Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítása
Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítása
A felújítás tárgya egy 1980-as évek elején gyártott Rolex Oyserdate Precizion karóra, mely a prémiumkategória szegmensébe sorolva jelentős értéket képvisel. Manufakturális megjelenése mindenki számára státusszimbólum, szinte nincs ember, aki nem hallott volna márka hírnevéről.
A Rolex Oyster története 1926-ig vezethető vissza, amikor az alapító meggyőződése volt, hogy a pontos és sokáig működő óra egyik alapfeltétele a biztos strapabíró és vízmentes tokozás. Ekkor született meg az Oyser elnevezés, ami tulajdonképpen az óra tokozására vonatkozik. A nagyszabású esemény középpontjában egy Mercedes Gleitze nevü úszónő állt, aki karján egy korai Rolex Oyster karórával átúszta a La Manche csatornát. A másik oldalon a korabeli szaksajtó gyűrűjében megérkezett úszó teljesen kimerülve mutatta, hogy az óra működik és pontos. Az esemény középpontjába került óramárka a hadsereg figyelmét is felhívta, a Rolex az Angol hadsereg hivatalos beszállítójává avanzsált. Hírneve máig meghatározó a vízálló órák történetében.
Óragyártók szívesen obszerválják termékeik népszerűségét, sok esetben fizetett, neves emberek nagykövetként vesznek részt egy márka népszerűsítésében. De a legnagyobb marketingértéket a spontán felhasználók adják, akik saját maguk választása alapján hordanak egy adott óramárkát. Közéjük tartozik Martin Luther King, aki a béke Nobel-díj átadásakor is Rolex karórát viselt.
1963-ban az SCLC képviseletében Martin Luther King részt vett az ún. Washingtoni menetelés a munkáért és szabadságért nevű nagyszabású felvonulás létrehozatalában. A felvonulás célja az volt, hogy kíméletlenül szembesítsék a szövetségi kormányt azzal, hogy mennyire tehetetlenek a faji megkülönböztetéssel és az ezzel kapcsolatos erőszakkal szemben a déli államokban. John F. Kennedy elnök tartott attól, hogy a túl kemény kritika ellenérzéseket szülhet a washingtoni törvényhozók körében, és megakaszthatja a polgárjogokkal kapcsolatos jogalkotási folyamatot, ezért önmérsékletere kérte a felvonulás szervezőit. A felvonuláson több mint 250 ezer ember vett részt. Ekkor hangzott el King – Van egy álmom – kezdetű beszéde is.Karján egy Rolex Oyster karórával beírta magát a politika és a nívós óragyártó történelmébe is.
Az óra üvege még poli-akrilát, azaz plexi, de óraszíja már tömör, forgácsolt acél. Korábbi modelleken még lemezből préselt csatt betétek köszönnek vissza, ami sokszor epilálta viselőjének karját. Ezen változtatott a Rolex, de a prémiumkategóriás óra meg is követeli ezt a minőséget.
A fém óraszíjat két erős rugós stift tartja stabilan a helyén.
Az áthajlózár belsejében visszaköszön a Rolex embléma.
A csatt záró lemezen feltűnik a tipikus koronás címer, mely minden Rolex design alapja.
Az óra akár bőrszíjjal is használható lenne, sok modell készül krokodilbőr kiegészítővel.
A csatt lemez alatt megül a kosz, de más kopás nem látható rajta. Sok modellnél a súrlódó felületek elkoptatják egymást, ez nincs másképp a Rolexnél se. Szerencsére itt ilyenről nincs szó.
Az óra tipikusan Rolexes hátlapja, amely kissé karcos. A recézet speciálisan ehhez a márkához kötődik, nyitása is különleges szerszámot igényel.
Az órára vigyáztak, de tokja karcos, mindenképp felújításra érett, amire a felújítás végén sor is kerül.
A szerkezet hátlapja kissé karcos, de mivel jó minőségű acél, ezért szépen felújítható.
A hátlapon belül találhatóak a legfontosabb típusbejegyzések.
Az alapszerkezet kialakítása érdekes, egy kis másodperces kaliber továbbfejlesztésével alakították ki az itt látható középmásodperces óraművet. A közkerék tengelynyúlványát meghosszabbítva ráhelyeztek egy áttételi kereket, ami az átfúrt órakeréken keresztül meghajtja a másodperctengelyt, végén a mutatóval. Így lehet precízen kialakítani egy kis másodperces kivitelt középmásodpercessé. Sok óramárka alkalmaz hasonló megoldást, így ez a technika nem ismeretlen az órák világában.
A munkaasztal jól megvilágított, tiszta környezet. A legfontosabb szerszámok mindig kéznél vannak.
A felhúzókorona is magán hordozza a cég koronás logóját.
A szerkezet kiszerelve. A számlap makulátlan, mutatók is eredetiek, barbarizmusnak nyoma sincs. Láthatólag az órára vigyáztak.
A számlap levétele előtt a mutatókat óvatosan eltávolítottam.
A szerkezet felhúzótengelye, végén a menetes koronával, ami a vízmentességet biztosítja az óra számára.
Az óratokba pontosan illeszkedik a menetes tokcső, amire a szintén menetes koronát rá lehet tekerni. Mivel a rendszer kettős tömítéssel rendelkezik a Rolex Twinlock néven szabadalmaztatta ezt a megoldást.
A szerkezet tokja három részből áll. Az óra üvege is eredeti.
A tokfülek közé ütötték a sorozatszámot.
Rolex órák egyik tipikus kiegészítője az úgynevezett küklopsz plexi. A polikarbonát üveg a dátumgyűrű felett egy kis nagyítós kiegészítőt kapott, mely segítségével nagymértékben javul a dátum leolvashatósága. Az alkatrész eredeti, pontosan illeszkedik a helyére, vízmentességet biztosítva az órának.
A szerkezet számlap nélkül. A tokkarika kiképzése rendhagyó ,mert ez az alkatrész rögzíti a számlapot annak lábain keresztül.
A számlap hibátlan letisztult és egyszerű.
A tipikus megjelenést a koronacímer alatti márkafelirat biztosítja, ami minden Rolex sajátja.
A Precizion megnevezés a Rolex saját minőségbiztosítási rendszere, amely a pontosság egyik alappillére. A COSC kronométer minősítéshez hasonló eljárás a gyártó házon belüli szabványa, mely sokszor szigorúbb a hivatalos kronométer vizsgálatoknál.
A számlap lábai épek és egészek.
A számlap levétele után előtűnik a dátum gyűrűje. Precíz, pontos kialakítás.
A könnyűfém tárcsa beosztása pontos és határozott.
A dátumtárcsát megfordítva előtűnik a rögzítőkerék, mely adott helyzetben stabilan tartja az alkatrészt.
A kiszerelt szerkezet a robusztus tokkarikával. Ez a stabil alkatrész tartja helyén a szerkezetet az acéltokban.
A billegőt eltávolítva láthatóvá válik a szerkezet kaliberbejegyzése. A Rolex Cal.1225 szerkezete klasszikus kézi felhúzású dátumos manufaktúrakaliber, mely házon belül készült. 1973-ban tervezett werk sok Rolex modellben felbukkan.
A naptártovábbító szerkezet egyszerű és precíz. Bár kissé lehangoló, hogy nem rendelkezik gyors dátumállítási lehetőséggel, de funkcióit betölti.
A tokkarika kialakítása példaértékű, igényes alkatrész. Nem csoda, hisz ez minden Oyster tokozás alapja.
A szerkezet precíz, kézzel polírozott horgonya a hozzátartozó híddal.
A szerkezet szétszedés közben.
A másodperctengely a kerékrendszer utolsó eleme, a nyomaték itt már nem adódik át sehova. Ez a jelenség okozhatja az az optikai problémát, hogy a mutató egyenletlenül ugrál, mert a foghézag enged neki némi mozgásteret. A jelenség nem okoz problémát, de optikailag nagyon kiábrándító. Ennek kiküszöbölésére szolgál ez a leszorítólemez, ami kis mérvű fékhatással kiküszöböli a foghézag miatti túlmozgást. A mutató mozgása egyenletes és kiegyensúlyozott lesz.
A werk másodperctengelye. Az órakerék furatába illeszkedő tengely teszi középmásodperc kivitelűvé a szerkezetet.
A motorrugót rögzítő csapágyhíd a felhúzókerékkel.
A szerkezet hajtórugója.
A rugó lepattintott fedele. Szerkezettisztítás előtt minden esetben eltávolítom, mert így jobban átjárja a mosófolyadék.
A rugóház fedele, kissé elkoszolódva. Ez is mehet a mosókosárba.
A szerkezet lecsupaszított csapágylemeze alkatrésztisztítás előtt. A felhúzótengelyt visszahelyezem a helyére, nehogy mosás közben szétessen.
A gép mosókosarába elfér minden alkatrész. Szekcionált kialakítása miatt az alkatrészek elkülöníthetőek egymástól, sőt a kényes alkatrészek (Horgony,billegő) külön minikosárba helyezhetőek.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
Szerkezettisztítás után az alkatrészek megszabadulnak mindennemű kosztól,lepedéktől és beszáradt olajmaradványtól. Összeszerelés közben elvégzem a kőcsapágyak kenését .A művelethez négyféle szintetikus kenőolajat használok.
Az olajzás műveletéhez elengedhetetlen a csúcsminőségű szintetikus kenőanyag. A Moebius márkájú órás-olaj svájci gyártmányú a szakszervizek is ilyet használnak. Bár drága, de használata ezen a szinten alapkövetelmény.
A rugó meneteit sűrű, szintetikus olajjal kenem át. A fényesre polírozott rugólapok stabil nyomatékátadást biztosítanak a kerékrendszer számára.
A kitisztított és újraolajazott rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.
Az órakerék csapvállát beszerelés előtt olajzom át, mert utána már nem férek hozzá.
A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom. A szivacs át van itatva jó minőségű kenőanyaggal,így egyenletesen bevonódik a tengely, kenése ezáltal biztosítva lesz.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át. Az olajzót letámasztom egy stabil pontra, így nagy pontossággal dolgozhatok és csak oda jut olaj, ahova kell.
A másodperctengely leszorítólemezének súrlódó felületét beszerelés előtt átkenem.
A számlap felőli oldalon lévő kőcsapágyak a mutatószerkezet fogaskerekei alatt vannak, így még annak visszahelyezése előtt el kell végezni a kenési műveleteket.
A mutatóállító és felhúzószerkezet elemeit szintetikus nehézolajjal kenem át.
A naptárgyürü továbbítását végző fogaskerékpár beszerelés előtt.
A naptárgyürü felhelyezése előtt minden alkatrészt a helyére szereltem.
A kitisztított és összeszerelt szerkezetből már csak a billegő hiányzik. Visszahelyezésével az óra új életre kel.
Polírozás előtt minden alkatrészt elválasztok egymástól, mert a munka minősége sokkal jobb, ha aprólékosan végezzük.
A tok karcmentesítése csiszolással kezdődik. A munkálatokhoz speciális befogóeszközt használok, mert így sokkal pontosabban lehet dolgozni.
A befogóeszköz használata segít megtartani a síkokat csiszolás közben.
A 800-as finomságú csiszolókorong 2800-as fordulatszámon forog. Stabilan rögzített alkatrész minden síkja és határvonala megmarad.
A tok füleit is karcmentesítem. A stabil tartás itt is segít a kontúrok megtartásában.
Az órát valamikor leejtették és az oldala kissé megsérült. A probléma nem nagy, kihasználom a lehetőséget és helyrehozom a hibát.
A hátlap karcmentesítését is csiszolókorong segítségével végzem el. Ehhez a művelethez is speciális befogóeszközt használok.
A fémszíj karcait finom csiszolással távolítom el.
Csiszolás után az alkatrészek már karcmentesek, de fényük még nincs. Polír korongra váltok és kifényesítek minden elemet.
A hátlapot is fényesre polírozom.
A hőálló maszkolószalag alkalmas felületek takarására. Mellette a mattírozásra alkalmas korong látható.
A fényesre polírozott részeket hőálló maszkolószalag segítségével leárnyékolom, így elhatárolt, éles felületeket tudok előállítani, mely kéttónusú, dekoratív megjelenést biztosít a fémszíjnak.
A tok üvegrámáját is kifényesítem.
A fényesre polírozott tok füleit szatinírozókorong segítségével mattírozom. Az így kialakított kéttónusú felület rendkívül dekoratív.
A polírozás koszos művelet, a polírpaszta maradványok nehezen távolíthatóak el. Ultrahangos mosóban 42000 hertz segítségével 30 perc alatt 60 fokon minden szennyeződést eltávolítok a felületről. Száradás után a tok összeszerelhető.
A kitisztított és összeszerelt szerkezet már a tokjában.
A másodpercmutatót az ellentétes irányból meg kell támasztani, mert tartása nincs. Csak a leszorítólemez tartja meg, ezért órás szegecselő ellentétes irányból történő ellentartásával helyére nyomható.
A plexi helyére illesztése előtt sűrített levegő segítségével minden porszemet eltávolítok a számlapról. Lehangoló látványt nyújt, ha porcicák utaznak a mutatókon.
A küklopszüveg pozicionálása precíz beállítást igényel, hogy a nagyítóüveg pont a dátumablak fölé kerüljön.
A plexi stabilan ül a helyén, de az üvegráma tovább feszít rajta, így a vízmentesség biztosítva lesz. Tokprés segítségével helyére illesztem az üvegrámát.
Az felújított óra műszeres beszabályozáson esik át, még a hátlap lezárása előtt. A computerdiagnosztikai vizsgálat előtt megmérem az óra pontosságát
Az óra járása stabil, a billegő lengésszöge megfelelő, de némi pontosítást igényel.
Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű computerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, őt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is, pld: az óra tulajdonosával.
A szoftver mutatja, hogy bármilyen pozícióba is forgatom az órát, a pontosság nem változik, az órának nincs pozicionális hibája. Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat. A képen látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver, amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési asszimmetriát milliszekundumba. Remélhetőleg a pontosság a gyakorlatban is igazolást nyer.
A tok végső lezárása előtt a tömítéseket jó minőségű szilikonzsírral átkenem. A hátlaptömítés megpuhul, de a korona kettős tömítése is jobban ellátja feladatát.
A hátlapot speciális Rolex adapterrel zárom le, mely egy állványos toknyitó kiegészítője.
A hat darabból álló nyitó-zárókészlet lefedi az összes Rolex méretet, így kiválasztva nagy erővel lezárható az óra hátlapja, így biztosítva annak vízmentességét.
A Rolex koronás csatt zár is új külsőt kapott.
Az elkészült, felújított óra kéttónusú felülettel.
Az óra elkészült. Szép, pontos és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.