A javítás tárgya egy Seiko 5 automata karóra, mely a Japán tömeggyártás kiemelkedő és kiváló példája. Az órák traktorjaként is aposztrofált óra a Seiko tipikus modellje. Az óra nagymértékű pontatlanság miatt került műhelyembe és ha már kezembe került a tokját is felújítom. Sajnos nem igazán kímélték, ez meg is látszik az órán.
Az óra tokja acél és az ötös széria az 5 tulajdonságát jelzi. Vízálló, ütésálló, automata, nap és dátumkijelzésű. A japán óraipar Seiko, Orient, Ricoh márkák égisze alatt elárasztotta egész Európát jó minőségű automata órákkal,mely ára is rendkívül kedvező volt. A svájci óraipar nem tudott lépést tartani a kihívással, hisz ilyen áron nem voltak képesek hasonló minőségű terméket gyártani.
A végső csapást 1969 hozta el, amikor is a Seiko piacra dobta a világ első quartz-karóráját. A japán mikroelektronikai és mikromechanikai fejlesztések eredménye volt az óra, melynek ára egy Chevrolet személyautóéval vetekedett. A svájci óraipar válsága innen datálódott, bár az óra nem volt tömegcikk, de hamarosan megjelentek az olcsó tucattermékek, melyek elárasztották a világot, tönkretéve vele a tradicionális svájci óraipart. Svájc stílusosan, tömegtermeléssel vágott vissza a távol keletnek, azzal hogy megalkotta az olcsó svájci óra fogalmát, amit el is neveztek Swatch-nak.
Az óra tokja és csatja is rozsdamentes acél, mely megérett a felújításra. A szerkezet javítása után a tok is megújul.
Az óra szerkezete 17 köves a Seiko által kifejlesztett Cal:.7S26A werk, mely visszaköszön Orient, Citizen és régi Ricoh órákon is. A család gyökere közös, a hasonlóság feltűnő, de igazán így lehet hatékonyan jó minőségű szerkezetet gyártani. Letisztult és egyszerű.
Az óra meg-megáll, pontossága csapnivaló, napi használatra alkalmatlan. A beszáradt kenőanyag és a hajszálrugó letapadása közösen okozza ezt a hibát. Komplett szerkezettisztítás és újra olajzás megoldja a problémát. Az automatika rotorja rögzítőcsavarjának kioldása után levehető. A KAM rendszerű automatika rendkívül hatékony, a legkisebb elmozdulást is hasznosítja. A kevés alkatrészből álló rendszer a IWC által is használt Pellaton automatika leegyszerűsített verziója.
Az óraszerkezet kerékrendszere csapágylemez nélkül.
Az óra horgonya. Ennek elszennyeződése okozza a legtöbb problémát. A jelenség tapasztalható is, mert kivétel után szinte odatapad felső csapágyhídjához. Szakszerű tisztítása elengedhetetlen.
Az óra naptárszerkezete lebontás után. A napok megnevezése kétnyelvű, általában mindig az adott nyelvterületre szánt módon. Az egyik szinte mindig angol, a második lehet olasz, arab, kínai, de akár tibeti is. Ebben az esetben az angol mellett olasz nyelven is barátkozhatunk a napok nevével.
Az óra dátumtárcsája. Műanyag, egyszerű és letisztult.
Az óra üres csapágylemeze a naptárszerkezet nélkül.
Az alkatrészekre szedett óra szerkezettisztítás előtt. Az automatika hatékony működésének nélkülözhetetlen feltétele, hogy ezen alkatrészeket is szétszedés után tisztítsuk, illetve friss kenőanyaggal lássuk el. A beszáradt kenőanyag gátolhatja az rotor mozgását és ezzel a felhúzás mértékét.
Az alkatrészek szekcionálva kerülnek a mosókosárba. A kényes alkatrészeket (billegő,horgony)külön kis kosárba helyezem. A rugó fedelét lepattintom, hogy a hajtórugó meneteit is átjárja a mosóanyag. 30 perc alatt az alkatrészek tisztán kerülnek ki a gépből.
A billegő száradás után. A hajszálrugó menetei már tiszták, mégis néha járás közben összetapadnak. Mai világunk elektromágneses közegeiben könnyen átmágneseződhet, ezért beszerelés előtt érdemes demagnetizálni.
Órás demagnetízer. Semlegesíti a mágneses erőhatásokat. Bár a hajszálrugó nem mágnesezhető, de a köztük található mágneses mező összetapasztja a rugó meneteit, mint ahogy egy műanyag vonalzó, ami magához vonzza a hajszálat. A művelet elvégzése után a pontosság nagymértékben javul, a tapasztalt őrült sietés megszűnik.
A naptár-gyorsváltáshoz és a továbbításhoz szükséges kerekek műanyagból készültek.
Az összeszerelt naptárszerkezet számlap nélkül.
Ebben az esetben nagyon fontos a számlaplábak megléte, hisz enélkül még felragasztani se tudnám a felső csapágylemezre, mert a naptár elfoglal mindent, ami ráadásul mozog is.
Az óra elhasznált és karcos tokját csiszológép segítségével felújítom.
Az óra fémszíját 2800-as fordulatszámon 800-as csiszolókorong segítségével karcmentesítem.
Az óratokot is felújítom, szintén csiszolással.
Az óra fémszíja felújítva.
Dekorációs mattírozás készítéséhez leárnyékolom azt a részt, amit fényesen szeretnék hagyni. Hőálló ragasztószalag alkalmazásával a felület takarva marad és csak ott lesz matt, ahol én szeretném.
Szivacsszerű korong, mely csiszolószemcsékkel van telítve. Polírgép tengelyére szerelve szép, egyenletesen matt, selyemfényű felületet lehet vele létrehozni.
Az óratok felső platóját is ezzel a módszerrel újítom fel. Az üveg karcos, ezért cserére szorul.
Csiszolási művelet után a polirpaszta maradványait ultrahangos mosó segítségével távolítom el.
Összeszerelés előtt az óra gumitömítéseit és a korona gumigyűrűjét szilikonzsírral kenem át. Bár az óra csak cseppmentesen vízálló, de a hermetikus tömítés sokat javít a szerkezet állagmegőrzéseben. Távol tartja a vizet és a port.
Az órát Horometer szabályozóműszer segítségével pontosra szabályozom.
Az óra csatzárját is elláttam dekorációs mattírozással. Az óra megkezdheti új életét.
Az óra elkészült! Pontos és mindennapi használatra alkalmas! Örömömre szolgált, hogy a Seiko 5 (Cal:.7S26A) automata karóra felújítását megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.