Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítása
Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítása
A felújítás tárgya egy 1980-as évek elején gyártott Rolex Oyserdate Precizion karóra, mely a prémiumkategória szegmensébe sorolva jelentős értéket képvisel. Manufakturális megjelenése mindenki számára státusszimbólum, szinte nincs ember, aki nem hallott volna márka hírnevéről.
A Rolex Oyster története 1926-ig vezethető vissza, amikor az alapító meggyőződése volt, hogy a pontos és sokáig működő óra egyik alapfeltétele a biztos strapabíró és vízmentes tokozás. Ekkor született meg az Oyser elnevezés, ami tulajdonképpen az óra tokozására vonatkozik. A nagyszabású esemény középpontjában egy Mercedes Gleitze nevü úszónő állt, aki karján egy korai Rolex Oyster karórával átúszta a La Manche csatornát. A másik oldalon a korabeli szaksajtó gyűrűjében megérkezett úszó teljesen kimerülve mutatta, hogy az óra működik és pontos. Az esemény középpontjába került óramárka a hadsereg figyelmét is felhívta, a Rolex az Angol hadsereg hivatalos beszállítójává avanzsált. Hírneve máig meghatározó a vízálló órák történetében.
Óragyártók szívesen obszerválják termékeik népszerűségét, sok esetben fizetett, neves emberek nagykövetként vesznek részt egy márka népszerűsítésében. De a legnagyobb marketingértéket a spontán felhasználók adják, akik saját maguk választása alapján hordanak egy adott óramárkát. Közéjük tartozik Martin Luther King, aki a béke Nobel-díj átadásakor is Rolex karórát viselt.
1963-ban az SCLC képviseletében Martin Luther King részt vett az ún. Washingtoni menetelés a munkáért és szabadságért nevű nagyszabású felvonulás létrehozatalában. A felvonulás célja az volt, hogy kíméletlenül szembesítsék a szövetségi kormányt azzal, hogy mennyire tehetetlenek a faji megkülönböztetéssel és az ezzel kapcsolatos erőszakkal szemben a déli államokban. John F. Kennedy elnök tartott attól, hogy a túl kemény kritika ellenérzéseket szülhet a washingtoni törvényhozók körében, és megakaszthatja a polgárjogokkal kapcsolatos jogalkotási folyamatot, ezért önmérsékletere kérte a felvonulás szervezőit. A felvonuláson több mint 250 ezer ember vett részt. Ekkor hangzott el King – Van egy álmom – kezdetű beszéde is.Karján egy Rolex Oyster karórával beírta magát a politika és a nívós óragyártó történelmébe is.
Az óra üvege még poli-akrilát, azaz plexi, de óraszíja már tömör, forgácsolt acél. Korábbi modelleken még lemezből préselt csatt betétek köszönnek vissza, ami sokszor epilálta viselőjének karját. Ezen változtatott a Rolex, de a prémiumkategóriás óra meg is követeli ezt a minőséget.
A fém óraszíjat két erős rugós stift tartja stabilan a helyén.
Az áthajlózár belsejében visszaköszön a Rolex embléma.
A csatt záró lemezen feltűnik a tipikus koronás címer, mely minden Rolex design alapja.
Az óra akár bőrszíjjal is használható lenne, sok modell készül krokodilbőr kiegészítővel.
A csatt lemez alatt megül a kosz, de más kopás nem látható rajta. Sok modellnél a súrlódó felületek elkoptatják egymást, ez nincs másképp a Rolexnél se. Szerencsére itt ilyenről nincs szó.
Az óra tipikusan Rolexes hátlapja, amely kissé karcos. A recézet speciálisan ehhez a márkához kötődik, nyitása is különleges szerszámot igényel.
Az órára vigyáztak, de tokja karcos, mindenképp felújításra érett, amire a felújítás végén sor is kerül.
A szerkezet hátlapja kissé karcos, de mivel jó minőségű acél, ezért szépen felújítható.
A hátlapon belül találhatóak a legfontosabb típusbejegyzések.
Az alapszerkezet kialakítása érdekes, egy kis másodperces kaliber továbbfejlesztésével alakították ki az itt látható középmásodperces óraművet. A közkerék tengelynyúlványát meghosszabbítva ráhelyeztek egy áttételi kereket, ami az átfúrt órakeréken keresztül meghajtja a másodperctengelyt, végén a mutatóval. Így lehet precízen kialakítani egy kis másodperces kivitelt középmásodpercessé. Sok óramárka alkalmaz hasonló megoldást, így ez a technika nem ismeretlen az órák világában.
A munkaasztal jól megvilágított, tiszta környezet. A legfontosabb szerszámok mindig kéznél vannak.
A felhúzókorona is magán hordozza a cég koronás logóját.
A szerkezet kiszerelve. A számlap makulátlan, mutatók is eredetiek, barbarizmusnak nyoma sincs. Láthatólag az órára vigyáztak.
A számlap levétele előtt a mutatókat óvatosan eltávolítottam.
A szerkezet felhúzótengelye, végén a menetes koronával, ami a vízmentességet biztosítja az óra számára.
Az óratokba pontosan illeszkedik a menetes tokcső, amire a szintén menetes koronát rá lehet tekerni. Mivel a rendszer kettős tömítéssel rendelkezik a Rolex Twinlock néven szabadalmaztatta ezt a megoldást.
A szerkezet tokja három részből áll. Az óra üvege is eredeti.
A tokfülek közé ütötték a sorozatszámot.
Rolex órák egyik tipikus kiegészítője az úgynevezett küklopsz plexi. A polikarbonát üveg a dátumgyűrű felett egy kis nagyítós kiegészítőt kapott, mely segítségével nagymértékben javul a dátum leolvashatósága. Az alkatrész eredeti, pontosan illeszkedik a helyére, vízmentességet biztosítva az órának.
A szerkezet számlap nélkül. A tokkarika kiképzése rendhagyó ,mert ez az alkatrész rögzíti a számlapot annak lábain keresztül.
A számlap hibátlan letisztult és egyszerű.
A tipikus megjelenést a koronacímer alatti márkafelirat biztosítja, ami minden Rolex sajátja.
A Precizion megnevezés a Rolex saját minőségbiztosítási rendszere, amely a pontosság egyik alappillére. A COSC kronométer minősítéshez hasonló eljárás a gyártó házon belüli szabványa, mely sokszor szigorúbb a hivatalos kronométer vizsgálatoknál.
A számlap lábai épek és egészek.
A számlap levétele után előtűnik a dátum gyűrűje. Precíz, pontos kialakítás.
A könnyűfém tárcsa beosztása pontos és határozott.
A dátumtárcsát megfordítva előtűnik a rögzítőkerék, mely adott helyzetben stabilan tartja az alkatrészt.
A kiszerelt szerkezet a robusztus tokkarikával. Ez a stabil alkatrész tartja helyén a szerkezetet az acéltokban.
A billegőt eltávolítva láthatóvá válik a szerkezet kaliberbejegyzése. A Rolex Cal.1225 szerkezete klasszikus kézi felhúzású dátumos manufaktúrakaliber, mely házon belül készült. 1973-ban tervezett werk sok Rolex modellben felbukkan.
A naptártovábbító szerkezet egyszerű és precíz. Bár kissé lehangoló, hogy nem rendelkezik gyors dátumállítási lehetőséggel, de funkcióit betölti.
A tokkarika kialakítása példaértékű, igényes alkatrész. Nem csoda, hisz ez minden Oyster tokozás alapja.
A szerkezet precíz, kézzel polírozott horgonya a hozzátartozó híddal.
A szerkezet szétszedés közben.
A másodperctengely a kerékrendszer utolsó eleme, a nyomaték itt már nem adódik át sehova. Ez a jelenség okozhatja az az optikai problémát, hogy a mutató egyenletlenül ugrál, mert a foghézag enged neki némi mozgásteret. A jelenség nem okoz problémát, de optikailag nagyon kiábrándító. Ennek kiküszöbölésére szolgál ez a leszorítólemez, ami kis mérvű fékhatással kiküszöböli a foghézag miatti túlmozgást. A mutató mozgása egyenletes és kiegyensúlyozott lesz.
A werk másodperctengelye. Az órakerék furatába illeszkedő tengely teszi középmásodperc kivitelűvé a szerkezetet.
A motorrugót rögzítő csapágyhíd a felhúzókerékkel.
A szerkezet hajtórugója.
A rugó lepattintott fedele. Szerkezettisztítás előtt minden esetben eltávolítom, mert így jobban átjárja a mosófolyadék.
A rugóház fedele, kissé elkoszolódva. Ez is mehet a mosókosárba.
A szerkezet lecsupaszított csapágylemeze alkatrésztisztítás előtt. A felhúzótengelyt visszahelyezem a helyére, nehogy mosás közben szétessen.
A gép mosókosarába elfér minden alkatrész. Szekcionált kialakítása miatt az alkatrészek elkülöníthetőek egymástól, sőt a kényes alkatrészek (Horgony,billegő) külön minikosárba helyezhetőek.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
Szerkezettisztítás után az alkatrészek megszabadulnak mindennemű kosztól,lepedéktől és beszáradt olajmaradványtól. Összeszerelés közben elvégzem a kőcsapágyak kenését .A művelethez négyféle szintetikus kenőolajat használok.
Az olajzás műveletéhez elengedhetetlen a csúcsminőségű szintetikus kenőanyag. A Moebius márkájú órás-olaj svájci gyártmányú a szakszervizek is ilyet használnak. Bár drága, de használata ezen a szinten alapkövetelmény.
A rugó meneteit sűrű, szintetikus olajjal kenem át. A fényesre polírozott rugólapok stabil nyomatékátadást biztosítanak a kerékrendszer számára.
A kitisztított és újraolajazott rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.
Az órakerék csapvállát beszerelés előtt olajzom át, mert utána már nem férek hozzá.
A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom. A szivacs át van itatva jó minőségű kenőanyaggal,így egyenletesen bevonódik a tengely, kenése ezáltal biztosítva lesz.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át. Az olajzót letámasztom egy stabil pontra, így nagy pontossággal dolgozhatok és csak oda jut olaj, ahova kell.
A másodperctengely leszorítólemezének súrlódó felületét beszerelés előtt átkenem.
A számlap felőli oldalon lévő kőcsapágyak a mutatószerkezet fogaskerekei alatt vannak, így még annak visszahelyezése előtt el kell végezni a kenési műveleteket.
A mutatóállító és felhúzószerkezet elemeit szintetikus nehézolajjal kenem át.
A naptárgyürü továbbítását végző fogaskerékpár beszerelés előtt.
A naptárgyürü felhelyezése előtt minden alkatrészt a helyére szereltem.
A kitisztított és összeszerelt szerkezetből már csak a billegő hiányzik. Visszahelyezésével az óra új életre kel.
Polírozás előtt minden alkatrészt elválasztok egymástól, mert a munka minősége sokkal jobb, ha aprólékosan végezzük.
A tok karcmentesítése csiszolással kezdődik. A munkálatokhoz speciális befogóeszközt használok, mert így sokkal pontosabban lehet dolgozni.
A befogóeszköz használata segít megtartani a síkokat csiszolás közben.
A 800-as finomságú csiszolókorong 2800-as fordulatszámon forog. Stabilan rögzített alkatrész minden síkja és határvonala megmarad.
A tok füleit is karcmentesítem. A stabil tartás itt is segít a kontúrok megtartásában.
Az órát valamikor leejtették és az oldala kissé megsérült. A probléma nem nagy, kihasználom a lehetőséget és helyrehozom a hibát.
A hátlap karcmentesítését is csiszolókorong segítségével végzem el. Ehhez a művelethez is speciális befogóeszközt használok.
A fémszíj karcait finom csiszolással távolítom el.
Csiszolás után az alkatrészek már karcmentesek, de fényük még nincs. Polír korongra váltok és kifényesítek minden elemet.
A hátlapot is fényesre polírozom.
A hőálló maszkolószalag alkalmas felületek takarására. Mellette a mattírozásra alkalmas korong látható.
A fényesre polírozott részeket hőálló maszkolószalag segítségével leárnyékolom, így elhatárolt, éles felületeket tudok előállítani, mely kéttónusú, dekoratív megjelenést biztosít a fémszíjnak.
A tok üvegrámáját is kifényesítem.
A fényesre polírozott tok füleit szatinírozókorong segítségével mattírozom. Az így kialakított kéttónusú felület rendkívül dekoratív.
A polírozás koszos művelet, a polírpaszta maradványok nehezen távolíthatóak el. Ultrahangos mosóban 42000 hertz segítségével 30 perc alatt 60 fokon minden szennyeződést eltávolítok a felületről. Száradás után a tok összeszerelhető.
A kitisztított és összeszerelt szerkezet már a tokjában.
A másodpercmutatót az ellentétes irányból meg kell támasztani, mert tartása nincs. Csak a leszorítólemez tartja meg, ezért órás szegecselő ellentétes irányból történő ellentartásával helyére nyomható.
A plexi helyére illesztése előtt sűrített levegő segítségével minden porszemet eltávolítok a számlapról. Lehangoló látványt nyújt, ha porcicák utaznak a mutatókon.
A küklopszüveg pozicionálása precíz beállítást igényel, hogy a nagyítóüveg pont a dátumablak fölé kerüljön.
A plexi stabilan ül a helyén, de az üvegráma tovább feszít rajta, így a vízmentesség biztosítva lesz. Tokprés segítségével helyére illesztem az üvegrámát.
Az felújított óra műszeres beszabályozáson esik át, még a hátlap lezárása előtt. A computerdiagnosztikai vizsgálat előtt megmérem az óra pontosságát
Az óra járása stabil, a billegő lengésszöge megfelelő, de némi pontosítást igényel.
Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű computerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, őt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is, pld: az óra tulajdonosával.
A szoftver mutatja, hogy bármilyen pozícióba is forgatom az órát, a pontosság nem változik, az órának nincs pozicionális hibája. Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat. A képen látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver, amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési asszimmetriát milliszekundumba. Remélhetőleg a pontosság a gyakorlatban is igazolást nyer.
A tok végső lezárása előtt a tömítéseket jó minőségű szilikonzsírral átkenem. A hátlaptömítés megpuhul, de a korona kettős tömítése is jobban ellátja feladatát.
A hátlapot speciális Rolex adapterrel zárom le, mely egy állványos toknyitó kiegészítője.
A hat darabból álló nyitó-zárókészlet lefedi az összes Rolex méretet, így kiválasztva nagy erővel lezárható az óra hátlapja, így biztosítva annak vízmentességét.
A Rolex koronás csatt zár is új külsőt kapott.
Az elkészült, felújított óra kéttónusú felülettel.
Az óra elkészült. Szép, pontos és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.