Seiko /5/ automata karóra teljes felújítása

Seiko /5/ automata karóra teljes felújítása

Seiko /5/ automata karóra teljes felújítása

Seiko 5 automata karóra

A javítás tárgya egy Seiko 5 automata karóra, mely a Japán tömeggyártás kiemelkedő és kiváló példája. Az órák traktorjaként is aposztrofált óra a Seiko tipikus modellje. Az óra nagymértékű pontatlanság miatt került műhelyembe és ha már kezembe került a tokját is felújítom. Sajnos nem igazán kímélték, ez meg is látszik az órán.

Seiko 5 mítosz

Az óra tokja acél és az ötös széria az 5 tulajdonságát jelzi. Vízálló, ütésálló, automata, nap és dátumkijelzésű. A japán óraipar Seiko, Orient, Ricoh márkák égisze alatt elárasztotta egész Európát jó minőségű automata órákkal,mely ára is rendkívül kedvező volt. A svájci óraipar nem tudott lépést tartani a kihívással, hisz ilyen áron nem voltak képesek hasonló minőségű terméket gyártani.

Seiko Astron-a világ első quartz karórája.

A végső csapást 1969 hozta el, amikor is a Seiko piacra dobta a világ első quartz-karóráját. A japán mikroelektronikai és mikromechanikai fejlesztések eredménye volt az óra, melynek ára egy Chevrolet személyautóéval vetekedett. A svájci óraipar válsága innen datálódott, bár az óra nem volt tömegcikk, de hamarosan megjelentek az olcsó tucattermékek, melyek elárasztották a világot, tönkretéve vele a tradicionális svájci óraipart. Svájc stílusosan, tömegtermeléssel vágott vissza a távol keletnek, azzal hogy megalkotta az olcsó svájci óra fogalmát, amit el is neveztek Swatch-nak.

Acél tok

Az óra tokja és csatja is rozsdamentes acél, mely megérett a felújításra. A szerkezet javítása után a tok is megújul.

A szerkezet

Az óra szerkezete 17 köves a Seiko által kifejlesztett Cal:.7S26A werk, mely visszaköszön Orient, Citizen és régi Ricoh órákon is. A család gyökere közös, a hasonlóság feltűnő, de igazán így lehet hatékonyan jó minőségű szerkezetet gyártani. Letisztult és egyszerű.

Hibaforrás

Az óra meg-megáll, pontossága csapnivaló, napi használatra alkalmatlan. A beszáradt kenőanyag és a hajszálrugó letapadása közösen okozza ezt a hibát. Komplett szerkezettisztítás és újra olajzás megoldja a problémát. Az automatika rotorja rögzítőcsavarjának kioldása után levehető. A KAM rendszerű automatika rendkívül hatékony, a legkisebb elmozdulást is hasznosítja. A kevés alkatrészből álló rendszer a IWC által is használt Pellaton automatika leegyszerűsített verziója.

A kerékrendszer

Az óraszerkezet kerékrendszere csapágylemez nélkül.

Horgony

Az óra horgonya. Ennek elszennyeződése okozza a legtöbb problémát. A jelenség tapasztalható is, mert kivétel után szinte odatapad felső csapágyhídjához. Szakszerű tisztítása elengedhetetlen.

A naptárszerkezet lebontása

Az óra naptárszerkezete lebontás után. A napok megnevezése kétnyelvű, általában mindig az adott nyelvterületre szánt módon. Az egyik szinte mindig angol, a második lehet olasz, arab, kínai, de akár tibeti is. Ebben az esetben az angol mellett olasz nyelven is barátkozhatunk a napok nevével.

Dátumtárcsa

Az óra dátumtárcsája. Műanyag, egyszerű és letisztult.

Naptárszerkezet nélkül

Az óra üres csapágylemeze a naptárszerkezet nélkül.

Szerkezettisztítás előtt

Az alkatrészekre szedett óra szerkezettisztítás előtt. Az automatika hatékony működésének nélkülözhetetlen feltétele, hogy ezen alkatrészeket is szétszedés után tisztítsuk, illetve friss kenőanyaggal lássuk el. A beszáradt kenőanyag gátolhatja az rotor mozgását és ezzel a felhúzás mértékét.

Mosókosár

Az alkatrészek szekcionálva kerülnek a mosókosárba. A kényes alkatrészeket (billegő,horgony)külön kis kosárba helyezem. A rugó fedelét lepattintom, hogy a hajtórugó meneteit is átjárja a mosóanyag. 30 perc alatt az alkatrészek tisztán kerülnek ki a gépből.

A billegő

A billegő száradás után. A hajszálrugó menetei már tiszták, mégis néha járás közben összetapadnak. Mai világunk elektromágneses közegeiben könnyen átmágneseződhet, ezért beszerelés előtt érdemes demagnetizálni.

Demagnetizer

Órás demagnetízer. Semlegesíti a mágneses erőhatásokat. Bár a hajszálrugó nem mágnesezhető, de a köztük található mágneses mező összetapasztja a rugó meneteit, mint ahogy egy műanyag vonalzó, ami magához vonzza a hajszálat. A művelet elvégzése után a pontosság nagymértékben javul, a tapasztalt őrült sietés megszűnik.

A naptárszerkezet kerékrendszere

A naptár-gyorsváltáshoz és a továbbításhoz szükséges kerekek műanyagból készültek.

Összeszerelt naptárszerkezet

Az összeszerelt naptárszerkezet számlap nélkül.

Számlaplábak

Ebben az esetben nagyon fontos a számlaplábak megléte, hisz enélkül még felragasztani se tudnám a felső csapágylemezre, mert a naptár elfoglal mindent, ami ráadásul mozog is.

A karcos tok felújítása

Az óra elhasznált és karcos tokját csiszológép segítségével felújítom.

Csiszolókorong

Az óra fémszíját 2800-as fordulatszámon 800-as csiszolókorong segítségével karcmentesítem.

Az óratok

Az óratokot is felújítom, szintén csiszolással.

Karcmentesen és felpolírozva

Az óra fémszíja felújítva.

Kéttónusú felület készítése

Dekorációs mattírozás készítéséhez leárnyékolom azt a részt, amit fényesen szeretnék hagyni. Hőálló ragasztószalag alkalmazásával a felület takarva marad és csak ott lesz matt, ahol én szeretném.

Mattírozókorong

Szivacsszerű korong, mely csiszolószemcsékkel van telítve. Polírgép tengelyére szerelve szép, egyenletesen matt, selyemfényű felületet lehet vele létrehozni.

Óratok mattírozása

Az óratok felső platóját is ezzel a módszerrel újítom fel. Az üveg karcos, ezért cserére szorul.

Ultrahangos tisztítás

Csiszolási művelet után a polirpaszta maradványait ultrahangos mosó segítségével távolítom el.

Tömítések kenése

Összeszerelés előtt az óra gumitömítéseit és a korona gumigyűrűjét szilikonzsírral kenem át. Bár az óra csak cseppmentesen vízálló, de a hermetikus tömítés sokat javít a szerkezet állagmegőrzéseben. Távol tartja a vizet és a port.

Szabályozás után

Az órát Horometer szabályozóműszer segítségével pontosra szabályozom.

Az óra karcmentesen.

Az óra csatzárját is elláttam dekorációs mattírozással. Az óra megkezdheti új életét.

Az óra elkészül

Az óra elkészült! Pontos és mindennapi használatra alkalmas! Örömömre szolgált, hogy a Seiko 5 (Cal:.7S26A) automata karóra felújítását megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük