcolva azt. Ilyen gagyi üveggel nem maradhat, de az eredeti üveg nagyon drága, tehát közbentes megoldást kell találni.

Fémszíj nélkül

Az óra fém csatja eredeti, amely fontos, mert sok esetben csak olcsó pótlásokkal, vagy szükségmegoldásokkal fut össze az ember. Kissé kopott, viharvert, de javítható.

Szétszedés közben

Az óra tokját alkotóelemeire szedem, így minden darabja és alkatrésze nagyjavításon esik át.

Korrodált óratok

A lünetta alatt megállt a víz és elkezdett korrodálódni. Mivel a tok és az üvegráma is rozsdamentes acél, ezért ez a jelenség csak a felületet érinti, így könnyen orvosolható.

Az üvegráma megfordítva

Mivel az üveg eltörött és nem gyári darabbal pótolták lehet, hogy a ráma sem illesztetett tökéletesen. Valaki szimplán felragasztotta a helyére.

Triplock korona

A korona menetesen záródik az óratok csapjára, így a vízmentesség biztosított. Ezt a megoldást a Rolex szabadalmaztatta még az 1940-es évek közepén.

Jelzett korona

Az acél koronán a Rolex összetéveszthetetlen koronája, mint embléma jelenik meg. Kivitele nagyon jó, nem látható rajta kopás.

Mutatók nélkül

A mutatók levétele után hozzáférek a számlaphoz.

A számlap

A számlap kopottas és csúnyán beázott. A lakkréteg lehámlott és foltos, kissé viharvert. Olaszországban, Róma mellett található, főleg számlapretusálásra szakosodott családi manufaktúra 1947-óta foglalkozik márkás órák számlapjainak rendbehozatalával. A cég honlapjáról letöltött applikáció segítségével kiválaszthatom a színt, ami ebben az esetben Rolex-királykék árnyalatú. A szabadalmaztatott szint kizárólag a Rolex használja, saját kódja van. A védett árnyalat nem ismeretlen a világban, ilyet használ a Coca Cola, a Ferrari és még sok más ismert márka. Sajnos Magyarországon nem tudnak ilyet előállítani, ez az oka annak, hogy ilyen messze küldöm restaurálásra.

A számlap hátlapja

Az számlap hátlapja sértetlen, lábai épek és egészek.

Tokfelújítás elött

Az óra felújítását a tok javításával kezdem. Az óra tokját alkotókra szedem, mert így hatékonyabb a csiszolás.

Többfunkciós csiszológép

A megmunkáláshoz többfunkciós csiszológépet használok, ahol közös tengelyen forog a csiszolókorong és a polírkorong. A megmunkálás közben keletkező port mikrofilteres elszívó segít megszűrni.

Fémszíj zárólemezének polírozása

Az fémszíj karcos csatt lemezét is fényesre polírozom.

Polírpaszta

A csiszolás után a felület már karcmentes, de még matt. Polírozással tükörfényesre munkálom a felületet, ehhez háromféle polírpasztát és kétféle polírkorongot használok.

Speciális adapter

A megmunkálás egyik segédeszköze a tokbefogó adapter, mely stabilan rögzíti a megmunkálandó alkatrészt. A csiszolás közben erősen melegedő óratok nem égeti meg az órás kezét, illetve könnyen vezethető a befogott tok.

Óratok csiszolása

Minden tok megmunkálásához ilyen speciális befogóeszközt használok. Ezzel a módszerrel megtarthatóak a síkok, így az óra tokja tökéletesen karcmentes lesz.

Aprólékos csiszolás

A tok nagyon karcos, mély beütődések csúfítják a felületet, sokáig tart míg homogén, egyenletes felületet kapok.

Polírozás

A polírozáshoz kétféle polírkorongot használok és kimondottan acélhoz készült polírpasztát.

Csiszolás után

Az óra tokja csiszolás után. Látható, hogy a felület karcmentes, de még matt. Ezzel a módszerrel egy lépésben egészen a polírozás előszobájáig jutottam.

Megtartott síkok

Az óra kontúrjai nem változtak, a síkok megmaradtak. Ha csak szimplán telibe csiszoltam volna, a felület élei eltűnnek és olyan lenne, mint egy szappan.

Jól megmunkálható anyag

Az óra anyaga jó minőségű acél, így könnyen megmunkálható.

Polírozás után

Az óra tokja polírozás után. A tükörfényesre munkált felületet háromféle polírpasztával és kétféle polírkoronggal értem el.

Az óra fémszíjának felújítása

Az óra karcos fémszíját is polírozással újítom fel. Védőkesztyűt használva az ujjamra helyezem, így minden csatszemhez hozzáférek.

Hátlap felújítása

A hátlap csiszolása összetettebb feladat, mert a több, különálló síkot tartalmazó felület csak polírozással nem munkálható meg. Ugyanis ha telibe polírozom, a felület elveszti az éles átmeneteket, olyan lesz mint egy szappan. A sík felület megtartása érdekében egy csiszológépbe fogott korongot használok, ami a tokmány forgása közben egyenletesen kicsiszol minden karcot a felületből. A csiszolókorong magas fordulatszámon forog, az óráseszterga tokmánya pedig lassan, így a művelet rendkívül hatékony és nem okoz bemélyedéseket a felületen.

Csiszolás után

Az óra hátlapja csiszolás után, már karcmentesen. A felület matt, ezért fényesre polírozom.

Karcmentesített hátlap

Az óra csiszolás után karcmentesen, az esztergagép állványán.

Polírozás

A csiszolókorongot polírkorongra cserélem és minőségi pasztával felkenve fényesre polírozom a felületet.

Tükörfényesítés

Polírozás után a hátlapot magas fordulatszámon polírozófa segítségével tükörfényesre munkálom.

Polírozás és szálrahúzás után

A perem fényesítése után a hátlap közepét szálra húzom, így a két tónus egymást váltva jól kiegészítik egymást.

A szerkezet

Az óra Cal: 3135 szerkezete. Rolex által tervezett és gyártott werk minden elemében manufakturális, klasszikus és korszerű darab. 28800-as féllengésszáma a legmodernebb feltételeknek is megfelel. A Datejust modellen kívül előfordul még a legendás Submarinerekben is.

Pillangóhidas billegő

Látványnak sem utolsó pillangóhidas billegő markáns kiegészítője a szerkezetnek.

Felhúzóautómatika

A szerkezet felhúzóautomatikája is márka azonos. A színesre eloxált, úgynevezett bugyikerekek tipikus kiegészítői minden Rolex automata szerkezetnek.

Automatika megfordítva

A felhúzóautomatika minden tengelye kőcsapágyban fut, igényes kialakítása tükrözi az óra minőségét.

Pillangóhidas billegő

A szerkezet rendkívül precíz pillangóhidas billegőrendszere. Sajátossága, hogy a Breuert-hajszálrugó működési hossza előre precízen ki van számítva, így hajszálrugó kulccsal nem rendelkezik. A pontosság változtatása az úgynevezett mikrostella szabadalmi megoldáson alapszik, mely a billegő belső kerületén elhelyezkedő súlyzócsavarok állításával lehetséges.

Microstella

Az négy arany súlyzócsavar állításával kismértékben változtatható a pontosság. Állításukhoz speciális szerszám szükséges, amely pontosan ráillik a csillagszerűen kiképzett csavarokra. A Patek Philippe Giromax rendszere is hasonló elven működik.

A szerkezet bontás közben

Az óra szerkezete bontás közben. Minden elemében igényes alkatrészek jellemzik a werket.

Összetapadó alkatrészek

A karbantartás hiányának tipikus kísérője, amikor a szétszedett csapágyhídhoz odaragad az alkatrész. Itt is ezt tapasztalom, a közkerék tengelye csak némi noszogatás hatására válik le a kőcsapágyról.

Elkocsonyásodott kenőolaj

A kenőolaj idővel mézhez hasonló anyaggá dermedve gátolja az óra működését, ami ennek hatására hamarosan megáll. Ráadásul itt a törött üveg törmelékei is bejátszottak abban, hogy az óra megállt.

Az horgony és annak hídja

Az óra igényes horgonya és annak hídja. Kézzel polírozott alkatrészek.

A rugóház csapágylemeze

A rugóház csapágylemeze bontás közben.

Köcsapágyban futó rugómag

A rugómag is kőcsapágyban fut, mely nem megszokott látvány, kizárólag az igényes órák privilégiuma.

Nagyméretü rugóház

A szerkezet nagyméretű rugóháza. A végtelenített rugó teljes felhúzás után megcsúszik, így az óra automatikája korlátlanul működhet, nem tehet kárt a szerkezetben.

Elkoszolódott rugó

A rugóház lepattintása után elém tárul a hajtórugó. A karbantartás hiánya miatt a kenőanyag beszáradt, mely összeragasztja a meneteket. Ez is az egyik oka annak, hogy a szerkezet nem működik, vagy ha el is indul, hamarosan megáll.

Lecsupaszítás közben

Az alaplemez minden elemét díszítették, még ott is ahol nem látható.

Felhúzókulissza

A felhúzókulissza hordozza magába a másodpercstop mechanikai elemét, ami mutatóigazításkor megállítja a szerkezetet. Ráadásként a kaliberszámot is ide helyezték el.

Homlokkerekes felhúzómechanika

Megfordítva ez a látvány tárul elém.A homlokkerekes erőátviteli rendszerek korai zsebórákban voltak felfedezhetőek, de ebben az esetben kiváló példa arra, hogy alkalmazható a modern órák világában is. Gondosan kialakított és precízen edzett kerekek lehetővé teszik, hogy gond nélkül fel lehessen húzni vele a Rolex szerkezetet.

Lecsupaszított csapágylemez

A lecsupaszított csapágylemez mehet a mosókosárba. A felhúzótengelyt visszahelyezem, nehogy szétessen tisztítás közben.

Dátumszerkezet

A Datejust híres naptárszerkezete, mely kiképzése példaértékű, a modell nevét is ez ihlette. A pontos váltást a nagyon precízen kialakított konstrukció szolgáltatja.

Leszerelt dátummodul

A dátumszerkezet modulszerűen illeszkedik a felső csapágylemezre, amit három csavar rögzít. A kialakítás precíz és igényes.

Szétbontás közben

Az óra alkatrészei szétszedés közben, még a tárolóban.

Automatika szétbontása

Az automatika kerékrendszerét tisztítás céljából szétbontom. A néhány alkatrészből álló kerékrendszer kilincskerekei ellentétes irányba reteszelve mindkét irányú mozgást hasznosítják. Így szétszedve mehet a mosóba.

Kiszerelt naptárcsa

A naptárcsa oldalról kibujtatható a helyéről.

Preciz megtámasztás

A kialakítás precizitását tükrözi, hogy két rubingörgő segít a naptárgyürüt megtámasztani, így elfordulása akadálymentes és határozott.

Rubingörgős dátumváltó kar

A továbbítókar végén található drágakő görgő segítségével a dátumváltás sebészeti pontossággal történik.

Mosókosár

Az Elma mosókosárba belefér minden szétbontott alkatrész. A gép tengelyére bajonettszerűen csatlakoztatható és segítségével makulátlanul tisztára varázsolható minden óraalkatrész.

Elma mosógép

Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül. A törött üveg szilánkjai a dátumablakon keresztül bejutottak a szerkezetbe és megakasztották azt. Egy alapos tisztítás nagy valószínűséggel megoldja a problémát és az óra jó esetben hibátlanul fog működni.

Időzíthető kivitel

A mosás ideje beállítható, illetve egy fűthető szárító dokk segítségével por szárazra varázsolható a tisztított alkatrész. Igy kristálytisztán kerül ki az óraszerkezet a gépből.

Kitisztított rugóház

A rugóházat, miután megszabadítottam a beszáradt kenőanyagtól, friss szintetikus olajjal kenem át. Négyféle, csúcstechnológiás kenőolajat használok, ami ilyen pedigrés szerkezetnél szinte alapkövetelmény.

A fedél helyéreillesztése

Kenés után a rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével helyére pattintom.

Rugómag kenése

A helyére szerelt rugó felső csapágylemeze is kőcsapágyban fut, így precíz olajozása elkerülhetetlen. Szintetikus nehézolajjal átkenem, mielőtt felhelyezem a kilincskereket, mert utána már nem férek hozzá.

Gátkerék

A szerkezet speciális, a 28800-as féllengésszámhoz illeszkedő gátkereke. Igényesen kialakított alkatrész.

Másodperctengely kenése

A másodperckerék tengelyét még beszerelés előtt átkenem szintetikus könnyű olajjal, mert utólag már nem férek hozzá.

A szerkezet negyedeskereke

Az óra precíz negyedes kereke, amely mutatóigazításkor megcsúszva kuplungszerűen működik.

Homlokkerék kenése

A felhúzó homlokkerék nagy igénybevételnek van kitéve, ezért szakszerű olajozása elkerülhetetlen. Szintetikus nehézolajjal kenem át.

Csapágyak kenése

Minden kőcsapágyat gondosan átkenek finom olajzótű segítségével. Minőségi szintetikus olajat használok és mindig csak keveset, de eleget.

A futószerkezet csapágylemeze

A futószerkezet csapágylemezét az automata felhúzószerkezet eltakarja így nem látható. Mégis igényes díszítést kapott.

Másodperc stop tolólemeze

A másodperc-stop tolólemeze mutatóigazításkor finoman beleér a billegőkoszorú palástjába. Így ha kihúzzuk a felhúzótengelyt, a szerkezet megáll, így segíti a pontos idő beállítását.

Másodperc stop a helyén

Amikor a felhúzótengelyt kihúzom a váltókar is elmozdul. A kar kiemelkedő stiftjére illesztett lemezke ezt a mozgást használja ki és épp csak annyit mozdul el, hogy finoman beleérjen a billegőkoszorúba, megállítva azt.

Továbbítókar a helyén

A dátumtovábbító kar a helyére szerelve. Rendkívül igényes és példaértékű a dátumtovábbítás mechanikája. Az elliptikus kialakítású edzett acél formaelem a mutatókkal együtt lassan halad és váltáskor hirtelen, tizedmásodperc alatt átvált. A továbbítókar rubin görgője folyamatos rugónyomás alatt áll, így az adott időben, amikor a negatív elliptikába ér, átvált. Kevés könnyű olajjal megkenem a rubingörgőt, így még hatékonyabb a továbbítás.

Dátumtárcsa

A naptártárcsa festett fémlemez, de precíz, karakteres beosztású. Sok esetben találkozok olyan tárcsákkal, ahol a számokat matricával helyettesítenek. Ebben az esetben adtak a külsőre, a gyűrű festett és hibátlan.

A dátumtárcsa hátulról

Hátsó nézetből megfigyelhető a precíz fogazás, ami a tárcsa továbbítását biztosítja.

Összeszerelt dátum modul

Dátumtárcsa beszerelése után. A 16-os számnál látható drágakő betét pontosan megvezeti a tárcsát, így mozgásához nem kell nagy energiabefektetés. A 29-es dátumnál a reteszelő mechanika is megfigyelhető.

Automatika kenése

Az automatika a szerkezet egyik legjobban igénybe vett alkatrésze, ezért szakszerű kenése elengedhetetlen. Szintetikus nehézolajjal kenem át az összes csapágyat.

Összerakás után

Az automatika összerakás után. Felső csapágylemeze tartalmazza a szerkezet összes fontos paramétereit, aranyozott feliratok formájában.

A rotor tengelye

A rotor tengelye, ezzel csatlakozik az automatikához. Itt nincs golyóscsapágy, hanem két nagyméretű rubincsapágy támasztja meg mindkét oldalról.

A rotor

A rotor nem tartalmaz feliratokat, mint más márkáknál de formavilága ettől autentikus, tipikusan Rolexes.

Felújított számlap

A felújított számlap időközben visszaérkezett az olaszországi retusálóüzemből. Színe Rolex királykékre változott, amely a legismertebb árnyalat, amit egyben a márka védjegye. Külön kódszám alapján választható ki és ez az oka, hogy elküldtem, mert hazánkban ilyet nem tudnak – sajnos.

Sugárirányú színhatás

A ráeső fény sugárirányban szétszóródik rajta és kissé gyöngyhatású látványt biztosít a szemlélőnek. A színe is is tökéletes.

Aprólékos kidolgozás

Az indexeket és a Rolex emblémát levették, hisz alatta is át kellett festeni, a művelet után pedig visszaszerelték és rögzítették a helyükön. Igazán profi, sziszifuszi munka.

Minőségi kivitel

Minden felirat éles, kontúros és méret azonos. A majd 120 eurós kiadás magában tartalmazza a retusálás költségét és magát a szállítást. A GLS logisztikája szokás szerint sebészeti pontossággal vitte és hozta haza a számlapot, egészen órásműhelyemig.

A számlap hátulja

A számlap hátsó felét is átfestették, ezért már sehol sem köszön vissza az eredeti vajszínű festés. Ez azért előnyös, mert így szinte senki sem mondja meg, hogy nem eredeti, megjelenése teljesen autentikus.

Utángyártott zafírüveg

A gyári zafírüveg megfizethetetlen, ráadásul magánszemély nem is rendelheti, hisz az Edison utcai Rolex szerviz nem foglalkozik alkatrész-divízióval. Ezért marad az eredetivel azonos, utángyártott alkatrész beszerzése. Számos gyártó készít az eredetivel azonos, kiváló minőségű alkatrészeket Rolex órákhoz. Az Egyesült Államokból megrendelt alkatrész a gyárival azonos minőségű és a FedEx órásműhelyemig szállította. Ára is kedvező, így a probléma megoldódott.

Nagyítós üveg

A nagyítós Cyclops üveg tipikusan Rolexes, ráadásul zafír. Keménysége a gyémántéval azonos, szinte karcolhatatlan. Peremes kivitele méret azonos, precíz igényes alkatrész.

Tömítőkarika

A csomag tartalmazta az üveg tömítőkarikáját is, így megjelenése teljesen autentikus lesz.

Összeszerelt üveg

Az üveg peremére illeszkedik a teflon tömítőkarika, mely felhelyezésénél csak arra kell ügyelnem, hogy a nagyítós üveg pontosan a dátumablak közepére kerüljön. Az üveg vastagságán túlnyúló tömítőkarika szintén pontosan illeszkedik az óratok peremére. Erre a peremre sajtolható rá a recézett üvegráma, amely így szorosan és vízmentesen rögzíti a helyén.

Helyéreillesztés elött

A felújított tok és az üvegráma végszerelés előtt.

Az üveg helyéreillesztése

Az üveg vastagságán túlnyúló tömítőkarika szintén pontosan illeszkedik az óratok peremére. Erre a peremre sajtolható rá a recézett üvegráma, amely így szorosan és vízmentesen rögzíti a helyén.

Nagyítós üveg pozícionálása

A felhúzókorona furatát alapul véve beállítom a nagyítót, ami a dátumablak fölé kerül. Szorosan illeszkedik így is, de még erre kerül a lünetta, ami tovább feszít rajta, így stabilan ül majd a helyén.

Üvegráma, mint feszítőgyűrü

A recézett lünettát rányomom, ezért a zafírüveg stabilan ül a helyén. A nagyító is középre került, így mehet helyére a szerkezet.

Tokbaszerelés

A mutatók felhelyezése után kiveszem a felhúzótengelyt és tokba helyezem a szerkezetet. A szerkezet nem illeszthető a helyére simán, kissé el kell fordítani bajonettzárszerűen. Ha már a helyén van, két méretes tokcsavar segítségével rögzíthető. Igazán ötletes és profi megoldás, nincs tokkarika és nem kell betét segítségét igénybe venni. Ez a megoldás a Rolex szabadalma, más órákban ritkán találkozni ilyennel.

Felhúzótengely kenése

A tengelyt beszerelés előtt zsírzópárnába tunkolom, így teljes felülete egyenletes kenésben részesül. Utána mehet a helyére.

Pontosság vizsgálata

Az óra beszabályozása különleges eljárást igényel, hisz prémiumkategóriás óráról van szó. A méréshez tartozó hardver igénye nem túl magas, egy középkategóriájú laptop elégséges hozzá, amin telepíthető egy Windows XP/SP3. Ezután a Horometerhez tartozó segédszoftver telepítése után a rendszer már alkalmas is a mérésre. Maga a készülék USB-port segítségével csatlakoztatható a számítógéphez.

Computetdiagnosztikai vizsgálat

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű computerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailban küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is , pld: az óra tulajdonosával.

A mérés menete

Az óraforgató 45 másodperc alatt tesz meg egy kört, közben a szoftver érzékeli az óra pozícióját és mindig az aktuális óraszimbólum alatt folytatja a mérést, ami a laptop képernyőjén látható. Egy kör megtétele után a mérés tulajdonképpen befejeződött.

A végeredmény

A szoftver mutatja, hogy bármilyen pozícióba is forgatom az órát, a pontosság nem változik, az órának nincs pozicionális hibája. Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat. Látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver, amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési asszimmetriát milliszekundumba. A kinagyított képen látható, hogy az óra működése szinte tökéletes. A számlap alján olvasható Superlative chronometer – Officially certified felirat nem hazatolta meg magát, az óra tényleg szuper pontos.

Beszerelés után

A computerdiagnosztikai vizsgálat után gondosan, minőségi szilikonzsírral átkenem a tömítéseket. Végszerelés előtt még vízmentességi vizsgálaton esik át az óra.

Stabil rögzítés

A tokfülek közé benyúló teflonpofák stabilan rögzítik az órát, így nagy erővel zárható le a hátlap. A méretes Rolex betét pontosan illeszkedik a recézettbe.

Vízmentességi vizsgálat előkészítése

Lezárás után következhet a vízmentességi vizsgálat. A hátlap nyitásának-zárásának speciális módja nagymértékben lekorlátozza azt a kört, aki szervizelheti az órát, hisz a speciális nyitó-zárószerszám magában százezres költség. Így nem kell félni attól, hogy illetéktelen kezébe jutva a luxuskategóriájú karóra barbarizmus áldozatává válik.

Az óraszerkezet védelme

A Rolex szerkezetek viszonylagos biztonsága a speciális nyitáson alapszik, hisz így elkerülhető, hogy olyan személy is belenyúljon, akinek nem kellene, hisz ha nincs ilyen szerszáma, az óra nem tárja fel titkait. A Rolex ezen megoldása bevált, hisz nagymértékben lekorlátozza azt a kört, akik szervizelhetik. Ráadásul jól meg is húzom, ember nincs aki enélkül kinyitná, így lehet visszatérő ügyfeleket szerezni! 🙂

Vízmentességi teszter

Vízmentes tokozatú órákat szerelés után, új tömítéssel illik visszazárni. A tömítettség hatékonysága fokozható jó minőségü szilikonzsír használatával. A képen egy tömítettség vizsgálatához alkalmas tesztert láthatunk, amely 50 méteres vízmentességig haszálható. Segítségével elkerülhetjük a véletlenszerü beázást.

A vizsgálat kezdete

A teszter rudazatának végére felakasztom a vizsgálandó órát, ezután gondosan lezárom a tartályt és lassan felpumpálom a belső légnyomást az óra vízmentességi értékére. Ez az óra 30 méterig vízmentes, ami 3 bárnak felel meg.

Légnyomás megnövelése

A légnyomást 3 bárra állítom és ezután várok 5 percet. Ha az óratokon tömítetlenség mutatkozik, akkor a levegő behatol oda és az óra belsejében megnövekedik a nyomás.

Az eredmény

Öt perc eltelte után a nyomókar segítségével az óratokot vízfelszín alá nyomom és lassan a kiegyenlítőszelep segítségével elengedem a nyomást. Ahol az órába behatolt a levegő ott most ki is jön és mivel az óratok a vízfelszín alatt van, ez buborék formájában láthatóvá válik. Ahol a levegő kijön, ott az óra nem tömít, tehát egyből a hiba helyét is feltárja a vizsgálat. Az óra bírja a nyomást, ami azt jelenti, hogy vízmentes, de nem valószínű, hogy később bárki fürödne benne.

Rolex doboz

Az óra jelenlegi tulajdonosa beszerzett a felújított órához gyári dobozt és papírokat. Rolex kitűző, használati utasítás, és szerviztájékoztató. A minőség pazar, nem kevés összegbe kerülhetett, de az óra megérdemli, hisz teljesen fel lett újítva.

Az óra elkészült

Az óra elkészült és jól mutat a használati útmutatón, amit a dobozhoz mellékeltek.

Az elkészült óra

Az elkészült óra polírozott tokja visszatükrözi a hozzátartozó krokodilbőr doboz mintázatát.

Az óra felújított számlapja

Az óra felújított számlapja az új zafírüveg mögött. A látvány teljesen autentikus.

Az óra hátlapja

Az óra hátlapja is megújult, szálra húzott és fényes felületek váltják egymást. Ez a kéttónusú felület minden Rolex óra sajátossága, így én is igyekeztem reprodukálni.

Az óra elkészült

Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Valódi, hamisítatlan luxuskaróra.

A legenda visszatért

A teljesen felújított karóra megérdemli a finom fabetétes bőrtokot.

Bőr óratok

Az óra egy ilyen kézzel készített bőrtokban tárolható, ha épp nem karon vagy óraforgatón van elhelyezve. Igényes kialakítás.

Az óra elkészült

Az óra elkészült. Örömömre szolgált, hogy a javítás részleteit megoszthattam másokkal is.

maradok tisztelettel: Kőnig levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1 × 1 =