Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítása

Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítása

 

Rolex Oysterdate Precizion

A felújítás tárgya egy 1980-as évek elején gyártott Rolex Oyserdate Precizion karóra, mely a prémiumkategória szegmensébe sorolva jelentős értéket képvisel. Manufakturális megjelenése mindenki számára státusszimbólum, szinte nincs ember, aki nem hallott volna márka hírnevéről.

Teljes felújítás

A Rolex Oyster története 1926-ig vezethető vissza, amikor az alapító meggyőződése volt, hogy a pontos és sokáig működő óra egyik alapfeltétele a biztos strapabíró és vízmentes tokozás. Ekkor született meg az Oyser elnevezés, ami tulajdonképpen az óra tokozására vonatkozik. A nagyszabású esemény középpontjában egy Mercedes Gleitze nevü úszónő állt, aki karján egy korai Rolex Oyster karórával átúszta a La Manche csatornát. A másik oldalon a korabeli szaksajtó gyűrűjében megérkezett úszó teljesen kimerülve mutatta, hogy az óra működik és pontos. Az esemény középpontjába került óramárka a hadsereg figyelmét is felhívta, a Rolex az Angol hadsereg hivatalos beszállítójává avanzsált. Hírneve máig meghatározó a vízálló órák történetében.

Rolex image

Óragyártók szívesen obszerválják termékeik népszerűségét, sok esetben fizetett, neves emberek nagykövetként vesznek részt egy márka népszerűsítésében. De a legnagyobb marketingértéket a spontán felhasználók adják, akik saját maguk választása alapján hordanak egy adott óramárkát. Közéjük tartozik Martin Luther King, aki a béke Nobel-díj átadásakor is Rolex karórát viselt.

Martin Luter King beszéde

1963-ban az SCLC képviseletében Martin Luther King részt vett az ún. Washingtoni menetelés a munkáért és szabadságért nevű nagyszabású felvonulás létrehozatalában. A felvonulás célja az volt, hogy kíméletlenül szembesítsék a szövetségi kormányt azzal, hogy mennyire tehetetlenek a faji megkülönböztetéssel és az ezzel kapcsolatos erőszakkal szemben a déli államokban. John F. Kennedy elnök tartott attól, hogy a túl kemény kritika ellenérzéseket szülhet a washingtoni törvényhozók körében, és megakaszthatja a polgárjogokkal kapcsolatos jogalkotási folyamatot, ezért önmérsékletere kérte a felvonulás szervezőit. A felvonuláson több mint 250 ezer ember vett részt. Ekkor hangzott el King – Van egy álmom – kezdetű beszéde is.Karján egy Rolex Oyster karórával beírta magát a politika és a nívós óragyártó történelmébe is.

Tömör acél csatt szemek

Az óra üvege még poli-akrilát, azaz plexi, de óraszíja már tömör, forgácsolt acél. Korábbi modelleken még lemezből préselt csatt betétek köszönnek vissza, ami sokszor epilálta viselőjének karját. Ezen változtatott a Rolex, de a prémiumkategóriás óra meg is követeli ezt a minőséget.

Fémszíj nélkül

A fém óraszíjat két erős rugós stift tartja stabilan a helyén.

Rolex embléma a csatt záron

Az áthajlózár belsejében visszaköszön a Rolex embléma.

Koronás címer

A csatt záró lemezen feltűnik a tipikus koronás címer, mely minden Rolex design alapja.

Az óra

Az óra akár bőrszíjjal is használható lenne, sok modell készül krokodilbőr kiegészítővel.

Elszennyeződve

A csatt lemez alatt megül a kosz, de más kopás nem látható rajta. Sok modellnél a súrlódó felületek elkoptatják egymást, ez nincs másképp a Rolexnél se. Szerencsére itt ilyenről nincs szó.

Az óra hátlapja

Az óra tipikusan Rolexes hátlapja, amely kissé karcos. A recézet speciálisan ehhez a márkához kötődik, nyitása is különleges szerszámot igényel.

Viseletes óratok

Az órára vigyáztak, de tokja karcos, mindenképp felújításra érett, amire a felújítás végén sor is kerül.

Az óra hátlapja

A szerkezet hátlapja kissé karcos, de mivel jó minőségű acél, ezért szépen felújítható.

A hátlap belseje

A hátlapon belül találhatóak a legfontosabb típusbejegyzések.

A szerkezet

Az alapszerkezet kialakítása érdekes, egy kis másodperces kaliber továbbfejlesztésével alakították ki az itt látható középmásodperces óraművet. A közkerék tengelynyúlványát meghosszabbítva ráhelyeztek egy áttételi kereket, ami az átfúrt órakeréken keresztül meghajtja a másodperctengelyt, végén a mutatóval. Így lehet precízen kialakítani egy kis másodperces kivitelt középmásodpercessé. Sok óramárka alkalmaz hasonló megoldást, így ez a technika nem ismeretlen az órák világában.

Munkavégzés területe

A munkaasztal jól megvilágított, tiszta környezet. A legfontosabb szerszámok mindig kéznél vannak.

Jelzett korona

A felhúzókorona is magán hordozza a cég koronás logóját.

Az óratokon kívül

A szerkezet kiszerelve. A számlap makulátlan, mutatók is eredetiek, barbarizmusnak nyoma sincs. Láthatólag az órára vigyáztak.

Mutatók nélkül

A számlap levétele előtt a mutatókat óvatosan eltávolítottam.

A felhúzótengely

A szerkezet felhúzótengelye, végén a menetes koronával, ami a vízmentességet biztosítja az óra számára.

Menetes tokcső

Az óratokba pontosan illeszkedik a menetes tokcső, amire a szintén menetes koronát rá lehet tekerni. Mivel a rendszer kettős tömítéssel rendelkezik a Rolex Twinlock néven szabadalmaztatta ezt a megoldást.

Háromrészes óratok

A szerkezet tokja három részből áll. Az óra üvege is eredeti.

Az óratok száma

A tokfülek közé ütötték a sorozatszámot.

Nagyítós üveg

Rolex órák egyik tipikus kiegészítője az úgynevezett küklopsz plexi. A polikarbonát üveg a dátumgyűrű felett egy kis nagyítós kiegészítőt kapott, mely segítségével nagymértékben javul a dátum leolvashatósága. Az alkatrész eredeti, pontosan illeszkedik a helyére, vízmentességet biztosítva az órának.

Számlap nélkül

A szerkezet számlap nélkül. A tokkarika kiképzése rendhagyó ,mert ez az alkatrész rögzíti a számlapot annak lábain keresztül.

A számlap

A számlap hibátlan letisztult és egyszerű.

Autentikus megjelenés

A tipikus megjelenést a koronacímer alatti márkafelirat biztosítja, ami minden Rolex sajátja.

Precizion

A Precizion megnevezés a Rolex saját minőségbiztosítási rendszere, amely a pontosság egyik alappillére. A COSC kronométer minősítéshez hasonló eljárás a gyártó házon belüli szabványa, mely sokszor szigorúbb a hivatalos kronométer vizsgálatoknál.

A számlap hátulja

A számlap lábai épek és egészek.

Dátumgyűrű

A számlap levétele után előtűnik a dátum gyűrűje. Precíz, pontos kialakítás.

Festett alkatrész

A könnyűfém tárcsa beosztása pontos és határozott.

Rögzítőmechanizmus

A dátumtárcsát megfordítva előtűnik a rögzítőkerék, mely adott helyzetben stabilan tartja az alkatrészt.

A szerkezet

A kiszerelt szerkezet a robusztus tokkarikával. Ez a stabil alkatrész tartja helyén a szerkezetet az acéltokban.

Kaliberbejegyzés

A billegőt eltávolítva láthatóvá válik a szerkezet kaliberbejegyzése. A Rolex Cal.1225 szerkezete klasszikus kézi felhúzású dátumos manufaktúrakaliber, mely házon belül készült. 1973-ban tervezett werk sok Rolex modellben felbukkan.

Naptártovábbító mechanizmus

A naptártovábbító szerkezet egyszerű és precíz. Bár kissé lehangoló, hogy nem rendelkezik gyors dátumállítási lehetőséggel, de funkcióit betölti.

Tokkarika

A tokkarika kialakítása példaértékű, igényes alkatrész. Nem csoda, hisz ez minden Oyster tokozás alapja.

Horgony és annak hídja

A szerkezet precíz, kézzel polírozott horgonya a hozzátartozó híddal.

Szétszedés közben

A szerkezet szétszedés közben.

Leszorítólemez

A másodperctengely a kerékrendszer utolsó eleme, a nyomaték itt már nem adódik át sehova. Ez a jelenség okozhatja az az optikai problémát, hogy a mutató egyenletlenül ugrál, mert a foghézag enged neki némi mozgásteret. A jelenség nem okoz problémát, de optikailag nagyon kiábrándító. Ennek kiküszöbölésére szolgál ez a leszorítólemez, ami kis mérvű fékhatással kiküszöböli a foghézag miatti túlmozgást. A mutató mozgása egyenletes és kiegyensúlyozott lesz.

Másodperctengely

A werk másodperctengelye. Az órakerék furatába illeszkedő tengely teszi középmásodperc kivitelűvé a szerkezetet.

Motorrugó hídja

A motorrugót rögzítő csapágyhíd a felhúzókerékkel.

Motorrugó

A szerkezet hajtórugója.

Lepattintott fedéllel

A rugó lepattintott fedele. Szerkezettisztítás előtt minden esetben eltávolítom, mert így jobban átjárja a mosófolyadék.

A rugó lepattintott fedele

A rugóház fedele, kissé elkoszolódva. Ez is mehet a mosókosárba.

Üres csapágylemez

A szerkezet lecsupaszított csapágylemeze alkatrésztisztítás előtt. A felhúzótengelyt visszahelyezem a helyére, nehogy mosás közben szétessen.

Mosókosár

A gép mosókosarába elfér minden alkatrész. Szekcionált kialakítása miatt az alkatrészek elkülöníthetőek egymástól, sőt a kényes alkatrészek (Horgony,billegő) külön minikosárba helyezhetőek.

Elma mosógép

Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.

A szerkezet kenése

Szerkezettisztítás után az alkatrészek megszabadulnak mindennemű kosztól,lepedéktől és beszáradt olajmaradványtól. Összeszerelés közben elvégzem a kőcsapágyak kenését .A művelethez négyféle szintetikus kenőolajat használok.

Szintetikus kenőolaj

Az olajzás műveletéhez elengedhetetlen a csúcsminőségű szintetikus kenőanyag. A Moebius márkájú órás-olaj svájci gyártmányú a szakszervizek is ilyet használnak. Bár drága, de használata ezen a szinten alapkövetelmény.

A hajtórugó kenése

A rugó meneteit sűrű, szintetikus olajjal kenem át. A fényesre polírozott rugólapok stabil nyomatékátadást biztosítanak a kerékrendszer számára.

A fedél rögzítése

A kitisztított és újraolajazott rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.

Órakerék kenése

Az órakerék csapvállát beszerelés előtt olajzom át, mert utána már nem férek hozzá.

Zsírzópárna

A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom. A szivacs át van itatva jó minőségű kenőanyaggal,így egyenletesen bevonódik a tengely, kenése ezáltal biztosítva lesz.

Horgonykő kenése

A horgony köveit speciális olajjal kenem át. Az olajzót letámasztom egy stabil pontra, így nagy pontossággal dolgozhatok és csak oda jut olaj, ahova kell.

Leszorítólemez kenése

A másodperctengely leszorítólemezének súrlódó felületét beszerelés előtt átkenem.

Kőcsapágyak kenése

A számlap felőli oldalon lévő kőcsapágyak a mutatószerkezet fogaskerekei alatt vannak, így még annak visszahelyezése előtt el kell végezni a kenési műveleteket.

Szotoár kenése

A mutatóállító és felhúzószerkezet elemeit szintetikus nehézolajjal kenem át.

Naptártovábbító kerekek

A naptárgyürü továbbítását végző fogaskerékpár beszerelés előtt.

Naptárgyürü nélkül

A naptárgyürü felhelyezése előtt minden alkatrészt a helyére szereltem.

Billegő visszahelyezése

A kitisztított és összeszerelt szerkezetből már csak a billegő hiányzik. Visszahelyezésével az óra új életre kel.

Polírozás előkészülete

Polírozás előtt minden alkatrészt elválasztok egymástól, mert a munka minősége sokkal jobb, ha aprólékosan végezzük.

Csiszolás előtt

A tok karcmentesítése csiszolással kezdődik. A munkálatokhoz speciális befogóeszközt használok, mert így sokkal pontosabban lehet dolgozni.

Síkok megtartása

A befogóeszköz használata segít megtartani a síkokat csiszolás közben.

Csiszolókorong

A 800-as finomságú csiszolókorong 2800-as fordulatszámon forog. Stabilan rögzített alkatrész minden síkja és határvonala megmarad.

Tokfülek csiszolása

A tok füleit is karcmentesítem. A stabil tartás itt is segít a kontúrok megtartásában.

Kitüremkedés lecsiszolása

Az órát valamikor leejtették és az oldala kissé megsérült. A probléma nem nagy, kihasználom a lehetőséget és helyrehozom a hibát.

Hátlap karcmentesítése

A hátlap karcmentesítését is csiszolókorong segítségével végzem el. Ehhez a művelethez is speciális befogóeszközt használok.

Csatt szemek csiszolása

A fémszíj karcait finom csiszolással távolítom el.

Polírozás

Csiszolás után az alkatrészek már karcmentesek, de fényük még nincs. Polír korongra váltok és kifényesítek minden elemet.

Hátlap polírozása

A hátlapot is fényesre polírozom.

Hőálló maszkolószalag

A hőálló maszkolószalag alkalmas felületek takarására. Mellette a mattírozásra alkalmas korong látható.

Árnyékolás után

A fényesre polírozott részeket hőálló maszkolószalag segítségével leárnyékolom, így elhatárolt, éles felületeket tudok előállítani, mely kéttónusú, dekoratív megjelenést biztosít a fémszíjnak.

Lünetta polírozása

A tok üvegrámáját is kifényesítem.

Tokfülek mattírozása

A fényesre polírozott tok füleit szatinírozókorong segítségével mattírozom. Az így kialakított kéttónusú felület rendkívül dekoratív.

Ultrahangos tisztítás után

A polírozás koszos művelet, a polírpaszta maradványok nehezen távolíthatóak el. Ultrahangos mosóban 42000 hertz segítségével 30 perc alatt 60 fokon minden szennyeződést eltávolítok a felületről. Száradás után a tok összeszerelhető.

Összeszerelés után

A kitisztított és összeszerelt szerkezet már a tokjában.

Másodpercmutató felhelyezése

A másodpercmutatót az ellentétes irányból meg kell támasztani, mert tartása nincs. Csak a leszorítólemez tartja meg, ezért órás szegecselő ellentétes irányból történő ellentartásával helyére nyomható.

Portalanítás

A plexi helyére illesztése előtt sűrített levegő segítségével minden porszemet eltávolítok a számlapról. Lehangoló látványt nyújt, ha porcicák utaznak a mutatókon.

Küklopszüveg helyreigazítása

A küklopszüveg pozicionálása precíz beállítást igényel, hogy a nagyítóüveg pont a dátumablak fölé kerüljön.

Üvegráma felhelyezése

A plexi stabilan ül a helyén, de az üvegráma tovább feszít rajta, így a vízmentesség biztosítva lesz. Tokprés segítségével helyére illesztem az üvegrámát.

Az óra beszabályozása

Az felújított óra műszeres beszabályozáson esik át, még a hátlap lezárása előtt. A computerdiagnosztikai vizsgálat előtt megmérem az óra pontosságát

Beszabályozás előtt

Az óra járása stabil, a billegő lengésszöge megfelelő, de némi pontosítást igényel.

Computerdiagnosztikai vizsgálat

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű computerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, őt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is, pld: az óra tulajdonosával.

Az eredmény

A szoftver mutatja, hogy bármilyen pozícióba is forgatom az órát, a pontosság nem változik, az órának nincs pozicionális hibája. Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat. A képen látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver, amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési asszimmetriát milliszekundumba. Remélhetőleg a pontosság a gyakorlatban is igazolást nyer.

Tömítések kenése

A tok végső lezárása előtt a tömítéseket jó minőségű szilikonzsírral átkenem. A hátlaptömítés megpuhul, de a korona kettős tömítése is jobban ellátja feladatát.

A tok lezárása

A hátlapot speciális Rolex adapterrel zárom le, mely egy állványos toknyitó kiegészítője.

Megfelelő betét

A hat darabból álló nyitó-zárókészlet lefedi az összes Rolex méretet, így kiválasztva nagy erővel lezárható az óra hátlapja, így biztosítva annak vízmentességét.

Az óra elkészült
Felújított csatt zár

A Rolex koronás csatt zár is új külsőt kapott.

Az elkészült óra

Az elkészült, felújított óra kéttónusú felülettel.

Felújított óratok
Az óra elkészült

Az óra elkészült. Szép, pontos és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy a Rolex Oysterdate Precizion karóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük